Vinterdæk - ja igen :-)
Fra : Morten Bach

Dato : 06-11-03 09:53

Hej alle,

Jeg ved godt der er skrevet en del om dette emne på gruppen hele efteråret -
og jeg har da osse pløjet mig igennem alle tråde.

Men.... derfor vil jeg alligevel gerne høre jeres meninger/svar på følgende:

1. Bilt vs dæktype:
Bil: Mitsubishi Galant GTI16v fra 1991
Mange steder står denne model (fejlagtigt?) angivet til 14" som standard -
men mine originale alu er altså 15" - og sådan som jeg læser
instruktionsbogen er det osse 195/60/15-H. Nogen der kan bekræfte, at jeg
har ret ?
Jeg har allerede et sæt 14" stålfælge med vinterdæk (skal skiftes)
liggende - men jeg vil ikke ofre nye 14" dæk - hvis jeg burde anvende 15"
som bilen er "født" med. Så kan jeg ligeså godt gøre det ordentligt og købe
nye fælge - evt. alu.
Men hvad siger I ? - Kan man anvende 14" fælge selvom den er angivet til 15"
fælge ? - er der nogle ulemper o.s.v. ?
Umiddelbart hælder jeg måske lidt til, at man skal anvende bilens standard
str. for bedste resultat - er jeg forkert på den her ? er det nok at
omkredsen på det samlede hjul er den samme ?

2. Dæktype:
Dækvalget er afgjort (næsten) Michelin (Pilot) Alpin 2. Dog er jeg i tvivl
om jeg skal vælge Michelin Pilot Alpin 2 i hastighedskode H - eller om jeg
skal nøjes med den almindelige Michelin Alpin 2 med kode T.
Den kommer så vidt jeg kan se an på størrelsen på dækket.
Hvis jeg vil have 195/60/15 (som skulle være bilens standard str.) så skal
jeg op i Pilot Alpin2 = H
Men hvis jeg nøjes med f.eks. 185/65/15 bliver jeg henvist til en alm. Alpin
2 = T
Er det bedst jeg vælger standard str. eller er der fordele ved at vælge en
anden str. ?
(prisen er igen ikke afgørende - kun det rent tekniske - jeg har ikke noget
imod at ofre lidt ekstra og få den optimale løsning nu jeg alligevel er
igang)

3. Online køb:
Endelig er der spørgsmålet om hvor jeg skal købe.
Sådan som jeg ser er reifendirekt.de (daekonline.dk) det absolut billigste
sted. Men jeg har set at Mogens angiver, at han altid bestiller fra den
tyske del af hjemmesiden. Hvordan bærer du dig ad med det ? Når man afgiver
bestilling i den tyske del kan man ikke vælge Danmark som leveringsland
(naturligvis fordi de vil have man anvender den danske netshop)
Så kan vi ikke få en forklaring på dette - og hvilke fordele der er ved at
anvende den tyske netshop - de er vist lidt billigere - men det æder sig nok
op i ekstra transportudgifter ?
De annoncere osse med at de har samarbejde med en række
monteringsstationer - nogen der ved hvilke i Østjylland ?(Randers-Århus
området)
Hvis jeg vælger 15" kunne jeg jo godt bruge en færdig løsning fra dem - men
den synes jeg er ret tricky at finde, når man går efter et specifikt dæk -
Nogen ideer ? Kan man ringe til Tyskland/Malmø og få en "specialløsning" ?

Jeg håber I har lyst til at svare og at der måske osse er andre som får
noget ud af mine spørgsmål / jeres anstrengelser.

På forhånd tak,

MVH
Morten

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 11:31

On Thu, 6 Nov 2003 09:52:53 +0100, "Morten Bach"
<morten@radioabc.invalid> wrote:

> [...]
>men mine originale alu er altså 15" - og sådan som jeg læser
>instruktionsbogen er det osse 195/60/15-H. Nogen der kan bekræfte, at jeg

Dynamic Four havde 15" - er din en DF?

> Kan man anvende 14" fælge selvom den er angivet til 15" fælge ?

Afhænger af bremserne, din bil er født med (fysisk form/størrelse).
Store bremser - så kan du ikke.

>Umiddelbart hælder jeg måske lidt til, at man skal anvende bilens standard
>str. for bedste resultat - er jeg forkert på den her ?

Næh - min Alfa har 15" om vinteren og 16" om sommeren, hvilket følger
instruktionsbogens ordlyd. Iøvrigt på alu begge dele...

> er det nok at omkredsen på det samlede hjul er den samme ?

