Att: Thomas Strandtoft
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 23:33

Hej igen

Man kan måle en bil på mange måder. Hvis man lægger hele baduljen sammen,
får man noget, jeg vælger at kalde "total-performance". Det er dén, som nye
biler i dag er har meget mere af. Jeg tænker for eksempel på:

- Hvor meget kabinestøj er der i bilen?
- Hvor kraftigt slår ujævnheder igennem undervognen?
- Hvor mange rystelser/vibrationer er der i rat og pedaler, når du kører?
- Hvor hurtigt accelererer den?
- Hvor hurtigt kører den ad lige vej?
- Hvor hurtigt kører den i slalomdisciplinen?
- Hvor hurtigt laver den en dobbelt undvigemanøvre?
- Hvor hurtigt bremser den fra 100/150 km/t?
- Hvor sikker er den at køre galt i?
- Hvor godt klarer den samme discipliner med 5 mand og oppakning?

Min pointe er, at biler i dag SAMLET SET scorer langt bedre end i 60´erne
eller 70´erne. Dette mener jeg er hævet over enhver tvivl.

Min pointe er desuden, at bilerne i dag SAMLET SET er blevet så meget bedre,
at selv små biler i dag ofte overhaler overklasse-biler fra 60´erne eller
70´erne.

Jeg forsøger altså i denne bestemte sammenhæng at se bort fra subjektive
oplevelser som "køreglæde" og andre strengt personlige ting.

Tager jeg fejl..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 07:47

On Wed, 5 Nov 2003 23:33:02 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Tager jeg fejl..?

Håber solen vil skinne idag, så man kan blive færdig udenfor...

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 06-11-03 08:11

Mogens Knudsen wrote:
> On Wed, 5 Nov 2003 23:33:02 +0100, "Jan W Nielsen"

> Håber solen vil skinne idag, så man kan blive færdig udenfor...

*LOL*

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-03 09:13

Mogens Knudsen wrote:

> Håber solen vil skinne idag, så man kan blive færdig udenfor...

Solen skinner fint her i Århus, og det er helt kanon, for Århus Politi
venter på mig.

Nyt forsøg med PhotoBlocker kl. 09:45.

I´m off - but I`LL BE BACK...!

--
Jan W Nielsen

Fra : Peter Weis

Dato : 07-11-03 18:37

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

> Håber solen vil skinne idag, så man kan blive færdig udenfor...

Fik du gjort udendørssyslerne færdige?

mvh
Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-11-03 20:47

On Fri, 7 Nov 2003 18:37:13 +0100, "Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet>
wrote:

>Fik du gjort udendørssyslerne færdige?

Jep - det var jo fint vejr, så alt blev klaret inden familien kom

/Mogens

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-11-03 08:43

"Jan W Nielsen" <mailto:intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
"Att: Thomas Strandtoft"

> - Hvor meget kabinestøj er der i bilen?

sammenholdt med:

> - Hvor godt klarer den samme discipliner med 5 mand og oppakning?

Det kommer sandelig an på hvor meget af oppakningen der består af øl samt
hvormeget af dette der kan tilgås fra kabinen.

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : EjS

Dato : 06-11-03 09:26

> - Hvor mange rystelser/vibrationer er der i rat og pedaler, når du kører?
> - Hvor hurtigt bremser den fra 100/150 km/t?

Især de to ting har jeg oplevet endda MEGET stor forskel på i de biler jeg
har kørt meget i, hhv. en 96 en 00 og en 03 model (alle PSA biler og TD/HDi
maskiner)...

Især den nyeste med EBD og EBA bremser forrygende og drive-by-wire speederen
har fjernet stort set alle vibrationer - dog med en lidt mærkelig
speeder-respons ved igangsætning.

Men generelt set er jeg enig med dig (har fulgt diskussionen)!

Der er vel heller ingen der vil påstå at de første NMT telefoner er bedre
end de nyeste Nokia telefoner selvom de i princippet opfylder samme behov...

MVH EjS

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 10:40

On Thu, 6 Nov 2003 09:26:10 +0100, "EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk>
wrote:

>Der er vel heller ingen der vil påstå at de første NMT telefoner er bedre
>end de nyeste Nokia telefoner selvom de i princippet opfylder samme behov...

Jeg har haft mobil "altid" - min NMT havde ingen problemer med at
følge min nuværende GSM, som dog har flere faciliteter og teknologisk
set er NMT'en langt overlegen. Dermed ikke sagt, at "det gamle" altid
er det bedste, men nu spurgte du jo... :)

/Mogens

Fra : EjS

Dato : 06-11-03 13:14

> Jeg har haft mobil "altid" - min NMT havde ingen problemer med at
> følge min nuværende

Hmm - hvad mon du mener med "at følge"? Ja, man kunne også den gang
kommunikere - samme princip. Teknologien var bare dårligere hvilket gav en
masse ulemper.

Bl.a. har jeg en kammerat hvis far er læge om som kørte vagtlæge der dengang
benyttede sig af de første "mobil telefoner". Hvis du har haft mobil "altid"
vil du vide at batteri og telefon dengang fyldte halvdelen af et bagagerum
og vejede det samme som over 200 af nutidens mobil telefoner...

> GSM, som dog har flere faciliteter og teknologisk
> set er NMT'en langt overlegen.

Ja, det er præcist det jeg argumenterer for og tillader mig at overføre den
lille analogi til bilernes verden...

> Dermed ikke sagt, at "det gamle" altid
> er det bedste, men nu spurgte du jo... :)

Jeg spurgte ikke om noget som helst - det var ren retorik ;)

MVH EjS

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 13:30

On Thu, 6 Nov 2003 13:14:14 +0100, "EjS" <ejso00REMOVE@control.auc.dk>
wrote:

>Hmm - hvad mon du mener med "at følge"? Ja, man kunne også den gang
>kommunikere - samme princip. Teknologien var bare dårligere hvilket gav en
>masse ulemper.

Men i princippet var det ikke noget problem - og "slet ikke" da
Philips kom med deres runde bærbare mursten, ligesom Ericsson lidt
senere solgte deres orange vidunder. Så var verden stort set ens, IMO

> [...]
>vil du vide at batteri og telefon dengang fyldte halvdelen af et bagagerum
>og vejede det samme som over 200 af nutidens mobil telefoner...

Jow, jow...

>Jeg spurgte ikke om noget som helst...

Citat af dit skriv:

Fra : EjS

Dato : 06-11-03 18:22

> Men i princippet var det ikke noget problem - og "slet ikke" da
> Philips kom med deres runde bærbare mursten, ligesom Ericsson lidt
> senere solgte deres orange vidunder. Så var verden stort set ens, IMO

Du beskriver jo selv en del af udviklingen her. Så tror jeg egentlig vi er
enige. Der er i princippet mange ting der ikke behøver at opfattes som
problemer.

Man kunne ringe sammen den gang blot havde telefonerne ikke java-interface,
farvedisplay, kraftige DSP'ere og MCU'ere for bedre lydkvalitet, GUI, større
båndbredde, mindre effekt forbrug samt vægt. Alt sammen noget der har
raffineret teknologien og udvidet anvendelsesområdet så meget at selv
5-årige børn render rundt med en telefon.

Det er fandme udvikling (som i bilindustrien). Om udviklingen så er positiv
kan du så være uenig i - ingeniør eller ej ;)

> Citat af dit skriv:
> Der er vel heller ingen, der vil påstå....

Jeg mener det fremgår helt tydeligt at det er et såkaldt retorisk spørgsmål.
Men du må selvfølgelig gerne svare alligevel :)

MVH EjS

Fra : Per Wildau

Dato : 06-11-03 11:14

EjS wrote:

[...]

> Der er vel heller ingen der vil påstå at de første NMT telefoner er
> bedre end de nyeste Nokia telefoner selvom de i princippet opfylder
> samme behov...

Forskellen på NMT og GSM mener jeg ikke betyder stort for brugsværdien.
Det som betød et spring i brugsværdi, var dækning

Skulle man komme ud for et tilsvarende 'spring' for bilen vedkommende,
skulle det være, at smide stempelmotoren ud (under gråd og tænders gnidsel),
og erstatte den med elektromotoren. Stempelmotoren glimrer først og fremmest
ved folks facination - en facination jeg også 'lider' af.

Men et tilsvarende spring skulle så være på den ene side, at bringe vægten
ned for batterierne og på den anden side at øge 'dækningen' så bilen kan
køre længere på en opladning.

