Politiet om klaphatte
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 15:19

Hejsa

Forleden talte jeg med en vpk´er (vicepolitikommisær), der har kørt mere end
15 år som motorcykelbetjent for Rigspolitiets Færdselsafdeling.

Han var nøjagtig lige så træt af "noller-hovederne", der ligger og roder
rundt i anden og tredje vognbane uden at være i færd med at overhale, som de
fleste af os er herinde.

I en kammeratlig samtale sagde han:

"Det sker ikke sjældent, at jeg holder for rødt ved et lyskryds på min
motorcykel, hvorefter der i anden vognbane ruller en gammel bil med 55 hk op
på siden af mig. Sådan en motorcykel kører jo 60 km/t, før bilisten når at
blinke. Hvordan i himmlens navn har vedkommende forestillet sig, at han ikke
skulle komme til at ligge forgæves i anden vognbane, når vi kører frem for
grønt..?!?!"

Rart at høre en i øvrigt begavet og afbalanceret betjent med stor erfaring,
der giver udtryk for den samme undren, som man selv har dag på dag.

Igen i dag oplever jeg både på vej ud fra Århus og ind til Århus at hhv en
Fiat Uno 45 og en gammel Renault 5 på cykelhjul ligger i anden vognbane, og
de efter grønt lys spærrer for al fremdrift i trafikken.

Folk kører indenom i lutter irritation.

Jeg har fået den opfattelse, at man burde indføre en ny (billig) køreprøve
hvert tiende år, så de "knoldesparkere" kan lære deres plads at kende.

--
Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-11-03 15:23

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
> [...]
og
> de efter grønt lys spærrer for al fremdrift i trafikken.

Nok fordi de skal dreje til venstre om 7 lyskryds.

> Folk kører indenom i lutter irritation.
>
> Jeg har fået den opfattelse, at man burde indføre en ny (billig) køreprøve
> hvert tiende år, så de "knoldesparkere" kan lære deres plads at kende.

enig et langt stykke af vejen.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Torben E

Dato : 05-11-03 15:27

> Jeg har fået den opfattelse, at man burde indføre en ny (billig) køreprøve
> hvert tiende år, så de "knoldesparkere" kan lære deres plads at kende.

Men var det ikke bedre at indføre køreprøver for dem der ikke kan
finde ud af det, istedet for hele gruppen ?

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 15:31

Torben E wrote:

> Men var det ikke bedre at indføre køreprøver for dem der ikke kan
> finde ud af det, istedet for hele gruppen ?

Jo, gerne.

Jeg mener, at den stigende koncentration af trafikken burde betyde, at man
slog hårdt ned på de bilister, der ødelægger det naturlige flow. Samfundet
kan bruge nok så mange penge på at lave tre vognbaner på motorvejene, hvis
der ikke trækkes ind til højre.

Lad mig understrege, at jeg ikke mener, det er i orden at "fare op i nakken"
på bilisten foran, hvis denne ikke har en chance for at trække ind uden
unødig
gene.

--
Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 05-11-03 15:34

> [...]
nakken"
> på bilisten foran, hvis denne ikke har en chance for at trække ind uden

Subscribe.

Fra : Thomas

Dato : 05-11-03 15:46

> [...]
ikke
> skulle komme til at ligge forgæves i anden vognbane, når vi kører frem for

Det skal jeg så fortælle dig hvorfor... Hvis han lægger sig bag motorcyklen,
kommer der en anden og tager bane nummer 2. Denne person kan så nå længere
frem i køen end førnævnte vogn. Så set ud fra mit synspunkt er det kun
naturligt at fylde begge baner op i et kryds. Og kommer det endelig der
til, er der ingen garanti for at motorcyklen er over krydset før bilen. Det
kommer an på folks køremåde.

Mvh

Thomas
Der både kører bil og mc

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 15:53

On Wed, 5 Nov 2003 15:45:40 +0100, "Thomas" <bambanos@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>til, er der ingen garanti for at motorcyklen er over krydset før bilen. Det

Det kunne også tænkes, at betjenten fandt ud af pludseligt at skulle
dreje til højre i krydset eller stoppe en cyklist lidt længere fremme,
ligesom betjente har det med at ligge 5 km/t under max hastighed!

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 16:37

Mogens Knudsen wrote:

> betjente har det med at ligge 5 km/t under max hastighed!

Ikke helt. Faktisk kører de - såvidt de er opmærksomme på det - helst lige
OVER hastighedsgrænsen for ikke at klumpe trafikken til. Dette har jeg hørt
fra utallige folk i etaten.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 16:40

On Wed, 5 Nov 2003 16:37:16 +0100, "Jan W Nielsen"

Jég er ligeglad med, hvad "man" hører.
Jég oplever fænomenet "dagligt"

/Mogens

Fra : Rasmus

Dato : 05-11-03 17:26

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Jég er ligeglad med, hvad "man" hører.
> Jég oplever fænomenet "dagligt"

Måske dit speedometer viser for lidt ?

mvh
Rasmus

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 20:40

> Ikke helt. Faktisk kører de - såvidt de er opmærksomme på det - helst lige
> OVER hastighedsgrænsen for ikke at klumpe trafikken til. Dette har jeg
hørt
> fra utallige folk i etaten.

Det er da også min erfaring fra hverdagen på jobbet, æggeskallerne og
patruljevognen ligger lige i overkanten.
Sommetider en da en del i overkanten. Jeg husker da for nylig at jeg med en
passende afstande fulgte en patruljevogn over en længere strækning med
90-100 km/t.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : B.Ingebrigtsen

Dato : 06-11-03 18:34

> Det kunne også tænkes, at betjenten fandt ud af pludseligt at skulle
> dreje til højre i krydset eller stoppe en cyklist lidt længere fremme,
> ligesom betjente har det med at ligge 5 km/t under max hastighed!

Ja men det er alt¨å lovligt at overhale dem hvis ikke de køre hurtigt nok,
jeg ser dagligt spader der ikke tør køre forbi en Betjent, det er det mest
latterlige at ligge i en lang kø fordi en elelr anden tumpe er hunderæd for
at overhale :0((((

Fra : Daniel Alstrup

Dato : 07-11-03 14:37

"B.Ingebrigtsen" wrote in message
> [...]
> latterlige at ligge i en lang kø fordi en elelr anden tumpe er hunderæd

Ja, men der er altså også dem der IKKE vil overhales. Forleden kørte jeg mod
Kbh på Hillerødmotorvejen med ca 120-25 km/t. Så indhenter jeg en æggeskal,
derfor sætter jeg lige farten lidt ned. Han kører ca 105 km/t ifølge mit
speedometer, derfor tænker jeg, at så kan jeg vel godt trille ligeså stille
forbi ham - men nej! Jeg kører så 115 og da jeg næsten er oppe på siden af
ham, vender han sig halvt rundt, kigger på mig og løfter armen med sådan en
"fy, det mås man ikke" bevægelse... Da jeg ikke lige har lyst til at ophidse
ham, ligger jeg mig så pænt bagved ham. Heldigvis drejer han af lidt
efter...

Hygge...
Daniel

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-11-03 14:42

On Fri, 7 Nov 2003 14:37:02 +0100, "Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk>
wrote:

> [...]
>derfor sætter jeg lige farten lidt ned. Han kører ca 105 km/t ifølge mit

Jég _sagde_ det jo!

>, derfor tænker jeg, at så kan jeg vel godt trille ligeså stille
>forbi ham

Se'fø'li'

> [...]
>"fy, det mås man ikke" bevægelse... Da jeg ikke lige har lyst til at ophidse
>ham, ligger jeg mig så pænt bagved ham. Heldigvis drejer han af lidt

Han ville ha' været en udfordring for mig - jeg havde kørt reelle 113
km/t for at se, hvad der skete. Normalt tager "de" ikke een, fordi man
passerer med 120-130 stykker - blot det sker fornuftigt.

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 16:36

Thomas wrote:

> Det skal jeg så fortælle dig hvorfor...

Ok..

> Hvis han lægger sig bag
> motorcyklen, kommer der en anden og tager bane nummer 2.

Hvad er problemet i det - motorcyklen er oftest at betragte som
ikke-eksistrerende, når lyset sdkifter til grønt.

> Denne person
> kan så nå længere frem i køen end førnævnte vogn. Så set ud fra mit
> synspunkt er det kun naturligt at fylde begge baner op i et kryds.

