Det var dog det ***sencur***
Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 06-11-03 12:07

Her sidder man og prøver at forklare en bunke folk på en forældre-portal
hvad avlsarbejde går ud på... Det genetiske, sundhed, sygdom, standarter,
sind osv. og så får man følgende smidt i hovedet...

***
Kan kun være enig med ****** i at det smager lidt af kloning og genetisk
udvælgelse af den rene race.. heil Hitler!
***

*suk*

Rinnie

--
Billigt fabriksnyt, moderne kvalitetstøj
Se:

Fra : Pwh

Dato : 06-11-03 12:13

Rinnie Ilsøe wrote:
> [...]
> Kan kun være enig med ****** i at det smager lidt af kloning og
> genetisk udvælgelse af den rene race.. heil Hitler!

Sådan noget pladder skal du bare vælge at grine af, det er altid
et problem når folk begynder at sammenligne dyr og mennesker.

/Jens

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-11-03 12:31

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> escribió en
el mensaje news:boda3t$1lrd$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]
> Kan kun være enig med ****** i at det smager lidt af kloning og
genetisk
> udvælgelse af den rene race.. heil Hitler!

Jeg kan godt forstå det irriterer dig, men på den anden side kan jeg
også godt forstå udsagnet. Det er da rigtigt at det som hundeavlere
gør med hunde grundlæggende er det samme som Hitler forsøgte at gøre
med mennsker, forskellen er bare at det er grundlæggende helt
anderledes at avle og behandle hunde end det er at have med mennesker
at gøre. Jeg er ikke enig i det udsagn du har fået smidt i hovedet,
men jeg kan sagtens forstå det.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 06-11-03 18:05

On Thu, 6 Nov 2003 12:07:01 +0100, "Rinnie Ilsøe"
<reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote:

> [...]
>Kan kun være enig med ****** i at det smager lidt af kloning og genetisk
>udvælgelse af den rene race.. heil Hitler!

Der er jo en masse ting vi gør med dyr som vi ikke gør med mennesker.
Afliver dem for at spise dem, afliver dem når vi ikke synes de har
fornøjelse af at leve, spærrer dem inde, laver avlsarbejde på dem,
laver forsøg med dem, og meget andet. Vi har i vort samfund vedtaget
at det er i orden, at dyr er dyr og mennesker er mennesker og der
gælder forskellig etik for dyr og mennesker, og sådan er det. Og hvis
der ikke var noget som hed avlsarbejde havde vi slet ikke haft hunde
og en masse andre husdyr overhovedet.

Hitler gjorde det samme med mennesker, det gør vi ikke i Danmark for
vi er ikke nazister.

Mvh
Søren

Fra : Lars Ehlers

Dato : 06-11-03 20:36

> [...]

>Kan kun være enig med ****** i at det smager lidt af kloning og genetisk
>udvælgelse af den rene race.. heil Hitler!

Naturen er ikke meget anderledes, her er det kun de stærkeste der
overlever. Når dyr vælger en mage, så er det vel de stærkeste og
flotteste hanner, der kan tiltrække hunnerne. Det er naturens egen
racepleje....

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-11-03 21:05

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:boda3t$1lrd$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]
>
> Rinnie
>
> --
> Billigt fabriksnyt, moderne kvalitetstøj

Hej Rinnie

Hitler dyrkede racehygiejne, helt ud i extremerne. Det største problem er,
at han gassede alle andre, end den rene ariske race. Det har du da vist ikke
gjort endnu. En kloning er som regel skabt ud fra et enkelt individ. Om
Hitler gjorde det, aner jeg intet om. Men at vi tilstræber en god
racehygiejne inden for hunderacerne, er vel egentligt kun godt for racen.

M.V.H.....Benny..

Fra : mathilde

Dato : 08-11-03 11:35

"Rinnie Ilsøe" skrev d. 06-11-03 12:07 dette indlæg :

Hej Rinnie,

Og selvsamme person ville med garanti gå i selvsving, hvis vedkommende
købte en hund med en arvelig defekt.
Tag dig ikke af det, uvidenhed er roden til alt ondt!

