Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er det massernes smag ?
Fra : Kim Østrup

Dato : 14-04-01 21:41

Hej alle

Måske et besværligt emne - men efter at have set (og stemt) på
konkurrencebillederne på www.fotografisk.dk kan jeg ikke la´ vær´.

I ny og næ omtaler jeg en anden form for fotografering end den jeg selv
dyrker for "at fotografere rustne skraldespande", men jeg gør det med
løftet pande, fordi jeg i bund og grund har meget respekt for den form
for studier i former og farver.

Men det undrer mig, at et billede som nr. 22 kan vinde mængdens gunst -
ikke for at forklejne den pågældende fotograf, men..... øjeblik - Ja,
undskyld men diskussionen kan stoppe her. Jeg fik lige læst, at man ved
at slette cookies kan stemme på egne billeder flere gange - pyha...

Men smadderærgeligt er det, at det ikke kan lade sig gøre, at køre sådan
en konkurrence på fair vilkår, således at "læserne/seerne" er dem der
stemmer. Fremover skal et panel afgøre konkurrencen ! Det ku´ være rart
at finde en bedre model - f.eks. email afstemning (men der skal nok være
et par stykker der opretter en masse.... !>¤&#"!)

Lad det med det samme være sagt - det billede jeg har med i konkurrencen
er jeg helt på det rene med, kun ville kunne vinde, hvis jeg begynder at
slette cookies NU og fortsætter i enddog meget lang tid

Nu kunne jeg jo godt have slettet denne mail og bare ladet som
ingenting - men der sker jo ikke det fjerneste i denne gruppe, så det
skader vel ikke...

Med fotovenlig hilsen

En lettet men også ærgelig Kim Østrup.

Fra : Mikael

Dato : 14-04-01 21:57

Tja...
Samme sørgelige konklusion er jeg selv kommet til... havde egentlig gjort
mig nogle forhåbninger ved tilmeldingen, men uden den fornødne tekniske
kunnen er det åbenbart svært at have en chance, høhø... Ærgerligt det skal
være sådan - syntes ellers det var et ganske fedt koncept de havde stablet
på benene der. Men okay, jeg må også indrømme jeg fandt det besynderligt at
bestemte billeder i den grad ræsede fra de andre med det samme.

Sur røv... =)

Mikael Sand
Ophavsmanden til billede 9: "Gående fod"
http://ostehapses.tripod.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-04-01 22:09

"Kim Østrup" wrote:

> [...]
> undskyld men diskussionen kan stoppe her. Jeg fik lige læst, at man ved
> at slette cookies kan stemme på egne billeder flere gange - pyha...

Jeg har vist ikke rigtigt fulgt med, sidst jeg var inde på
www.fotografisk.dk, der stemte jeg på et billede med nogle heste, det
var mit umiddelbare valg, jeg kunne efterfølgende se, at mange andre
også syntes, at det var et godt billede.

Jeg har desværre misset den følgende konkurrence, ikke at jeg tror, at
min stemme kunn gøre udslaget, måske du skulle skrive et indlæg, og
oplyse når der er en afstemning.

Det der cookie-fis er da værdiløst, jeg har f.eks. låst den fil hvor de
cookies jeg modtager under normale omstændighedder bliver skrevet ind i,
det gør at min cookie-fil altid er helt tom, sådan gør alle der har
check på deres system, div. web-sites skal nemlig ikke placere
sladderhanke på min harddisk.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-04-01 08:36

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AD8BC6F.60431A52@niels-ebbesen.net...
> [...]
>
> Jeg har desværre misset den følgende konkurrence, ikke at jeg tror, at
> min stemme kunn gøre udslaget, måske du skulle skrive et indlæg, og

Per Christensen har sat et indlæg ind (12/4) om at konkurrencen starter.

