Knækket tand
Fra : Ann K

Dato : 07-11-03 22:23

Hejsa.
Ved godt at jeg ikke ville skrive her mere, men trænger til lidt hjælp...
Jeg har netop opdaget at Dise har knækket en lille spids af sin ene
hjørnetand
Hun og Sif har ligget og guflet på kødben her til aften og jeg *tror* at
det er årsagen til at tanden er knækket... kødbenene er nu selvfølgelig
fjernet.
Hun har ikke smerter og er komplet ligeglad med at jeg pille-rode-rager ved
tanden... og med mit kendskab til Dise ved jeg at hun ville hyyyyle højt og
længe, hvis det gjorde ondt
Det er da ikke nødvendigt at fare afsted til dyrlæge lige nu - vel????
Det kan da godt vente til mandag, hvor taksterne er lidt mere humane -
ikk'?

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Carina Graversen

Dato : 08-11-03 07:43

Hej Ann.

Prøv at kigge på den knækkede tand, og se om du kan se en plet ca. i midten.

Er denne plet sort, er nerven død og hunden har ikke ondt - og dyrlægen vil
formentlig ikke gøre noget overhovedet.

Er denne plet gul, er tanden slidt og hunden har heller ikke ondt her, da
nerven gradvis trækker sig tilbage - dyrlægen kan ikke gøre noget ved dette.

Er pletten derimod rød, har hunden derimod næsten helt sikkert ondt, og så
må du vurdere om det kan vente at tage til dyrlægen (ud fra det du skriver
har hun jo nok ikke ondt, så jeg ville se tiden an og i første omgang spare
pengene).

Er der slet ikke nogen plet, så er det ligesom hvis vi har slået et lille
stykke af tanden - dette gør ikke ond, men det kan være noget generende for
tungen, så hvis det ser meget takket ud ville jeg smutte forbi dyrlægen i
næste uge og høre om han lige kan slibe det en anelse.....

G O D W E E K E N D
Carina
- Og Tikki, der ville sidde savlende ved siden af, hvis hun vidste at jeg
havde skrevet om kødben

Fra : Jan R.2610

Dato : 07-11-03 23:22

Hej Carina.
Der er hverken sorte, gule eller røde pletter i midten af tanden
Men der er ligesom en "revne" lige over knækket... tror derfor at jeg vil
følge dit råd og smutte til dyrlægen på mandag for at få slebet det lidt...
Takker for hjælpen - og smutter igen ud af gruppen