Hvad nu ??? sommer dæk VS vinter dæk
Fra : Thomas

Dato : 05-11-03 18:28

Nogen der lige så tv2 vejret ? Der havde Mikael Jarnvig formanden for FDM
(mener jeg det var) i telefonen der sagde at sommerdæk er bedre end
vinterdæk både på tør og våd vej..... Det er kun i sne at vinterdækket er
overlegen!

Er det korrekt? Mener at have set diverse bremseprøver på tv hvor det
modsatte blev vist (derfor jeg selv fik vinterdæk)

Mvh

Thomas

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 18:38

Thomas wrote:

> [...]
> FDM (mener jeg det var) i telefonen der sagde at sommerdæk er bedre
> end vinterdæk både på tør og våd vej..... Det er kun i sne at

Det er fuldkommen korrekt - forudsat at du ikke kører på højhastighedsdæk
(H-mærket eller højere) eller lavprofildæk (50 eller lavere).

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 18:44

On Wed, 5 Nov 2003 18:37:54 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det er fuldkommen korrekt - forudsat at du ikke kører på højhastighedsdæk
>(H-mærket eller højere) eller lavprofildæk (50 eller lavere).

Det er "mærkeligt", at alle os - der prof. lever af kørekortet og
derfor kører mange km - gang på gang kan konstatere, at vi har det
bedst med at køre med vinterdæk. Og "har det bedst" handler ikke om
den mentale eller følelsesmæssige side, men den faktuelle!

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 18:59

Mogens Knudsen wrote:

> Det er "mærkeligt", at alle os - der prof. lever af kørekortet og
> derfor kører mange km - gang på gang kan konstatere, at vi har det
> bedst med at køre med vinterdæk.

Kører du på T-dæk eller lavere..?

Jeg skriver jo netop to forbehold ind i min tekst.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 19:01

On Wed, 5 Nov 2003 18:58:53 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Kører du på T-dæk eller lavere..?

>Jeg skriver jo netop to forbehold ind i min tekst.

Jeg tænker måske ikke liiige på mine nuværende biler, men de andre
biler, jeg har haft...

/Mogens

Fra : claus b. p.

Dato : 05-11-03 23:20

> [...]
> bedst med at køre med vinterdæk. Og "har det bedst" handler ikke om
> den mentale eller følelsesmæssige side, men den faktuelle!

Øh,- hvad mener du lige med "alle os"?
Der er mange forskellige meninger om, og holdninger til, hvad dæk skal kunne
præstere. Kigger man på de sider hvor folk anmelder dæk af bestemte mærker,
er der folk der elsker bestemte dæk, mens andre siger aldrig igen.
Men mht.vinterdæk, så kommer man jo ikke uden om dem, hvis man vil sikre sin
mobilitet hele vinteren igennem. Jeg ville ikke undvære dem nu, men det er
ikke mere end 10-12 år siden jeg prøvede vinterdæk første gang. Og på
familiens bil nr. 2, kunne jeg ikke drømme om at investere i vinterdæk, for
den kan godt stå stille de 3-5 dage om året hvor det er snestorm.
/Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 23:45

On Wed, 5 Nov 2003 23:19:56 +0100, "claus b. p." <cbp33@hotmail.dk>
wrote:

>Øh,- hvad mener du lige med "alle os"?

At der er en række skribenter her inde, som er tilhænger af vinterdæk,
fordi de kan mærke i hverdagen på landevjene, at det hjælper ganske
gevaldigt. Det er jo ikke 1. gang, emnet berøres.

/Mogens

Fra : Mark Sandberg

Dato : 06-11-03 00:18

"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

> At der er en række skribenter her inde, som er tilhænger af vinterdæk,
> fordi de kan mærke i hverdagen på landevjene, at det hjælper ganske
> gevaldigt.

Enig, enig og enig..........!

Er man nødt til at køre året rundt, uanset vejret. Om det er dag eller nat,
frost eller tø, islag eller sne. Så er der efter min personlige mening ingen
vej uden om vinterdæk. Hvorfor mon Taxa, Falck og Politi, allerede nu har
skiftet til vinterdæk?