> [...]
> det gør at min cookie-fil altid er helt tom, sådan gør alle der har
> check på deres system, div. web-sites skal nemlig ikke placere

Det gør så at man skal logge sig ind de websteder hvor man er medlem -
og at man ikke kan køre med personlig opsætning på andres sider. Jeg har
intet at skjule på min HD

> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-01 13:12

"Kim Østrup" wrote:

> Det gør så at man skal logge sig ind de websteder hvor man er medlem -
> og at man ikke kan køre med personlig opsætning på andres sider. Jeg har
> intet at skjule på min HD

Enhver teknologi kan bruges posetivt og negativt, og det er mit skøn, at
cookies i overvejende grad bruges til forskellige former registrering,
som ikke falder i min smag, så jeg undværer gerne de sites, der ikke kan
bruges, hvis man ikke accepter deres cookies, Mozilla har iøvrigt fine
mulighedder for, at man som bruger kan beslutte og vælge hvilke sites
man vil acceptere at modtage cookies fra.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-04-01 16:36

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AD99020.E6B110C1@niels-ebbesen.net...

> [...]
> mulighedder for, at man som bruger kan beslutte og vælge hvilke sites
> man vil acceptere at modtage cookies fra.

Hej Niels

Det ku´ være jeg skulle undersøge Mozilla nærmere - jeg bryder mig
nemlig heller ikke om dette bigbrother-samfund (slet ikke uden Pil,
Søren og Christian .

> Med venlig hilsen
> Niels Riis

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Per Madsen

Dato : 15-04-01 01:51

Hej Kim
Jeg er kommet til samme sørgelige konklusion.
Indtil videre er min fornøjelse begrænset til at
at sjusse mig til, hvor mange, der stemmer på
mit billede.
Det er grundlæggende forkert, at en banal teknik
eller antallet af venner og bekendte, som fotografen
måtte have, afgør udfaldet af en konkurrence.
Det er ærgerligt, for jeg syntes godt om Per Christensens
intiativ. Jeg håber han finder en løsning.
Panel-løsningen er udmærket men kræver, at nogle gider.
En anden løsning, som kunne være sjov, var at kun deltagerne
kunne stemme - på alt andet end egne billeder.

mhv

Per

Fra : hammerfest

Dato : 15-04-01 09:46

Per Madsen <per_madsen@pmlotto.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Sf6C6.565$UH.156345@news101.telia.com...
> [...]
> intiativ. Jeg håber han finder en løsning.
> Panel-løsningen er udmærket men kræver, at nogle gider.
jeg har under konkurrencen skrevet til fotografisk.dk og foreslået at det
var et
panel , netop p.gr.a. at man kan stemme flere gange hvis man sletter sine
cookies.
jesper

Fra : Knud Nielsen

Dato : 15-04-01 10:49

> En anden løsning, som kunne være sjov, var at kun deltagerne
> kunne stemme - på alt andet end egne billeder.
>
> mhv
>
> Per

Er enig i stort set alle tidligere indlæg i denne gruppe.
Konkurrenceafgørelser med denne metode frister svage sjæle og har intet med
en fotokonkurrence at gøre!

Ovenstående forslag er heller ingen løsning... mange ville stemme på de
billeder, man ikke troede have en chance for at få ret mange stemmer...
resultat igen ville det middelmådige vinde.

Nej der er kun én løsning.... uvildig dommer/dommere. Evt. hele tiden
vinderen af forrige runde?

mvh

Knud Nielsen
kn@pc.dk
http://kn.cjb.net

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-01 11:42

Knud Nielsen wrote:

> Nej der er kun én løsning.... uvildig dommer/dommere. Evt. hele tiden
> vinderen af forrige runde?

Jeg synes ideen med afstemninger er rigtig god, det gir' bredde og
fjerner tendensen til "indavl", hvor det er nogle få's smag, der afgør
hvad der er in på bjerget, med et fast dommerpanel, er det jo relativt
nemt at skyde sig ind på dommernes smag.

Man kunne jo være så smart, at man sagde, at det kun er de faste
bidragydere i denne nyhedsgruppe som kan deltage i afstemningerne, der
kan f.eks. sættes det mål, at for at være stemmeberettiget, så skal man
have postet mindst 10 indlæg i news:dk.fritid.foto inden for 3 mdr.

Og på http://groups.google.com/ er det meget enkelt at efterkontrollere
om folk er faste bidragsydere, og man kan jo ikke lige fabrikere en
sådan historik, så det udelukker faktisk snyd.

