Hvilken vinterdæk er bedst?
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-11-03 08:44

I fælge Motor fra 10/03 får Goodyear Ultra Grip 6 2 stjerner i størrelsen
185/65-14, mens den i størrelsen 195/65-15 er testvinder med 4 stjerner...
Det er da noget af en forskel...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-11-03 08:48

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev :

>I fælge Motor fra 10/03 får Goodyear Ultra Grip 6 2 stjerner i størrelsen
>185/65-14, mens den i størrelsen 195/65-15 er testvinder med 4 stjerner...
>Det er da noget af en forskel...

Ja - man kan undres over at en breddeforskel på størrelse af en
fingernegl kan give forskel på 2 ellers ens dæk - og forskellen i
karkassens størrelse er da marginal ..
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 08:47

On Thu, 6 Nov 2003 08:44:18 +0100, "Morten Fruergaard" <mit
fornavn@mit efternavn.com> wrote:

>I fælge Motor fra 10/03 får Goodyear Ultra Grip 6 2 stjerner i størrelsen
>185/65-14, mens den i størrelsen 195/65-15 er testvinder med 4 stjerner...
>Det er da noget af en forskel...

Jep - der er stor forskel på testresultater, størrelserne imellem på
samme dækmærke/-størrelse. Selv mellem de forskellige "blades" tests
er der forskel på resultaterne -> med det samme dæk!

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 08:56

On Thu, 06 Nov 2003 08:47:24 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Jep - der er stor forskel på testresultater, størrelserne imellem på
>samme dækmærke/-størrelse. Selv mellem de forskellige "blades" tests
>er der forskel på resultaterne -> med det samme dæk!

Forbrugernes (!) testresultat er hér - godt nok tysk.......
www.reifentest.com - PKW-Winterreifen:
1. Dunlop SP Winter Sport M3    - 1.6 point
2. Bridgestone LM 22       - 1.6 point
3. Bridgestone LM 18       - 1.7 point
4. Goodyear ULTRA GRIP 6    - 1.7 point
5. Nokian HKPL NRW       - 1.8 point

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-03 09:06

Mogens Knudsen wrote:

> Forbrugernes (!) testresultat er hér - godt nok tysk.......

Vi har jo haft snakken før, men jeg mener ikke forbrugernes egne erfaringer
er et særlig godt vurderingsgrundlag. Der vil nok være nogle enkelte, der
reelt kan vurdere de forskellige dæk, men de fleste vil ikke have noget at
sammenligne deres eget nuværende dæk med - borset fra deres fjerne
erindringer om de vinterdæk de havde på for et år siden, eller de sommerdæk
de lige er kommet fra.

Desuden er der en klar tendes til at man er glad for det produkt, som man
har betalt for i dyre domme. (Man ville uden tvil kunne påvise
placebo-effekt ved brug af V-Power.) Det har med andre ord indflydelse på,
hvordan man betragter produktet. Endeligt er der ikke tale om blindtest, og
det betyder, at vedkommende er klar over, at han i øjeblikket kører på måske
Goodyear, som han har foretrukket et helt liv, og derfor vurderer højere.

Med andre ord: Man vil nok kunne aflæse i forbrugernes egne erfaringer, hvis
et dæk sliller sig fuldkommen vildt ud - men ellers er undersøgelsen
forurenet i en grad, så ikke ville kunne bruges til at drage nogen seriøs
konklusion ud fra, IMO.

Jeg foretrækker altid objektive afprøvninger, hvor forskellige dæk er kørt
op mod hinanden i det samme repræsentative testmiljø.

(Alt andet lige - remember?)

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 09:23

On Thu, 6 Nov 2003 09:05:50 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> jeg mener ikke forbrugernes egne erfaringer er et særlig
> godt vurderingsgrundlag.

Det er jeg sgu ked af at høre - skal denne NG lukkes så?
(erfaringsudveksling vedr. bilrelaterede emner)

> [...]
>dæk med - borset fra deres fjerne erindringer om de vinterdæk de havde
>på for et år siden, eller de sommerdæk de lige er kommet fra.

Jeg kan jo kun tale for mig selv - jeg har ingen problemer i dén
"henretning"

> [...]
>har betalt for i dyre domme. (Man ville uden tvil kunne påvise
>placebo-effekt ved brug af V-Power.) Det har med andre ord indflydelse på,

Faren er til stede...

>Endeligt er der ikke tale om blindtest

Prof. test er da heller ikke blindtest...

>Med andre ord: Man vil nok kunne aflæse i forbrugernes egne erfaringer, hvis
>et dæk sliller sig fuldkommen vildt ud

Derfor mener jeg, dét er et godt aktivt...

>men ellers er undersøgelsen forurenet i en grad, så ikke ville kunne
>bruges til at drage nogen seriøs konklusion ud fra, IMO.

Alting skal tages med et gran salt - det samme med "bladenes" tests,
IMO. Se blot på Toyota-vinterdæk-testen for et par år siden !!!

>Jeg foretrækker altid objektive afprøvninger, hvor forskellige dæk er kørt
>op mod hinanden i det samme repræsentative testmiljø.

Jow, jow - sammenholdt med forbrugernes resultater er man kommet langt
inden et personligt køb

>(Alt andet lige - remember?)

