sort "Garberuld" og "Spetserie"
Fra : Erik Moldt

Dato : 06-11-03 18:45

Hej igen.
Et par ord mere fra dokumentet fra Ringkjøbing 1735.

I sammenhæng følgende om import af varer:
", ..Svinebørster, Penne fier, sort Garberuld røget Flæsk og Flæske
Skinker, Kalvskind, Æg og undertiden nogen Korn vare. Fra Holland føres til
bagge lidet Salt, Tobak, fransk Vin, fransk Brændevin, Spetserier, The,
Farverier, saa vidt maa indføres, Pautlæder Huder, Tran, Olie, .... "

Det drejer sig om ordene: Garberuld og Spetserie.

Venlig hilsen

Erik Moldt

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-11-03 19:23

Thu, 6 Nov 2003 18:44:32 +0100, skrev Erik Moldt:

>Hej igen.

Selv hej

> [...]
>Farverier, saa vidt maa indføres, Pautlæder Huder, Tran, Olie, .... "
>
>Det drejer sig om ordene: Garberuld og Spetserie.

Garber(uld) har jeg ikke lige noget bud på, men spetseri er krydderier
og småfrugt.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Gert Krabsen

Dato : 06-11-03 21:32

Thu, 06 Nov 2003 19:23:25 +0100, Kurt Hansen <kurt@FJERNDETTEtowle.dk>
skrev:

> Garber(uld) har jeg ikke lige noget bud på, men spetseri er krydderier
> og småfrugt.

Hedder krydderier/urter ikke stadig 'herbs and species' på engelsk?

Garberuld - kan det være det, der nu hedder Berber uld? Eller måske nærmere
Garberdine.
Min viv påstår ganske vist, at Garberdine-bukser ikke nødvendigvis er
uldne, men et spørgsmål om stoffets vævning. Men det kan det jo også have
været i 1735.

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 06-11-03 21:40

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsrx8gnjwe76ggyl@news.sunsite.auc.dk
> Hedder krydderier/urter ikke stadig 'herbs and species' på engelsk?

Jo, men især hedder det Spezereien på tysk. Spetserier er et låneord fra
plattysk.

Poul Erik Jørgense
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Svend Aage Mikkelsen

Dato : 06-11-03 22:46

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsrx8gnjwe76ggyl@news.sunsite.auc.dk...

snip

Meyers Vareleksikon 1904) nævner Garveruld eller Skinduld, hvorved forstaas
den Uld, som vindes ved Afhaaring af Skindene i Garverierne.

Kan det være det ?

Svend Aage

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 06-11-03 23:04

Hedder krydderier/urter ikke stadig 'herbs and species' på engelsk?

Ikke helt. Krydderier hedder spices (men Darwin: The origin of the
species, arternes opståen)

Mvh Hedvig

Fra : Alf Christophersen

Dato : 07-11-03 15:46

On Thu, 06 Nov 2003 21:31:57 +0100, Gert Krabsen
<krabsen@krabsenfjernes.dk> wrote:

>Hedder krydderier/urter ikke stadig 'herbs and species' på engelsk?

Spices, ikke species "Species" er 'arter'

Fra : Annelise B

Dato : 08-11-03 00:34

> [...]
> Min viv påstår ganske vist, at Garberdine-bukser ikke nødvendigvis er
> uldne, men et spørgsmål om stoffets vævning. Men det kan det jo også have

--- og det har din viv helt ret i, det er nemlig en speciel vævning (

Hilsen
Annelise Brahtz

Fra : Hans Poulsen

Dato : 07-11-03 00:21

"Erik Moldt" <erik_moldt@mail.dk> wrote in message news:<3faa8879$0$27421$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> Farverier, saa vidt maa indføres, Pautl&aelig;der Huder, Tran, Olie, .... "
>

> Det drejer sig om ordene: Garberuld og Spetserie.

Kære Erik Moldt

Der skal helt givet stå berberuld.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Henning

Dato : 09-11-03 02:40

> Der skal helt givet stå berberuld.

Og hvorfor er helt givet?

Kan du ikke forklare lidt?

mvh Henning

Fra : Hans Poulsen

Dato : 09-11-03 08:36

"Henning" <Joh@nsen.dk> wrote in message news:<3fad9b0e$0$45348$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Og hvorfor er helt givet?
>
> Kan du ikke forklare lidt?
>
> mvh Henning

Nej.

Uovervejet sprogbrug.

"Muligvis" ville måske have været bedre, og jeg håber,
at den vending vil falde i din smag.

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C