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 09-11-03 20:44

Jeg
kan til deles se at vi gør det med hunde, men stadig er der en himmelvid
forskel. Som andre også skriver, så gasser vi jo ikke de uønskede. Samtidig
gør vi det for at undgå sygdom der jo virkelig kan gøre livet surt for en
hund (og dennes familie). Gjorde vi det udelukkende på udseende var det en
anden sag.

Rinnie

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 20:59

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:bom5gt$l9r$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> [...]
> hund (og dennes familie). Gjorde vi det udelukkende på udseende var det en

Jeg mener, at det er fint, at man udelukker sygdomme, i avlshunde.
Uden selv, at have det store forstand på hundeopdræt, stejler jeg dog lidt,
når jeg hører om hvalpe, der aflives fordi, at de er født med en forkert
farve eller fordi, der er mere end 6 hvalpe i et kuld.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 09-11-03 21:09

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> når jeg hører om hvalpe, der aflives fordi, at de er født med en forkert
> farve eller fordi, der er mere end 6 hvalpe i et kuld.

Ja, det er rigtig syndt! Heldigvis er det vist i hvert fald inden for
flattere ved at gå "af mode" at aflive hvalpe bare fordi de er gule! De er
jo akkurat lige så dejlige af den grund!

Rinnie

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 10:34

"Rinnie Ilsøe" <reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:bom703

> Ja, det er rigtig syndt! Heldigvis er det vist i hvert fald inden for
> flattere ved at gå "af mode" at aflive hvalpe bare fordi de er gule! De er
> jo akkurat lige så dejlige af den grund!

Ja, de gule Flattere er kønne. Har dog kun set det billede som du ( vidst
nok ), postede herinde på et tidspunkt.

Vi fik for jo for nyligt en GD på 2 år. Der fik jeg fortalt, at GD- klubben
kræver, at hvalpene i et kuld aflives, hvis der er flere end 6. Det er imo
en dum regel. Gad vide, hvor mange specialklubber, der har den slags regler
?
DKK har så vidt jeg kan se, ikke de regler, så jeg går ud fra, at hvalpene
kan stambogføres, selvom opdrætteren ikke er medlem, af specialklubben,
inden for deres race ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-11-03 14:00

> [...]
> når jeg hører om hvalpe, der aflives fordi, at de er født med en forkert
> farve eller fordi, der er mere end 6 hvalpe i et kuld.

Hej Buffy

Nu er Etik og Moral, ikke altid de valgmuligheder man har.
Nu har vi jo læst om disse svinske kenneler, med mange racer, som i den
offentlige mening er hundefabrikker og penge maskiner. Nu går du selv den
modsatte vej. Kan du se komikken. Hvis du nu skal vælge, du har nu Etikken,
og du har Moralen. Ja det er uEtisk at aflive den fejlfarvede hund. Men det
er Moralsk forkasteligt at lade den leve. Husk det er Racens bedste der
tænkes på, ikke det enkelte eksemplar. Altså hunden er fejlfarvet, det er
for hunden, en ubetydelig fejl, for den kunne leve lige godt. Men den er en
altødelæggende trussel for racen, for den kan ikke leve op til standarden
for racen. Du står altså med et vaskeægte paradox, hvis du var opdrætter,
hvilket ville du vælge. Uanset hvad du vælger, får du ørerne i maskinen i
den offentlige mening. Dertil kommer så den skade, som den pågældende hund
ville tilføre dit kennel navn, hvis det blev kendt, at du havde fået en
sådan fejlfarve. Det er vist stadig kun blandt Cerutter, at Fejlfarve er et
navn, som man markedsfører ....
Hvorfor nogle vælger at aflive hvalpene over et X antal, det skyldes vel
hensyn til hund / hvalpe. Om dette så er berettiget kan så måske
diskuteres. Nogle sorteres fra efter udseende, og det er der ingen tvivl om,
kan begrundes. Nogle hunde er på grund af udseendet, helt usælgelige, synd
men sådan er det. Så selv om vi ikke vil indrømme det, så er ikke alle
hvalpe søde, i hvert fald ikke så søde, så vi ville købe dem.

