/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Har du hidtil kørt på fyringsolie - så for~
Fra : Henrik B.


Dato : 05-11-03 14:18

Hej.

Jeg skal starte med at pointere at fyringsolie og let-diesel (fra
tankstationerne) IKKE er det samme. Der mangler bl.a. forskellige smørende
additiver i fyringsolie. Når dét så er sagt, så skal opfordringen lyde:

Fortsæt roligt med at køre på fyringsolie, hvis du har gjort det hidtil.
Told & Skat's plan er, at men ved de årlige bilsyn skal tage en prøve fra
brændstofsystemet, og derved tjekke om der køres på fyringsolie - via
farve-/sporstof. MEN, kører du på farvet fyringsolie, skal du blot når du
får synsindkaldelsen, skifte til alm. diesel 2-3 tankfulde inden du kører
til syn. Når synsindkaldelsen modtages har man som regel 4-6 uger, inden
syn. Dette er tids nok, til at få "skyllet" systemet igennem med alm.
diesel. I forbindelse med synet kan man derefter ikke længere "se"
farvestoffet. Skulle der være en rest tilbage, vil den under alle
omstændigheder ligge under de 3% farve-produkt man tillader i dieselolien.

M.v.h.



 
 
Christian B. Andrese~ (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 05-11-03 14:46


"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
news:3fa8f89a$0$45340$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Jeg skal starte med at pointere at fyringsolie og let-diesel (fra
> tankstationerne) IKKE er det samme. Der mangler bl.a. forskellige smørende
> additiver i fyringsolie. Når dét så er sagt, så skal opfordringen lyde:

Har højtrykspumperne og dyserne ikke brug for de smørende additiver ?
Hvis nej, hvorfor putter man dem så i ?

>
> Fortsæt roligt med at køre på fyringsolie, hvis du har gjort det hidtil.
> Told & Skat's plan er, at men ved de årlige bilsyn skal tage en prøve fra
> brændstofsystemet, og derved tjekke om der køres på fyringsolie - via
> farve-/sporstof. MEN, kører du på farvet fyringsolie, skal du blot når du
> får synsindkaldelsen, skifte til alm. diesel 2-3 tankfulde inden du kører
> til syn. Når synsindkaldelsen modtages har man som regel 4-6 uger, inden
> syn. Dette er tids nok, til at få "skyllet" systemet igennem med alm.
> diesel. I forbindelse med synet kan man derefter ikke længere "se"
> farvestoffet. Skulle der være en rest tilbage, vil den under alle
> omstændigheder ligge under de 3% farve-produkt man tillader i dieselolien.

Kan man ikke risikere at farvestoffet ødelægger dyser, pumper etc. ?
Hvis ja, så er der vel ingen garanti overhovedet der dækker ?


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Mogens Knudsen (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 05-11-03 14:48

On Wed, 5 Nov 2003 14:45:41 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Har højtrykspumperne og dyserne ikke brug for de smørende additiver ?
>Hvis nej, hvorfor putter man dem så i ?
>Kan man ikke risikere at farvestoffet ødelægger dyser, pumper etc. ?

Enig - det ka' sgu da blive for "billigt". Har man nu engnag brugt en
stak peng' på en HDI/TDI/CDI, må man ikke springe over gærdet hér,
IMO...


/Mogens

Christian B. Andrese~ (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 05-11-03 14:52


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:3pvhqv0ehgfp8b39tq4i96v1690fbdj97r@4ax.com...
> On Wed, 5 Nov 2003 14:45:41 +0100, "Christian B. Andresen"
> <nobody@domain.country> wrote:
>
> >Har højtrykspumperne og dyserne ikke brug for de smørende additiver ?
> >Hvis nej, hvorfor putter man dem så i ?
> >Kan man ikke risikere at farvestoffet ødelægger dyser, pumper etc. ?
>
> Enig - det ka' sgu da blive for "billigt". Har man nu engnag brugt en
> stak peng' på en HDI/TDI/CDI, må man ikke springe over gærdet hér,
> IMO...

Dælme træls at få en rep. til 10-15.000 kr fordi man ville spare 2500 kr om
året.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Roberto Saldo (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 05-11-03 14:56

Mogens Knudsen wrote:
> On Wed, 5 Nov 2003 14:45:41 +0100, "Christian B. Andresen"
> <nobody@domain.country> wrote:
>
>
>>Har højtrykspumperne og dyserne ikke brug for de smørende additiver ?
>>Hvis nej, hvorfor putter man dem så i ?
>>Kan man ikke risikere at farvestoffet ødelægger dyser, pumper etc. ?
>
>
> Enig - det ka' sgu da blive for "billigt". Har man nu engnag brugt en
> stak peng' på en HDI/TDI/CDI, må man ikke springe over gærdet hér,
> IMO...

Hvis noget ryger er man selv ude om det og ha ha for at have fortjent
et motorhavari for at forsøge at snyde i skat!!


--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Søren Christensen (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 05-11-03 16:49


"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:boavbq$4nl$2@news.net.uni-c.dk...
>
> Hvis noget ryger er man selv ude om det og ha ha for at have fortjent
> et motorhavari for at forsøge at snyde i skat!!
>

LOL



Henrik B. (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-11-03 15:04

Mogens Knudsen wrote:
::: Har højtrykspumperne og dyserne ikke brug for de smørende additiver
::: ? Hvis nej, hvorfor putter man dem så i ?
::: Kan man ikke risikere at farvestoffet ødelægger dyser, pumper etc. ?
::
:: Enig - det ka' sgu da blive for "billigt". Har man nu engnag brugt en
:: stak peng' på en HDI/TDI/CDI, må man ikke springe over gærdet hér,
:: IMO...

Vi er helt enige hér Mogens. Pointen er jo også, som overskriften fortæller:
HAR man én gang valgt at køre på fyringsolie, så skal man ikke lade farven
stoppe dét.

M.v.h.



Jan W Nielsen (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 05-11-03 15:09

Henrik B. wrote:

> Pointen er jo også, som overskriften
> fortæller: HAR man én gang valgt at køre på fyringsolie, så skal man
> ikke lade farven stoppe dét.

Dér har du ret.

Selvom jeg ikke selv bruger det, siger jeg tak for god info.

Det er rart med folk, der kommer med kvalificerede input..

--
Jan W Nielsen




Henrik B. (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-11-03 14:51

Christian B. Andresen wrote:
::: Jeg skal starte med at pointere at fyringsolie og let-diesel (fra
::: tankstationerne) IKKE er det samme. Der mangler bl.a. forskellige
::: smørende additiver i fyringsolie. Når dét så er sagt, så skal
::: opfordringen lyde:
::
:: Har højtrykspumperne og dyserne ikke brug for de smørende additiver ?
:: Hvis nej, hvorfor putter man dem så i ?

Jo det har de sikkert. Derfor starter jeg også med at gøre opmærksom på
ovenstående.

::: farvestoffet. Skulle der være en rest tilbage, vil den under alle
::: omstændigheder ligge under de 3% farve-produkt man tillader i
::: dieselolien.
::
:: Kan man ikke risikere at farvestoffet ødelægger dyser, pumper etc. ?
:: Hvis ja, så er der vel ingen garanti overhovedet der dækker ?

Skal jeg ikke kunne sige, men faktum er, at den diesel som f.eks. landmænd
m.fl. benytter er også farvet. Man har benyttet pågældende farvestof i bl.a.
Sverige i flere år.

M.v.h.



Ukendt (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-11-03 20:32


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:3fa8ff05$0$30073$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> news:3fa8f89a$0$45340$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej.
> >
> > Jeg skal starte med at pointere at fyringsolie og let-diesel (fra
> > tankstationerne) IKKE er det samme. Der mangler bl.a. forskellige
smørende
> > additiver i fyringsolie. Når dét så er sagt, så skal opfordringen lyde:
>
> Har højtrykspumperne og dyserne ikke brug for de smørende additiver ?
> Hvis nej, hvorfor putter man dem så i ?
>

Volkswagens pumpedyser bliver smurt af dieselolien, af samme årsag må de
ikke køres tørre (motor afbrydes elektroniskt når tanken er ved at være
tom).
Så det kan nok ikke tilrådes at spare her, en pumpedyse koster i Tyskland
ca. 4500,- og der er en pr. cylinder.

