/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvorfor alufælge?
Fra : Hjalte


Dato : 06-11-03 13:45

Hvad er det der er så godt ved alu-fælge?
Altså lige ud over at det ser pissegodt ud, og giver en form for
prestige.



---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

 
 
Steen (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 06-11-03 13:48


"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:2ggkqvor7e1g548ukkdg5np1iv1nmebipv@4ax.com...
> Hvad er det der er så godt ved alu-fælge?
> Altså lige ud over at det ser pissegodt ud, og giver en form for
> prestige.
>
>
>
> ---
> Med venlig hilsen.
> Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.


Tjaaa....nu har du vel selv givet svaret.... !!!!



Roberto Saldo (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 06-11-03 13:48

Hjalte wrote:
> Hvad er det der er så godt ved alu-fælge?
> Altså lige ud over at det ser pissegodt ud, og giver en form for
> prestige.

Intet, forudsat at stålrullerne er heeelt rette.
Stålfælge er formodentligt lettere end den gennemsnitlige alubasse,
men ligner l*rt uden en ustabiliserende plasticdims udenpå.
Køber man ex de dyreste O.Z. er de sikkert bedre end gode stålfælge,
men en 18-tommer stålfælge ligner jo noget fra en Fordson traktor.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Mogens Knudsen (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 06-11-03 13:50

On Thu, 06 Nov 2003 13:48:12 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Intet, forudsat at stålrullerne er heeelt rette.
>Stålfælge er formodentligt lettere end den gennemsnitlige alubasse,
>men ligner l*rt uden en ustabiliserende plasticdims udenpå.

Wrong - alu'er er mere runde end stålfælge, og så vejer alu'er mindre.


/Mogens

Roberto Saldo (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 06-11-03 13:54

Mogens Knudsen wrote:
> On Thu, 06 Nov 2003 13:48:12 +0100, Roberto Saldo
> <robertosaldo@yahoo.dk> wrote:
>
>
>>Intet, forudsat at stålrullerne er heeelt rette.
>>Stålfælge er formodentligt lettere end den gennemsnitlige alubasse,
>>men ligner l*rt uden en ustabiliserende plasticdims udenpå.
>
>
> Wrong - alu'er er mere runde end stålfælge, og så vejer alu'er mindre.

læs: "den gennemsnitlige alubasse", hvis du farer ud og køber det
billigste skidt er der nok ikke den store forskel.


--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Mogens Knudsen (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 06-11-03 13:58

On Thu, 06 Nov 2003 13:54:15 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>læs: "den gennemsnitlige alubasse", hvis du farer ud og køber det
>billigste skidt er der nok ikke den store forskel.

Der er vel ingen herinde, som køber Bilka-alu'er.........:)
Iøvrigt tror jeg heller ikke i dén forbindelse, at du har ret.


/Mogens

Andreas M. Hansen (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 06-11-03 13:58

> Wrong - alu'er er mere runde end stålfælge, og så vejer alu'er mindre.
>

Alufælge er faktisk ofte tungere end tilsvarende stålfælge - skal du have
lette fælge, må du ud i mere eksotiske materialer som f. ex. magnesium.

mvh

Andreas M. Hansen



Peter C. (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter C.


Dato : 06-11-03 14:00


og så vejer alu'er mindre.

Ja, massefylde-mæssigt vejer det mindre, men der er væsentlig mere
godstykkelse i alufælge, så mon ikke vægten er nogenlunde ens.

Jeg tror sgu mit reservehjul (Bridgestone B320 185/60-14 på 6" stålfælg) er
lettere end mine sommerhjul (Yokohama A-539 195/50-15 på 7" Artec alufælg)

Jeg skal se om jeg ikke kan få vejet dem.....det kunne da være sjovt at
vide.

MVH Peter C:\






Jan W Nielsen (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 06-11-03 13:59

Mogens Knudsen wrote:

> Wrong - og så vejer alu'er mindre.

Ja, alt andet lige.

Men alt andet er ikke lige, da aluminiumsfælge ofte er større. Dermed er
aluminiumsfælge som regel ikke synderligt lettere end stålfælge.

Sidste gang jeg læste en afprøvning af denne tese scorede kun OZ
Superleggera (hedder den vist) i top med klart lavere vægt.