Det er ikke alene nok -> det er væsentligt! -> (max. 5% afvigelse)
www.miata.net/garage/tirecalc.html

> [...]
>om jeg skal vælge Michelin Pilot Alpin 2 i hastighedskode H - eller om jeg
>skal nøjes med den almindelige Michelin Alpin 2 med kode T.

Du bør vælge H på grund af din vogns topfart, men den kører da vist på
V-mærkede dæk, oprindeligt?

>Den kommer så vidt jeg kan se an på størrelsen på dækket.

Nope

> [...]
>2 = T
>Er det bedst jeg vælger standard str. eller er der fordele ved at vælge en

Kør på H-mærkede og gå gerne ned i bredde. Det gør jeg på min Alfa
jvf. instruktionsbog, men ikke på min Opel, idet vi (TK) har valgt
anderledes.

> [...]
>sted. Men jeg har set at Mogens angiver, at han altid bestiller fra den
>tyske del af hjemmesiden. Hvordan bærer du dig ad med det ?

Jeg følger blot den trinvise vejledning - jeg har et fast kunde-nr...

>Så kan vi ikke få en forklaring på dette - og hvilke fordele der er ved at
>anvende den tyske netshop - de er vist lidt billigere - men det æder sig nok
>op i ekstra transportudgifter ?

Jég køber altid dér - det er billigst. Men flere er begyndt at handle
med en kvalificeret konkurrent i Give. Jeg mener, det er ham hér:
www.give-daek.dk

>Hvis jeg vælger 15" kunne jeg jo godt bruge en færdig løsning fra dem - men
>den synes jeg er ret tricky at finde, når man går efter et specifikt dæk -
>Nogen ideer ?

Mail dem istedet dit ønske - basen er ganske rigtig tricky at anvende.

>Kan man ringe til Tyskland/Malmø og få en "specialløsning" ?

Man kan maile tyskerne - de er hurtige til at svare!

>Jeg håber I har lyst til at svare og at der måske osse er andre som får
>noget ud af mine spørgsmål / jeres anstrengelser.

Jow, jow - så skidt da

/Mogens

Fra : claus b. p.

Dato : 06-11-03 12:32

> [...]
følgende:

> 1. Bilt vs dæktype:
> Men hvad siger I ? - Kan man anvende 14" fælge selvom den er angivet til
Jeg havde en gang en Mitsubishi Starion, den var monteret med 15" fælge, og
standard dæk i den årgang var 215/60. Ejeren før mig havde monteret 225/50,
og det gik fint gennem syn. (Ved ikke om der var regler for omkreds dengang)
Da jeg skulle på skiferie kørte jeg til det største dækcenter jeg kunne
finde, for at leje nogle vinterdæk. Efter at han havde prøvet en 6-8
forskellige fælge, fandt han endelig en 13" fælg med nogle 165/80 pigdæk på.
De kunne være der, så det blev løsningen, og det gik flot gennem Sveriges
pressede sne og isdynger.
Konklusion: Du har nogle gode 14" fælge, og hvis de passer på bilen, så find
nogle dæk der i rulleomkreds svarer til dine 15", og monter dem, og så er du
godt kørende, forudsat selvfølgelig at 14" fælgene ikke er bredere end dine
15" At du må have en højere profil for at holde samme omkreds er kun en
fordel. Købe et ekstra sæt 15" er spild af penge, hvis du kan bruge dine
14".
/Claus

Fra : Mark Sandberg

Dato : 06-11-03 13:01

"Morten Bach" skrev i en meddelelse:

> [...]
købe
> nye fælge - evt. alu.
> Men hvad siger I ? - Kan man anvende 14" fælge selvom den er angivet til

Det er et fedt om du anvender 13", 14", 15" eller 16" fælge. Blot skal du
sikre dig bremsecalibrene kan være i de mindre fælge. Samtidig kan du træffe
dit valg ud fra økonomi. Mindre fælge == større profil og billigere dæk.

Her er en oversigt på forskellige dækstørrelser, scroll helt ned i bunden af
siden:
http://www.stevns.net/dkfritidbil/diverse_oplysninger.htm

Dit valg skal ligge tæt på rulleomkredsen på de fabriksmonterede dæk.
Samtidig kan det være en fordel at vælge lidt smallere dæk, end original
monteringen. De træder hårdere igennem til fast underlag, men bliver derved
også hurtigere slidte.

Bare et eksempel på forskellig dækmontering på 15" fælge:

205/60-15, 1912, 5½-7½
175/70-15, 1912, 5-6

Begge har samme rulleomkreds på 1912 m.m.

/Mark.