Hvilken bil er din favorit?
Fra : Simon Elbæk Munk

Dato : 05-11-03 11:49

En lille afstemning om bilmærker.... Giv din mening her:
http://www.partyline.dk/afstemning.htm

SuperSEJ
Team Need4Speed.dk

Fra : Jacob

Dato : 05-11-03 16:21

"Simon Elbæk Munk" <sej@need4speed.dk> wrote in message
> En lille afstemning om bilmærker.... Giv din mening her:
> http://www.partyline.dk/afstemning.htm

øh, hvor er min favorit? Porsche?

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 06-11-03 00:40

"Simon Elbæk Munk" <sej@need4speed.dk> skrev i en meddelelse
> En lille afstemning om bilmærker.... Giv din mening her:
> http://www.partyline.dk/afstemning.htm

Er det virkelig det sande billede? Drømmer folk om Toyota, Pug og Opel?

\Mandal

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-11-03 07:32

On Thu, 6 Nov 2003 00:40:00 +0100, "Brian Fisker [8900]"
<MandalFJERN_DETTE@edb.dk> wrote:

>Er det virkelig det sande billede? Drømmer folk om Toyota, Pug og Opel?

Jeg husker en "episode", hvor en skribent spurgte om hvilken bil,
læserne ville købe, hvis de havde en ½ million. Een drømte om en
Avensis 2.0 med hele udstyret, hvilket der blev skreget lidt af grin
over hos andre

/Mogens

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 06-11-03 08:04

> [...]
> læserne ville købe, hvis de havde en ½ million. Een drømte om en
> Avensis 2.0 med hele udstyret, hvilket der blev skreget lidt af grin

Det danske afgiftsniveau ser ud til at have fjernet folks drømme. Herligt at
der stadig er nogle få der bryder mønsteret - hvilket faktisk rigeligt kan
gøres inden for ovenstående beløbsgrænse.

MVH Klaus

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 06-11-03 22:25

> [...]
> læserne ville købe, hvis de havde en ½ million. Een drømte om en
> Avensis 2.0 med hele udstyret, hvilket der blev skreget lidt af grin

Præcis, dér jeg vil hen (uden at sige noget ondt om Toyota osv.). Ville
valget virkelig falde på en japaner eller franskmand, hvis man var bosat
i Tyskland (nahh...)?

\Mandal

Fra : Roberto Saldo

Dato : 07-11-03 08:36

Brian Fisker [8900] wrote:
> [...]
>

> Præcis, dér jeg vil hen (uden at sige noget ondt om Toyota osv.). Ville
> valget virkelig falde på en japaner eller franskmand, hvis man var bosat

Tja hvis man ligger under for det lokale hierarki er man vel bedst
tjent med standardmodellen. Skoda eller en af de andre sparemodeller
(Seat) af en spareudgave (VW) af en Audi i en standardfarve til den
middelmådige villa i forstæderne.

Hellere luksusudgaven af en middelbil end skrabeudgaven af en luksusbil.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo (Toyota laver udmærkede biler)

Fra : Kisser

Dato : 07-11-03 22:02

Brian Fisker [8900] wrote:
> [...]
>

> Præcis, dér jeg vil hen (uden at sige noget ondt om Toyota osv.). Ville
> valget virkelig falde på en japaner eller franskmand, hvis man var bosat

Det er jo en smagssag (du ville nok ikke

Men hvis det vigtigste er økonomisk & problemfri transport fra A til B,
så vælger tyskerne gerne Toyota, der blev "best brand" i 5 udaf 7
bilkategorier såvel i år som sidste år ...

http://www.jdpower.com/news/releases/pressrelease.asp?ID=2003048
http://www.jdpower.com/news/releases/pressrelease.asp?ID=2002112

Og vil man gerne ha' lidt kræs i BMW/Mercedes/Audi-klassen, så kan man
jo vælge Lexus istedet. Så behøver man heller ikke at undvære Toyota's
suveræne sales- & aftersales -support. Dét er der flere og flere (også
herhjemme), der er ved at finde ud af.

mvh
/Kisser

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-11-03 18:55

On Fri, 07 Nov 2003 22:02:12 +0100, Kisser <sprogblomster@hotmail.com>
wrote:

>Det er jo en smagssag (du ville nok ikke

Se'fø'li' er det det :)

>Men hvis det vigtigste er økonomisk & problemfri transport fra A til B,
>så vælger tyskerne gerne Toyota, der blev "best brand" i 5 udaf 7
>bilkategorier såvel i år som sidste år ...

