Matrix på Imax skærm
Fra : Anders Jensen

Dato : 07-11-03 14:14

Er hjemvendt fra arbejde i Canada ( Toronto ) hvor jeg grundet mit arbejde
( lydtekniker ) så Revolution på IMAX skærm. F... det var stort.

MVH Anders

Fra : Jim Andersen

Dato : 07-11-03 14:21

Anders Jensen wrote:
> Er hjemvendt fra arbejde i Canada ( Toronto ) hvor jeg grundet mit
> arbejde ( lydtekniker ) så Revolution på IMAX skærm. F... det var
> stort.
>
> MVH Anders

Vi hader dig ......

/jim

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-11-03 14:32

"Anders Jensen" <lillejensenhund@mail.tele.dk> escribió en el mensaje
> Er hjemvendt fra arbejde i Canada ( Toronto ) hvor jeg grundet mit
arbejde
> ( lydtekniker ) så Revolution på IMAX skærm. F... det var stort.

Det værste er at jeg har mulighed for at se dem i IMAX hernede i
spanien, men så er det eftersynkroniseret til Spansk og det gider jeg
sgu ikke. "Todo lo que tiene un principio, tiene un fin" - nej vel

Fra : PerX ...

Dato : 07-11-03 15:26

In article <bog6ol$1e5oph$1@ID-163022.news.uni-berlin.de>,
lars@intercambiodvd.com says...

> [...]
> spanien, men så er det eftersynkroniseret til Spansk og det gider jeg
> sgu ikke. "Todo lo que tiene un principio, tiene un fin" - nej vel

Nej kom nu, der er sgu da ikke nogen der ser Matrix for dialogens skyld?
*G*

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-11-03 21:12

PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

> Nej kom nu, der er sgu da ikke nogen der ser Matrix for dialogens skyld?

I hvert fald ikke Revolutions.

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Jakob

Dato : 08-11-03 02:52

Du har så irriterende, forfærdeligt ret!

--
/mvh Jakob

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-11-03 22:29

On Fri, 7 Nov 2003 15:26:04 +0100, PerX ...
<hyp1999@hotmail_remove_this_.com> wrote:

>Nej kom nu, der er sgu da ikke nogen der ser Matrix for dialogens skyld?

Dialog? Er det ikke mest bare monologer?

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: gider (og ikke gidder)

Fra : Per

Dato : 07-11-03 14:45

"Anders Jensen" <lillejensenhund@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er hjemvendt fra arbejde i Canada ( Toronto ) hvor jeg grundet mit arbejde
> ( lydtekniker ) så Revolution på IMAX skærm. F... det var stort.
>
> MVH Anders

Kan du beskrive oplevelsen lidt nærmere kontra alm. biograf?

Fra : Anders Jensen

Dato : 07-11-03 15:34

> Kan du beskrive oplevelsen lidt nærmere kontra alm. biograf?

Nu arbejder jeg med mediet til dagligt ( lydtekniker i Tycho Brahe
Planetarium ) hvor jeg laver lyd og versioneringer til vores film, så jeg er
nok lift partisk.
Men kontra en alm bif er billedet langt større end hvad Cinemax og lign. har
herhjemme. Til tider kan det næsten blive for stort når ting og sager fløj
fra den ene side til den anden. Her kan jeg faktisk bedre lide 'vores'
format ( Imax-dome formerly known as Omnimax ) hvor ting bevæger sig i (
næsten ) hele dit synsfelt ( 180 grader ).

MVH Anders

Fra : Jesper

Dato : 27-11-03 09:44

Anders Jensen skrev:
> Er hjemvendt fra arbejde i Canada ( Toronto ) hvor jeg grundet mit arbejde
> ( lydtekniker ) så Revolution på IMAX skærm. F... det var stort.
>
> MVH Anders

Hvad er det??
/Jesper

Fra : Anders Jensen

Dato : 27-11-03 10:23

Øh hvad er hvad?? En IMAX-film er MEGET større end en alm. biograffilm. Både
i filmformat : 70mm ( altså 70mm filmstrimmel ) kontra 35mm. Og så er hvert
biled 15 perf langt kontra 4 perf. Dette betyder at du på en IMAX-film har
11 gange større filmbilled ( det der ligger på rullen ) end en alm
biograffilm. Et IMAX lærred er også MEGET stort. Her kan Imperial og andre
godt pakke sammen. Jeg taler om 4 etager højt lærred og bredt som en i
h..... På mit arbejde ( Tycho Brahe Planetarium ) er formatet lidt
anderledes. Filmbasen er den samme ( 70mm 15 Perf ) men vores lærred er
rundt. I gamle dage blev det kaldt Omnimax men er nu døbt om til IMAX-DOME.
Dette giver en fantastisk virkning når du ser film. I en alm. biograf f.eks.
ser du en sekvens hvor et fly flyver over dig. Billedet og lyden stopper
bare oppe i toppen af lærredet hvorimod du i Planetariet kan følge både
biled og lyd over dit hoved.

