Hvor meget mad til katten
Fra : Nielsen

Dato : 07-11-03 16:39

Hej gruppe

Hvad, hvor meget og hvor ofte skal en 6 mdr. kat have at spise.

vh
Lisbeth

Fra : Camilla Baird

Dato : 07-11-03 17:31

> Hej gruppe
>
> Hvad, hvor meget og hvor ofte skal en 6 mdr. kat have at spise.
>
> vh
> Lisbeth

Hvorfor ikke køre med fri fodring? Ellers står det som regel på posen,
hvad fabrikanten anbefaler.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ragna

Dato : 07-11-03 18:50

Lisbeth skrev:
> Hvad, hvor meget og hvor ofte skal en 6 mdr. kat have at spise

Du kan købe et kvalitets-tørfoder i en dyrehandel eller hos en dyrlæge.
Der findes flere gode mærker, men de mest kendte er nok Hill's, Eukanuba,
Iams og Royal Canin, som alle fås i mange udgaver til forskellige
aldersgrupper.
Umiddelbart virker disse mærker dyrere end supermarkedsmærkerne, men da det
er lødigt foder, behøver katten ikke at spise så store mængder, så det er
billigere i brug i længden.
Det er naturligt for katte at småspise engang imellem, så jeg vil lige som
Camilla anbefale dig at lade katten have fri adgang til foderet.

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Charlotte

Dato : 07-11-03 19:14

Hej Lisbeth

"Nielsen" <mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> skrev i
> Hvad, hvor meget og hvor ofte skal en 6 mdr. kat have at spise.

Du kan også se ind på www.olivers.dk - her kan du købe et godt tør-foder til
din kat. Som både Camilla og Ragna vil jeg også foreslå fri tørkost.
Derudover fodrer vi med råt skært kød (det er sundt for din kat (det er jo
et rovdyr) og så er det smadder sundt for kattens tænder og tandkød at have
noget at bide i), tun i vand, fisk af alle slags, indmad, lidt dåsemad og
andet. Alt, hvad der ikke er tørkost, får vores misser én gang om dagen.

Men der er sikkert mange måder at gøre det på.

De fleste katte småspiser (som Ragna skriver) og kan godt have tørkost til
at stå uden at spise det hele på én gang

KH
Charlotte

Fra : Nielsen

Dato : 08-11-03 11:53

"Charlotte" <askjaer@fjerndetteofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> De fleste katte småspiser (som Ragna skriver) og kan godt have tørkost til
> at stå uden at spise det hele på én gang

Tak for svarene. Det kan godt være at I synes at det er et dumt spørgsmål
der ikke kræver særligt uddybende svar, så vil jeg lige forklare at det
drejer sig om en tilløberkat, og dens nye "mor" overhovet ingen forstand har
på hvad den skal have at spise, hvor meget og hvor ofte. Det har jeg heller
ikke, så derfor prøvede jeg i denne gruppe.

vh
Lisbeth

Fra : Ann K

Dato : 08-11-03 12:07

Hej Lisbeth.

> [...]
heller
> ikke, så derfor prøvede jeg i denne gruppe.

Har ganske vist ikke svaret - mest fordi du jo har fået nogle udmærkede og
kvalificerede svar allerede
Men vil lige forsikre dig om at der ikke findes dumme spørgssmål - kun
dumme svar!!!
Har man ikke haft kat før, er der helt sikkert mange ting som kommer bag på
en i forbindelse med kattens pleje og trivsel... mon ikke vi er mange, der
har gjort den erfaring med vores første kat?

Hils din bekendt... sig tak for at hun gider at tage en tilløber til sig
(mange gør eller kan desværre ikke!)... husk hende på vigtigheden af
neutralisering... og køb så en dåse tun i vand til missen, så den rigtig
kan føle sig forkælet og priviligeret i sit nye hjem

--
Mvh Ann
Kennel Sifsafs... opdræt af shetland sheepdogs

Fra : Charlotte

Dato : 08-11-03 15:24

Hej Lisbeth

> [...]
heller
> ikke, så derfor prøvede jeg i denne gruppe.

