Matrix anmeldelse i Ekstra Bladet? Hvad gi~
Fra : Martin Ohlsson

Dato : 06-11-03 18:07

Når man sidder for sjov og læser en anmeldelse som den på
http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=225461
så undrer man sig meget..... for der er jo intet hold overhovedet i den
anmeldelse..

Jeg ved godt at anmdelser er en subjektiv ting.... meeen? Lad mig nu lige
tage det step-by-step

underteksten til sidste del af Matrix-trilogien 'The Matrix Revolutions'. Og
det er jo, som ethvert barn ved, både teoretisk og praktisk noget værre
sludder. <<

Vores rare anmelder fortæller os her at ethvert barn ved at det er noget
sludder det oraklet siger..... men?
Det er jo bare en åbenlys sanhed.... alting der har en start har også en
slutning... alting der har en begyndelse har en ende..
Det er jo bare en kendsgerning.... alt har en slutning.... det er ikke
pratisk eller teoretisk noget sludder.. Det eneste der måske ikke har en
slutning er universet? Men så kan man diskutere om det nu også havde en
start...

så det der er noget værre sludder, det er denne anmdelse...

flotte action-scener op med noget semi-religiøst, lommefilosofisk pladder,
der er nogenlunde lige så dybsindigt som et Netto-katalog. <<

Kristus-skikkelse - der gudhjælpemig bliver blind, så han rigtig kan se
(hvor plat kan det blive?). Og vidste du for resten, at Edens Have ligger i
noget, der mistænkeligt ligner USA? <<

Ja tak.. vi kan roligt se du har haft en dårlig dag, men tror du ikke lige
du skal revudere dine anmeldelser lidt?
Det du omtaler som semi-religiøst pladder og så videre kan jeg så lige
fortælle at det ikke er "noget nogle matrix nørder freaks fortolker det
som"..... Jeg er IKKE selv kristen men analogien er jo åbenlys...

Neo behøver ikke sine øjne for at se Sandheden...

[SPOILER WARNING!! - Vist at vi har med en religiøs analogi]

Historien er omtrent 2000 år gammel.....

Vi vælter rundt i symboler på at Neo er The One, altså Jesus, Mesias,
Frelseren og hvad han eller bliver kaldt gennem alle filmene..
Ikke nok med at han bliver fundet af Morpheus og redet (som tilfældigvis
kunne have sammenligning med Johannes døberen, og dåben = frelst.... vi ser
Neo falde ned i noget vand i 1'eren efter han bliver koblet fra Matrix... er
det dåb nok?)...

Men ud over alle de forskellige gange Neo bliver tiltalt som The One; Jesus:
- Mand der køber software af ham i 1'eren: "Halleluja man, my personal Jesus
Crist"
- Cypher: "Jesus.... what a mind job.... so youre here to save the world"

Plus utallige gange i 2'eren og 3'eren.... så skal vi da lige ha det banket
fast i vores hoveder, og det virker næsten som et nådesskrig på at få folk
til at forstå det, da Neo til sidst ofrer sig selv for menneskeheden
(korsfæstelse?).... og han ligger midt i Maskinernes By med armene spredt ud
som et kors....

Da der så er fred..... så siger Oraklet til sidst på bænken at dem som nu
vælger at blive i Matrix de bliver, og dem som nu engang vil forladet det
(og se sandheden?) de kan så vælge det..... altså ville en kristen være
hurtig og lave en sammenligning med vores Kristne Dåb....

Jeg vil ikke gå i dybden med hele den analogi der ligger i det.... men jeg
kan sige så meget at Matrix trilogien fås på bog, så man selv kan tjekke
efter...... den hedder The Holy Bible - Det Nyeste testamente..

-----

Nå men.... hvor blev det egenligt anmeldelse af filmen af.... den som skulle
fortælle os hvordan skuespillerne klarer sig, og om der er flow i historien,
hvor stor underholdsnings værdi den har og alt det der nu engang skal med?
Det er vist gået lidt tabt i et sving, da hr. Mavesår tog ind og så Matrix
Revolutions...

Hint: 2'eren og 3'eren er ÉN film, delt op i 2 dele..

Min quickie ville være at dem som ikke har set 1'eren og 2'eren skal holde
sig langt væk, da det vil virke som nonsens...
dem der har set 1'eren og 2'eren og syntes det var fedt ..tjaa de har nok
allerede set 3'eren nu .... dem som syntes 1'eren var vild nok, men
2'eren ikke sagde dem nok... måske skulle de overveje om deres forventninger
til 3'eren er sat liidt for højt op...

Mvh. Martin

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 06-11-03 21:29

On Thu, 6 Nov 2003 18:07:00 +0100, "Martin Ohlsson"
<prodox_dk@FJERNSPAMhotmail.com> wrote:

>Når man sidder for sjov og læser en anmeldelse som den på
>http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=225461
>så undrer man sig meget..... for der er jo intet hold overhovedet i den
>anmeldelse..

Jeg tror mere man skal læse den som et udtryk for dyb skuffelse
At han ikke får det formuleret så heldigt er en anden snak, men uret i
konklusionerne har han ikke.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-03 12:03

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@FJERNSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> allerede set 3'eren nu .... dem som syntes 1'eren var vild nok, men
> 2'eren ikke sagde dem nok... måske skulle de overveje om deres

Hej Martin
Jeg er fuldstændig enig med anmelderen fra Ekstra Bladet (dog jeg nu mener
at al begyndelse har en slutning - det er ligegyldigt men sandt, jo!)
Jeg havde INGEN forventninger til 3'eren - (og jeg tror faktisk de fleste
ikke har kunnet undgå at bemærke at no. 2 og 3 hænger uløseligt sammen) så
meget havde jeg lært af erfaringer med 2'eren.
Men alligevel synes jeg, at den var totalt intetsigende og faktisk lidt for
meget komisk på den alt for ufrivillige måde. Wachowski brødrene skulle nok
have droppet det lidt for opskruede og alt for tydelige eksitenstialiske ævl
og satset lidt mere enerigi på at lave nogle vellykkede actionscener.

Du bliver nok nødt til at acceptere, at vi alle oplever en film på mange
måder/planer.
Der findes ikke nogen facitliste på god eller dårlig smag (og det er præcis
så dybt at det kunne udfylde en væsentlig del af tematikken i en eventuel
Matrix 4. :0)

- Zenia

SPOILER:

P.S. Hvad "Hr. Mavesår" glemte at nævne udfylder jeg gerne her: Carrie-Anne
Moss var vist fraværende på skuespillerskolen den dag de fik tips til
hvordan man dør overbevisende.
Kenau Reeves levede sig godt ind i Neo-rollen men får nok ikke lige en Oscar
denne gang.
Lawrence Fishbourne var nærværende og spillede som sidst. Men nu er det jo
strengt taget ikke dem selv der har skrevet replikkerne eller skruet
tematikken sammen - så i virkeligheden kan man vel ikke holde dem ansvarlig
for særlig meget.
Jeg kan tilføje, at da Trinity døde på det store lærred i den biograf jeg så
Matrix, affødte det reaktioner som : spredt fnisen, latter og klapsalver.
Tror du det var grundet mavesår??

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-11-03 12:35

[spoiler space]

Zenia & Janus wrote:

> Jeg kan tilføje, at da Trinity døde på det store lærred i den biograf jeg så
> Matrix, affødte det reaktioner som : spredt fnisen, latter og klapsalver.

Du var også i Imperial

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-03 13:21

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [spoiler space]

> Du var også i Imperial

Næ, jeg var i Regina

Zenia

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 07-11-03 14:15

> Jeg kan tilføje, at da Trinity døde på det store lærred i den biograf jeg

> Matrix, affødte det reaktioner som : spredt fnisen, latter og klapsalver.
> Tror du det var grundet mavesår??

Jeps, jeg måtte også selv sidde lidt uroligt på sædet af pinlighed da hun
døde.... og da Neo kom med oscar gråden bagefter ? (eller noget..)... men
jeg syntes nu stadig filmen var meget underholdende..

Mit indlæg var bare lige en forargelse over denne anmelder fra EB's
konklusioner og måder at svine filmen til på.

Vi var 8 gutter inde og se den.... og vi var 3 der syntes den var en fed
film, og en værdig afslutning (hvor den ene af dem var min ven der studerer
Theologi, så han kunne gå og hoverer over at det var historien om vor kære
Jesus Kristus vi havde set på siden 1998-99)....
Så var der 3 stykker som syntes der var for meget ævl om kærlighed.... og de
var ved at kaste op da den lille pige kom løbende med en blomst til sidst...
og de 2 sidste syntes den var ok, men noget lidt for hollywood mainstream..

Matrix var min yndlings action film.... 2'eren var en nogenlunde efterfølger
med lidt uddybning af universet, og 3'eren var så fortsættelse og
afslutningen på 2'eren.... Jeg var ikke skuffet.... man kunne måske have
forventet sig noget mere, men man skal også passe på at være fór forvent
hver gang

Man skal passe på med at forvente den dybe tallerken bliver opfundet hver
gang, man går ind i en sal for at blive underholdt..
Når man sidder og læser anmeldelser i det hele taget, så er det sjovt at se
hvordan Matrix, KillBill og Badboys 2 som eksempler er temmelig
underholdende Hollywood film, og at de til tider får omtrent de
2stjerner..... mens 2 Ryk of en aflevering får 4 ud af 6??

Welcome to the real world? .... eller noget...

- Martin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-11-03 16:26

On Fri, 7 Nov 2003 14:14:48 +0100, "Martin Ohlsson"
> [...]

>underholdende Hollywood film, og at de til tider får omtrent de
>2stjerner..... mens 2 Ryk of en aflevering får 4 ud af 6??