MVH Anders ( lydtekniker )

Fra : sniper_Nolight

Dato : 27-11-03 13:42

> [...]
> ser du en sekvens hvor et fly flyver over dig. Billedet og lyden stopper
> bare oppe i toppen af lærredet hvorimod du i Planetariet kan følge både

lyder som lidt af en oplevelse - der er da ingen steder i dk man kan se film
i en imax biograf - planetariet viser da ikke mainstream actionfilm... eller
hvad?
--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Anders Jensen

Dato : 27-11-03 18:06

> [...]
film
> i en imax biograf - planetariet viser da ikke mainstream actionfilm...

Nej og nej.

MVH Anders ( men der vises mange andre spændende film såmænd )

Fra : Jesper

Dato : 27-11-03 15:55

Anders Jensen skrev:
> [...]
> biograffilm. Et IMAX lærred er også MEGET stort. Her kan Imperial og andre
> godt pakke sammen. Jeg taler om 4 etager højt lærred og bredt som en i

Tak for forklaringen.

Jeg spekulerer på hvor mange film, der er skudt i det format. Når nu de
viser Matrix, er det så ikke bare en alm. 35 mm, der er forstørret op
til Imax-format eller hvad? Hvis det er tilfældet får man jo ikke større
skarphed og opløsning for pengene...

Og hvor er den nærmeste biograf, der kan vise Imax?

Mvh. Jesper

Fra : Peter Lind

Dato : 27-11-03 17:07

Jesper wrote:

> [...]
> til Imax-format eller hvad? Hvis det er tilfældet får man jo ikke
> større skarphed og opløsning for pengene...

I tilfældet med Matrix er det bare en forstørrelse, Fantasia2000 var vist
nok renderet i den noget højere opløsning (er ikke sikker), men de fleste er
blot store lærreder.

> Og hvor er den nærmeste biograf, der kan vise Imax?

Af den type? Det må næsten være i London. Planetariet i København viser også
IMAX, men ikke samme slags. Der var for lang tiden en rigtig god forklaring
på de forskellige IMAXformater her i gruppen, men jeg kan desværre ikke
huske detaljerne. Forskellen er dog i grove træk at de film der vises i
Planetariet skal være optaget med specielt udstyr, og beregnet til at blive
vist på en kuppel (dvs have nogle specielle objektiver). De almindelige
film, der 'bare' er blæst op i størrelse kan man ikke vise, da de kræver
noget andet udstyr.
Noget udstyr der koster masser af penge, og med en enkelt film hvert fjerde
år, mener man ikke at det kan betale sig...

Prøv at søg tilbage her i gruppen på IMAX og Planetariet.

Peter Lind

Fra : Anders Jensen

Dato : 27-11-03 18:04

Hvis i har spørgsmål vedr. IMAX formatet er i da velkomne til at spørge mig.
Jeg har trods alt arbejdet med formatet i 13 år.

MVH Anders ( der tipper Berlin som det nærmeste efter Oslo lukkede )

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-11-03 09:20

> [...]
> Jeg har trods alt arbejdet med formatet i 13 år.
>
> MVH Anders ( der tipper Berlin som det nærmeste efter Oslo lukkede )

Berlin = tysk eftersynkronisering

Fra : Anders Jensen

Dato : 30-11-03 18:27

> Berlin = tysk eftersynkronisering

Ahem.... Hvad tror du jeg laver til alle vores film????

Da vores film skal vises for alle er det ikke godt kun at vise dem på
originalsproget ( typisk engelsk ) så alle vores ( næsten ) film er
eftersynkroniseret til Dansk.
I dette format er det dog ikke det store problem da de fleste film er med en
fortællerstemme og ingen mennesker der taler i 'sync' til eget biled (
typisk en astronaut der fortæller om et eller andet ude af biled.

Så eftersync i DK er ikke så slemt. Men ja i Tyskland er Matrix eftersyncet
til tysk !!!!

MVH Anders

Fra : Anders Jensen

Dato : 27-11-03 18:08

> [...]
> viser Matrix, er det så ikke bare en alm. 35 mm, der er forstørret op
> til Imax-format eller hvad? Hvis det er tilfældet får man jo ikke større

Matrix er lavet i DMR ( digitalt scannet ind på 70mm filmbase )

> Og hvor er den nærmeste biograf, der kan vise Imax?

Berlin. 2 stk lige overfor hinanden!!

MVH Anders