--
Jan W Nielsen




Mogens Knudsen (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 06-11-03 15:02

On Thu, 6 Nov 2003 13:59:03 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Men alt andet er ikke lige, da aluminiumsfælge ofte er større.

Mail til en flok skribenter:
Som med alt muligt andet, der debatteres, bør forudsætningerne være de
samme. Det nytter altså ikke noget, at sammenligne en 14" stål med en
21" alu.


/Mogens

Christian B. Andrese~ (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 06-11-03 15:07


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:qukkqv4j4cqsigi5gnlb09ge2p2s5re4pl@4ax.com...
> On Thu, 6 Nov 2003 13:59:03 +0100, "Jan W Nielsen"
> <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
>
> >Men alt andet er ikke lige, da aluminiumsfælge ofte er større.
>
> Mail til en flok skribenter:
> Som med alt muligt andet, der debatteres, bør forudsætningerne være de
> samme. Det nytter altså ikke noget, at sammenligne en 14" stål med en
> 21" alu.

For mine sammenligninger gælder det at begge var 15" til 605'eren og 14" til
Xsara'en.
Godstykkelsen er jo meget tykkere i alufælgene.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Jan W Nielsen (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 06-11-03 15:49

Mogens Knudsen wrote:

> Som med alt muligt andet, der debatteres, bør forudsætningerne være de
> samme. Det nytter altså ikke noget, at sammenligne en 14" stål med en
> 21" alu.

Du har helt ret.

Men oftes skiftes der til en større fælg, når man køber aluminium, og dér
skal man ikke nødvendigvis forvente nogen gevindst på vægten. Desuden er der
ofte elementet med mængden af gods.

Men vi er slet ikke uenige her.

--
Jan W Nielsen




Jan W Nielsen (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 06-11-03 15:52

Mogens Knudsen wrote:

> Som med alt muligt andet, der debatteres, bør forudsætningerne være de
> samme. Det nytter altså ikke noget, at sammenligne en 14" stål med en
> 21" alu.

Du har helt ret.

Men oftes skiftes der til en større fælg, når man køber aluminium, og dér
skal man ikke nødvendigvis forvente nogen gevinst på vægten. Desuden er der
ofte elementet med mængden af gods.

Men vi er slet ikke uenige her.

--
Jan W Nielsen



Peter C. (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter C.


Dato : 06-11-03 15:58


> Mail til en flok skribenter:
> Som med alt muligt andet, der debatteres, bør forudsætningerne være de
> samme. Det nytter altså ikke noget, at sammenligne en 14" stål med en
> 21" alu.

Nej, det er selvfølgelig fuldstændig korrekt.
Eneste grund til at jeg ikke gider veje mine 6*14" alufælge med 185/60-14
vs. mit reservehjul (185/60-14på 6" stålfælg) er at de i øjeblikket er
monteret på bilen.

Jeg mener dog alligevel godt man kan prøve at veje 15" alu mod 14" stål.
Hvis aluhjulet er lettere eller vejer det samme som stålfælg-hjulet beviser
det jo din påstand.
I modsatte fald kan vi begive os ud i noget med at gange med
14/15-dele.....men det må vi hellere lade være med

MVH Peter C:\



René Lønstrup (06-11-2003)
Kommentar
Fra : René Lønstrup


Dato : 06-11-03 19:44

Peter C. wrote:
> Jeg mener dog alligevel godt man kan prøve at veje 15" alu mod 14"
> stål. Hvis aluhjulet er lettere eller vejer det samme som stålfælg-
> hjulet beviser det jo din påstand.

Det kan jeg ikke klare, men jeg kan klare en sammenligning af et par alu'er


Mine sommerhjul er 7*17" OZ Crono Evolution, som i følge OZ's hjemmeside
skulle veje 7.7kg i den størrelse. Dækkene er Dunlop SP9000 i størrelsen
205/40-17.

Mine vinterhjul er originale Toyota MR2 alufælge i størrelsen 5*14". Her er
dækkene Goodyear UG6 i 185/60-14.

Hiver jeg dem ud på badevægten vejer sommerhjulene faktisk næsten præcis det
samme som vinterhjulene (indenfor et par hundrede gram - hvilket også
kan skyldes badevægtens præcision)
Faktisk er både 17"erne og 14"erne omkring 2.5kg lettere end mine gamle 15"
aluer med 195/50-15 sommerdæk


--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v
min web: http://www.rel7star.dk?r=usenet
min email: se om du kan regne dén ud..