>Det er jo ikke 1. gang, emnet berøres.

Måske heller ikke sidste

/Mark.

Fra : claus b. p.

Dato : 06-11-03 00:39

> [...]
ingen
> vej uden om vinterdæk. Hvorfor mon Taxa, Falck og Politi, allerede nu har

Bortset fra, at taxavognmændene prioriterer økonomi over sikkerhed, og
politiet ikke kan få bevilliget vinterdæk!
Men iøvrigt startede tråden med et spørsmål som indikerede at spørgeren ikke
har fulgt gruppen gennem de mange gange dette emne har været oppe. Selv om
vi er mange der er lykkelige for vinterdæk ændrer det jo ikke, at det kun er
i sne og frost de har fordele frem for sommerdæk. (Som der jo også er
forskel på kvaliteten af)

/Claus

Fra : Mark Sandberg

Dato : 06-11-03 00:49

"claus b. p." skrev i en meddelelse:

Selv om
> vi er mange der er lykkelige for vinterdæk ændrer det jo ikke, at det kun
er
> i sne og frost de har fordele frem for sommerdæk.

Det er jo typisk også om vinteren, der er sne og frost

>(Som der jo også er forskel på kvaliteten af)

Enig...Stor forskel endda. Men hvor er det pragtfuldt at køre på et sæt nye
vinterdæk, en dag hvor alle skøjter rundt.

/Mark.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 06-11-03 01:11

"claus b. p." skrev i en meddelelse:

> Bortset fra, at taxavognmændene prioriterer økonomi over sikkerhed, og
> politiet ikke kan få bevilliget vinterdæk!

Taxavognmændene har indset, at dem med vinterdæk kan nå at køre flere ture
ind, end dem uden.

Med hensyn til politiets bevillinger, forstår jeg ikke helt argumentet.
Der bliver stort set brugt lige meget dæk pr. kørt kilometer, uanset hvilken
type dæk der sidder på bilen. Blot der er lidt fornuft i hjulskiftene om
foråret. Er det et tørt og varmt forår, er det med at komme af med
vinterhjulene i god tid. Bortset fra, hvis de er ved at være slidte, da kan
de jo lige så godt blive kørt færdige frem til 1. maj.

/Mark.

Fra : claus b. p.

Dato : 06-11-03 01:33

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote in message

> Taxavognmændene har indset, at dem med vinterdæk kan nå at køre flere ture
> ind, end dem uden.
Det var ikke det jeg skrev. Tværtimod. Her i København kører de rundt uden
bremser, så hvorfor have vinterdæk på?

> [...]
kan
> de jo lige så godt blive kørt færdige frem til 1. maj.

Jeg ved ikke om det er blevet bedre, men på trods af det, kunne de mange
steder ikke få lov at køre med vinterdæk.
/Claus

Fra : anders majland

Dato : 06-11-03 00:35

> Hvorfor mon Taxa,
> Falck og Politi, allerede nu har skiftet til vinterdæk?

For de 2 sidstnævnte fordi de ofte har brug for de sidste marginaler i
dårligt føre. Mhs til taxaerne så nok fordi de ofte udnytter
marginalerne når de kommer med lidt for meget medvind ....

Det kan godt være at jeg er skør, men jeg har kørt motorcykel om
vinteren siden 98/99. Ligger der for meget sne/is på vejen finder jeg
det for farligt (pga den for tætte trafik) men jeg er alligevel kommet
rimeligt sikkert frem selv de fleste af de få dage hvor busserne har
indstillet driften ... I sådan et føre er en lille let motorcykel
faktisk bedre end en trædecykel da man kan bruge føderne som ski og
fordi cykelstierne alligevel bare bliver fyldt med det sne der skrabes
af vejene, og på smalle dæk med groft mønster sidder den heller ikke så
nemt fast som en bil..