Der er vist ingen, der synes det er et dumt spørgsmål...hvis jeg ikke havde
haft kat før ville jeg nok heller ikke vide det
Så det er da bare med at spørge, hvis man har noget, man er i tvivl om.

KH
Charlotte

Fra : Pia Nave

Dato : 08-11-03 16:30

Charlotte wrote:

> [...]
> haft kat før ville jeg nok heller ikke vide det
> Så det er da bare med at spørge, hvis man har noget, man er i tvivl om.

Fuldstændig enig!!
Hatten af for at din bekendte har taget katten til sig, på trods af at
hun intet kendskab har til katte, og det at hun i det hele taget
forsøger at sætte sig ind i 'situationen'.
Rart at vide at sådan nogle mennesker findes

Mvh. Pia - ønsk ham/hende held og lykke med den ny-adopterede

Fra : Nielsen

Dato : 08-11-03 17:17

> [...]
> Rart at vide at sådan nogle mennesker findes
>

> Mvh. Pia - ønsk ham/hende held og lykke med den ny-adopterede

Tak det skal jeg nok.

Jeg blev bare lidt "paf" over det første svar. Alstå "fri fodring". Jeg
kunne jo nok regne ud af missemand så må spise hvad han vil, men af hvad. Og
"det står på posen" hmmmm.... hvilken pose??

Jeg er ikke ligefrem ubegavet (host), men uvidenhed er ikke det samme som
ubegavelse

vh Lisbeth
P.S. ...og han skal snart neutraliseres

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-11-03 17:32

In article <3faccb37$0$94993$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Nielsen
<mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

> Tak for svarene. Det kan godt være at I synes at det er et dumt spørgsmål
> der ikke kræver særligt uddybende svar

Hm - jeg spekulerer på, om det handler om at du synes svarene var for
lidt udpenslede / kortfattede?
I så fald...
Hvis jeg pludselig stod med en 6 mdrs. killing / ungkat... Ja, normalt
ville jeg jo prøve at finde ud af, hvad katten var vant til at spise,
fordi hurtige skift af foder kan smadre en lille kattemave. Men det er
jo ikke rigtigt muligt her.
Så jeg ville købe noget killingefoder af god kvalitet - dvs noget af
det dyrehandleren eller dyrlægen sælger. Jeg vile mærke lidt på katten
- så den ud til at være i "god foderstand" eller stikker ribbenene
frem? Man skal normalt kunne mærke ribbenene uden de er alt for
fremtrædende, hvis du forstår Hvis mis virker lidt for tynd ville
jeg fortsætte med killingefoder til den er ca. 1 år - eller til den
ikke virker tynd / ranglet mere. Ellers ville jeg gå over til
voksenfoder når den er ca. - tjah 8 mdr.? (Hvad siger opdrætterne?
)
Jeg ville osse sætte maden (tørkost) så katten kunne spise når den har
lyst, fordi det er den måde den spiser i naturen - mange små måltider
(Fange en mus, spise og fordøje og hvile - og så forfra) Det er osse
rarest for os tobenede, synes jeg, fordi du aldrig behøver at spekulere
på, om katten mon går og er sulten. Enkelte katte kan ikke selv
regulere at spise på den måde og bliver for tykke, og så må man jo
rationere. Men det finder man ud af hen ad vejen.
Bortset fra tørkosten sætter mange katte pris på "lidt ekstra" af og
til. En bid kød (uden krydderier) fra din egen mad, lidt kogt fisk,
lidt torskerogn, lidt tun, lidt yoghurt, såmænd osse lidt dåsemad fra
supermarkedet, bare ikke for meget, det indeholder ofte ikke helt det,
det burde.
Katten bør selvfølgelig have en skål frisk vand, den kan drikke af når
den vil. Ikke mælk, de fleste katte mister evnen til at tåle mælk når
de er over "suttealderen" og får dårlig mave af det. Surmælkprodukter
er derimod OK.
Så kan jeg ikke finde på mere lige nu - men skriv igen, hvis der er
noget du vil have uddybet
Held og lykke til din bekendt osse herfra

Fra : Nielsen

Dato : 08-11-03 17:41

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjernsiamis.com> skrev i en meddelelse

> Hm - jeg spekulerer på, om det handler om at du synes svarene var for
> lidt udpenslede / kortfattede?
> I så fald...
[SNIP]

Tusind tak. Jeg gemmer alle de gode råd.

vh
Lisbeth

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-11-03 18:16

In article <3fad1e59$0$95087$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Nielsen
<mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> wrote:

> Tusind tak. Jeg gemmer alle de gode råd.