Christian B. Andrese~ (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 06-11-03 14:11


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:kqgkqvoob411pchp8nm1gtplk72gpelo0o@4ax.com...
> On Thu, 06 Nov 2003 13:48:12 +0100, Roberto Saldo
> <robertosaldo@yahoo.dk> wrote:
>
> >Intet, forudsat at stålrullerne er heeelt rette.
> >Stålfælge er formodentligt lettere end den gennemsnitlige alubasse,
> >men ligner l*rt uden en ustabiliserende plasticdims udenpå.
>
> Wrong - alu'er er mere runde end stålfælge, og så vejer alu'er mindre.

De alu'er jeg havde til min gamle 650'er vejede da mere end stålfælgene. Jeg
tror endda også det er det samme på min Xsara.

--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



ReeBuz (06-11-2003)
Kommentar
Fra : ReeBuz


Dato : 06-11-03 14:56

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:3faa4867$0$30086$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> De alu'er jeg havde til min gamle 650'er vejede da mere end stålfælgene.
Jeg
> tror endda også det er det samme på min Xsara.
>

Jep - mine alufælge er da også væsentligt tungere end mine
standard-stålfælge.

--
Patrick



Kim_Kristensen (08-11-2003)
Kommentar
Fra : Kim_Kristensen


Dato : 08-11-03 11:35

"ReeBuz" skrev d. 06-11-03 14:56 dette indlæg :
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:3faa4867$0$30086$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > De alu'er jeg havde til min gamle 650'er vejede da mere end
stålfælgene.
> Jeg
> > tror endda også det er det samme på min Xsara.
> >
>
> Jep - mine alufælge er da også væsentligt tungere end mine
> standard-stålfælge.
>
> --
> Patrick
>
>

Forskellen i produktionsmetoderne skulle også give en ”bedre” fælg i
aluminium end i stål, stålfælge er jo lavet af bukket pladejern som er
svejst sammen mens anlægsfladerne for dækket (hele den flade i øvrigt)
på aluminiumsfælge er drejet ned til mål. Den forskel skulle give en
mere rund fælg hvis der er af aluminium, og nok også en større sikkerhed
for at centrum af fælgen rent faktisk sidder i centrum.

Med venlig hilsen Kim

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Uffe Bærentsen (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 06-11-03 15:53


"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:2ggkqvor7e1g548ukkdg5np1iv1nmebipv@4ax.com...
> Hvad er det der er så godt ved alu-fælge?
> Altså lige ud over at det ser pissegodt ud, og giver en form for
> prestige.

Har læst hele tråden til dette tidspunkt.
Der er en ting som jeg især oplevede ved et sæt 'alubasser'.
De larmede mindre end stålhjulene.
Nu er der sikkert en farlig masse der vil fare i blækhuset og sige at det
var dækkene.
Det var med samme dæk på, altså ikke kun tilsvarende, men med dem på der før
sad på stålet.
Der var ikke skiftet andet end fælgene og størrelsen gik fra 13x5,5 til
13x6.
Så det var heller ikke nogen nævneværdig forskel der.

Alu-fælge skulle 'alt andet lige' give en lavere uaffjedret vægt og derved
mulighed for et bedre vejgreb.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (uden alu)



Birger Møller (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Birger Møller


Dato : 06-11-03 19:23

Det er historisk. (Udover de grunde du har anført). Men i slutningen af
60'erne da alufælgene kom frem var de runde mens at stålfælge på den tid
ofte ikke var runde. I de samme dimensioner var der også en besparelse af
den uaffjedrede vægt, hvilket var værdifuldt på de biler der kørte med
baghjulstræk og stiv bagaksel.

Birger
(der har alufælge på galanten, fordi det ser godt ud og de sad på da jeg
købte den)
"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:2ggkqvor7e1g548ukkdg5np1iv1nmebipv@4ax.com...
> Hvad er det der er så godt ved alu-fælge?
> Altså lige ud over at det ser pissegodt ud, og giver en form for
> prestige.
>
>
>
> ---
> Med venlig hilsen.
> Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste