Tekststørrelse i 1280 x 1024
Fra : Stig Holmberg

Dato : 07-11-03 16:03

De fleste websites er optimerede til 800 x 600 og 1024 x 768 px opløsning,
men i dag har fladskærme der kører med 1280 x 1024 px næsten overtaget hele
nysalget, så det bør man tage hensyn til.

De fleste websites vises med ekstremt lille tekst i 1280 x 1024 px.

Html.dk er et af de få websites jeg har set der holder en fornuftig
fontstørrelse i alle opløsninger, men hvordan gør de det?

Synes ikke jeg kan se noget specielt i css´en.

Mvh. Stig

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-11-03 16:34

Stig Holmberg skrev:

> De fleste websites er optimerede til 800 x 600 og 1024 x 768
> px opløsning,

Er de det? Det er ikke mit indtryk.

> men i dag har fladskærme der kører med 1280 x
> 1024 px næsten overtaget hele nysalget, så det bør man tage
> hensyn til.

Man bør tage hensyn til at folk har vidt forskellige
browserstørrelser i det hele taget - og dermed lave et design der
ikke fordrer en bestemt skærmstørrelse.

> Html.dk er et af de få websites jeg har set der holder en
> fornuftig fontstørrelse i alle opløsninger, men hvordan gør de
> det?

Meget simpelt - ved slet ikke at angive en fontstørrelse for
normaltekst. På den måde er det browserens standardindstilling der
er gældende. Overskrifter er defineret med enheden em - der er en
relativ enhed i forhold til standardfontstørrelsen - derfor vil der
være samme forhold mellem brødtekst og overskrifter uanset hvor
stor brødteksten er.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 07-11-03 17:15

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in

> [...]
> relativ enhed i forhold til standardfontstørrelsen - derfor vil der
> være samme forhold mellem brødtekst og overskrifter uanset hvor

Lige en lille ting. Em er relativ i forhold til 'parent element' og ikke
relativ til standardfontstørrelsen.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-11-03 23:43

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Lige en lille ting. Em er relativ i forhold til 'parent
> element' og ikke relativ til standardfontstørrelsen.

Både og. For alle andre elementer end font-size henviser em til
størrelsen font-size for det aktuelle element. Når man sætter font-
størrelsen med em, er det parent-elementet der er referencen. Og
hvis man ikke har angivet nogen font-størrelser på parent-elementet
bliver det så standardfontstørrelsen der benyttes.

<http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#length-units>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Holmberg

Dato : 11-11-03 20:44

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Er de det? Det er ikke mit indtryk.

Ikke? de fleste større webites er da tabeller med en fast bredde på ca. 750
pixels, og ser stadig rimelige ud når skærmen har 1024 pixels i bredden.

> Man bør tage hensyn til at folk har vidt forskellige
> browserstørrelser i det hele taget - og dermed lave et design der
> ikke fordrer en bestemt skærmstørrelse.

Nu ved jeg ikke om fordrer = kræver, men det kan jo lade sig gøre at se de
fleste steder med selv 640 x 480 px, noget andet er så det ikke er en god
oplevelse da det kræver scrolling. Det kan desværre ikke lade sig gøre at få
det til at se godt ud på alle skærme, medmindre man laver 3 versioner af
hver websted. Grafik kan jo ikke skalere og tekst der ser fint ud i 800 x
600 px bliver mikroskopisk i 1600 x 1200, så kan brugeren jo bare justere
den i browseren, men gider brugeren det?

> [...]
> relativ enhed i forhold til standardfontstørrelsen - derfor vil der
> være samme forhold mellem brødtekst og overskrifter uanset hvor

Det havde jeg overset, var vist lidt træt, også her bliver teksten for lille
i store opløsninger.

Mvh. Stig Holmberg

---

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-03 21:23

Stig Holmberg skrev:

>hver websted. Grafik kan jo ikke skalere og tekst der ser fint ud i 800 x
>600 px bliver mikroskopisk i 1600 x 1200

Da kun hvis man sætter fast fontstørrelse.

Jeg har overhovedet ikke sat nogen specifikation af font på de
hjemesider jeg har lavet. Så ved jeg at brugeren kan læse det
ubesværet uanset opløsning.

--
Bertel

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-11-03 22:26

Stig Holmberg wrote:

> [...] Grafik kan jo ikke skalere

Det er en kedelig begrænsning for tiden.

> og tekst der ser fint ud i 800 x 600 px bliver mikroskopisk i 1600 x
> 1200, [...]

Err... Nej? Jeg har to skærme: En 15" og en 19". På 15" kører jeg
800x600 (eller var det 640x480?), på 19" kører jeg 1600x1200.
Tekst i klassisk 12pt størrelse er fint læsbart på begge skærme.

Mon ikke noget lignende gør sig gældende for de fleste? Der er vel
næppe ret mange der kører 1600x1200 på en 15" skærm? Så tekst bliver
ikke mikroskopisk ved 1600x1200 pixels. Den bliver _måske_
mikroskopisk, ligesom den _måske_ bliver gigantisk ved 800x600 pixels.

Under alle omstændigheder er det ganske umuligt at gøre noget ved
det fra forfatterens side: Man kan ikke detektere skærmens fysiske
størrelse med JavaScript eller lignende.