Selv tak .-)

Ved nærmere eftertanke kom jeg alligevel i tanker om noget mere

Når din ven skifter fra killingefoder til voksen - så gør det over en
uges tid ved at blande de to slags efter opskriften "meget af det gamle
+ lidt af det nye" og så ændre forholdet i løbet af ugen så det ender
med "meget af det nye + lidt af det gamle", hvis du forstår. Så skulle
katten slippe for mavevrøvl. Opskriften gælder selvfølgelig alle skift
til ny foder. Måske missen en dag ender med at blive en sat type, der
skal på slankemad
Den anden ting var - hvis I finder på at give katten fjerkræ - og det
er glimrende - så husk at pille alle ben ud, hvis fuglen er stegt /
kogt. "Tilberedte" fugleknogler splintrer nærmest, når katten bider i
dem og det kan være farligt.
Og for resten - hvis missen har levet i det fri, ville jeg få den
dyrlægechekket. Både for at få konstateret at den er sund og rask og få
den vaccineret mod et par dødelige sygdomme, men osse fordi den
stensikkert har orm og brug for en ormekur - og det skal man til
dyrlægen efter...
Endnu en ting - hvis din bekendt har potteplanter / buketter skal hun /
han være opmærksom på, at rigtig mange af vores "inde-blomster" er
giftige for katte. Køb noget kattegræs i supermarkedet / dyrehandlen -
og fjern de giftige for en sikkerheds skyld, det er ikke sikkert en
nysgerrig kat holder sig til græsset.
Jo - og her til jul - næsten alle juleblomsterne er giftige og
grannåle er farlige for kattens fordøjelse... gavebånd ligeså. Man
skal lære at tænke på en ny måde, når man bliver katteejer
Du kan finde lister over giftige og ugiftige planter mange steder, jeg
har i al ubeskedenhed et af dem:
http://siamis.com/Helse/kattevenligeplanter.html
http://siamis.com/Helse/giftigeplanter.html

Fra : Nielsen

Dato : 08-11-03 18:38

> [...]
> + lidt af det nye" og så ændre forholdet i løbet af ugen så det ender
> med "meget af det nye + lidt af det gamle", hvis du forstår.

Forstået!

> [...]
> er glimrende - så husk at pille alle ben ud, hvis fuglen er stegt /
> kogt. "Tilberedte" fugleknogler splintrer nærmest, når katten bider i

Oki

> [...]
> den vaccineret mod et par dødelige sygdomme, men osse fordi den
> stensikkert har orm og brug for en ormekur - og det skal man til

Den skal til dyrlæge om ca 1½ uge for kastrering øretatovering og
vaccinationer og så skal han/hun jo bare fortage sig hvad der er nødvendigt.

> [...]
> giftige for katte. Køb noget kattegræs i supermarkedet / dyrehandlen -
> og fjern de giftige for en sikkerheds skyld, det er ikke sikkert en

OK

> Jo - og her til jul - næsten alle juleblomsterne er giftige og
> grannåle er farlige for kattens fordøjelse... gavebånd ligeså. Man
> skal lære at tænke på en ny måde, når man bliver katteejer

Det skal vi nok tænke på

> Du kan finde lister over giftige og ugiftige planter mange steder, jeg
> har i al ubeskedenhed et af dem:
> http://siamis.com/Helse/kattevenligeplanter.html
> http://siamis.com/Helse/giftigeplanter.html

Dem kigger jeg så lidt på. Tak for det.