Per

I øvrigt mener jeg ikke, at der er sket stort i udviklingen af bilen, de
sidste 40 år

Fra : Søren Christensen

Dato : 06-11-03 12:40

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse

> I øvrigt mener jeg ikke, at der er sket stort i udviklingen af bilen, de
> sidste 40 år

Ah det skulle da lige være dieselmotoren som er gået fra at være en sløv
dåse til en kvik motor der er benzin motoren overlegen på flere punkter...

Venligst

Fra : Per Wildau

Dato : 06-11-03 13:08

Søren Christensen wrote:
> "Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse

> Ah det skulle da lige være dieselmotoren som er gået fra at være en
> sløv dåse til en kvik motor der er benzin motoren overlegen på flere
> punkter...

Benzinmotoren - The Petrol Engine
Ved første øjekast virker den moderne benzinmotor meget kompliceret. Men de
grundlæggende principper er de samme som i de første benzinmotorer omkring
århundredeskiftet. Ved anvendelse af en forenklet - gennemskåret - model
viser filmen, hvordan en 4-takt motor fungerer. Filmen kommer også ind på de
forskellige motorer, der er udviklet for at opnå højere ydelse, større
driftssikkerhed og en bedre benzinøkonomi.

Dieselmotoren - The Diesel Engine
Dieselmotoren er kendt for sin gode driftsøkonomi, men har også haft ry for
at larme og lugte mere end benzinmotoren. Ved hjælp af moderne teknologi har
man udviklet en ny generation af renere og mere lydsvage dieselmotorer, som
i stigende grad bruges i personbiler. Filmen gennemgår dieselmotorens
grundlæggende dele og illustrerer dens virkemåde. Den beskriver også hvordan
dieselmotoren adskiller sig fra benzinmotoren, og forklarer baggrunden for
dieselmotorens gode økonomi med hensyn til drift og service.

http://www.postservice.dk/shell/default.asp?idx=7

Ser man på delene, er jeg ikke så sikker på, at udviklingen har været noget
at skrive hjem om. Men motoren 'performance' som Jan kalder det, er
alligevel så forbedret ('dækningen' er øget så væsentligt) at den har vundet
øget udbredelse.

Tjaa

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-11-03 16:47

Jan W Nielsen wrote:

> Tager jeg fejl..?

Det spørgsmål gider jeg simpelthen ikke svare på endnu en gang.

Hvordan har du det med hvis nogen stiller dig et spørgsmål og mens
du svarer, vender vedkommende sig om og går? Hvordan har du det,
når vedkommende fem minutter senere kommer tilbage og stiller dig
nøjagtigt samme spørgsmål endnu en gang?

Jeg føler at du i den grad har vendt det døve øre til mine
kommentarer ang. nye vs. gamle biler, du har sågar kaldt det
vrøvlerier og udenomssnak, og nu prøver du så i hele tre tråde på
en gang at få mig til at starte forfra.

Oven i hatten "brillierer" du ved at have nogle meget fastfrosne
holdninger, ting der er "hævet over enhver tvivl" - det kan ikke
ligefrem siges at være udgangspunktet for en sund debat, endsige
en debat overhovedet.

Resultatet er, at jeg ikke mener du virker åben for en diskussion
og som følge deraf gider jeg ikke bruge mere tid på at give min
mening om emnet til kende. Jeg har allerede givet min mening
tilkende i en lang række indlæg og en hulens bunke linier, så hvis
du mener du har behov for mit input, kan du bare bladre tilbage i
den relevante tråd og læse hvad jeg mener. Det hele er sagt før,
jeg gider ikke spilde krudt på det igen.

Over and out!

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-03 16:53

Thomas Strandtoft wrote:

> Det spørgsmål gider jeg simpelthen ikke svare på endnu en gang.

Jeg det synes, det er synd, for det er min oprigtige mening, at debatten
ikke har været særlig stringent - men mest bare udtryk for genside
holdningstilkendegivelser, der ikke har taget synderligt udgangspunkt i en
fast analytisk tankegang, præget af præmissers afprøvning med henblik på
endelig vurdering af den ene eller anden konklusion.

Men jeg respekterer din beslutning.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 17:04

On Thu, 6 Nov 2003 16:53:29 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>tankegang, præget af præmissers afprøvning med henblik på
>endelig vurdering af den ene eller anden konklusion.

Vrøvl - dét er det jo netop for "de gamles" vedkommende

/Mogens