Tyskerne vælger Golf - INGEN tvivl om det. Landets mest solgte bil
gennem mange år med 30.000 stk pr. månded.

>http://www.jdpower.com/news/releases/pressrelease.asp?ID=2003048
>http://www.jdpower.com/news/releases/pressrelease.asp?ID=2002112

Hvem ejer dét firma? - Toyota?

> [...]
>jo vælge Lexus istedet. Så behøver man heller ikke at undvære Toyota's
>suveræne sales- & aftersales -support. Dét er der flere og flere (også

Måske - jég går uden om dette "kønsløse" mærke uden sjæl, karisma og
lignende elementer...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-03 19:09

Mogens Knudsen wrote:

> Måske - jég går uden om dette "kønsløse" mærke uden sjæl, karisma og
> lignende elementer...

Det gør jeg også - man at bilerne har uomtvistelige kvaliteter er ikke at
komme udenom.

Allerede i begyndelsen af 90´erne var deres motor og gearkasse i Carina´en
bare skøn. Ren symaskine i forhold til min Opel.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-11-03 19:23

On Sat, 8 Nov 2003 19:09:00 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det gør jeg også - man at bilerne har uomtvistelige kvaliteter er ikke at
>komme udenom.

Jeg har haft 3 stk - hvor er kvaliteterne begravet?
(Corolla 1.6, Corolla 1.9 D (tror jeg), Carina 1.6)

>Allerede i begyndelsen af 90´erne var deres motor og gearkasse i Carina´en
>bare skøn.

Det er da en spand, du :)

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-03 19:26

Mogens Knudsen wrote:

> Jeg har haft 3 stk - hvor er kvaliteterne begravet?
> (Corolla 1.6, Corolla 1.9 D (tror jeg), Carina 1.6)

Det fungerer bare..

> Det er da en spand, du :)

Muligvis - men motorer og gaerkasse var med Carina II 2.0 langt forud for
sin tid mht ydelse og gangkultur.

Min Opel er/var derimod bagud i forhold til sin tid hvad angår gangkultur.
Den HAR slet ingen kultur - en ren traktor, men med spark nok...og en god
økonomi.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-11-03 19:33

On Sat, 8 Nov 2003 19:26:06 +0100, "Jan W Nielsen"

>Det fungerer bare..

Hvad beror du det på?
Hvilke modeller har du ejet?

Min Corolla 1.6 måtte ha' nye støddæmpere efter 60.000 km
Min Corlla diesel måtte ha' ny motor efter 190.000 km - jeg solgte den
ved 180.000 km. Det aut. Toyota-værksted nævnte, at det så man tit
ifm. et ejerskifte!
Carina'en blev leveret tilbage efter 5 hverdage . maghe til æske skal
man dælme lede længe efter. Jeg FATTER slet slet ikke, at folk er
vilde med dén bil, men det KAN skyldes, at de ikke har prøvet en
rigitg bil...

>Muligvis - men motorer og gaerkasse var med Carina II 2.0 langt forud for
>sin tid mht ydelse og gangkultur.

En 2 liters er ikke det ringeste...
Jeg kan blot ikke ha' mit hovede i en Carina, fordi bilen er udstyret
med et tag...

>Min Opel er/var derimod bagud i forhold til sin tid hvad angår gangkultur.
>Den HAR slet ingen kultur - en ren traktor, men med spark nok...og en god
>økonomi.

Måske - jeg kender ikke de små Opel-motorer, idet jeg kune har ejet
R6'ere...

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-03 19:43

Mogens Knudsen wrote:

> Hvilke modeller har du ejet?

1991 Carina 2.0 XLi Touring (Købt i 1993)

> Min Corolla 1.6 måtte ha' nye støddæmpere efter 60.000 km

Undersøgelser viser, at bla-bla-bla...

> [...]
> rigitg bil...

> Måske - jeg kender ikke de små Opel-motorer, idet jeg kune har ejet

Der er ingen sammenligning med 20NE´eren. Den performer fint på alle måder -
men den lyder som en diesel-traktor, der bliver startet op en frost-klar
morgen i Murmansk den 3. januar - og det SELVOM den er varm..
(overdrivelse fremmer forståelsen)

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-11-03 19:47

On Sat, 8 Nov 2003 19:42:49 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>men den lyder som en diesel-traktor, der bliver startet op en frost-klar
>morgen i Murmansk den 3. januar - og det SELVOM den er varm..