Som du kan se, det lyder fuldstændigt skørt, i de ovennævnte eksempler, står
du i begge tilfælder med noget vi kunne kalde

" En ganske ubetydelig - Dødsens alvorlig fejl "

Jeg ved godt, at man så kan vælge nogle løsninger, som ligger på, skal vi
kalde dem, den bløde mellemvej. Men er det løsningen, for den løser jo ikke
alle problemer, den løser nogle, fritager dig for de sværeste valg, men til
gengæld, skaber den mindst lige så mange nye problemer som den løser.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 15:02

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ville tilføre dit kennel navn, hvis det blev kendt, at du havde fået en
> sådan fejlfarve. Det er vist stadig kun blandt Cerutter, at Fejlfarve er

Jeg kan desværre stadig ikke se den store trussel i en fejlfarve, i forhold
til f.eks arvelige sygdomme som HD ?
Rinnie skriver jo også, at f.eks opdrættere af Flattere, er holdt op med, at
aflive hvalpene pga. fejlfarve. Vil det så ødelægge racen ? Der findes da
også både sorte og gule Labrador.

> [...]
> hensyn til hund / hvalpe. Om dette så er berettiget kan så måske
> diskuteres. Nogle sorteres fra efter udseende, og det er der ingen tvivl

Forklaringen jeg fik var noget med, at hvalpene ville blive større og
stærkere, hvis der ikke var mere end 6. Men kan tæven klare 6, kan den også
klare 7-8 imo. Det er der jo også flere eks. på, hos opdrættere, hvor alle
hvalpene har fået lov, at leve.

> " En ganske ubetydelig - Dødsens alvorlig fejl "

Jeg mener stadig, at arvelige sygdomme, er den alvorligste fejl. Nogle hunde
bliver jo også for høje, i forhold til racestandarden og det kan man så vidt
jeg ved, ikke se, før hunden er udvokset.

> [...]
til
> gengæld, skaber den mindst lige så mange nye problemer som den løser.

Nej, jeg ved godt, at der skal træffes svære beslutninger, når man er
opdrætter. Men nogle af reglerne er helt hen i vejret imo. Imens kunne der
godt strammes op andre steder, f.eks. hos DRU.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 10-11-03 18:06

> [...]
>altødelæggende trussel for racen, for den kan ikke leve op til standarden

Hvis en hund ikke opfylder racens standard kan man vel ikke avle på
den. Hvordan kan den så være en trussel mod racen?

Mvh
Søren

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-11-03 18:18

"Søren Lausten-Hansen" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis en hund ikke opfylder racens standard kan man vel ikke avle på
> den. Hvordan kan den så være en trussel mod racen?
>
> Mvh
> Søren

Der bliver nedlagt avlsforbud på den, men forældredyrene kan stadig
videregive gult hvis de bliver parret med en anden der kan videregive gult
og er man så ikke opmærksom og nøjdes med at parre hunde der ikke bærer det
gule gen vil der blive ved at komme gule hvalpe. De sorte søskende i et kuld
af gule hvalpe vil også højest sansynligt være bærer af det gule gen og
derfor kunne videregive det. Meningerne om hvor slemt det er er mange, men
passer man på ikke at kombinere 2 hunde med gult gen mener jeg ikke det er
så slemt at det gule gen bæres i nogen hunde. Der er sågar holdninger om at
det gule gen tilfører noget positivt til racen.

Der er nogen kenneler der får testet deres hunde. På den måde kan man også
se hvad der er jo. Jeg mener det er Shargleam Blackcap der var bærer af gult
gen og far til et utal af kuld.
http://hem.passagen.se/bjorshults/shargleam_blackcap.htm Han figurerer
bla.a. op til flere gange (4 gange mener jeg) i en 6-leds stamtavle af
Jenna's. -Han er både på Moderen og faderens side. Faderen, som SB ligger 5
led fra, ved jeg ikke er anlægsbærer af gult gen, ved så ikke med moderen.

