Skaadstrup - hvor er det?
Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 06-11-03 19:17

Jeg bøvler en del med forældrene til min tip-oldemor Kirsten Rasmussen f. 6.
jan. 1855 i Harndrup sogn, Vends Herred (på Fyn). Hun er datter af "Ugift
Fruentimmer Anne Marie Rasmussen (24 år) i Harndrup Fattiggaard og udlagt
Barnefader Soldat Rasmus Jensen i Gremmeløkke". Rasmus Jensen har jeg vist
styr på, men moderen Anne Marie Rasmussen er lidt vanskeligere. Ved Kirstens
dåb er bl.a. følgende faddere: Gårdmand Niels Rasmussen i Skaadstrup og
Ungkarl Jacob Jørgen Rasmussen i Harndrup. Jeg har en formodning om, at det
kan være Anne Maries brødre - men hvor ligger Skaadstrup? Jeg har prøvet
Krebsen - men uden held.
--
mvh.
Jette Ejlskov Toftegaard Pedersen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-03 19:36

Thu, 6 Nov 2003 19:16:46 +0100, skrev Jette Toftegaard Pedersen:

> [...]
>kan være Anne Maries brødre - men hvor ligger Skaadstrup? Jeg har prøvet

Krebsen er en meget klog mand, men ikke alvidende. At han oven i købet
var artillerist og ikke ved Livgarden, gør jo ikke sagen bedre

Jeg vil næsten æde min gamle hat på, at der er tale om Skåstrup oppe
ved Bogense (5-6 km sydvest). Lidt langt væk, men ikke uoverkommeligt
med et par raske heste ved stangen.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-03 19:43

Thu, 06 Nov 2003 19:35:51 +0100, skrev Kurt Hansen:

> [...]
>
>Jeg vil næsten æde min gamle hat på, at der er tale om Skåstrup oppe
>ved Bogense (5-6 km sydvest). Lidt langt væk, men ikke uoverkommeligt

Måske en lidt misvisende anvisning, men når man sidder oppe ved
Limfjorden og kigger sådan lidt ned over nordfyn, kan der i skyndingen
godt indsnige sig en parallakseforskydning.

Skåstrup ligger faktisk ikke meget længere fra Harndrup, end fra
Bogense. Ca. 6-7 km nordpå. Ærgerligt at jeg ikke fik væddet med
Krebsen, for denne her tror jeg kunne have indbragt to X-mas

Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 06-11-03 20:08

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> (Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Tak for hælpen - rart at I nordjyder kan, når vi fynboer har stirret os
blind på et stumt d.

mvh
Jette

Fra : Brian Jensen

Dato : 07-11-03 00:35

In article <3faa9c27$0$45350$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
jetteSLET@nebrot.dk says...
> Tak for hælpen - rart at I nordjyder kan, når vi fynboer har stirret os
> blind på et stumt d.

Jeg kunne nu godt have sagt det med det samme, boede nemlig indtil for
ca. et år siden en 2-3 km fra Skåstrup :)

Mvh
Brian
(Stadig fynbo, nu bare i Vissenbjerg)

Fra : Gert Krabsen

Dato : 06-11-03 20:41

Thu, 06 Nov 2003 19:42:35 +0100, Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk>
skrev:

> [...]

Jeg var for god til Livgarden, så det blev Det kgl. Bornholmske Artillerie.
Der er jo en grund til, at netop Livgarden i mange år henlagde deres årlige
'godkendelsesøvelse' til Bornholm - det var vel det eneste sted, de fik
kvalificeret modspil.
Det er dog ikke fra de øvelser, at en vejstrækning i Paradisbakkerne i
Bornholms Værn går under navnet 'Massakrevejen' - det er en helt anden
historie.

Og hvis nu nogen påstår, at dette er OT - så snakker vi vel stednavne?

> Skåstrup ligger faktisk ikke meget længere fra Harndrup, end fra
> Bogense. Ca. 6-7 km nordpå. Ærgerligt at jeg ikke fik væddet med
> Krebsen, for denne her tror jeg kunne have indbragt to X-mas

Væddet om hvad? Hvordan mit efternavn staves

I stednavnebasen står Skåstrup anført under Ore sogn, og det er vist ret
uigendriveligt, hvis man kigger på et kort.

Og da jeg ikke drikker øl, ville de i givet fald blive nogle gamle dovne
nogen, jeg måtte finde i bunden af et skab, med mindre jeg lige stod for et
familiebesøg i Odense (for så kunne jeg køre til Refsvindinge og hente et
par nr. 16 til dig)

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-11-03 08:21

Thu, 06 Nov 2003 20:41:22 +0100, skrev Gert Krabsen:

>Jeg var for god til Livgarden, så det blev Det kgl. Bornholmske Artillerie.

Ha!!! Næ du, den VIRKELIGE grund afslører du her:

Fra : K. Thidemann

Dato : 06-11-03 23:40

On Thu, 6 Nov 2003 19:16:46 +0100, "Jette Toftegaard Pedersen"
<jetteSLET@nebrot.dk> wrote:

> [...]
>dåb er bl.a. følgende faddere: Gårdmand Niels Rasmussen i Skaadstrup og
>Ungkarl Jacob Jørgen Rasmussen i Harndrup.

Måske er det denne familie

Parents:
Father: Rasmus RASMUSSEN
Mother: Karen NIELSEN

1. NIELS RASMUSSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 11 DEC 1814 Harndrup, Odense, Denmark

69. Jacob Jorgen RASMUSSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 26 JUN 1823 Harndrup, Odense, Denmark

70. Anne Marie RASMUSSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 20 DEC 1826 Harndrup, Odense, Denmark

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 07-11-03 07:00

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:i0jlqv045g8n1jekhbmvuubl6ov7su6nqg@4ax.com...

> [...]
>
> 70. Anne Marie RASMUSSEN - International Genealogical Index
> Gender: Female Christening: 20 DEC 1826 Harndrup, Odense, Denmark

Mange tak - det tror jeg, du har ret i. Nu har jeg nogle datoer, jeg kan
komme videre med på LAO.

mvh
Jette Pedersen