Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Save jpegs i PS format
Fra : Ole Larsen

Dato : 05-11-03 14:41

Er det nogen der _ved_ hvad der sker hvis man saver jpegs i PS-format. Jpegs
forringer hver gang man saver, men sker det også hvis de er lavet til PS
format ?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : KNL DtP

Dato : 05-11-03 14:58

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Er det nogen der _ved_ hvad der sker hvis man saver jpegs i PS-format.
Jpegs
> forringer hver gang man saver, men sker det også hvis de er lavet til PS
> format ?

Hvis du har et JPG-billede og gemmer det i Photoshops eget PDS-format, så
sker der ikke yderligere forringelse af kvaliteten. PSD-formatet er nemlig
tabsløst. Dvs. du kan gemme og gemme, uden at den smider data væk (som vi
kender fra JPG).

Det fylder dog noget mere end f.eks. TIF-formatet (med LZW-kompression),
som ligeledes er tabsløst. En lille test vise at et standart billede fyldte
16 Mb i PSD-format og 13 Mb som TIF med LZW-kompression. Derfor kan du
ligeså godt vælge TIF som arkiveringsformat.

MVH
Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 05-11-03 15:44

KNL DtP skrev:

> Derfor kan du ligeså godt vælge TIF som arkiveringsformat.

Eller Photoshop PDF med ZIP-komprimering, hvilket som regel
resulterer i en anelse mindre filstørrelsen end TIFF med LZW.
PDF med ZIP-komprimering er også tabsløs.

Jeg har lige prøvet at gemme et billede bestående af 3 lag.
I PSD fylder det 16,5 MB. I TIFF med LZW fylder det 15,1 MB
og i PDF med ZIP fylder det 14,8 MB.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-11-03 16:37

On Wed, 05 Nov 2003 15:43:59 +0100, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg har lige prøvet at gemme et billede bestående af 3 lag.
>I PSD fylder det 16,5 MB. I TIFF med LZW fylder det 15,1 MB
>og i PDF med ZIP fylder det 14,8 MB.

Det er jo stort set hip som hap. Kunne du "flatten image" på det og så
sammenligne med png? De understøtter vist ikke lag, men er ellers også
et relevant lagringsformat med tabsløs kompression.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 05-11-03 18:11

Peter Loumann skrev:

> Det er jo stort set hip som hap.

Ja, det er peanuts, men det kommer selvfølgelig an på hvor mange
dokumenter man har behov for at gemme.

> Kunne du "flatten image" på det og så sammenligne med png?

2,34 MB, men så er lagene også klappet sammen.

> De understøtter vist ikke lag,

Nej. Ikke i Photoshop i hvert tilfælde. Kun PSD, TIFF og PDF
understøtter lag i Photoshop (og også PSB hvis man sidder med
Photoshop CS, men det er vist en anden historie).

Madsen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-11-03 09:41

Takker for jeres kvalificerede svar.