Rinnie

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 10-11-03 19:11

On Mon, 10 Nov 2003 18:18:28 +0100, "Rinnie Ilsøe"
> [...]

>led fra, ved jeg ikke er anlægsbærer af gult gen, ved så ikke med moderen.

Tak for info,

Hvis nogen afliver de gule hvalpe må det jo være fordi de ikke kan
sælges. Man kan vel ikke helt være forarget over det, man kan jo ikke
forlange at opdrætterne skal beholde og fodre alle gule labrador i
10-15 år, som deres hunde måtte sætte i verden.

Mvh
Søre

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 10-11-03 19:48

> Tak for info,

Velbekomme

> Hvis nogen afliver de gule hvalpe må det jo være fordi de ikke kan
> sælges.

En sort eller brun Flatcoat sælges for omkring 6000,- kroner. De gule sælges
ofte for 3000 - 3500 kroner. Der er ikke problemer med at komme af med
dem... I hvert fald har der ikke været det med de kuld jeg kender til. Der
er mange der gerne vil ha' en hund med papirer, men egenlig ikke
interesserer sig for avl, udstilling osv. Desuden synes de det er
charmerende med en lidt anderledes flat! Jeg var selv ude og kigge på et
kuld da jeg skulle ha' Balto, -et kuld hvor tæverne var gule og hannerne
sorte. Besluttede mig dog for et andet kuld. Mine forældre var interesserede
i en af de gule.

> Man kan vel ikke helt være forarget over det, man kan jo ikke
> forlange at opdrætterne skal beholde og fodre alle gule labrador i
> 10-15 år, som deres hunde måtte sætte i verden.

Det er så godt nok Flkatcoat vi taler om! Det er tilladt for Labrador at
være gul. Der er mange gisninger om hvorfor dette ikke tillades for
Flatcoats.

I starten blev de aflivet fordi offentligheden i hvert fald ikke skulle ha'
nys om at der var fejlfarve i "deres" avl, men efterhånden som det de
seneste år er kommet mere og mere frem er der ikke meget pointe i det mere
og jeg synes generelt tolerencen af de gule er høj... Heldigvis. Jeg tror
Flatcoats er heldige at være fejlfarvet inden for netop deres race, for tror
da, uden at skulle kunne sige det sikkert, at der stadig foregår aflivning
af fejlfarvede. Når man at aflive dem inden de bliver registreret vil ingen
nogensinde få nys om at de eksisterede

Selv har jeg ændret holdning nu. Jeg mente ikke hvalpene skulle aflives før,
men jeg mente helt bestemt at hvis en hund kunne videregive det gule skulle
den ha' avlsforbud, men ak, det er jo bare en farve og så længe man ikke
overdriver og bevidst avler efter gule er der jo ingen skade ved det... Man
bør holde det gule nede, men man kan godt IMO kombinere en der bærer det
gule gen med en der ikke gør... Det kommer der nemlig heller ingen gule
hvalpe ud af.

> Mvh
> Søre

Rinnie

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 10-11-03 20:32

>En sort eller brun Flatcoat sælges for omkring 6000,- kroner. De gule sælges
>ofte for 3000 - 3500 kroner. Der er ikke problemer med at komme af med
>dem...

Det er nogenlunde samme historie som med langhårede schæfere. De er
heller ikke accepterede efter standarden. Men det sjove er her, at de
er ganske eftertragtede, og derfor ikke spor billigere end schæfere
som opfylder standarden, der er derfor heller ikke noget specielt
ønske om at få genet ud af avlen.

>Det er så godt nok Flkatcoat vi taler om!

Det var da vist kun for de indviede at vide det.........

Mvh
Søren

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-11-03 00:04

> Det var da vist kun for de indviede at vide det.........

En meget sjælden race sådan en Flkatcoat... En flatter blandet med kat!

Det var nu Flatcoat jeg mente... Mht. de "uønskede" gule!

Synes da i øvrigt også de langhårede schæfere er flottere end de
korthårede!

