Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af digitalkamera
Fra : Listen

Dato : 07-11-03 14:53

Hej NG

Jeg har nu i et lille års tid gerne vil have et digi. Fra starten af har jeg
tænkt på at købe Coolpix 4300, da jeg har hørt det skulle være rigtig godt.
Nu er et år gået, og så ville jeg lige høre om der er et andet kamera, i
samme prisklasse ala 4000,- kr., som giver mer for pengene.

Kameraet skal bruges til dagligdagsbrug, rejsekamera samt kan jeg godt lide
at tage billeder af biler, toge og fly. Med hensyn til det sidste, at tage
billeder af ting i bevægelse, hvad er så vigtigt at kigge efter på et
digitalkamera?

Jeg på den baggrund kigget lidt på nettet og overvejet måske:
Olympus Camedia C-750UZ
Canon Powershot G2
Canon Powershot A80/A70

Hvad siger i til det?

www.dcresource.com står der om Coolpixen at AF illuminator mangler, samt
hos Camedia står der AF performance kunne være bedre (og AF illuminator
ville hjælpe). Hvad betyder det, og har det nogen betydning for en amatør,
som jeg er?

Hilsen
Kim

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-11-03 15:44

On Fri, 7 Nov 2003 14:53:13 +0100, "Listen"
<nyheds@post.cybercity.dk> wrote:

>Hej NG
>
>Jeg har nu i et lille års tid gerne vil have et digi.
klip

Omtanke er en dyd, men,
G2 har du mistet,
og hvis du tænker et år mere,
mister du måske også de andre,
spil hasard, og gå i gang
lykke til
mvh Ebbe

Fra : Listen

Dato : 07-11-03 16:26

Ebbe Hansen wrote:

> Omtanke er en dyd, men,
> G2 har du mistet,
> og hvis du tænker et år mere,
> mister du måske også de andre,
> spil hasard, og gå i gang
> lykke til

Jeg vil give dig helt ret, men jeg har det bedst med at købe kamera o.lign.
når jeg har pengene og ikke på afbetaling.

Min pointe var mere, at jeg dengang havde taget en beslutning om at købe
Coolpixen, når jeg fik pengene. Jeg havde bare ikke regnet med at der skulle
går et år.

Hilsen
Kim

Fra : Thomas Kufmann Jense~

Dato : 07-11-03 17:21

Hej!

"Listen" <nyheds@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu er et år gået, og så ville jeg lige høre om der er et andet kamera, i
> samme prisklasse ala 4000,- kr., som giver mer for pengene.

Jeg overvejede også et coolpix 4300, men fik at vide det er en gammel model
der udgår snart. Den er lidt langsom i forhold til nyere modeller.

Jeg har istedet bestilt et SONY DSC-P10, jeg gav 3800 for kamera og en 128
mb memorystick.

-Thomas

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-11-03 17:36

Listen wrote:
> Olympus Camedia C-750UZ
> Canon Powershot G2
> Canon Powershot A80/A70

Alle er udemærkede kameraer.

G2 er udgået og nok svær at finde - men G3 kan købes en masse steder og er
lidt bedre.

G5 er også kommet - men flere har her i gruppe givet udtryk for at G3 er
bedre - men jeg ved ikke om det er rigtigt, da jeg ikke har prøvet G5......

A70/A80 er også rigtig gode bud til "almindeligt" fotobrug.

Jeg havde tidligere et A40 og har nu et G3 - og synes at Canon laver rigtigt
gode kameraer.

Men det gør Olympus, Nikon, Sony og flere andre sikkert også - men dem
kender jeg ikke så meget til

Jan

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Kim Skovsby

Dato : 07-11-03 18:09

Hej NG

Coolpix 4300 er en ældre model efterhånden, og der har været mange
reprationer på den model..

Canon G2 og Canon G3 er begge udgået. I dag heder den Canon G5. Hvis vi ser
på hvad der ellers findes i den kamera klasse, er der Olympus C-5050 eller
Sony V1 som efter min mening er klat bedre. Olympusen fordi det er det mest
fleksibel kamera på marked og Sonyen fordi det er det hurtigeste kamera. Så
til dit brug er V1 måske det bedste valg.

Olympus C-750 er et godt kamera. Den har dog en alt for kraftig zoom. Så det
vil ofte ende med ryste uskarpe billeder.

Canon A70/A80 er udemærked kamera. Men i en anden kamera klasse.

Inden for din pris ramme på 4000,- er også Sony P10 som vil kunne klare alle
de opgaver du har anført. Det har 3 autofokus indstillinger og arbejder
hurtigt.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Morten Bested

Dato : 07-11-03 19:06

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du mener, at Sony V-1 er klart bedre end
Canon G5. Efter hvad jeg kan, er det lige omvendt: bedre/mere lystærkt
objektiv, KLART bedre batterilevetid, bedre makro, billigere lagermedier,
RAW understøttelse, remote, større og mere fleksibel LCD + en del andre
ting.

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-11-03 11:48

"Kim Skovsby" <kamerahuset@city.dk> skrev i en meddelelse

> Olympus C-750 er et godt kamera. Den har dog en alt for kraftig zoom.