Ja, hvis der er nogen grund til det.

> Og kommer det endelig der til, er der ingen garanti for at
> motorcyklen er over krydset før bilen. Det kommer an på folks
> køremåde.

Det er ikke stor visdom - men blot sund fornuft, ja. Man kan forestille sig
hvad som helst - men jeg tror nu godt, jeg kan se, hvad betjenten mener.

> Der både kører bil og mc

Har ligeledes kørt begge dele - hvilket i øvrigt er ligegyldigt. Enhver kan
se, hvordan motorcykler praktisk talt altid hurtigt forsvinder ved et
lyskryds.

--
Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-03 16:01

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> forestillet sig, at han ikke skulle komme til at ligge
> forgæves i anden vognbane, når vi kører frem for

Hvis jeg kommer kørende på en 2 sporet vej, hen i mod et lyskryds med rødt,
og der holder en bil/mc, ja så glider jeg da også stille og roligt ud til
"overhaling", da der jo sagtens kan nå at blive grønt inden jeg når helt
frem til stoplinien.
Det er så ikke altid at der når at blive grønt, og så skal man jo stoppe, og
jeg er kommet over "dørtræks-alderen", og jeg tror nu heller ikke jeg har
mange chancer i min bil (det skulle da lige være hvis der kom en Honda Civic
forbi .
Jeg trækker dog ind straks efter såfremt at der er plads til det.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : C. Caspersen

Dato : 05-11-03 20:00

> Rart at høre en i øvrigt begavet og afbalanceret betjent med stor
erfaring,
> der giver udtryk for den samme undren, som man selv har dag på dag.

Ja, for jeg har da hørt, at betjente ikke har menneskelige egenskaber. Jeg
har faktisk hørt, at alle betjente er ligesom ham "Robocop". De kan slet
ikke tænke selv og blander sig ikke med den øvrige befolkning

/Caspersen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-11-03 20:02

C. Caspersen wrote:

> [...]
> egenskaber. Jeg har faktisk hørt, at alle betjente er ligesom ham
> "Robocop". De kan slet ikke tænke selv og blander sig ikke med den

Faktisk går en del af befolkningen rundt med noget, der minder om den
opfattelse.

Langt ude.

--
Jan W Nielsen

Fra : John Sahl

Dato : 05-11-03 20:25

Jan W Nielsen wrote:
> Faktisk går en del af befolkningen rundt med noget, der minder om den
> opfattelse.

Jeg personligt har kun positive oplevelser fra mine "møder"
med politiet. Flinke og høflige, lige som jeg var over for dem.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-03 20:31

> Jeg personligt har kun positive oplevelser fra mine
> "møder" med politiet. Flinke og høflige, lige som jeg var
> over for dem.

Samme her, jeg er altid blevet behandlet på en pæn måde.

Jeg forstår dog godt at Politiet i visse situationer lader sig "rive med",
forestil dig at skulle stå model til den slags opførsel fra mange unge
mennesker i dag, som man desværre alt for ofte ser i TV. De skal liiiige
provokere, og forstår så ikke konsekvenserne af deres egne handlinger, når
de er gået for langt, så er der straks dømt "Police brutality" i stedet

Fra : John Sahl

Dato : 05-11-03 20:40

Per Beer Hansen wrote:
> [...]
> De skal liiiige provokere, og forstår så ikke konsekvenserne af deres
> egne handlinger, når de er gået for langt, så er der straks dømt

De er trods alt kun mennesker.

Fra : Peter G C

Dato : 06-11-03 21:13

In news:bobjj3$pvo$1@dknews.tiscali.dk,
John Sahl <spamtrap6@mandezonen.dk> typed:

[klip]

> De er trods alt kun mennesker.

Men professionelle og uddannede til at varetage den slags opgaver og
dagligdagssituationer.

Dermed ikke sagt, at man ikke skal opføre sig ordentligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-03 22:34

Peter G C wrote:

> Men professionelle og uddannede til at varetage den slags opgaver og
> dagligdagssituationer.
> Dermed ikke sagt, at man ikke skal opføre sig ordentligt.

Enig.

Der er desværre nogle brådne kar - også hos politiet.

Må de slippe hurtigt af med dem - og det gør de også, når der er mulighed
for det.

