Kabelbøvl???
Fra : Ulrik Friis

Dato : 14-04-01 22:22

Jeg har en Compaq Workstation med indbygget 10/100 netkort i den ene ende af
et 20 meter UTP Cat 5 kabel, som snor sig igennem huset ned i kælderen. I
den anden ende sidder en 3Com dual speed hub. Jeg kan ikke få Compaqen til
at køre mere end 10 Mbps fuld duplex. Jeg har prøvet at sætte en bærbar for
enden af 20 meter kablet, som heller ikke vil køre 100 Mbps. Tvinger man
netkortet til 10 Mbps går det imidlertid fint. Jeg kan regne ud at fejlen må
ligge i kablet, men hvilket kabel skal jeg så montere i stedet for?
mvh
Ulrik

Fra : P og T

Dato : 14-04-01 23:39

"Ulrik Friis" <ulrikx@friis.as> skrev i en meddelelse
> [...]
> netkortet til 10 Mbps går det imidlertid fint. Jeg kan regne ud at fejlen

> ligge i kablet, men hvilket kabel skal jeg så montere i stedet for?

Du skal være sikker på at dine stik er monteret korrekt på kablet. Altså at
rigtige ledere er til de rigtige ben, ellers kan signalet være ude af
"balance" og du kan så ikke opnå 100 mbit hastighed

Fra : Ulrik Friis

Dato : 15-04-01 01:12

"P og T" <nix@ikke.her> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtige ledere er til de rigtige ben, ellers kan signalet være ude af
> "balance" og du kan så ikke opnå 100 mbit hastighed

Jeg har skiftet stik 3 gange (i begge ender og én ad gangen) og tjekket dem
under en kraftig lup. Derudover har jeg målt dem igennem med et multimeter
for at være sikker på at der var hul igennem. Og jeg fandt ikke
kortslutninger eller andet. De er efter min bedste overbevisning mekanisk og
elektrisk ok.

mvh
Ulrik

Fra : Martin Jensen

Dato : 15-04-01 02:07

Ring til TV2 Zulu og bed 'Åndernes magt' komme ud og undersøge sagen.

;-D

Fra : Thomas

Dato : 15-04-01 11:44

> [...]
> for at være sikker på at der var hul igennem. Og jeg fandt ikke
> kortslutninger eller andet. De er efter min bedste overbevisning mekanisk

Køb et færdig samlet kabel som test, vi havde også problemer med at køre 100
på hjemmelavede kabler, men da vi købte et færdigsamlet virkede det fint, så
al vor kabling er i dag færdigkøbt og ikke hjemmelavet.

Det er en hurtig og billig måde at teste det på. Så ved du om fejlen ligger
i kablingen eller et andet sted.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - Webcam og undervandsbilleder fra RødeHavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial
No job is so simple, that it can't be done vrong.

Fra : Jan Poulsen

Dato : 15-04-01 13:33

Det er jo meget godt at måle med multimeter, men husk det måler med DC ! Det
kan være crosstalk.
Du må maksimalt afisolere 12 mm ( tror jeg nok ) af kablet for at sætte stik
på.

m.v.h.
Jan Poulsen

Ulrik Friis <ulrikx@friis.as> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bap10$bgo$1@sunsite.dk...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-04-01 11:46

> 3Com dual speed hub. Jeg kan ikke få Compaqen til
> at køre mere end 10 Mbps fuld duplex.

Fuld duplex på en hub???

--
Med Venlig Hilsen