MS Windows
briani 27239
Lukker ikke hurtigt ned?
Fra : Ove Kristensen

Dato : 06-11-03 23:22

Hej Allesammen !

Hvad skal man gøre for at få WinXP prof. til at lukke hurtigt ned? - der går
en tid, og så skal man tit trykke på enter for at få den til at slukke.

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : arc@na

Dato : 06-11-03 23:44

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> wrote in

> Hvad skal man gøre for at få WinXP prof. til at lukke hurtigt ned? -
> der går en tid, og så skal man tit trykke på enter for at få den til
> at slukke.

Sluk på kontakten. Det gør jeg somme tider. FAT32 kan ikke lide det, men
svjks er NTFS ligeglad.

arc@na
Last time we mixed politics with religion,
people got burned at the stake.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 06-11-03 23:58

"arc@na" <this.is@n.invalid.adress.com> skrev i en meddelelse

> Sluk på kontakten. Det gør jeg somme tider. FAT32 kan ikke lide det, men
> svjks er NTFS ligeglad.

Jamen jeg siger tak for tipset - troede egentlig at der var et sted man
kunne justere fejlen

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : Jens

Dato : 07-11-03 09:05

"arc@na" <this.is@n.invalid.adress.com> skrev i en meddelelse

> Sluk på kontakten. Det gør jeg somme tider. FAT32 kan ikke lide det, men
> svjks er NTFS ligeglad.

Jeg tvivler meget på diske og cd/dvd drev kan lide den metode.......

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-11-03 09:25

In article <3faacec3$0$30066$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
this.is@n.invalid.adress.com says...
> Sluk på kontakten. Det gør jeg somme tider. FAT32 kan ikke lide det, men
> svjks er NTFS ligeglad.

Neeeeeeeeej...!!!

Du smadrer lige så stille systemet, både hardwaren og softwaren. Brug
nedlukningsproceduren _hver_ gang.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : arc@na

Dato : 07-11-03 14:14

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in

> Du smadrer lige så stille systemet, både hardwaren og softwaren. Brug
> nedlukningsproceduren _hver_ gang.

Ups!
OK, will do...

Fra : desilva

Dato : 07-11-03 17:08

> Du smadrer lige så stille systemet, både hardwaren og softwaren. Brug
> nedlukningsproceduren _hver_ gang.

Hvordan kan det være? Om en disk bliver parkeret før den slukker betyder vel
kun noget hvis man skal transportere maskinen...??

Fra : Jens

Dato : 07-11-03 17:39

"desilva" <abba@labba.dabba> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan det være? Om en disk bliver parkeret før den slukker betyder
vel
> kun noget hvis man skal transportere maskinen...??

Det er næppe ligegyldigt at strømmen tages mens læsehovedet svæver inde midt
på disken, og ikke kan fortælle ellektronikken hvor den befinder sig når den
starter næste gang........

Mvh Jens

Fra : desilva

Dato : 07-11-03 18:50

> [...]
midt
> på disken, og ikke kan fortælle ellektronikken hvor den befinder sig når

Det skal disken skam nok selv finde ud af. Samme system som på en printer.
Kør frem til stopklodsen rammes og man ved hvor man er.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-11-03 18:09

In article <bogg15$nqi$1@news.cybercity.dk>, abba@labba.dabba says...
> Hvordan kan det være? Om en disk bliver parkeret før den slukker betyder vel
> kun noget hvis man skal transportere maskinen...??

Det betyder noget, hvis den arbejder på disken, når strømmen ryger.
Ikke meget, men bliver det en rutineoperation for brugeren, så dør
disken altså til sidst af det.

Fra : desilva

Dato : 07-11-03 18:51

> Det betyder noget, hvis den arbejder på disken, når strømmen ryger.
> Ikke meget, men bliver det en rutineoperation for brugeren, så dør
> disken altså til sidst af det.

Jeg kan se at data kan beskadiges hvis man slukker mens de er ved at blive
skrevet, men at disken skulle tage skade fysisk..? Nu rører læse/skrive
hovedet jo ikke selve disken når den arbejder, så der burde ikke ske noget
mekanisk.

Hvis du vitterlig ved bedre, så må du meget gerne oplyse mig om de nærmere
detaljer.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 07-11-03 19:43

> [...]
> mekanisk.
>
> Hvis du vitterlig ved bedre, så må du meget gerne oplyse mig om de nærmere

Hej desilva
Jeg skal prøve om jeg kan fortælle dig noget, pladen på en harddisk er
poleret meget glat minus en del der er beregnet til at parkere læsehovedet
på. Hvis du slukker for strømmen og læsehovedet ikke når ind på det 'ru'
område vil de to polerede dele, skiven og læsehovedet, være som klistrede
til hinanden og motoren kan ikke få skiven til at rotere og bye bye harddisk
den er smuttet til de evige harddiskmarker, derfor sluk normalt og din
harddisk kan nå at parkere læsehovedet rigtigt.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : desilva

Dato : 07-11-03 19:57

> Jeg skal prøve om jeg kan fortælle dig noget

Jamen det kan du sagtens

> [...]
> den er smuttet til de evige harddiskmarker, derfor sluk normalt og din
> harddisk kan nå at parkere læsehovedet rigtigt.

Ok det var jeg ikke klar over. Har selv anvendt harddiske til en del digital
elektronok+embedded software hvor disken blev styret direkte. Der parkerede
jeg kun hovedet når der blev givet specifik besked om det... hvilket var før
fysisk flytning af apperaturet. Der opstod aldrig problemer.
Troede bestemt at læse/skrive-hovedet altid svævede på afstand af disken...
forudsat man ikke rystede den.
Det lyder som om du har en vis ide om emnet, så jeg tager forløbigt dine ord
for gode vare.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-11-03 20:42

In article <bogpu2$13bc$1@news.cybercity.dk>, abba@labba.dabba says...
> elektronok+embedded software hvor disken blev styret direkte. Der parkerede

Det er funktionerne indeni disken der klarer parkeringsopgaverne. Dem
styrer du altså ikke med noget embedded software der "har fat i
disken"...

Fra : desilva

Dato : 07-11-03 21:26

> Det er funktionerne indeni disken der klarer parkeringsopgaverne. Dem
> styrer du altså ikke med noget embedded software der "har fat i
> disken"...

Ok, jeg er overbevist. Vidste egentlig også at det var luft fra rotationen
der løftede hovederne. Hvor kommer luften egentlig fra? Fra rotationen af
det ru område? Der kommer vel nemme luftstrøm fra den glatte del?
Der er imidlertid en decideret parkeringskomando. Husker ikke længere
værdien, men som sagt findes der i ata-protokollen en komando til parkering.
Det er måske en ekstra lås i forbindelse med parkeringen.. donno.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-11-03 22:08

In article <bogv5j$19bf$1@news.cybercity.dk>, abba@labba.dabba says...
> der løftede hovederne. Hvor kommer luften egentlig fra? Fra rotationen af
> det ru område? Der kommer vel nemme luftstrøm fra den glatte del?

Ved 7200 rpm skabes der faktisk ganske lidt roterende luftstrøm - der
skal jo heller ikke meget til på en moderne disk

> Der er imidlertid en decideret parkeringskomando. Husker ikke længere

Det er et levn fra gamle tider, men den skal være der af hensyn til
bagudkompatibiliteten. En moderne disk forsøger at autopark'e uanset om
der er luftstrøm eller ej under hovederne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-11-03 01:41

Brugtes kun på ældre diske. Det er fuldautomatisk på alle nyere diske.
Selv om du eventuelt kan finde en gammel park.exe fil vil det ikke
have nogen indflydelse på moderne HD'er.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-11-03 01:36

Det er ikke korrekt på moderne HD'er.

Fra : desilva

Dato : 08-11-03 06:30

> [...]
> den er smuttet til de evige harddiskmarker, derfor sluk normalt og din
> harddisk kan nå at parkere læsehovedet rigtigt.

Fandt en gammel disk frem. Den er vel ca. 6 år gammel. Når den er skilt ad
kan man se at hovederne aldrig rører selve skiverne. Der er faktisk 0,5 mm
afstand hele tiden mens den står stille og det ændrer sig tilsyneladende
ikke når den kører. Det er i hvert fald ikke fordi hovederne lander og
sætter sig fast at man skal parkere disken. Der er iøvrigt heller ikke et ru
område som kan ses med det blotte øje.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-11-03 09:14

In article <bohv03$2ar2$1@news.cybercity.dk>, abba@labba.dabba says...
> Fandt en gammel disk frem. Den er vel ca. 6 år gammel. Når den er skilt ad
> kan man se at hovederne aldrig rører selve skiverne. Der er faktisk 0,5 mm

For at man kan øge datatætheden på en skive, skal afstanden til skiven
tilsvarende formindskes. Derfor roterer moderne diske også hurtigere,
da luftstrømmen er mere kritisk ved disse diske.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-11-03 20:41

In article <bogm2k$uuh$1@news.cybercity.dk>, abba@labba.dabba says...
> skrevet, men at disken skulle tage skade fysisk..? Nu rører læse/skrive
> hovedet jo ikke selve disken når den arbejder, så der burde ikke ske noget

Nej, rotationen holder hovederne fra pladen. En disk der er idle har
hovederne i nærheden af autoparksporet. Hvis den derimod arbejder på
yderste spor og strømmen ryger, så risikerer du at hovederne ikke når
ind på autoparksporet inden rotationen er faldet under det punkt der
sikrer afstanden til pladen.

Der er en risiko ved alt, men hvorfor udfordre skæbnen i dovenskabens
navn ???