VW Golf spørgsmål til VW mekaniker
Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 21:26

Gearstangen i min VW Golf III 1.8 GL modelår1997 er begyndt at opføre sig
underligt.

For et par måneder siden skiftede jeg et par bøsninger og trækstænger til
gearskiftet og fik derved et dejligt fast gearskifte næsten uden sløre.

Før det skiftede jeg den gummibælg som sidder på gearkassen der hvor akselen
som overfører skiftebevægelserne går ind i gearkassen. I den forbindelse er
der ikke blevet trukket/presset på skiftegaflerne da gearkassens indre ikke
blev brugt som modhold ved af og på montering af møtrikken som skal af for
at bælgen kan skiftes.

Om der er nogen sammenhæng med ovenstående ved jeg ikke men her til aften
bemærkede jeg at gearstangen vibrerede kraftigt (højre-venstre) ikke
frem-tilbage.

Det interessante er at vibrationerne ikke hænger sammen med motorens
omdrejningstal men derimod med hjulenes.

Faktisk kan man, uanset hvilken stilling gearstangen står i, se gearstangen
vugge fra side til side (ca. 5 mm) i takt med hjulenes omdrejninger og
således betragte bevægelsen blive langsommere efterhånden som vognen bremsen
ned, ved f.eks. et lyskryds.

Min første tanke var at det virker som en dyr omgang inde i gearkassen, men
da der absolut ingen mislyde er fra transmissionen overvejer jeg om der kan
være andre muligheder.

Ganske tæt under én af trækstængerne (en nylonbørge på ca. 5 cm til 5. gear)
er den ene drivaksel boltet til udgangen af gearkassen og jeg tænkte at der
kunne sidde noget snavs (rustbeskyttelse eller lign.) derpå som slår mod
trækstangen. Desværre kan jeg ikke finde noget der, så det synes altså ikke
som årsagen.

Hvis der skulle være en VW mekaniker eller kvalificeret hjemmefusker som har
et bud på hvad søren dette kan være vil jeg meget gerne høre om det.

På forhånd tak for hjælpen
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-03 22:44

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp(at)ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Om der er nogen sammenhæng med ovenstående ved jeg ikke men her til aften
> bemærkede jeg at gearstangen vibrerede kraftigt (højre-venstre) ikke

I dag har jeg kørt ca. 200 km i vognen og disse vibrationer har overhovedet
ikke været at mærke.

Hvad pokker kan årsagen til denne periodiske fejl mon være?

Mvh
Claus