Jeg ville også vælge Primera 2 liters, hvis jeg var dig
(Vectra og Primera var jo stort set ens, dengang - Primera'en havde
"blot" multi-link-styrtøj, hvilket betød, at den kørte som en
sportsvogn. Motoren var omdrejningsvillig så alt i alt en forrygende
bil i '91)

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-03 20:20

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> "blot" multi-link-styrtøj, hvilket betød, at den kørte som en
> sportsvogn. Motoren var omdrejningsvillig så alt i alt en forrygende

Jeg har for nyelig haft sådan en bil i een uge.

Jeg husker alle de anmeldelser, der blev skrevet dengang - og alle
sammenligningerne: "Ist der Kopie besser als der Originale" - eller hvad det
nu hed..

At den kører som en sportsvogn er nok noget overdrevet. Men der ér
forskel, og den ér mere glad for hurtige kursændringer end Vectra´en. Til
gengæld er Vectra´en meget stabil ved høje hastigheder - formentlig lidt
mere end Primera´en - og så har den en motor med langt mere bundtræk (og det
samme i toppen - indtil motor-opgraderingen til 125 HK, som sådan en vectra
jo erfaringsvist også ofte har ) og en bedre motorvejsgearing, IMO.

Desuden er kabinen af bedre kvalitet, og det betyder også noget for mig.

Jeg ved ikke, om jeg kunne finde på at vælge en Primera - måske. Men
næste gang bliver det ikke så gammel en bil, tror jeg..

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-11-03 20:31

On Sat, 8 Nov 2003 20:20:16 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Jeg har for nyelig haft sådan en bil i een uge.

OK

>Jeg husker alle de anmeldelser, der blev skrevet dengang - og alle
>sammenligningerne: "Ist der Kopie besser als der Originale" - eller hvad det
>nu hed..

Jep - sådan var det.

>At den kører som en sportsvogn er nok noget overdrevet.

Nix - jeg taler om bilen som ny og ikke et afdanket eksemplar.
Fritøjet er fra Nissan 200 ZX

>Men der ér forskel, og den ér mere glad for hurtige kursændringer end Vectra´en.

Den jeg prøvede var en ren køremaskine - havde aluflge i en lidt
større bredde. Måske...

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-11-03 20:34

Se her!
www.autobild.de/suche/artikel.php?artikel_id=828

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 01:03

Mogens Knudsen wrote:

> Se her!
> www.autobild.de/suche/artikel.php?artikel_id=828

Jeg tænker nu på den model, der hedder P10 - modstykket til Vectra A.

Det er dén, jeg taler om, og som er den rette at sammenligne min bil med.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-11-03 08:03

On Sun, 9 Nov 2003 01:02:35 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Jeg tænker nu på den model, der hedder P10 - modstykket til Vectra A.
>Det er dén, jeg taler om, og som er den rette at sammenligne min bil med.

Ved jeg godt, men ovennævnte er i princippet "magen" til.
Vi taler jo ikke om en direkte sammenlignende test !

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 10:11

Mogens Knudsen wrote:

> Ved jeg godt, men ovennævnte er i princippet "magen" til.

Ok...

> Vi taler jo ikke om en direkte sammenlignende test !

Ok..

Som jeg før har skrevet, så mener jeg nogle gange, at forskellige mærker har
deres gode og dårlige perioder. Da Nissan P10 kom på banen, var det med en
særdeles velkørende bil og med en udseende alle kunne lide. Eneste "torn på
rosen" var de kritiske røster, der nævnte, at den lignede en kopi af
originalen, Vectra A, der blev præsenteret knap to år tidligere.

Da efterfølgeren til Primera P10 kommer til Danmark sidst i 1996, er det
uden vilde forbedringer og med et langt dåligere udseende - en "rigtig
japserbil", IMO. Man kunne fristes til at sige, at de nu skulle lave
designet selv, og så gik det galt. Med andre ord så gik Primera fra at være
"klassens måske bedste bil" til at være "ikke klassens bedste bil" - igen
IMO.

I 1996 kommer også Vectra B på banen med et langt mere selvstændigt og
gennemført "kvalitets-design", der ikke bærer præg af at være lavet af den
samme mand, der til dagligt tegner køkken-maskiner eller andet. Peugeot er
også kommet til med overlegen komfort og helgalvanisering. Audi A4 har
præsenteret nogle af de samme kvaliteter og dertil lagt "uovertruffen
kabinekvalitet" etc.

