Universets opståen sites?
Fra : Pete

Dato : 05-11-03 16:23

Jeg søger nogle gode beskrivende (meget gerne danske) sider med
teorier om hvordan universet og alting er opstået.

Fx. Big bang og String teorien...

Tak på forhånd..

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 05-11-03 15:57

Pete wrote:
> Jeg søger nogle gode beskrivende (meget gerne danske) sider med
> teorier om hvordan universet og alting er opstået.

Der er nogle esoteriske hypoteser om dette.

> Fx. Big bang og String teorien...

Big Bang teorien forklarer hvordan universet udvikler sig, men
følger man den tilbage i tiden, så er det meget tvivelsomt om
den giver mening for tider før ~10^-42 sekunder efter Big Bang.

Før denne tid (kaldet Planck tiden) er det nødvendigt at inkludere
kvantemekaniske effekter på tyngdekraften. En kandidat (ud af mange),
der kan gøre dette, er streng teori.

For "sentids" kosmologi: http://map.gsfc.nasa.gov/m_uni.html

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-11-03 19:43

"Pete" <lomme@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> Jeg søger nogle gode beskrivende (meget gerne danske) sider med
> teorier om hvordan universet og alting er opstået.
>
> Fx. Big bang og String teorien...

Et er et emner, hvor der forskes intens.
John Cramers side er særdeles udmærket:

http://staff.washington.edu/seymour/altvw104.html

Hvordan lyder braget fra Big Bang - ja det har nogle fysikere
i USA prøvet at give et bud på.
Ved at skalere frekvenserne op så de blev hørbare fik
de en meget fascinerende resultat frem som kan hentes
og spilles ( skru godt op for højtalerne)

http://staff.washington.edu/seymour/BigBangSound_2.wav

Per A. Hansen