Mærkelige dyr
Fra : Kenny Zinck Jensen

Dato : 07-11-03 21:36

Hej

Ja jeg ved ikke om det er et dyr!
men de er i mit selskabsakvarium, de er hvide og ca 5mm lange,
har 4 eller 5 arme( tentakler) og sætter sig fast alle mulige steder i
akvariet
hvad er det, er de farlige?

Venlig hilsen
Kenny

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 07-11-03 22:17

Kenny Zinck Jensen wrote:
> [...]
> men de er i mit selskabsakvarium, de er hvide og ca 5mm lange,
> har 4 eller 5 arme( tentakler) og sætter sig fast alle mulige steder i

Det kunne lyde som om du har fået besøg af hydraen.
Bruger du levende foder kan det være kilden.

Volds
--
Hasta La Victoria Siempre!

Fra : Kenny Zinck Jensen

Dato : 07-11-03 22:30

"Karsten Enevoldsen" <volds@mailREMOVE.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne lyde som om du har fået besøg af hydraen.
> Bruger du levende foder kan det være kilden.

Ja en gang har jeg fodret med myggelarver
Skal eller kan jeg udrydde den?

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 07-11-03 23:04

Kenny Zinck Jensen wrote:

> Ja en gang har jeg fodret med myggelarver
> Skal eller kan jeg udrydde den?

Den er i princippet ikke farlig, men den formerer sig voldsomt i et godt
beplantet akvarium. Den kan udryddes med en kobberkur, som jeg ikke skal
kloge mig på.
Jeg vil foreslå en varmekur. Op med fiskene og hæv temperaturen til ca. 50
grader...så er polyppen væk i løbet af ganske kort tid.

Volds

--
Hasta La Victoria Siempre!

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 07-11-03 23:08

"Karsten Enevoldsen" <volds@mailREMOVE.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg vil foreslå en varmekur. Op med fiskene og hæv temperaturen til ca. 50
> grader...så er polyppen væk i løbet af ganske kort tid.

Bemærk at nogle fisk absolut IKKE kan tåle kobber. Så alt efter fiskearter i
dit akvarium, vil jeg være forsigtig med kobberkuren. Varmekuren skal jeg
ikke kloge mig på

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Vibekke Nannestad

Dato : 07-11-03 23:54

Køb dig nogle Paradisfisk (macropoder) de guffer dem ,hold dig væk fra
kobber;det er det rene gift
Claus

Fra : Kenny Zinck Jensen

Dato : 08-11-03 11:04

"Vibekke Nannestad" <junni@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Køb dig nogle Paradisfisk (macropoder) de guffer dem ,hold dig væk fra

Jeg har sgu ikke rigtig plads

> kobber;det er det rene gift

Ku' jeg ikke finde på at komme i mit akvarium

> 50 grader...så er polyppen væk i løbet af ganske kort tid.

50 Grader lyder sgu voldsomt i min små fede øre
Kan planterne holde til det og i hvor lang tid

Hilsen
Kenny

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-11-03 19:00

"Vibekke Nannestad" <junni@post.tele.dk> wrote in message
> Køb dig nogle Paradisfisk (macropoder) de guffer dem

....men IMHO skal man sørge for at de er sultne.

> ,hold dig væk fra
> kobber;det er det rene gift

Ja, hvad er ikke det?
Kobber i de mængder, der skal til for at udrydde hydra tror jeg afgjort ikke
skader hverken planter eller fisk. Og vandskifte er jo en oplagt mulighed
efter en kur.

vh
Jan
- der gennem årene har haft hydra masser af gange - og altid er sluppet af
med dem igen ved sparsommelig fodring. Hydraen skal jo også have noget at
leve af.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-11-03 18:57

"Karsten Enevoldsen" <volds@mailREMOVE.dk> wrote in message

> Jeg vil foreslå en varmekur. Op med fiskene og hæv temperaturen til
> ca. 50 grader...så er polyppen væk i løbet af ganske kort tid.

Det var dog alligevel det mest van(d)vittige forslag, jeg har set længe.
Det må være en joke!
Har du prøvet at have hænderne i 50 grader varm vand?

vh
Jan

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 10-11-03 21:31

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> længe. Det må være en joke!
> Har du prøvet at have hænderne i 50 grader varm vand?

Næ, det har jeg godt nok ikke.
Hvorfor i himlens navn skulle jeg dog også det ?

Volds
--
Hasta La Victoria Siempre!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-11-03 18:18

> Næ, det har jeg godt nok ikke.
> Hvorfor i himlens navn skulle jeg dog også det ?

Fordi du derved ville have brændt dig og formentlig have sluttet at det kan
hverken fisk eller planter tåle.

vh
Jan

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 11-11-03 22:00

Jan Bøgh wrote:

> Fordi du derved ville have brændt dig og formentlig have sluttet at
> det kan hverken fisk eller planter tåle.
>
> vh
> Jan

Jeg har kun prøvet tricket i et akvarium med Anubias og Nymphaea. Den høje
temperatur blev holdt i et par timer, og planterne viste ingen tegn på
forbrændinger.
Fiskene skal naturligvis ikke være i akvariet mens kuren står på, hvilket
jeg også skrev i indlægget.

Volds
--
Hasta La Victoria Siempre!

Fra : LH

Dato : 08-11-03 01:51

> Det kunne lyde som om du har fået besøg af hydraen.

?? Hvad er det for en fætter??

Fra : Karsten Enevoldsen

Dato : 08-11-03 09:27

LH wrote:

> ?? Hvad er det for en fætter??

Hydra er en ferskvandspolyp, som oftest kommer i akvariet sammen med sorte
myggelarver. Den har nældeceller på fangarmene, som kan dræbe småt
fiskeyngel og foderdyr.
Og så er den altså ikke særligt charmerende at se på.

Volds

--
Hasta La Victoria Siempre!

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-11-03 10:48

> [...]
> fiskeyngel og foderdyr.
> Og så er den altså ikke særligt charmerende at se på.

Og hvis den ikke bekæmpes, kan den formere sig ganske hurtigt.

Carsten