Gamle og nye biler - FORTSAT (bl.a. att: H~
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 20:01

For nu at begynde de mange og lange tråde helt forfra:

Påstand:

Moderne småbiler som for eksempel Skoda Fabia kører bedre/har bedre en
totalperformance (komfort, køregenskaber, bremsegenskaber etc) end
overklassebiler fra 60´erne og 70´erne.

Dette betyder, at jég for eksempel hellere var fast kurér Århus->München i
for eksempel en "Polo/Fabia TDi 130" end i en stor Volvo, BMW, Mercedes
eller andet. Der er muligvis enkelte undtagelser, men ikke nok til at ændre
ved det store billede.

Er der noget hér, du ikke er enig i - og i givet fald hvad..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-03 20:08

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en
meddelelse
> [...]
> muligvis enkelte undtagelser, men ikke nok til at ændre
> ved det store billede.
>
> Er der noget hér, du ikke er enig i - og i givet fald

Jeg er uenig, med den begrundelse at jeg synes de fleste småbiler "hopper"
for meget i forhold til større (længere akselafstand) biler.
Specielt slem synes jeg Lupo'en er, men også Fabia synes jeg er for slem
efter min smag.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 20:09

On Wed, 5 Nov 2003 20:08:22 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Jeg er uenig, med den begrundelse at jeg synes de fleste småbiler "hopper"
>for meget i forhold til større (længere akselafstand) biler.

Jep - jeg fatter ikke, at "man" ikke kan se det.
Rent teoretisk er der jo et faktum, man mærker i praksis....

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 20:14

Mogens Knudsen wrote:

> Rent teoretisk er der jo et faktum, man mærker i praksis....

*LOL*

That´s a good vending...!

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 20:17

On Wed, 5 Nov 2003 20:14:10 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>*LOL*
>
>That´s a good vending...!

Jep :) - du ved efter devisen:
Een ting er teori - noget andet er praksis

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 20:22

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> "hopper" for meget i forhold til større (længere akselafstand) biler.
> Specielt slem synes jeg Lupo'en er, men også Fabia synes jeg er for

Det er selvfølgelig lidt OT, men alligevel:

Har du prøvet en Fabia eller den helt nye Polo...?

De kan jo på ingen måde sammenlignes med en Lupo. Akselafstanden er kun 10
cm kortere end for eksempel Nissan Primera P10 (f.eks. årgang 1993).

I forhold til min Vectra som har omtrent samme mål oplever jeg det ikke i
Fabia - men jeg gør klart i Lupo, der jo er noget kortere.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 20:29

On Wed, 5 Nov 2003 20:22:15 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Har du prøvet en Fabia eller den helt nye Polo...?

245

>De kan jo på ingen måde sammenlignes med en Lupo.

232

>Akselafstanden er kun 10 cm kortere end for eksempel Nissan Primera P10
>(f.eks. årgang 1993).

255

>I forhold til min Vectra som har omtrent samme mål oplever jeg det ikke i
>Fabia - men jeg gør klart i Lupo, der jo er noget kortere.

"Noget kortere" og "kun 10 cm længere" klinger lidt hult, når man ser
værdierne på tryk. Størrelserne er jo omtrent ens

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 21:45

Mogens Knudsen wrote:

> "Noget kortere" og "kun 10 cm længere" klinger lidt hult, når man ser
> værdierne på tryk. Størrelserne er jo omtrent ens

Korrekt - Fabia er dog nærmere Nissan Primera end Lupo - og jég har ikke
bemærket nikke-bevægelserne.

--
Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-03 20:34

> Det er selvfølgelig lidt OT, men alligevel:
>
> Har du prøvet en Fabia eller den helt nye Polo...?

Jeg har prøvet begge, dog ikke så meget den nye Polo.
Fabia'en er ikke nær så slem som Lupo'en, men den er stadig for "slem" efter
min smag.

> [...]
>
> I forhold til min Vectra som har omtrent samme mål
> oplever jeg det ikke i Fabia - men jeg gør klart i Lupo,

Jeps, Lupo'en er den værste, den er rigtig slem hvad det angår.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 21:45

Per Beer Hansen wrote:

> Jeg har prøvet begge, dog ikke så meget den nye Polo.
> Fabia'en er ikke nær så slem som Lupo'en, men den er stadig for
> "slem" efter min smag.

Ok.

--
Jan W Nielsen

Fra : Chr. L.

Dato : 05-11-03 20:49

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote in message
> [...]
> for meget i forhold til større (længere akselafstand) biler.
> Specielt slem synes jeg Lupo'en er, men også Fabia synes jeg er for slem

Hopper??..smid en bil fra 60'erne eller 70'erne samt fabia/polo gennem et
par undvige manøvre samt 'elg' test med og uden bagage..jeg vil helst køre i
Fabia/polo...

Chr.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-03 21:10

"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> Hopper??..

Ja.

> smid en bil fra 60'erne eller 70'erne samt
> fabia/polo gennem et par undvige manøvre samt 'elg' test
> med og uden bagage..jeg vil helst køre i Fabia/polo...

Det ændrer da stadig ikke ved at de små biler "hopper".

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Highlights fra 2002 og 2003 + meget mere - opdateret 5/11-03

Fra : Thomas Krath

Dato : 05-11-03 20:48

> [...]
> ikke nok til at ændre ved det store billede.
>
> Er der noget hér, du ikke er enig i - og i givet fald hvad..?

Jeg har prøvet en Fabia og en stor Opel og jeg vil til hver en tid vælge den
store Opel (som f.eks. i dette tilfælde er fra 1991) frem for en lille
Fabia. Både komfort, køregenskaber, bremsegenskaber, overskud etc. er mange
gange bedre i den store Opel end i den lille nye plastic Fabia!!

No doubt!

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 21:47

Thomas Krath wrote:

> [...]
> for en lille Fabia. Både komfort, køregenskaber, bremsegenskaber,
> overskud etc. er mange gange bedre i den store Opel end i den lille

Jeg har ikke nævnt en højpotent luksus-Opel fra 90´erne som
sammenligningsgrundlag med en Skoda Fabia. Det ville da være for dumt.

--
Jan W Nielsen

Fra : Thomas Krath

Dato : 05-11-03 22:38

> Jeg har ikke nævnt en højpotent luksus-Opel fra 90´erne som
> sammenligningsgrundlag med en Skoda Fabia. Det ville da være for
> dumt.

Undskyld - så ikke følgende i dit indlæg: "overklassebiler fra 60´erne og
70´erne."

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 22:56

Peter Weis wrote:

> Hvordan vil du definere det?

Jeg har gjort det mange gange - men jeg gør det gerne igen. Jeg mener, at
man kan "måle" bilen på mange måde.

- Hvor meget kabinestøj er der i den?
- Hvor kraftigt slårt ujævnheder igennem undervognen?
- Hvor mange rystelser/vibrationer er der i rat og pedaler, når du kører?
- Hvor hurtigt accelererer den?
- Hvor hurtigt kører den ad lige vej?
- Hvor hurtigt kører den i slalomdisciplinen?
- Hvor hurtigt laver den en dobbelt undvigemanøvre?
- Hvor hurtigt bremser den fra 100/150 km/t?
- Hvor godt klarer den samme discipliner med 5 mand og oppakning?

Etc, etc.

Min pointe er, at du godt kan finde en "gokart"-lignende bil med plads til
2+2, der kører en enkelt af disciplinerne bedre end den nye bil i dag. Men
du har svært ved at finde en, der gør det hele bedre. Der er ingen tvivl om,
at bilerne er LANGT; LANGT bedre i dag end for 40 år siden.

Bilerne er blevet så meget bedre, at mange små biler i dag har overhalet
store dyre biler fra dengang - og det på alle punkter.

Dét var min pointe - hvor tager jeg fejl...?

--
Jan W Nielsen

Fra : claus b. p.

Dato : 05-11-03 23:00

> [...]
ændre
> ved det store billede.
>
> Er der noget hér, du ikke er enig i - og i givet fald hvad..?

Nu skriver du store biler fra 60'er-70'erne. Dem er der jo faktisk ikke
mange tilbage af, og de der er tilbage vil typisk næppe være biler man kører
+5000 km/uge i. Skulle sammenligningen være reel, må man vel tage biler som
har ca. samme pris. Men skal man alligevel sammenligne, så tror jeg man vil
blive chokeret over driftsudgifterne på de "små" biler, når de bliver udsat
for så mange km. Jeg tænker på slidtage på bremser, undervogn, gearkasse,
kobling mm. Motoren skal såmænd nok holde. Her ville en Mercedes/123 diesel
udkøre de små fuldstændig.
Sikkerhedsmæssigt er de heller ikke sammenlignelige, men hvor man er mest
udsat vil nok afhænge af uheldets art.

/Claus

Fra : Olesen

Dato : 06-11-03 21:06

> [...]
ændre
> ved det store billede.
>
> Er der noget hér, du ikke er enig i - og i givet fald hvad..?

Det er en hel anden oplevelse at sidde i en Sparre Fabia end
en stor læder-lækker Mercedes fra sidst i 70'erne.

Skoda er smart, enkelt, usexet, men dødpraktisk.
Mercedes er luxiriøs, sexet, har mange knapper...

Basalt set er det brugsmæssigt 2 forskellige
stykker køretøj. Fabia'n er til det daglige ridt
hvorimod en stor sen 70'er Mercedes i original
og velholdt stand må være en mere intens fornemmelse,
på det oplevelsesmæssige plan.

Uden tvivl har en moderne Fabia visse fordele,
men det betyder jo ikke, en Mercedes hverken
kan bremse, være lydsvag, komfortabel og
sikker at opholde sig i. På kørsel bagfra må alligevel
være mere sikker i en stor Merc end en lille Fabia eks.

MVH

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-03 22:22

Olesen wrote:

> Påkørsel bagfra må alligevel
> være mere sikker i en stor Merc end en lille Fabia eks.

Det tror jeg bestemt, du har ret i.

--
Jan W Nielsen