Primera er på dét tidspunkt et for mig fuldkommen uinteressant valg - uansat
at bilen stadig kører godt - og stadig lige så godt som konkurrenterne.

Mazda 626 har også haft sine gode modeller og dårlige modeller. Sjovt som
fabrikanter har det med at skiftes til at være de bedste, for sådan synes
jeg godt, det kan være.

--
Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 01:01

Mogens Knudsen wrote:

> Nix - jeg taler om bilen som ny og ikke et afdanket eksemplar.

Den her er i meget fin stand. Faderen til den unge fyr, der ejer bilen er
tidligere værkfører hos Nissan i Århus, og den er 100 procent i orden.

> Fritøjet er fra Nissan 200 ZX

Efter samme princip - yes, I know.

--
Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-11-03 00:20

On Sat, 08 Nov 2003 19:46:51 +0100, Mogens Knudsen
> [...]

>"blot" multi-link-styrtøj, hvilket betød, at den kørte som en
>sportsvogn. Motoren var omdrejningsvillig så alt i alt en forrygende

Det kan jeg bekræfte. Og 2.0 slx havde seriemæssigt air-con.

Den kørte suverænt, med elektronisk karburator eller hvad fa'en det nu
hed.

Har aldrig ejet en anden bil der kørte 95.000 km. uden anden udgift
end 2 forlygtepærer.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter Weis

Dato : 09-11-03 08:50

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote :

> Har aldrig ejet en anden bil der kørte 95.000 km. uden anden udgift
> end 2 forlygtepærer.

Hvor stor var tanken?

mvh
Peter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 10:18

Peter Weis wrote:

> Hvor stor var tanken?

Ja, den må have været enorm..

En hurtig omgang hovedregning peger på mindst 7481 liter. Det er sgu mere
end i trucken, Folmer..

--
Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-11-03 17:38

On Sun, 9 Nov 2003 10:18:25 +0100, "Jan W Nielsen"
> [...]

>Ja, den må have været enorm..
>
>En hurtig omgang hovedregning peger på mindst 7481 liter. Det er sgu mere

I har fanneme for lidt at lave, når I har tid til at beskæftige Jer så
meget med flueerotik. *LOL*

Tanken var iøvrigt på 60 liter, og med lidt forsigtighed kunne den
faktisk køre over 16 km/l.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter Weis

Dato : 09-11-03 21:59

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> I har fanneme for lidt at lave, når I har tid til at beskæftige Jer så
> meget med flueerotik. *LOL*

Vi skyr ingen besværligheder når det gælder dig

mvh
Peter

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 08-11-03 20:45

Mogens Knudsen wrote:
> Måske - jég går uden om dette "kønsløse" mærke uden sjæl, karisma og
> lignende elementer...

Får det dig til at vælge eller fravælge Mitsubishi?

mvh
Henning

ps. Jeg plejer at sige, jeg vil have mærker jeg man stave til.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-11-03 22:00

On Sat, 8 Nov 2003 20:45:20 +0100, "Henning Præstegaard"
<onkelhenning@virker.ikke> wrote:

>Får det dig til at vælge eller fravælge Mitsubishi?

Fremragende biler!
Jeg købte en ny Mitsubishi Galant 2.0 Limited Edition i '91 og
efterfølgende en ny Mitsubishi Galant 2.0 GLSi i '93. Sidstnævnte blev
sænket, hvilket gjorde den endnu bedre. Begge fik tilført 16" alu :)

/Mogens

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 09-11-03 01:18

Mogens Knudsen wrote:
> [...]
> efterfølgende en ny Mitsubishi Galant 2.0 GLSi i '93. Sidstnævnte blev
> sænket, hvilket gjorde den endnu bedre. Begge fik tilført 16" alu :)

Øv! Min vits døde. Jeg hentydede til, at du ville have en bil med karisma
og er der jo Mitsubishi model der hedder. Øv!

mvh
Henning

Fra : Jakob K

Dato : 06-11-03 10:24

Min favoritbil er min gamle Porsche 356, der giver absolut mest sjov
for pengene: Supersimpel at servicere og billig at have stående og
taber ikke værdien. - Men den kunne jeg ikke stemme på. Åndssvag
afstemning...