Planter i sand
Fra : Kenny Zinck Jensen

Dato : 06-11-03 22:27

Hej

Kan jeg sætte mine planter, i et bundlag, med groft sand??
hvis ja skal de så plantes direkte eller i potter
hvis nej hvorfor ikke

Venlig hilsen

Kenny Zinck

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-11-03 23:15

"Kenny Zinck Jensen" <zinck@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kan jeg sætte mine planter, i et bundlag, med groft sand??
> hvis ja skal de så plantes direkte eller i potter
> hvis nej hvorfor ikke

Det kommer lidt an på hvad du mener med "groft sand" og hvilke planter.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 06-11-03 23:26

> [...]
> Hej
>
> Kan jeg sætte mine planter, i et bundlag, med groft sand??
> hvis ja skal de så plantes direkte eller i potter

Hej Kenny
Hvis du med groft sand mener noget der er grovere end strandsand så er det
OK.
Strandsand har det med at ville "brænde sammen".
Hvis du bruger meget fint bundlag, så må laget ikke være ret tykt.
Omvendt, hvis det er meget groft, så holder det på de urenheder, der burde
havne i filteret.
Hilsen
Jørgen

Fra : Kenny Zinck Jensen

Dato : 07-11-03 21:04

Hej Kenny
> [...]
> Strandsand har det med at ville "brænde sammen".
> Hvis du bruger meget fint bundlag, så må laget ikke være ret tykt.

Hvad er ikke ret tykt

> Omvendt, hvis det er meget groft, så holder det på de urenheder, der burde
> havne i filteret.

det er ca. 1-2mm korns størrelse.
Jeg havde tænkt mig at sætte nogle sværplanter (Bleheri) og Anubias.
og så er det for at sparre penge, jeg har haft malawi cichlider som jeg skal
af med
men vil genbruge bundsandet til et kommende ciscus akvarie

Hilsen
Kenny

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 07-11-03 21:37

Hej igen Kenny
> Hej Kenny
>
> Hvad er ikke ret tykt
2-4 cm - prøv dig frem - der er mange ting der spiller ind - holder du
snegle?

> det er ca. 1-2mm korns størrelse.
Det kunne lyde ret fornuftigt.

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 08-11-03 12:46

> [...]
> Jeg havde tænkt mig at sætte nogle sværplanter (Bleheri) og Anubias.
> og så er det for at sparre penge, jeg har haft malawi cichlider som jeg

Sværdplanterne er ikke super vilde med det tætte bundlag men læg noget
grovere bundlag omkring planterne og det det så med sand så det ikke kan
ses...
Det klarer mine udemærket....
Jeg ved ikke om det er nødvendigt da de planter der skyder ud fra
sværdplanten planter sigselv i det fine sand og klare det ok...

Anubias planten kender jeg ikke så meget til men den skulle kunne klare det
meste af hvad jeg har hørt....

> men vil genbruge bundsandet til et kommende ciscus akvarie
Hvis der skulle stå Diskus så er den type bunflag perfekt, det er jo det de
har som bundlag i Amazone floden...

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-11-03 19:03

"jabbe(4k)" <jabbe@get2netNOSPAM.dk> wrote in message

> Anubias planten kender jeg ikke så meget til men den skulle kunne
> klare det meste af hvad jeg har hørt....

Ja, bortset fra at blive plantet - især i finkornet materiale. Den skal
helst fæstnes til en sten eller en rod.

vh
Jan