Fiat Punto
Fra : Lars Henrik Jensen

Dato : 05-11-03 17:48

Min Punto har efterhånden kørt over 150.000. Det har selvfølgelig givet
anledning til utallige besøg
på værkstedet, og nu er den gal igen. Den er begyndt at hakke i det når den
kommer over 100 km/t.
Det er ligesom motoren sætter ud meget kortvarrigt. Den går fint ved lavere
hastigheder, og det har
tilsyneladende ikke noget med omdrejningstallet at gøre for jeg kan fint
trække den helt op i
omdrejninger i de lave gear.

I stedet for at udskrive den sædvanlige blanco-check til værkstedet har jeg
selv prøvet at kigge på det.
I luftfilterbokser er der 2 luftindtag, et gennem en slange (kold luft) og
et ved udstødningsmanifolden (varm luft).
Der sidder så en lille klap der styrer om den tager varm eller kold luft.
Denne klap er styret af en lille mekanisme
med en fjeder, det er sikkert noget bimetal der åbner og lukker alt efter
temperaturen. Denne mekanisme er slidt
op, forbindelsen til klappen er knækket, og selve klappen er så slidt at det
kan bevæge sig i alle retninger.

Kan det være årsagen til at den ikke kører ordentligt?

Hvorfor laver man sådan noget pangel? Alle de bevægelige dele er af plastic,
så det er åbenlyst at det ikke holder.

Man kan ikke købe klappen og fjedermekanismen løs, man skal købe en hel
luftfilterboks til knap 1800 kr. Lidt dyrt
for en simpel plastic klap.

Lars Henrik jensen

Fra : Frederik

Dato : 06-11-03 18:35

Den Wed, 05 Nov 2003 17:48:04 +0100. skrev Lars Henrik Jensen:

> [...]
> lavere hastigheder, og det har
> tilsyneladende ikke noget med omdrejningstallet at gøre for jeg kan

Det kan også være dit benzinfilter som skal skiftes. I så fald er det
ret billigt. Det plejer at koste under 200 kr. Tjek om det er gjort for
nyligt ellers kan du selv skifte det. Kør tanken næsten tom, for så er
du sikker på der ikke render 40 Liter benzin ud af slangerne når du
skruer dem løs. Hav en spand parat. Det er dog sjælden der løber ret
meget benzin ud da benzinpumpen holder det i tanken tilbage. Pas på din
hud og selvfølgelig brandfaren. Benzin er noget giftigt stads.

--->>> Frederik )))

Fra : Søren Christensen

Dato : 05-11-03 21:13

"Lars Henrik Jensen" <nospam_riise@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man kan ikke købe klappen og fjedermekanismen løs, man skal købe en hel
> luftfilterboks til knap 1800 kr. Lidt dyrt

Den klap flåede jeg ud på min clio og det gav ikke anledning til at bilen
opførte sig anderledes. Heller ikke om vinteren... :)

Venligst

Fra : RpR

Dato : 05-11-03 21:26

> Hvorfor laver man sådan noget pangel? Alle de bevægelige dele er af
plastic,
> så det er åbenlyst at det ikke holder.

Vil gætte på det er for at motoren hurtigere blir driftsvarm / kan holde en
alm. driftstemperatur om vinteren.

Min Fiat Tipo med 165k på bagen har samme system, og det virker fortsat,
også selvom det er af plastik

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Jasper Norman

Dato : 05-11-03 23:31

Min far havde det samme problem ved overhalinger i sin Xsara 2.0 Efter et
par besøg hos forskellige værksteder og en regning på 4.000,- hos Citroen.
Prøvede man, som det sidste at hælde en flaske "mirakel" i tanken. (Kan ikke
huske hvad det hedder, men det kan købes overalt) Dét virkede. Så hvis jeg
var dig, ville jeg prøve dette først, og duer det ikke, tja så har du
forsøgt og det koster max. 50,-

Mvh

Jasper

--