MS Windows
briani 27239
Filstørrelser... 40 eller 64 KB?
Fra : Georg

Dato : 05-11-03 23:46

Hej

Er der en som kan give mig en forklaring på dette spørgsmål?

Når jeg vælger egenskaber for en fil, kan jeg se oplysninger om størrelsen.
Her kan størrelsen eks. stå som 40,0 KB mens diskforbrug står som 64,0 KB.

Mit spørgsmål er så... Hvorfor denne forskel... Hvor meget plads skal jeg
eks. bruge på en diskette hvis filen skal lægges herpå?

Håber i kan hjælpe

Georg

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-11-03 01:46

Georg skrev:

> Når jeg vælger egenskaber for en fil, kan jeg se oplysninger om
> størrelsen. Her kan størrelsen eks. stå som 40,0 KB mens
> diskforbrug står som 64,0 KB.
>
> Mit spørgsmål er så... Hvorfor denne forskel...

Det er fordi at din harddisk er delt op i små bidder eller klynger.
(Clusters på engelsk). Windows kører med forskellige klynge-størrelser
afhængig af Windows-version og filsystem.
Du kan se en oversigt over de forskellige filsystemer og klynge-
størrelser her: <http://support.microsoft.com/?kbid=314878>.

Læs evt. også:
<http://www.netexplorer.dk/artikler/pc/filsystem/fil-01.shtml>

Det vil sige at hvis harddisken er delt op i klynger på 64 KB, så
vil selv en fil på 1 KB optage 64 KB plads på disken og en fil på
f.eks. 65 KB vil fylde 128 KB på disken osv.

Madsen.