Har også hørt fra værkføren på det lokale Opel værksted at de har afvist
garantien på en højtryks pumpe til en Vectra, da importøren fandt ud at der
var brugt fyringsolie, hvilket kunden indrømmede. Det udløste en bon på små
20000,-


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk






Peder (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Peder


Dato : 06-11-03 15:09

Den Wed, 5 Nov 2003 20:32:21 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev:

>
>Volkswagens pumpedyser bliver smurt af dieselolien, af samme årsag må de
>ikke køres tørre (motor afbrydes elektroniskt når tanken er ved at være
>tom).
>Så det kan nok ikke tilrådes at spare her, en pumpedyse koster i Tyskland
>ca. 4500,- og der er en pr. cylinder.
>
>Har også hørt fra værkføren på det lokale Opel værksted at de har afvist
>garantien på en højtryks pumpe til en Vectra, da importøren fandt ud at der
>var brugt fyringsolie, hvilket kunden indrømmede. Det udløste en bon på små
>20000,-

Og når man så kan slippe med 4,53 for en liter diesel i Roskilde (hvor
jeg bor), skulle pokker da stå i at betale over en femmer for
fyringsolie.
Overvejede faktisk at hente en stak diesel til mit fyr.
--
Peder
R6 - hullet (http://roadracing.netpartner.dk)
VWSharan
AlmeraSRX

Henrik B. (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-11-03 16:38

Peder wrote:
:: Og når man så kan slippe med 4,53 for en liter diesel i Roskilde
:: (hvor jeg bor), skulle pokker da stå i at betale over en femmer for
:: fyringsolie.

Nu kommer der jo en dag, hvor priskrigen er slut.


:: Overvejede faktisk at hente en stak diesel til mit fyr.
:: --

Det vil miljøet og jeg sætte pris på. :)

M.v.h.



Peder (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Peder


Dato : 06-11-03 16:44

Den Thu, 6 Nov 2003 16:37:44 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev:

>Peder wrote:
>:: Og når man så kan slippe med 4,53 for en liter diesel i Roskilde
>:: (hvor jeg bor), skulle pokker da stå i at betale over en femmer for
>:: fyringsolie.
>
>Nu kommer der jo en dag, hvor priskrigen er slut.
>
>
Jeps og den gang jeg kørte i en gammel Transporter uden turbo fik den
da også fy-olie.

>:: Overvejede faktisk at hente en stak diesel til mit fyr.
>:: --
>
>Det vil miljøet og jeg sætte pris på. :)

Sikkert. Det er bare så bøvlet at flytte 10 liter ad gangen. Jeg kunne
selvfølgelig bruge biltanken og hævertfinten. Så kunne jeg da hente 70
ad gangen...
--
Peder
R6 - hullet (http://roadracing.netpartner.dk)
VWSharan
AlmeraSRX

Henrik B. (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-11-03 17:18

Peder wrote:
::: Det vil miljøet og jeg sætte pris på. :)
::
:: Sikkert. Det er bare så bøvlet at flytte 10 liter ad gangen. Jeg
:: kunne selvfølgelig bruge biltanken og hævertfinten. Så kunne jeg da
:: hente 70 ad gangen...

Eller låne en DK-trailer.

M.v.h.



Ebbe Kristensen (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 06-11-03 08:59

"Henrik B." <mailto:saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
"Har du hidtil kørt på fyringsolie - så fortsæt roligt."

> Jeg skal starte med at pointere at fyringsolie og let-diesel (fra
> tankstationerne) IKKE er det samme. Der mangler bl.a. forskellige smørende
> additiver i fyringsolie.

Fyringsolie på vores Xsara HDI'er? Det bliver når helvede fryser til - og så
stiger prisen på fyringsolien jo nok så meget at det alligevel ikke kan betale sig.

Ebbe

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste