Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
overflødigt med copyright-tekst på hjemmes~
Fra : nadia.dk

Dato : 06-11-03 10:42

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I ved om dette...

Er man lige så godt stillet uden copyright/ophavsret -tekst på sin
hjemmeside, hvis man pludselig en dag finder ud af ét af sine billeder
bliver brugt andetsteds?

Mvh. Nadia B. Schulz
--
www.nadia.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-11-03 10:47

nadia.dk wrote:
> [...]
>
> Er man lige så godt stillet uden copyright/ophavsret -tekst på sin
> hjemmeside, hvis man pludselig en dag finder ud af ét af sine billeder

Tror sandsynligheden for at fyldestgørende svar er større i gruppen
dk.videnskab.jura.

Omend jeg er sikker på at der er kyndige personer her i gruppen, der
også kan svare.

--
Don't waste space

Fra : nadia.dk

Dato : 06-11-03 11:07

Hej Thomas

Det havde jeg ikke tænkt på, jeg er ny bruger af news og synes det er meget
uoverskueligt... endnu :)

Men det er der ikke noget at gøre ved, jeg tror på lige så gode svar
herfra.......

Vil ikke plage 2 forums med samme spørgsmål :)

Mvh. Nadia B. Schulz
--
www.nadia.dk

Fra : Fums

Dato : 07-11-03 11:44

nadia.dk skrev news:bod6g3$267f$1@news.cybercity.dk
> Det havde jeg ikke tænkt på, jeg er ny bruger af news og synes det er
meget
> uoverskueligt... endnu :)

Så kig ind på http://usenet.dk Der står en masse gode oplysninger. Bl.a. kan
du på http://usenet.dk/grupper.pl se en liste over de danske grupper, og en
beskrivelse af hvad de omhandler.

http://usenet.dk/netikette/signatur.html kan du læse en vejledning på
hvordan din signatur kommer til at være "helt i øjet", og der er mange andre
gode tind på siden. God læselyst.

> Vil ikke plage 2 forums med samme spørgsmål :)

Det er heller ikke særligt velset, men det må man dog godt - hvis det er
relevant

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : Jacob Waage

Dato : 06-11-03 10:57

"nadia.dk" <mail@ask-4-it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er man lige så godt stillet uden copyright/ophavsret -tekst på sin
> hjemmeside, hvis man pludselig en dag finder ud af ét af sine billeder

Skriv endelig en copyright-notits på dine sider. I sager om udnyttelser af
ophavsret er det vigtigt, om 'stjæleren' har handlet i god eller ond tro.
Skriver du copyright kan det ikke diskuteres - og du kan derfor rolig sende
en faktura, hvis dine billeder bliver brugt uden din tilladelse.

--
Jacob Waage
http://jacobwaage.dk

Fra : nadia.dk

Dato : 06-11-03 11:09

Hej Jacob

Hvis uheldet skulle være ude, er det så hvad man gør? - sender en fakt.?

- og vil det nogensinde kunne betale sig at gøre en sag ud af det? Jeg mener
med sagsomk. mv.

Mvh. Nadia
--
www.nadia.dk

Fra : Jacob Waage

Dato : 06-11-03 11:16

> Hvis uheldet skulle være ude, er det så hvad man gør? - sender en fakt.?

Det ville jeg gøre. Og lægge 100% oven i prisen i forhold til markedsprisen.
Det er kotume for de fleste ...

> - og vil det nogensinde kunne betale sig at gøre en sag ud af det? Jeg
mener
> med sagsomk. mv.

Så skal der være tale om ekstremt misbrug. Men jeg kender ikke til nogen
reelle sager.

--
Jacob Waage
http://jacobwaage.dk

Fra : nadia.dk

Dato : 06-11-03 11:17

Men hvad jeg mener er; hvis de ikke betaler denne fakt., hvilket man kunne
forestille sig de let ville gå over..... hvad så?

/Nadia

Fra : Jacob Waage

Dato : 06-11-03 11:32

> Men hvad jeg mener er; hvis de ikke betaler denne fakt., hvilket man kunne
> forestille sig de let ville gå over..... hvad så?

Så må man jo kontakte dem og skælde dem ud ... måske lade sagen overgå til
noget inkasso. Men så vidt skulle det undre mig om det går ...

Fra : René Sørensen

Dato : 06-11-03 17:29

Hvis du søger lidt tilbage i tiden (ca. 1 år) var der en der havde en sag
hvor en kommune havde brugt et billede i en folder. Sagen var meget
interessant og manden fik penge ud af det. Prøv at søge på 'fakture', '
copyright' mm. i Google grupper (dk.fritid.foto).

- René

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-11-03 00:03

"Jacob Waage" <gamle.ole@get2net.dk> wrote in message news:<bod6qj$26h0$1@news.cybercity.dk>...

