Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dias - monterede eller ej ?
Fra : Niels J. Larsen

Dato : 05-11-03 21:10

Jeg skal snart til at benytte dias-film og vil i den forbindelse lige høre
jeres mening om følgende :

Er det smarteste at få monteret sine dias eller ej ?

Hvis de *skal* monteres, er det så bedst at få fotohandleren til det (ca
20kr. merpris pr. rulle) eller kan det betale sig at gøre det selv ?

/Niels

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 06-11-03 00:03

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdcNEJTAKadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis de *skal* monteres, er det så bedst at få fotohandleren til det (ca
> 20kr. merpris pr. rulle) eller kan det betale sig at gøre det selv ?

Du skal ud og købe en kasse rammer, og du skal bruge noget tid på at sidde
og sætte dine billede i dem.
Sæt dette op mod de 20 kr ekstra, og vurdere selv om du helst vil betale dig
fra det eller selv gøre det.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 06-11-03 09:08

Jeg ville vælge at betale de 20 kr. ekstra, for at få dem monteret.
1. Det sparer en masse tid.
2. Det er billigere.
Monteringen vil nok blive i glasløse rammer, og nogen vil påstå at det
endeligt skal være skal være i glasrammer.
Det lyttede jeg til engang, og monterede for det meste i glasrammer. I dag
kan jeg se på mine 30 år gamle dias, at dem i glasrammer er de dårligst
bevarede.

Hilsen Hans - www.fotofritid.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-11-03 11:57

"Niels J. Larsen" <niels.j.larsen@tdcNEJTAKadsl.dk> wrote in message

> Er det smarteste at få monteret sine dias eller ej ?

Det afhænger af, hvad du skal bruge dem til. Jeg scanner altid mine, og
derfor får jeg dem leveret uden rammer. Normalt skyder jeg flere næsten ens
af samme motiv (forskellig belysning osv.). Efter scanningen sætter jeg så
nogle stykker i rammer. Resten arkiverer jeg uden montage.

I gamle dage havde Kodak nogle elendige rammer, der var glasløse og af pap.
De var ikke pengene værd, idet de var skæve. Der var jo ikke grund til at
bruge et godt kamera med god optik og en god Kodachrome film, og så bagefter
ødelægge resultatet med dårlige rammer, så billederne ikke var skarpe, når
man så dem på storskærm. Mange af dem har jeg senere flyttet til bedre
rammer, og det er jo dobbelt arbejde.

Bo //

Fra : Daniel Trads

Dato : 10-11-03 22:51

On Wed, 5 Nov 2003 21:10:11 +0100, "Niels J. Larsen"
> [...]

>Hvis de *skal* monteres, er det så bedst at få fotohandleren til det (ca
>20kr. merpris pr. rulle) eller kan det betale sig at gøre det selv ?

Jeg var lige et smut over grænsen ved Padborg, og købte 200 stk.
glasløse Hama DSR rammer til ca. 65 kr i Mediamarkt. Dvs ca 33 øre pr
ramme. Hvis bare halvdelen af billederne på en 36 billeders film
bliver til noget koster det derfor ca 6 kr + en halvtimes
pillearbejde. :)

--
Daniel Trads

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 10-11-03 23:11

"Daniel Trads" <danieltsNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis bare halvdelen af billederne på en 36 billeders film
> bliver til noget koster det derfor ca 6 kr + en halvtimes
> pillearbejde. :)

Du skal have en ret lav timeløn, hvis din pris skal stikke de 20 kr
-

Fra : Martin Franch

Dato : 11-11-03 12:27

Hvis de *skal* monteres, er det så bedst at få fotohandleren til det (ca
> 20kr. merpris pr. rulle) eller kan det betale sig at gøre det selv ?

Tja - jeg vurderer i forhold til forventningerne til hver enkelt rulle. Ofte
tager jeg kun naturbilleder eller macrobilleder hvor jeg sorterer hårdhændet
og normalt beholder 3-5 ud af 36. Den type film fremkalder jeg uden
montering...

Mvh Martin Franch

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-11-03 01:01

"Martin Franch" <franch-leragerFJERN_DETTE@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hårdhændet
> og normalt beholder 3-5 ud af 36. Den type film fremkalder jeg uden

Hej Hvem der så end spurgte

Normalt bruger jeg Hama rammer, de billeder man så kasserer, river man bare
ud, og genbruger rammen. Og det tager jo ingen tid, hverken at klippe,
eller sætte dem i rammerne, og de er lige så hurtige at pille ud igen.

M.V.H.....Benny..