Jeg har den dybeste respekt for Hanne "Smæk Hansen". Både fagligt og som
menneske.

--
Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 07-11-03 17:25

In news:3faabe41$0$7846$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Jan W Nielsen <intetsvar@farvelogtobak.dk> typed:

[klip]

> Jeg har den dybeste respekt for Hanne "Smæk Hansen". Både fagligt og
> som menneske.

Hun talte til vores dimission - det hjalp gevaldigt på mit indtryk af hende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-11-03 17:55

Peter G C wrote:

> Hun talte til vores dimission - det hjalp gevaldigt på mit indtryk af
> hende.

Før jeg nødte hende, troede jeg hun var en rigtig Hanne SMÆK Hansen, men jeg
har oplevet hende som en varm, nyanceret, rimelig hensynsfuld og tolerant
kvinde. Det er måske ikke liiige det, man regner med.

Jeg har mødt hende nogle gange - og for nogle år siden var jeg blandt fem,
der blev inviteret til kaffe og wienerbrød hos hende.

Anledningen - en samtale om samfund og politi.

--
Jan W Nielsen

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-11-03 18:00

> Jeg har den dybeste respekt for Hanne "Smæk Hansen". Både fagligt og som
> menneske.

Nu glemmer du lige den detalje, at hun ikke er politi´er !

/Caspersen

Fra : Peter G C

Dato : 07-11-03 18:02

In news:bogj0l$lg1$1@sunsite.dk,
C. Caspersen <cmccas@fjerndettesol.dk> typed:

[klip]

> Nu glemmer du lige den detalje, at hun ikke er politi´er !

Nemlig - jurist

/Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-11-03 18:05

C. Caspersen wrote:

> Nu glemmer du lige den detalje, at hun ikke er politi´er !

Man kan vel godt være "politi´er", selvom man er jusidisk uddannet.

En fremtrædende politifuldmægtig udtalte engang, at "hun er det bedste, der
er hændt politietaten i dette århundrede".

Måske har han ret - politiets image er i hvert fald forbedret helt vildt,
siden hun overtog efter politidirektør Poul Eefsen - den kæmpe klaphat.

--
Jan W Nielsen

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-11-03 21:48

> Man kan vel godt være "politi´er", selvom man er jusidisk uddannet.

Hehe, prøv lige at spørge en politiskoleuddannet politi´er om det

> Måske har han ret - politiets image er i hvert fald forbedret helt vildt,
> siden hun overtog efter politidirektør Poul Eefsen - den kæmpe klaphat.

Jep !

/Caspersen

Fra : C. Caspersen

Dato : 05-11-03 21:22

> Jeg personligt har kun positive oplevelser fra mine "møder"
> med politiet. Flinke og høflige, lige som jeg var over for dem.

Det er jo ganske logisk. Jeg forstår udmærket, at betjentene tiltaler
"kunderne" på samme måde som de bliver tiltalt.

"Man rider som man sadler" er sådan set et fint ordsprog.

Dialog: "Dav, det er færdselspolitiet. Må jeg se dit kørekort?" Kunde:"Har I
ikke andet og lave?"

Ja undskyld mig, så forstår jeg udmærket at kuglepennen sidder løst - altså
hvis der er noget at skrive hjem om!

/Caspersen
'

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 20:44

> Faktisk går en del af befolkningen rundt med noget, der minder om den
> opfattelse.
>
> Langt ude.

Jeg ved ikke rigtigt, men jeg fornemmede faktiskt lidt ironi her.
Måske er jeg helt galt på den.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : TDN

Dato : 05-11-03 20:02

> [...]
>
> Jeg har fået den opfattelse, at man burde indføre en ny (billig) køreprøve
> hvert tiende år, så de "knoldesparkere" kan lære deres plads at kende.

ENIG som daglig bruger af Skanderborgvej fra Hasselager og ind til Viby torv
og derefter fra Viby torv til Herredsvej på O2 oplever disse nollerhoveder
hver dag. Indimellem bliver folk så trætte af dem at de overhaler indenom
(mig selv inclusiv).

De hverken hører eller ser noget men befinder sig åbentbart i deres egen
lille verden medens traffikken går helt istå bag dem.

Mvh
Thomas