Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fremkaldelse af CT18 Diasfilm
Fra : Niels Kjærgaard

Dato : 07-11-03 18:23

Hej NG

Jeg vil lige høre om der er nogen som ved hvordan man selv fremkalder en
gammel CT18 diasfilm, som dukkede op under en større oprydning på mine
forældres loft. Jeg har prøvet at få den fremkaldt ved en foto forhandler,
som siger at den må mindst være 20 år gammel og ikke længere kan fremkaldes,
og iøvrigt ville det som var på den være forsvundet pga. alder. Men det
ville nu alligevel være sjovt at se om der nu ikke er noget på den. Jeg
ville blive glad hvis nogen kunne give mig "opskriften" på hvordan jeg selv
kunne gøre det.
På forhånd tak.
Niels

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 07-11-03 19:35

prøv www.agfa.com
og skriv til dem og spørg hvad du gør, det løser sig nok
Lars (København nord)

========Husk at slette FJERNES ved svar=========
complexFJERNES@pc.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-11-03 19:51

"Niels Kjærgaard" <npk@hemel.dk> skrev :

> [...]
>som siger at den må mindst være 20 år gammel og ikke længere kan fremkaldes,

Du kan ikke selv fremkalde, Agfa har aldrig solgt fremkalder til
den i »løs vægt« (fremkaldelse er includeret i filmens pris) og
det er ikke den E-6 fremkalder der bruges til de fleste diasfilm
i dag.

Jeg ville prøve at ringe eller skrive til Agfa-Gevaert og spørge.

Agfa-Gevaert A/S
Farverland 4
2600 Glostrup
Tel: 43 26 6766
Fax: 43 26 6700

Det er ikke helt utænkeligt, at det kan lade sig gøre i Tyskland
f.eks.
--
Knud

Fra : Lars Hansen

Dato : 08-11-03 23:14

20 år kan nok ikke engang gøre det. Den, jeg prøvede i 1980 hed CT100 og
skulle framkaldes i samme proces. Den gav meget fine farver, men jeg
droppede den fordi jeg syntes den var for grovkornet.

Der var mange andre fabrikker, der lavede film efter Agfa-opskriften. Den
blev nemlig stillet kvit og frit til rådighed for enhver af sejrherrerne
efter 2 verdenskrig. I østeuropa fortsatte man længe efter at Agfa var
skiftet til anden teknologi. Måske laver de stadig den slags film i f.eks.
Nordkorea eller Kuba.

Hvis du bare vil vide hvad der er på filmen kan du vel bare fremkalde den
som en sort hvid film. Den bliver nok meget sløret pga farvestofferne men du
vil formodentlig kunne se hvad der er på den.

Hvis du er helt vild og blodig kan du måske finde en brugbar opskrift i de
ældste udgaver af Politikens "Jeg Fotograferer". Eller i Fotomagasinet (det
senere Foto og Video) fra 60erne. Kig efter artikler af Gustav Teilgård
(ikke sikker på stavemåden). Men det vil nok være opskrifter til versioner
ældre end din. Og du har jo kun et forsøg. Måske står der et af stederne
noget om hvad der sker hvis man fremkalder filmen i en Kodak-proces.

Men du kunne jo også være så heldig at der er en gammel kemiker hos Agfa,
der ved noget.

Lars Hansen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-11-03 23:39

"Lars Hansen" <lars@hansen.mail.dk> skrev :

> [...]
>blev nemlig stillet kvit og frit til rådighed for enhver af sejrherrerne
>efter 2 verdenskrig. I østeuropa fortsatte man længe efter at Agfa var

Hmm - CT 18 er mig bekendt ikke en førkrigsfilm, den kom på
markedet i 1957 og hvornår den udgik er jeg i tvivl om, men mener
at den stadig fandtes i 1980.

F.eks ORWOs diasfilm brugte ikke samme fremkaldeproces som CT 18,
deres var derimod en førkrigstype.
--
Knud

Fra : Asle Bjerva

Dato : 09-11-03 20:25

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i melding
> "Lars Hansen" <lars@hansen.mail.dk> skrev :
> F.eks ORWOs diasfilm brugte ikke samme fremkaldeproces som CT 18,
> deres var derimod en førkrigstype.

Om bildene er tilstrekklig vikitg, forsøk her:
http://www.filmrescue.com/
De påstår at de ALLTID kan komme opp med et eller anneet resultat, til og
med på filmateriale fra 1920 !
Det har også "money-back" garanti.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-11-03 14:10

"Niels Kjærgaard" <npk@hemel.dk> skrev i en meddelelse

Hej Niels,

Hvis det lykkes dig at få den fremkaldt, så lad os endelig høre om det
hér. Det lyder dødspændende.

--
-Jens B.