Men som altid farten skal afpasses forholdene og der er der problemet
opstår... Torsdaf i forrige uge blev jeg overrasket af en kraftig
sne/slud byge mellem vig og odden. Pga det glatte føre og den meget
ringe sigt var min hastighed nede på 50 km/h. Det var for lidt for den
bilist der indhentede mig. Han kom med en hastighed tæt på det dobbelte
af min og bremsende først ned i sidste øjeblik. Så blev han liggende
helt oppe i røven af mig knapt en km inden han kastede bilen udenom. Et
var at han overhalede uden at skifte helt over i det andet spor (jeg
brugte jo lidt plads pga føret) men det var også tydeligt på bilens
bevægelser at han heller ikke stod godt fast.... Men han kom da forbi og
fortsatte med en hastighed som jeg igen vil gætte på op mod 80-100km/h.
Det på en sne/sjap-dækket vej og en sigtbarhed på 50-100meter .... Men
han var bare typisk for dem der kører som de plejer uanset føret.

Næste gang du kører på motorvejen og bliver ramt af en kraftig regnbyge
så læg mærke til dem der fortsætter med "høj" hastighed ... Sjovt nok
har mange af dem også forkert lygteføring (tågelygterne tændt for det
ser jo smart ud ...)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : anders majland

Dato : 05-11-03 23:57

> [...]
> bedst med at køre med vinterdæk. Og "har det bedst" handler ikke om
> den mentale eller følelsesmæssige side, men den faktuelle!

På tør vej er det fuldstændigt ligegyldigt om kører sommer eller
vinterdæk der vil næsten altid være friktion nok (på nær lige de få
yderst kritiske situationer hvor det er de sidste marginaler der tæller)

Der hvor man har brug for alt den friktion man kan få er på våde kolde
veje, evt med sne og/eller is - Og der skal der ikke meget til inden
vinterdækene er klart bedre...

Men det er også lidt voldsomt at skelne så kraftigt mellem decidererde
sommer og vinterdæk. Dimensioner og mønster (og ikke mindst resterende
mønsterdybde) er også meget vigtigt. På en mellemklasse bil med
almindeligt smalle dæk er det ikke så sort hvidt om man skal skifte
eller ej.

Sidste vinter var vi en dag i snevejr nede ved svigermor. Dvs hun kunne
ikke selv få bilen op til huset. Det grinte svigerfar og jeg jo lidt af
under middagen. Derefter forsøgte jeg i en halv time at få hendes bil
kørt op fra vejen. Det lykkedes ikke. Fra den asfalterede vej er der
først et stykke grusvej med en jævn stiging over godt 50 meter. Derfra
skal der så drejes op på deres grund af en noget stejlere stigning.
Vores egne forhjulstrækker fik jeg op i andet forsøg da vi kom, men
hendes måtte jeg opgive. Jeg kunne simpelthen ikke bevare fremdriften
opad den stejle indkørsel Dækene have masser af mønster og bilerne var
begge forhjulstrukne - Men det var ikke mærkevare dæk på svigermors ...

Vores skal have nye dæk nu og det bliver såkaldte helårsdæk igen
(Formodenlig Goodyear Vector 5) Jeg forventer at de er gode nok til os
(og bilen) selvom de på de 5 rigtigt træls vinterdage sikkert bliver
overgået af vinterdæk.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-03 08:47

anders majland wrote:

> [...]
> vinterdæk der vil næsten altid være friktion nok (på nær lige de få
> yderst kritiske situationer hvor det er de sidste marginaler der

På tørre veje bliver folk slået ihjel, da de sidste marginaler ikke slog til
overfor den høje fart.

> Der hvor man har brug for alt den friktion man kan få er på våde kolde
> veje, evt med sne og/eller is - Og der skal der ikke meget til inden
> vinterdækene er klart bedre...

Nej, på våde veje uden is klarer sommerdæk, der ikke er lavprofil eller
højhastighedsdæk sig bedre end vinterdæk.

> Men det er også lidt voldsomt at skelne så kraftigt mellem decidererde
> sommer og vinterdæk. Dimensioner og mønster (og ikke mindst resterende
> mønsterdybde) er også meget vigtigt.