Det er da set, at folk har skrevet til en nyhedsgruppe i to eller flere
navne, men de er altid blevet afsløret, for de kan ikke holde styr på
hvem de egentlig er, og den type optræder som regel kun i de
debatgrupper, hvor der bliver politiseret.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Madsen

Dato : 15-04-01 16:56

Hej Knud

Min tro på menneskebørnene var for stor,
da jeg foreslog, at deltagerne skulle stemme
på andres stemmer.
Både du og Kim foreskriver en glimrende taktik,
til at ødlægge den reelle værdi af min konkurrence-
metode. Vi kan derfor forvente, at den vil være ret
oplagt for de fleste.

Jeg må disillusioneret tilslutte mig panel-løsningen...

Jeg har i lang tid deltaget i DigitalPhotoContest
m.fl. hvor det har været et dommerpanel, af og
til suppleret med "lægdommere".
Der har været mange diskussioner om dommernes
smag, og gætterier om hvordan man bedst rammer
denne, og sågar sure indlæg over at de ikke kunne
se det geniale i en fotografs billeder - Men jeg
erindrer ikke nogensinde, at have set angreb på
disses troværdighed eller metoden som sådan.

mhv
Per

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 16-04-01 02:13

"Per Madsen" <per_madsen@pmlotto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> se det geniale i en fotografs billeder - Men jeg
> erindrer ikke nogensinde, at have set angreb på
> disses troværdighed eller metoden som sådan.

Jeg synes det er synd! Men der MÅ da være snyd med i billedet - med alle
de mennesker der ikke kan li' billedet. Jeg kan huske jeg lagde mærke til
det som noget meningsløst juks inden jeg stemte på en "godt fanget" 18'er.
Men ok - det var dog et af de 5-6 billeder man virkeligt lagde mærke til

Jeg tror nok jeg lige ville checke loggen for stemmerne - for udover 22'eren
(og måske familjebilledet (1) der synes lidt banalt i sammenhængen, men
sikkert tiltaler en masse tilfældige forbipasserende) virker resultaterne
ikke helt forkerte...
Jeg synes ellers absolut at afgstemningsideen er go. Så måske en email-ting.
Venner/bekendte/mange e-mail adresser kommer man ikke uden om, men der skal
trods alt laves ret noget benarbejde... Og nogen må så sidde med en meeeget
grim smag i munden..

/Anders

PS: Undskyld til Samming, det kan jo bare være mig der ikke genkender en
genistreg....

NOT

Fra : Kim Østrup

Dato : 15-04-01 08:33

Per Madsen <per_madsen@pmlotto.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Sf6C6.565$UH.156345@news101.telia.com...
> Hej Kim

Hej Per

> [...]
> En anden løsning, som kunne være sjov, var at kun deltagerne
> kunne stemme - på alt andet end egne billeder.

Man kunne så frygte, at nogle lagde deres stemmer på et billede som de
ikke anser som favorit i håb om, at ens eget billede skulle vinde

> mhv
>
> Per

Med fotovenlig hilsen

Kim

Fra : Per Madsen

Dato : 15-04-01 16:39

Hej Kim

Jeg må nok bøje min hat, når du skriver:

> Man kunne så frygte, at nogle lagde deres stemmer på et billede som de
> ikke anser som favorit i håb om, at ens eget billede skulle vinde

Panel-løsningen er da også udmærket.

PS. Det kunne dog være morsomt, at et aldeles håbløst billede vandt,
fordi alle brugte den beskrevne bagtanke i afstemningen...

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-04-01 20:49

Per Madsen <per_madsen@pmlotto.dk> wrote:

> PS. Det kunne dog være morsomt, at et aldeles håbløst billede vandt,
> fordi alle brugte den beskrevne bagtanke i afstemningen...

Det er det fænomen, jeg har døbt "Robinson-syndromet" efter en i
visse kredse populær tv-serie på TV3. Fænomenet kan ses i konkurrencer,
hvor deltagerne skal sende konkurrenter hjem, og det kunne bl.a.
iagttages i konkurrencen om at blive den første dansker i rummet, der
blev sendt i tv sidste efterår. Deltagerne sender naturligvis de hårde
konkurrenter hjem, men den stille deltager, de ikke anser som nogen
trussel, men som heller ikke har bidraget med noget særligt i
holdkonkurrencerne tidligere i forløbet, er der ingen der tænker på at
sende hjem. Resultatet er, at det er de uduelige fjolser, der sidder
tilbage til sidst, mens de dygtige, der egentligt fortjente at vinde,
for længst er sendt ud.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster