Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
4:3 -> 3:2 i Raw formatet
Fra : John Poulsen

Dato : 06-11-03 15:06

Hejsa NG.

Hvis jeg med min Canon G3 tager RAW billeder og vil have 3:2 format
lavet ud af dem, hvad er så den bedste metode og/eller software til det?

Skal jeg croppe noget af billedet væk før konvertering til et andet
grafik format?

Skal billeder konverteres til TIFF først, inden jeg beskærer/ændrer til
3:2 formatet?

Jeg er selvfølgelig interesseret i TABSFRIT at ændre
størrelsesformatet - hvis det kan lade sig gøre?

John

Fra : Michael Holm

Dato : 06-11-03 17:15

Du kan ikke beskære billedet og beholde raw formatet. Det er fordi de fleste
programmer der kan loade RAW identificere størrelsen af billedet ved at
kigge på, hvilket kamera der har taget billedet, og så kigger i en tabel,
hvad opløsning billedet har.

Grunden til at programmet vil vide hvad kamera der er brugt, er fordi det er
den eneste måde at vide, hvordan datane er pakket inde i filen. Nogle
kameraer ligger deres Bayer data som

RGRGRGRGRGRGRG
GBGBGBGBGBGBGB
RGRGRGRGRGRGRG
GBGBGBGBGBGBGB

Og andre som

GBGBGBGBGBGBGB
RGRGRGRGRGRGRG
GBGBGBGBGBGBGB
RGRGRGRGRGRGRG

Derfor skal et software som loader et RAW billede vide, hvad kamera det er
taget med. Og derfor skal et software kende dit kamera for at kunne loade
det.
I virkeligheden ligger mange kameraes data på samme måde, men fordi kamera
headeren er anderledes, kan programmer som kan loade det ene kameras data
ikke loade det andet kameras. Således kunne man f.eks. redigere Photoshops
RAW loader exe filen, og finde D60 og ændre det til 10D, så kunne den loade
10D billeder. Ellers kunne den ikke.

--Michael

Fra : John Poulsen

Dato : 06-11-03 20:54

Dvs. jeg kan ændre størrelsesforholdet til 3:2 og gemme i TIFF uden de
store problemer?
Ændrer det ikke for meget i billedet? F. eks. hvis det er et
ansigtsportræt.

Mvh.

John

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-11-03 17:44

John Poulsen wrote:

> Skal jeg croppe noget af billedet væk før konvertering til et
> andet grafik format?

Gem beskæringen til sidst - det kunne jo være du senere finder ud af at
du vil have dit billede udskrevet på 13x18cm eller andre formater.

Fra : Kim Skovsby

Dato : 07-11-03 18:53

Hej John

Der vil ikke nogle ide i at beskær billedet i RAW. Gem du blot billedet i
Tif. og beskær så billedet til 3:2 fomat

RAW formatet er i princippet ikke så intrresandt i forhold til opløsningen,
men er intrresandt i forhold til det antal farver kameraet kan skældene
imellem. Dit kamera har 4 millioner pixel. Når du fotografer i RAW kan dit
kamera skældene imellem 68.7 milliarder farver. Hvis du konventer dit RAW
billede til 8 bit RAW har du så en palette på 16.7 millioner farver.

Nu har du så et kamera på 4 millioner pixel. Hvis hver pixel på din CCD
havde vær sin farve. vil du jo stadig kun kunne have 4 millioner farver.
Altså er der 12.7 millioner farver i overskud.

RAW formatet er altså kun intresandt i det øjeblik kameraet fotografer og
ikke når du skal konventer til Tif. Hvis du havde et kamera der kunne lave
en billede fil på 38 millioner pixel. Så kunne det være en fordel for dig at
gemme billedet i 16 bit tif. i steder for 8 bit. for med 8 bit havde du en
palette på 16.7 millioner farver, men i 16 bit vil du have en palette på
4.398.046.511.104 forskellige farver. Og med så mange farver. Vil du være
sikker på at ingen farver i billedet gik tabt.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-11-03 19:23

Kim Skovsby wrote:

> [...]
> kamera der kunne lave en billede fil på 38 millioner pixel. Så
> kunne det være en fordel for dig at gemme billedet i 16 bit tif.