Det er ikke voldsomt - på sne og is er vinterdæk langt, langt bedre.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 09:13

On Wed, 5 Nov 2003 23:56:43 +0100, "anders majland"
<see.signature@address.invalid> wrote:

>Vores skal have nye dæk nu og det bliver såkaldte helårsdæk igen
>(Formodenlig Goodyear Vector 5)

Så ville jeg liiige checke dette forbrugerlink ud først, hvis jeg var
dig: www.reifentest.com -> GoodYear Vector 5 (til højre)

/Mogens

Fra : anders majland

Dato : 06-11-03 10:03

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in
550kqv0nqq4m4iju8gonglj34ldgh8n4p6@4ax.com
> Så ville jeg liiige checke dette forbrugerlink ud først, hvis jeg var
> dig: www.reifentest.com -> GoodYear Vector 5 (til højre)

Jeg har herhjemme kun kunnet finde priser på
> Dunlop All Season
> Goodyear Vector
> Vredestein Quatrac 2

Og karaktererne er som følger

2.7 - Vector 5
3.0 - Dunlop SP ALL SEASON M2
2.8 - Quatrac

Det vil jeg kalde marginale forskelle - specielt da det er almindelige
forbrugeres mening om dækene

Vildledende pris er 4400 til 5000 for dem men Vector 5 kan fåes lokalt
til 2640,- incl montering, afbalancering og moms.

Og ja som chauffør skal man være sig bevidst at han foran måske er på
super vinterdæk og kan bremse væsenligt hurtigere end en selv. Men det
gælder forsåvidt hele året da vi ikke har ABS (På skiftende underlag
og/eller hvor der er stor forskel mellem friktionen i højre/venstre side
kan det være meget svært at lave en opbremsning der er lige så optimal
som ham foran der bare kan smide pedalen i bund ....)

Så søgte jeg lidt videre og fandt denne test af vinterdæk
http://www.oeamtc.at/netautor/html_seiten/reifentests/185_60_14_T_winter2003/gesamt_185.html

Der er både quatrac og vector 5 med og vecter 5 giver de resultet
anbefalelsværdigt . Der er 4 vinterdæk der får prædikatet meget
anbefalelsesværdig og 4 der også kun får anbefalelsværdig - Så udfra det
bliver jeg ikke nervøs ved mit valg.

For at slutte af med en quote: "Der Vector 5 ist zwar auf Nässe kein
Kaiser, aber als Ganzjahres-Reifen hält er auf Schnee und Eis toll
mit." - Altså ikke på højde med de bedste på våd vej, men tæt på i sne
og på is

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 19:00

Jan W Nielsen wrote:

> Det er fuldkommen korrekt.

Mindre rettelse - vinterdæk er også altid bedre på is. Altså ikke kun sne.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 06-11-03 00:38

"Jan W Nielsen" skrev i en meddelelse:

> Det er fuldkommen korrekt -

Det er fuldkommen ukorrekt !

Hvad med rimfrost på vejbanen på udsatte steder, når det pludseligt bliver
stjerneklart og det skifter til frost. For slet ikke at tale om, hvis der
har været regnvejr inden da. Hvad med pludselig islag, når det regner
omkring frysepunktet. Eller fastkørt sne der ligger i dagevis og bliver kørt
hårdt som is.

Der findes utallige eksempler på kritiske situationer, hvor vinterdækket er
det suverænt stærkeste valg. Er det ikke også i netop dét kritiske øjeblik,
det er vigtigt at være parat....?

/Mark.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 06-11-03 06:27

> [...]
vinterdækket er
> det suverænt stærkeste valg. Er det ikke også i netop dét kritiske

Det er pga netop denne situation jeg bruger vinterdæk. Jeg har prøvet
islag/rimfrost med mine sommedæk ved 80km/t og det var pisse
ubehageligt. Een forkert reaktion og jeg ville være havnet i vandet
(kørte mellem Frerritslev og Thisted lige op ad Limfjorden). Sådan noget
har jeg ikke været udsat for med mine vinterdæk

mvh Bernhard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-03 08:42

Mark Sandberg wrote:

> Det er fuldkommen ukorrekt !

Øhh...

> Hvad med rimfrost på vejbanen på udsatte steder, når det pludseligt
> bliver stjerneklart og det skifter til frost.

Øhh..

> For slet ikke at tale
> om, hvis der har været regnvejr inden da. Hvad med pludselig islag,
> når det regner omkring frysepunktet.

Ja, som der blev skrevet (inklusive rettelser), så kører sommerdæk bedst på
tør og våd vej, hvis der ikke er tale om lav-profil eller højhastighedsdæk.
Med andre ord - vinterdæk (klart) vinder hver gang, der er is eller sne på
vejen. Dette er der imidlertid kun ganske sjældent, hvorfor, der efter min
mening ikke er grund til at "være efter" folk, der kører på sommerdæk. (Det
var der nemlig nogen, der var, sidste vinter)

Selv kører jeg Goodyear Eagle F1 GS-D3, hvorfor jeg fra denne vinter kører
Micheling Alpi A2 om vinteren.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 06-11-03 09:48

> Øhh...

> Øhh..

Der blve spurgt..........
"Det er kun i sne at vinterdækket er overlegen! Er det korrekt?"

Der blev svaret..........
Det er fuldkommen korrekt.

Dette mener jeg stadig er fuldkommen ukorrekt og derfor mine argumenter

> [...]

højhastighedsdæk.
> Med andre ord - vinterdæk (klart) vinder hver gang, der er is eller sne på

Der er mange andre grænsetilfælde mellem tø og frost, is og sne, sjap og
visne blade, islag, rimfrost m.m.

> Dette er der imidlertid kun ganske sjældent,

Ikke enig....Det opleves hyppigt hver vinter, men det kræver selvfølgelig
man bevæger sig rundt ude på landets veje under alle forhold

> hvorfor, der efter min
> mening ikke er grund til at "være efter" folk, der kører på sommerdæk.

Der er så sandelig heller ingen grund til, at dem der religiøst har fravalgt
vinterdækkene, skal være efter dem der kan se det fornuftige i at anvende
vinterdæk.

/Mark

Der sammenlagt har kørt omkring 1.500.000 Km. de sidste 25 år, hvor af ca.
halvdelen er kørt på vinterdæk...........og uden vinteruheld !

Fra : anders majland

Dato : 06-11-03 10:09

> [...]
> bedst på tør og våd vej, hvis der ikke er tale om lav-profil eller
> højhastighedsdæk. Med andre ord - vinterdæk (klart) vinder hver gang,

Kommenter gerne den test jeg linker til lidt højere oppe der siger at et
det bedste helårsdæj (i testen) er næsten ligesågodt på is/sne som de
bedste vinterdæk.

(At der så ikke er blandt de bedste på våd vej er så temmeligt uheldigt
....)

Fra : claus b. p.

Dato : 06-11-03 12:12

> [...]
> bedste vinterdæk.
>
> (At der så ikke er blandt de bedste på våd vej er så temmeligt uheldigt

Med alle de dæktest der er lavet gennem årene kan kun konkluderes, at
dækkene er generelt blevet meget bedre, men de er stadig et kompromis mellem
de forskellige ønskede egenskaber. Den enkelte er stadig nødt til at gøre
op, hvad behovet og ønskerne er, og vælge derud fra. At et dæk er godt i
vådt føre burde være et krav, med alle de regnvejrsdage vi har i DK, men så
igen, hvis man ved at ens dæk ikke er de bedste, eller måske er slidt noget
ned, så kan man jo stadig vælge at holde hastigheden lidt længere nede, og
bremseafstanden lidt oppe. De sommerdæk som jeg netop er ved at skifte ud
med vinterdæk har klart set bedre dage, men kørt efter forholdene har de
været brugbare til sommerkørsel, og skiftet til vintersutter er så en god
anledning til at kigge efter nogle nye sko til de skal på igen. Nøgleordet
er "kør efter forholdene", og dækkene er et af dem.
/Claus

Fra : anders majland

Dato : 06-11-03 12:23

> At et dæk er godt i vådt føre burde være et krav,

Men der er også forskel på at være godt og være bedst. Jeg vil godt
"nøjes" med et der er "godt nok"

> Den enkelte er stadig nødt til at gøre op, hvad behovet og ønskerne
er, og vælge derud fra.

Enig - og derfor kommer der "de bedste til prisen" helårsdæk på den
aldrende dyt.

> Nøgleordet er "kør efter forholdene", og dækkene er et af dem. /Claus

Og ikke mindst bilen. Jeg vil slet ikke tænke på den passive sikkerhed
den mangler i forhold til en nyere vogn .... for ikke at tale om den
aktive som slidt undervogn og manglende abs ....

Fra : anders majland

Dato : 06-11-03 00:55

> Der findes utallige eksempler på kritiske situationer, hvor
> vinterdækket er det suverænt stærkeste valg. Er det ikke også i netop
> dét kritiske øjeblik, det er vigtigt at være parat....?

Så kan du jo også supplere med at der situationer hvor vinterdæk med
pigge er bedre end bare vinterdæk...

Det er min opbservation at mange anvender den bedre friktion til at køre
stærkere istedet for til have større sikkerhedsmargen og så er man jo
ligevidt mhs til de kritiske situationer.

Lidt ligesom situationen med at der "plejer" at ryge mange
firhjulstrækkere i grøften de første vinterdage. 4hjulstrækket gør det
væsenligt nemmere at få overført nogle krafter til vejen men det bremser
og styrer de jo ikke bedre af ...

Et par "helårsdæk" der ikke er for brede kan sagtens være et godt
kompromis for mange. Og hvis det gælder fremkommelighed i sne kan et par
snekæder gøre underværker..

Fra : Mark Sandberg

Dato : 06-11-03 10:01

"anders majland" skrev i en meddelelse:

*Klip en masse gode argumenter...*

> Et par "helårsdæk" der ikke er for brede kan sagtens være et godt
> kompromis for mange. Og hvis det gælder fremkommelighed i sne kan et par
> snekæder gøre underværker..

Se, det er rigtigt. Den enkeltes kørselsbehov afgør valget. Det er useriøst
at stå frem i offentlig TV og generelt anbefale sommerdæk om vinteren!

De kunne lige så godt sige: Lad være at bruge sikkerhedssele, hvis du
alligevel ikke kører når der sker uheld.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 10:44

On Thu, 6 Nov 2003 00:54:53 +0100, "anders majland"
> [...]

>firhjulstrækkere i grøften de første vinterdage. 4hjulstrækket gør det
>væsenligt nemmere at få overført nogle krafter til vejen men det bremser

Hov, hov - klap lige hesten :) Off-roadere ryger de første dage i
grøften på grund af den korte akselafstand (ligesom MCC Smart), men
dét var måske, hvad du hentydede til?

/Mogens

Fra : anders majland

Dato : 06-11-03 11:12

> Hov, hov - klap lige hesten :) Off-roadere ryger de første dage i
> grøften på grund af den korte akselafstand (ligesom MCC Smart), men
> dét var måske, hvad du hentydede til?

Jeg vil nu mene de ryger af fordi førerne ikke kører efter forholdene
og/eller ikke ikke kender bilen godt nok
(Er det ikke årsagen til de fleste vinter eneuheld ... )

Det er nu også lange offroadere i grøften... En kort akselafstand gør
det selvfølgelig ikke nemere at redde en udskridning....

Det jeg forsøgte at skrive er at man med 4hjulstræk har nemmere ved at
få slæden i fart (og måske for høj fart efter forholdene) - også selvom
det er med "store brede sutter" der måske ikke er det optimale til føret
og ikke giver nogen fordel mhs til de andre nødvendige disipliner.