Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fremkaldelse af DIAS film
Fra : Jesper K

Dato : 05-11-03 15:26

Hej NG

Jeg ville høre når jeg skal fremkalde dias film, kan det gøres på samme
måde, som når jeg fremkalder sort/hvid negativ ? Eller skal det igennem en
anden procces.
Hvis det er alt for krævende og jeg vælger at lade en fotohandler gøre
arbejdet for mig, er der nogle som kan anbefaldes og nogen som ikke kan
abefaldes ?

MVH. Jesper K.
www.studiok.dk

Fra : Søren Blom

Dato : 05-11-03 15:41

"Jesper K" <jesper@FJERNstudiok.dk> skrev i

> [...]
> Hvis det er alt for krævende og jeg vælger at lade en fotohandler gøre
> arbejdet for mig, er der nogle som kan anbefaldes og nogen som ikke kan

Princippet på at fremkalde en S/H og en farve fil er meget hen ad det
sammen, men selv arbejdet med at fremkalde en farve fil, dias eller papir,
er en langt mere omfattende opgave end at fremkalde S/H film.
Når man skal fremkalde en S/H film skal man bruge en fremkalder tank, noget
kemi og lidt lunket vand.
Når man skal fremkalde en farve film, så skal man udover fremkalder
tromle/tank, farve kemi (der er halv dyrt) kunne holde en vand temp på nogen
og 20 grader, men ellers er det ret lige til at fremkalde en farvefilm.
Men alt i alt, så er det billigst at få filmen fremkaldt hos en fotohandler,
man skal bruge sit fremkalder udstyr meget før det økonomisk kan betale sig
at kaste ud i at gøre det selv.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : slet BHTGX

Dato : 05-11-03 15:44

> [...]
>fremkalde dias film, kan det gøres på samme
>måde, som når jeg fremkalder
>sort/hvid negativ ? Eller skal det igennem en

Dias fremkaldes som E6, og er _ikke_ det samme som sort/hvid.
E6 stiller ganske hoeje krav til praecision mht temperaturer og
tider, og det kan (normalt) ikke betale sig at goere selv.

>Hvis det er alt for krævende og jeg
>vælger at lade en fotohandler gøre
>arbejdet for mig, er der nogle som
>kan anbefaldes og nogen som ikke kan
>abefaldes ?

Helt klart aflevere den. Mht hos hvem, saa afhaenger det af hvor
du er. I Koebenhavn vil jeg anbefale Black&White, Colorgruppen,
Foto/C (C/AV) og Photografica.

Mvh
Michael Bothager