Det er ikke korrekt. Et hurtigt modeksempel kunne være et billede med
et væld af grønne nuancer. Her skal benyttes RGB værdier hvor G-værdien
er klart den vigtigste og R & B næsten ikke benyttes. Med 8bit bliver
det hurtigt begrænset hvor mange forskellige grønne nuancer man kan
lave, mens der med 16bit er noget mere at tage af.

Din konklusion holder hvis vi snakker palettebaserede formater såsom
GIF eller PNG8[1], men mig bekendt er der ingen formater med 16
millioner eller flere farver der benytter paletter på den måde.

[1] Okay, eftersom både GIF og PNG8 definerer paletten ud fra et 24bit
farverum kan de ikke hjælpe her, men hvis de definerede den ud fra et
48bit farverum eller højere ville det virke.
--
JPEGCrops 0.6.4 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : John Poulsen

Dato : 08-11-03 09:26

Hej alle.

Tak for svarene, arbejder videre efter dem ;).

John

Fra : Thomas Corell

Dato : 08-11-03 12:59

Toke Eskildsen wrote:

> Det er ikke korrekt.

Øh? Jo det er (forudsat at farve-opløsningen i raw er <= 16 bit pr.
farve).

Iøvrigt ville farveopløsningen på de enkelte kamera'ers ccd'er være en
meget relevant oplysning. Nogen der ved hvor man kan finde det ?

> [...]
> det hurtigt begrænset hvor mange forskellige grønne nuancer man kan
> lave, mens der med 16bit er noget mere at tage af.

Når jeg læser d.o. kommer jeg i tvivl om, hvorvidt du ved hvad 16 bit
tiff dækker over ?

tiff 16-bit bruger 16 bit/farve/pixel (altså 48 bit til hver pixel). Så
hvis farve-opløsningen i dit raw er 16 bit eller mindre, vil du ikke
"miste" noget ved konvertering til 16 bit tiff.

"miste", da stort set alle ccd'ers opløsning er angivet i pixels. Så
enhver overgang fra raw til et tiff/jpeg/e.lign vil der være en form for
interpolering.

Eksempelvis vil en GRGB ccd på 3 Mpixel have følgende oplysninger:

- 1024*768 røde pixels (sensorer)
- 1024*768 blå pixels (sensorer)
- 1024*1536 grønne pixels (sensorer)

Med lidt automagi og interpolering laver kamera'et (eller
raw-konverterings programmet) det om til 2048*1536 med 3 farveværdier
pr. pixel.

--
Don't waste space

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-11-03 18:30

Thomas Corell wrote:

[Snip Toke: ikke korrekt]

> Øh? Jo det er (forudsat at farve-opløsningen i raw er <= 16 bit
> pr. farve).

Jeg regner med noget i omegnen af 12 bits/farvekanal som
tommelfingerregel.

> tiff 16-bit bruger 16 bit/farve/pixel (altså 48 bit til hver
> pixel). Så hvis farve-opløsningen i dit raw er 16 bit eller
> mindre, vil du ikke "miste" noget ved konvertering til 16 bit
> tiff.

Ganske enig. Også i resten af din forklaring.

Jeg forstod på dit indlæg at du angav at man ikke vandt noget ved at
bruge 16bit/farvekanal, når billedets pixelantal var mindre end 16
millioner pixels (eller 38 millioner, men det er underordnet).

Min pointe er opløsningen er underordnet. Kameraet kan for den sags
skyld tage et billede på 1 pixel og stadig vinde ved at benytte
16bit/farvekanal, hvis ellers resultatet af RAW => pixel konverteringen
giver en farveværdi der ligger mellem to værdier i det almindelige
24bit farverum.

For at genbruge min snak om grøn, så kan vi f.eks. have at aflæsningen
af den grønne sensor på vores 1 pixel kamera giver værdien 87 på en
skala fra 0-4095 (12 bit opløsning), mens de andre sensorer giver 0.

Givet en lineær konvertering (som ikke er det der foregår, men det er
ligegyldigt for eksemplet) bliver dette til 5,4 på skalaen fra 0-255.
Hvis vi i stedet benytter en 16bit/farvekanal repræsentation bliver 87
til værdien 1392,3 på skalaen fra 0-65535.

Sidstnævnte repræsentation ligger tættere på den "rigtige" farveværdi
end den førstnævnte.

Taler vi forbi hinanden?
--
JPEGCrops 0.6.5 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/