> Det ville jeg gøre. Og lægge 100% oven i prisen i forhold til markedsprisen.
> Det er kotume for de fleste ...

Hvordan finder man ud af hvad markedsprisen er?

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-11-03 11:31

Jacob Waage wrote:
> "nadia.dk" <mail@ask-4-it.dk> skrev i en meddelelse

> Skriv endelig en copyright-notits på dine sider. I sager om udnyttelser af
> ophavsret er det vigtigt, om 'stjæleren' har handlet i god eller ond tro.

Uvidenhed om (ophavsret)loven fritager ikke for ansvar.

Så hvis ikke der eksplicit står at man må kopiere ting, til det brug man
har tænkt sig, er det i ond tro.

Men omvendt, så er det jo ingen skade til at skrive en copyright notits.
Hvis den formuleres rigtigt, kan det være at det medfører noget salg ;)

--
Don't waste space

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-11-03 15:27

"Jacob Waage" <gamle.ole@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Skriv endelig en copyright-notits på dine sider. I sager om udnyttelser af
> ophavsret er det vigtigt, om 'stjæleren' har handlet i god eller ond tro.

Nej, det er overhovedet ikke vigtigt. Benytter du andres materiale er du
altid selv ansvarlig for på forhånd at sikre dig, at materialet ikke er
bekyttet af ophavsret. I Danmark er ALT materiale (af den slags, vi her
snakker om), beskyttet af ophavsret, med mindre rettighedshaver specifikt
afgiver denne rettighed. Du kan pr. definition ikke handle i hverken "ond"
eller "god" tro. Du kan kun være sikker på, at materiale ikke er
ophavsretsligt beskyttet, hvis du har indgået en aftale med indehaveren af
ophavsretten.

> Skriver du copyright kan det ikke diskuteres - og du kan derfor rolig
sende
> en faktura, hvis dine billeder bliver brugt uden din tilladelse.

Det kan man så sandelig også, hvis man ikke har skrevet "copyright" nogen
steder. Bortset fra det, så eksisteret begrebet "copyright" slet ikke i
dansk lov/ret, så alene af den grund er det totalt ligegyldigt, om man
skriver det nok så mange gange.

--
-Jens B.

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 06-11-03 12:15

Jeg bruger internettet meget og prøver at sætte mig ind i mange områder. Men
hensyn til brug at andres billeder har jeg oplevet følgende (og vel også
selv skyldig en gang i mellem).

Til hjemmesider finder man ofte billeder via http://images.google.dk/ når
man skal bruge en lille illustration. Dette er selvfølgelig ikke "lovligt",
men meget brugt. Designere klipper så en lille stump ud af ens billede -
ofte kan man ikke kende sit billede, men de har jo stadig snuppet en bid.

Jeg har lavet nogle erotiske forums for at prøve den side af nettet af. Jeg
kan se der sker en voldsom udveksling af andres billeder i det miljø. Så
hvis du har modelbilleder og den slags er du meget udsat.

Konklusionen jeg er kommet frem til:
Hvis dine billeder ligger på nettet vil de i større eller mindre omfang
blive snuppet af andre.

Hvad kan man gøre ved dette?
Ikke noget som sådan ud over at bekæmpe det, hvis det bliver for groft og
man opdager det.

Ikke ligge fuld opløsning på nettet. Tror den største chance for salg af
billeder endnu er til andre medier end nettet - så hvis de vil have fuld
opløsning må de til lommerne.

Tror du har meget let ved at bekæmpe det da mange kender dine billeder og
vil undre sig hvis de ser dem andre steder. Så hvis nogle ser dine billeder
på andre sites sender de dig nok en mail.

Men Internettet er stadig let anakistisk - så vil du være 100% sikker på
ingen tager dine billeder skal du ikke ligge dem her. Dog er min egen
indstilling at jeg ikke hidser mig op over det - men det er jo også let når
man ikke lever af det.

Jan

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 06-11-03 12:25

Lige noget jeg kan til at tænke på efter min tidligere mail.

Stenen og glashuset.

Hvis man råber så meget op om copyright skal man jo også huske:

Er din Windows original?
Er din Photoshop original?
Bare fordi man har taget en billede af den lille havfrue kan du ikke
distribuere billedet som du vil - nogle motiver jo jo nogle gange ejet af
andre.
Den klient du læser denne tråd med - har du licens til den?

Det er ikke en angreb med hverken nadia.dk eller andre. Men bare lige noget
man skal lige tænke over - jeg ville da gerne have 50kr for et foto, men
ville da blive stolt, hvis nogle overhovedet gad bruge det.