Det er altså ikke altid biografgænferen, men ofte filmen selv (fx
Matrix), der sætter de forventninger undervejs. "2 Ryk og en
Aflevering" serverer nok i højere grad, hvad den selv lover.

Tag fx "End of Days". Filmen prøver at få os til at tro på, at Arnolds
rolle har følelser. Det er så her, det går galt.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: gider (og ikke gidder)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-11-03 21:14

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@FJERNSPAMhotmail.com> writes:

> [...]
> Theologi, så han kunne gå og hoverer over at det var historien om vor kære
> Jesus Kristus vi havde set på siden 1998-99)....

_Det_ opdagede ca. alle for fire år siden.

At det i den grad skulle males ud i revolutions var nærmest at
betragte som en fornærmelse af publikums intellekt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 07-11-03 21:45

p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>_Det_ opdagede ca. alle for fire år siden.
>
>At det i den grad skulle males ud i revolutions var nærmest at
>betragte som en fornærmelse af publikums intellekt.

Jeg er lige kommet hjem fra biografen. Jeg havde ikke kunnet undgå at
læse et par kommentarer her i gruppen, så jeg havde justeret mine
forventninger. Og jeg blev alligevel skuffet. Det nytter altså ikke
noget at bruge mange effekter til at skjule at handlingen er så
forudsigelig og banal. Alle scener trækkes i langdrag til et stykke
udover det pinagtige, igen går jeg ud fra for at skjule at der ingen
handling er. Robotkampen er til tider okay effektmæssigt, man får en
god fornemmelse for fart. Slåskampene er dårlig wire-fu som de var i
matrix 1+2, jeg forstår intet af at folk synes de er fede. De er stive
og mangler dynamik.

Havde de forkortet segmenterne til det halve og lavet matrix 2+3 til
een film på en 2-2½ time, så tror jeg det havde været en mindeværdig
film.

Min karakter: 2/5

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-11-03 13:02

Lars Kim Lund escribió / skrev

> Havde de forkortet segmenterne til det halve og lavet matrix 2+3 til
> een film p† en 2-2« time, s† tror jeg det havde v‘ret en mindev‘rdig
> film.

Enig. Der skal nok udkomme en pirat version af "Matrix Reedited" engang
når Revolutions bliver udgivet på DVD

Fra : thomas t

Dato : 26-11-03 13:30

Lars Hoffmann at lars@intercambiodvd.com:

> Lars Kim Lund escribió / skrev

> Enig. Der skal nok udkomme en pirat version af "Matrix Reedited" engang
> når Revolutions bliver udgivet på DVD

den håber jeg alvorligt på, for så vil jeg sq godt give $ for en kopi. Men
90 minutter er rigeligt.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 08-11-03 13:19

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> wrote in message

> _Det_ opdagede ca. alle for fire år siden.
>
> At det i den grad skulle males ud i revolutions var nærmest at
> betragte som en fornærmelse af publikums intellekt.

Tjaa... jeg opdagede det også for 4 år siden... og derfor var det også klart
hvordan Revolutions skulle slutte.... men jeg kan sige at jeg stadig (intet
ondt sagt om mine venner) har et par gutter der bare ikke VILLE forstå hvor
åbenlys fortolkningen er... de kunne først liige se det efter 3'eren
slutning, da det var banket ind i hovederne på dem

- Martin

Fra : PerX ...

Dato : 07-11-03 15:17

In article <3faa7ff9$0$9753$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
prodox_dk@FJERNSPAMhotmail.com says...
> Når man sidder for sjov og læser en anmeldelse som den på
> http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=225461
> så undrer man sig meget..... for der er jo intet hold overhovedet i den
> anmeldelse..

Det er lidt en trend tror jeg *g*

Et par overskrifter:

"There is very little that is tantalizing or suspenseful."
New York Times

"Overlong and underwhelming..."
ReelViews

"Revolutions brings the Matrix trilogy to a satisfying -- if weirdly
spiritual -- close."
Boston Globe

"Better than Reloaded, but the thrill is gone."
Hollywood Reporter

"...the truth is it's awfully repetitive, and a lot like playing a video
game
with someone else's hands on the controls."
New York Post

"...if you weren't keen on the direction of Reloaded, you're not likely
to do an about-face as Revolutions continues down the same road."
Chicago Tribune

"We're sad to report that the Revolutions resolution may leave you whoa-
fully disappointed."
E! Online

"...the Wachowski brothers have delivered a dud so disappointing,
they may as well have bussed in Ewoks to save Zion."
filmcritic.com

"...The Matrix Revolutions, the dismal final installment ..."
San Francisco Chronicle

"...arch and pompous..."
USA Today

"... the final film is so poor that it leaves a permanent stain on the
well-regarded original. "
BBC News

"At the risk of understatement, The Matrix Revolutions sucks."
Rolling Stone

"Oh well, at least we still have The Return of the King to look forward
to..."
Atlanta Journal-Constitution

Nå ja, for alsidighedens skyld:

"...a butt-kicking action movie."