Det er godt nok første gang, jeg hører nogen omtale dette som noget
negativt

> Så det
> vil ofte ende med ryste uskarpe billeder.

Ahem. Man er strengt taget ikke tvunget til altid at zoome maksimalt
ind. Derudover så er stativet jo opfundet.

--
-Jens B.

Fra : Listen

Dato : 08-11-03 15:54

Jens Bruun wrote:

> Det er godt nok første gang, jeg hører nogen omtale dette som noget
> negativt

Jeg kan hellere ikke se det skulle være en ulempe... Jeg er godt klar over
at når man zoomer max, så er det bedst at kameraet står på et stativ.

Har lige været Platanfoto's hjemmeside, hvor følgende kan fås:

Sony DSC-V1 til 4750,- kr.
Olympus C-750z (= C-750uz?) til 3870,- kr.

Så nu er spørgsmålet, hvor man får størst valuta for pengene? De forskelle
jeg ser på er at DSC-V1 har Zeiss optik (hvad har Olympus?) og at linsen
lukkes af kameraet, hvor 750uz skal have påsat en beskytter, som iflg. flere
personer ikke sidder ordentlig fast. Tilsidst har 750uz 10x zoom mens DSC-1
har 4x zoom, så hvad er jeres erfaringer med behovet for/lysten til større
zoom end 4x?

Tilsidst har jeg været inde på www.dcresource.com hvor han ikke virker
speciel begejstret for DSC-V1 mens 750uz får bedre omtale.

Hilsen
Kim

Fra : SLN

Dato : 08-11-03 18:19

"Listen" <nyheds@post.cybercity.dk> wrote in

> [...]
>
> Tilsidst har jeg været inde på www.dcresource.com hvor han ikke virker
> speciel begejstret for DSC-V1 mens 750uz får bedre omtale.

Tjah, jeg vil lige nævne at jeg netop lige har solgt mit 750 UZ, og købt
et Sony DSC-V1 til 329 Euro

Olympus kameraet havde en tendens til dårlig fokus i auto mode, det gav en
del dårlige billeder. Jeg kom fra et Olympus 3030Z, og forventede et
væsentligt bedre kamera, det mente jeg ikke at jeg fik.
10X optisk zoom er naturligvis lækkert, men det påkræver enten billed
stabilisator som i 2100´ern eller stativ.

Steen

Fra : Listen

Dato : 08-11-03 23:43

> Tjah, jeg vil lige nævne at jeg netop lige har solgt mit 750 UZ, og
> købt et Sony DSC-V1 til 329 Euro
>
> Olympus kameraet havde en tendens til dårlig fokus i auto mode, det gav
> en del dårlige billeder.
Er det muligt at se de uskarpe billeder på LCDen eller kan det først ses når
man kommer hjem og arbejder på PCen? Forresten da du er en tidligere ejer af
Olympus, hvordan havde du det med beskyttelseshætten (bliver den hurtig væk,
passer den?)

>Jeg kom fra et Olympus 3030Z, og forventede et
> væsentligt bedre kamera, det mente jeg ikke at jeg fik.
> 10X optisk zoom er naturligvis lækkert, men det påkræver enten billed
> stabilisator som i 2100´ern eller stativ.

Hvordan oplever du muligheden for "kun" at kunne zoome med 4x fremfor 10x?

Hilsen
Kim

Fra : SLN

Dato : 09-11-03 09:06

> [...]
> ses når man kommer hjem og arbejder på PCen? Forresten da du er en
> tidligere ejer af Olympus, hvordan havde du det med beskyttelseshætten

Ja nogle billeder kan man godt se om de er dårlige fokuserede, men mange
gange ses det først på pc´ en.

Dækslet passer fint, når man først har husket at montere det, sidder det
fint fast. Man bør huske at montere en lille snøre i dækslet.

Eller man kan købe denne fikse ting.
http://www.olycap.com/

> Hvordan oplever du muligheden for "kun" at kunne zoome med 4x fremfor
> 10x?

Jeg tror at 4 x zoom er fint til mit brug, det er en eraring jeg har gjort
mig, efter at have prøvet begge dele.

Steen

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-11-03 11:18

SLN <REMOVETHISlindved@REMOVETHIStdcadsl.dk> wrote:

>Jeg kom fra et Olympus 3030Z, og forventede et
>væsentligt bedre kamera

Hvorfor?

Hvis jeg ikke helt har misforstaaet Olympus' serier, har de
placeret 3030Z i den semiprofessionelle kategori og 750UZ i
hobbykategorien.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Claus Bjerre

Dato : 08-11-03 18:35

> Canon G2 og Canon G3 er begge udgået. I dag heder den Canon G5. Hvis vi
ser

Her idag set et G3 i vinduet hos min fotohandler i Skive til 4999,-

Claus Bjerre

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-11-03 19:06

Claus Bjerre wrote:
> Her idag set et G3 i vinduet hos min fotohandler i Skive til 4999,-

Ja - G3 kan købes masser af steder ifølge www.edbpriser.dk

Så udgået er nok lidt overdrevet.

Og flere her i gruppen har givet udtryk for at G5 har nogle minus'er
sammnlignet med G3.

Men om de er rettet med opdateringer ved jeg ikke.