offentlig IP på et LAN
Fra : Ukendt

Dato : 08-11-03 14:24

Et netværks-spørgsmål:

Opstilling: Et lokalnet med en router tilsluttet internettet. Routeren er
tilsluttet klienter, som får tildelt IP via DHCP fra routeren.

Spørgsmål: Hvis man køber en ekstra (foruden routerens) IP hos sin
internetudbyder, kan man så give en klient på lokalnettet denne IP-adresse
manuelt (uden DHCP), hvorved så denne klient optræder som værende koblet
direkte på internettet og ikke på et lokalnet? Med andre ord: Er denne
klient offentlig tilgængelig, så der kan sættes en server op på denne
klient, og så denne klient kan tilgås direkte fra internettet, selv om
klienten er tilsluttet en router på et lokalnet?

Betragter routeren denne klient, med den offentlige IP, som værende en del
af det offentlige internet , og ikke som værende en del af lokalnettet?

vh
Jesper

Fra : Cubus

Dato : 08-11-03 18:27

"Jesper" <ras(AT)oncable.dk> skrev

> [...]
> manuelt (uden DHCP), hvorved så denne klient optræder som værende koblet
> direkte på internettet og ikke på et lokalnet?

Hvis du har to IP-adresser kunne du forbinde modem, router WAN og PC
til en switch, hvorved routeren kunne få den ene IP-adresse og PC'en den
anden. Øvrige PC'ere tilsluttes routerens LAN.

> [...]
> klient, og så denne klient kan tilgås direkte fra internettet, selv om
> klienten er tilsluttet en router på et lokalnet?

Offentlig tilgængelighed kan også opnås med computere på LAN-siden af
en router med alm private IP-adresser, ved at forwarde relevante porte i
routeren.

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Jesper

Dato : 09-11-03 12:35

> Hvis du har to IP-adresser kunne du forbinde modem, router WAN og PC
> til en switch, hvorved routeren kunne få den ene IP-adresse og PC'en den
> anden. Øvrige PC'ere tilsluttes routerens LAN.

Det er ikke den opstilling jeg har. Se første indlæg i denne tråd. for
opstilling.

Spørgsmål: Kan man have PCere på et LAN, altså PCere på et lokalnet som
både har lokale IP (tildelt via DHCP fra routeren), samt manuelle offentlige
(ikke lokale) opsatte IP-adresser, hvor så de maskiner som har offentlige IP
kan tilgås uden portforwarding, og derved kan kan køre servere, som kan
tilgås fra internettet?
Med andre ord er dette en blanding af PCere med IP numre fra lokale netværk
og det offentlige internet. Kan man godt blande IP adresser på denne måde på
et lokalnetværk?

vh
Jesper

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 09-11-03 13:17

"Jesper" <ras@oncable.dkK> writes:

> [...]
> og det offentlige internet. Kan man godt blande IP adresser på denne måde på

I princippet, ja. I praksis er det ikke sikkert din router kan håndtere
IP-adresser fra flere subnet på dens LAN-side.

Desuden er det svært at se pointen i den opstilling. Så vidt jeg kan se
vinder du ikke rigtig noget frem for nogle af de to løsninger Cubus
omtalte, men skaber bare mere opsætningsarbejde til dig selv. I forhold
til at give serveren et lokalt IP-nummer og viderestille de nødvendige
porte, taber du tilmed lidt sikkerhed.

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."