Jan

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 06-11-03 12:28

Prøvede at sætte mig ind i emnet for noget tid siden.
Jeg samlede det til denne lille skrivelse
http://www.fotoportal.dk/artikler/jura.aspx

Jan

Fra : Morten Bested

Dato : 06-11-03 14:33

Copyright giver på ingen måde nogen beskyttelse. Men man KAN skrive det på
for lige at gøre opmærksom på, at materialet er beskyttet af ophavsretloven.

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-11-03 15:31

"Morten Bested" <morten@bested.net> skrev i en meddelelse

> Copyright giver på ingen måde nogen beskyttelse. Men man KAN skrive det på
> for lige at gøre opmærksom på, at materialet er beskyttet af
ophavsretloven.

Skriver du også på din bil/cykel, at den er beskyttet af lov om ejendomsret,
og derfor ikke må "lånes"?

--
-Jens B.

Fra : Morten Bested

Dato : 06-11-03 17:04

nej

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-11-03 20:55

Hej!

Har lige set din side, hvor der står:

"Alle billederne på siden er beskyttet af loven om ophavsret. Billederne må
ikke kopieres, downloades eller lign. uden aftale derom."

Det er efter min mening lige i overkanten - det betyder i princippet at jeg
ikke må gå ind på din side og se billederne, da jeg er nødt til at downloade
dem for at kunne vise dem, uden at lave en aftale med dig først. Hvis du er
så nervøs for dine billeder skulle du måske overveje at fjerne dem fra
nettet :). Jeg mener man bør acceptere at de billeder man ligger ud, måske
bliver brugt andre steder ihverfald hvis det ikke er kommerciel udnyttelse.

Det er måske at stille tingene lidt på spidsen, men når du nu spørger...

-Thomas

Fra : Morten Bested

Dato : 06-11-03 21:29

Ja, og desuden er det fuldt lovligt at downloade andres billeder til privat
brug.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-11-03 00:08

Morten Bested wrote:

> Ja, og desuden er det fuldt lovligt at downloade andres billeder
> til privat brug.

Ja hvis privat brug er, at du selv kikker på billeder, og du ikke
foretager dig andet med billederne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Bested

Dato : 07-11-03 14:58

Ja ? kan du definere "til privat brug" ?

Fra : Thomas Corell

Dato : 07-11-03 15:02

Morten Bested wrote:
> Ja ? kan du definere "til privat brug" ?

Det er da det Niels lige har gjort ?

P.S. http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-11-03 00:07

Thomas Jensen wrote:

> Jeg mener man bør acceptere at de billeder man ligger ud, måske
> bliver brugt andre steder ihverfald hvis det ikke er kommerciel
> udnyttelse.

Det er helt op til den enkelte fotograf, hvad han/hun vil acceptere.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-11-03 16:49

"Thomas Jensen" <thomas@fjern.kauf.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg mener man bør acceptere at de billeder man ligger ud, måske
>bliver brugt andre steder ihverfald hvis det ikke er kommerciel udnyttelse.

Den mening har du da lov til at have, men den er ikke i
overensstemmelse med dansk lovgivning.

Når man offentliggør billeder (eller anden ophavsretbeskyttet
materiale) på ens hjemmeside, så giver man automatisk ret til at andre
kan kigge på billederne samt lave en kopi til privat brug.

'Privat' er i den forbindelse defineret som en selv og nærmeste
familie. Og 'brug' hentyder til at man kan hænge billedet op på
køleskabsdøren eller bruge det som baggrundsbillede på skrivebordet.

Derimod har man IKKE ret til at mangfoldiggøre billedet og dele det ud
på arbejdspladsen (omend det er svært at kontrollere) eller
offentliggøre det på sin egen hjemmeside. Og det er således komplet
ligegyldigt, om der er tale om kommeciel udnyttelse eller ej.

Spørgsmålet om det kommercielle kan dog blive relevant, hvis en der
skal fastlægges en erstatning for uberettiget anvendelse.

I forhold til trådens oprindelige emne, så er det helt korrekt, at vi
i Danmark pr. definition er beskyttet af Lov om Ophavsret, når vi
offentliggør billeder på vores hjemmesider. Det er således IKKE
nødvendigt at skrive en linie om det på siden.

På den anden side viser denne tråd jo med al tydelighed, at der stadig
er mange myter og misforståelser omkring ophavsretsbegrebet, at det
kan være en ganske klog disposition at tydeliggøre på hjemmesiden, at
billederne ikke anvendes i andre sammenhænge.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : nadia.dk

Dato : 08-11-03 22:16

Hej Thomas

Det er helt i orden :)

Jeg har fjernet det igen & håber så på at folk spørger mig inden de bruger
mine billeder.

Mvh. Nadia
--
www.nadia.dk