En samlet betragtning

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 06-11-03 20:34

In news:vp0kqvsn3gi0lftlshi8ukepih1bh4vq9q@4ax.com,
Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> typed:

[klip]

> Alting skal tages med et gran salt - det samme med "bladenes" tests,
> IMO. Se blot på Toyota-vinterdæk-testen for et par år siden !!!

?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 20:53

On Thu, 6 Nov 2003 20:33:55 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>?

Det var dén test, som TV stillede på benene, PGC - og som det
efterfølgende viste sig var fusket med (ej fuldstændig ens forhold)

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 06-11-03 21:21

In news:7j9lqvcpgjesmqce9pd5vp36abq8qaaebs@4ax.com,
> [...]

> Det var dén test, som TV stillede på benene, PGC - og som det
> efterfølgende viste sig var fusket med (ej fuldstændig ens forhold)

Tsk tsk - de journalister - man kan sgutte stole på dem!

- hvilken kanal var der tal om?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 21:26

On Thu, 6 Nov 2003 21:20:49 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>- hvilken kanal var der tal om?

DET husker jeg ikke og havde nok nævnt det indledningsvist, hvis

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-03 08:49

Morten Fruergaard wrote:

> I fælge Motor fra 10/03 får Goodyear Ultra Grip 6 2 stjerner i
> størrelsen 185/65-14, mens den i størrelsen 195/65-15 er testvinder
> med 4 stjerner... Det er da noget af en forskel...

Nem - stor forskel.

Jeg skulle bruge nøjagtig den dimension, du nævner der, hvorfor jeg valgte
Michelin Alpin A2, der scorer topkarakterer hver gang.

Semperit WinterGrip er omtrent lige så godt og koster det halve - "markedets
bedte køb", vil jeg sige.

--
Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-11-03 08:53

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> Michelin Alpin A2, der scorer topkarakterer hver gang.
>
> Semperit WinterGrip er omtrent lige så godt og koster det halve - "markedets

Det kommer jo an på hvor man køber, jeg tvivler på jeg kan finde
Semperit til 1440kr for 4 afbalanceret på alufælge :)

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-03 08:58

Roberto Saldo wrote:

> Det kommer jo an på hvor man køber, jeg tvivler på jeg kan finde
> Semperit til 1440kr for 4 afbalanceret på alufælge :)

Hvor købte du..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-11-03 09:06

Jan W Nielsen wrote:

> Hvor købte du..?

Skan-X på Frederikssundsvej, 2880kr for 4 x Alpin2 i 185/65R14 på mine
Yoda alufælge.

Ville ha' købt til over 3K hos Point-S men manden forsøgte at 'snyde'
ved at ringe tilbage og tilbyde mig Semperit til et hundehalehår under
pga at Alpin ikke var på lager. Så måtte jeg fortælle ham at så kunne
jeg finde dem andetsteds og at han ikke var tilnærmelsesvis billigst.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-03 09:11

Roberto Saldo wrote:

> Skan-X på Frederikssundsvej, 2880kr for 4 x Alpin2 i 185/65R14 på mine
> Yoda alufælge.

Jeg tror, man kan finde Semperit langt billigere. Men jeg har ingen sikker
viden om det - blot at der anføres helt andre normalpriser på Semperitdæk om
det, end der gør på Michelin.

--
Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 06-11-03 20:33

In news:bocu4j$lc0$1@sunsite.dk,
Morten Fruergaard <mit fornavn@mit efternavn.com> typed:
> I fælge Motor fra 10/03 får Goodyear Ultra Grip 6 2 stjerner i
> størrelsen 185/65-14, mens den i størrelsen 195/65-15 er testvinder
> med 4 stjerner... Det er da noget af en forskel...

Jeg har kørt med Ultra Grip 6 - i 185/65/14 - det står virkelig fast i sne!
Kan anbefales - som anført af Mogens K. er der nogle meget mærkelige
testresultater ... som er noget svære at forklare.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Aksel

Dato : 06-11-03 20:54

Hvis du nærlæser testens kommentarer står der at UG6 i 14" mister points
pga. dårlig e resultater i højhastighedstest.

Denne test foretager ADAC med dækket kørende på ruller, så det er ikke en
vejtest, i alle andre dicipliner var dækket i top.

Har du set den svenske test der dømmer UG6 som livsfarligt, jeg har desværre
ikke netadressen mere, men det viser at der ikke er et vinterdæk der er
bedst iúnder alle forhold.
Den svenske test foregik i det nordligste Sverige hvor nornalt føre er
fastkørt spejlblank sne hvor man ikke har en chance uden pigdæk og hvor de
lokale alle tror de hedder Grönlund eller Hakkinen

Hilsen Aksel

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-03 22:04

Aksel wrote:

> Har du set den svenske test der dømmer UG6 som livsfarligt, jeg har
> desværre ikke netadressen mere, men det viser at der ikke er et
> vinterdæk der er bedst iúnder alle forhold.

Korrekt. Jeg har læst den pågældende test.

Man kan købe vinterdæk, der er fuldstændig suveræne på sne - men som også er
absolut uduelige på tør og våd vej. Disse dæk er selvsagt idiotiske at købe
til brug i Danmark.

På den anden side er UG6´erne også idiotiske at køre på i et rent arktisk
miljø. Sammenlignet med dé dæk, der er lavet til det, kommer UG6 naturligvis
ud med et utrolig dårlig score - i et arktisk miljø.

--
Jan W Nielsen