Rinnie

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 11-11-03 06:33

On Tue, 11 Nov 2003 00:04:28 +0100, "Rinnie Ilsøe"
> [...]

>En meget sjælden race sådan en Flkatcoat... En flatter blandet med kat!
>
>Det var nu Flatcoat jeg mente... Mht. de "uønskede" gule!

Jo, jo, det havde jeg da regnet ud, men det var ikke nævnt af nogen i
tråden hvad race der var tale om

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-03 07:40

On Tue, 11 Nov 2003 05:33:04 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrote:

>Jo, jo, det havde jeg da regnet ud, men det var ikke nævnt af nogen i
>tråden hvad race der var tale om

Er det ikke almindeligt kendt at Rinnie opdrætter flattere?
Jeg ville nu gerne se dem der er blandet med kat.
Og så har jeg iøvrigt heller aldrig set en gul flatter. Masser af gule
labs, men aldrig en flatter.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-11-03 10:09

<Leyna> skrev i en meddelelse
> On Tue, 11 Nov 2003 05:33:04 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
>
> Jeg ville nu gerne se dem der er blandet med kat.

Spændende blanding! Haha.

> Og så har jeg iøvrigt heller aldrig set en gul flatter. Masser af gule
> labs, men aldrig en flatter.

Det har du så om et øjeblik!
Her er en:
http://www.dagensdyr.dk/dd/10-02/23-10-02.html

Den ligner så den lidt mere spinkle, tynd/langbenede "Engelske" type hvor
min Jenna er den mere kompakte "Svenske" type:
http://www.flatcoated-retriever.dk/billeder/031109/jengo.jpg

Rinnie

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-03 10:19

On Tue, 11 Nov 2003 10:09:07 +0100, "Rinnie Ilsøe"
<reklame@flatcoated-retriever.dk.invalid> wrote:

><Leyna> skrev i en meddelelse

>Spændende blanding! Haha.

Og den ultimative løsning til samføring af hund og kat!

>Det har du så om et øjeblik!
>Her er en:
>http://www.dagensdyr.dk/dd/10-02/23-10-02.html

Han ser godt nok... anderledes ud. *G*
Han er flot, men jeg tror umiddelbart at jeg ville dømme ham til at
være et gadekryds... Uden iøvrigt at ytre et ondt ord om dem, for jeg
har jo rent faktisk selv to af slagsen.

>Den ligner så den lidt mere spinkle, tynd/langbenede "Engelske" type hvor
>min Jenna er den mere kompakte "Svenske" type:
>http://www.flatcoated-retriever.dk/billeder/031109/jengo.jpg

Okay, syntes jo nok at den var lidt spinkel i det, men for dem begge
synes jeg at de er meget kortpelsede... Er det mig der tager fejl,
eller plejer flattere at være lidt mere langhårede?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-11-03 10:31

<Leyna> skrev i en meddelelse
> [...]
> synes jeg at de er meget kortpelsede... Er det mig der tager fejl,
> eller plejer flattere at være lidt mere langhårede?

Fandt lige en anden gul også:
http://www.retriever.nu/pics/gallery/57832.jpg
Jo, de er normalt mere langhårede!
Nu er Jenna kun 7 mdr. så man må sige hun har lidt af en pels for alderen.
Her er en normal flat-pels på en udvokset:
http://www.tagg.biz/cacis/bilder/stina.jpg

Rinnie

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 11-11-03 18:14

>Han ser godt nok... anderledes ud. *G*
>Han er flot, men jeg tror umiddelbart at jeg ville dømme ham til at
>være et gadekryds...

hmm....jeg tror nu ikke rigtig jeg ved hvordan jeg sådan umiddelbart
skal skelne ham fra en hovawart.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-11-03 10:05

> On Tue, 11 Nov 2003 00:04:28 +0100, "Rinnie Ilsøe"
>
> Jo, jo, det havde jeg da regnet ud, men det var ikke nævnt af nogen i
> tråden hvad race der var tale om

Hov, det havde jeg ikke opdaget!

Rinnie
http://www.flatcoated-retriever.dk