Kan man undvære aktiv køler på Northbridge~
Fra : Jakob

Dato : 05-11-03 10:33

Kære NG

På mit ASUS A7V266-E sidder en lille blæser, som skal køle northbridge
chipsettet.

Problemet er, at den er begyndt at lyde som et Hercules transportfly på vej
ud af startbanen. Og det tænder jeg ikke særlig meget på.

Kan man derfor pille blæseren af og ikke erstatte den med anden blæser eller
passiv kølerprofil uden at det skader mobo'et?

Og hvis ikke, er det så muligt bare at sætte en passiv køler profil på, så
jeg undgår det roterende helvede med blæser på chipsettet?

Glæder mig til at at høre fra nogen af Jer.

På forhånd tak :D

Mvh
Jakob

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 05-11-03 10:46

Jakob wrote:
> Kan man derfor pille blæseren af og ikke erstatte den med anden
> blæser eller passiv kølerprofil uden at det skader mobo'et?

Det tror jeg ikke den vil kunne li'... Du kan evt. starte med at stoppe
blæseren, men lade den sidde på. Så kan du se om den begyder at fryse
spontant. Hvis den klarer sig er der jo ingen problemer. Ellers må du lige
have en større køleprofil på. Men du kan nok ikke køre uden noget som
helst...

> Og hvis ikke, er det så muligt bare at sætte en passiv køler profil
> på, så jeg undgår det roterende helvede med blæser på chipsettet?

Jeg ville se mig om efter en lille Zalman profil. Mener de ligger på ca. 75
kr. hos Studiedata.dk. Det mener jeg den burde have det fint med...

--
Martin K

Fra : Jakob

Dato : 05-11-03 12:03

Hej Martin

Tak for dit hurtige og gode svar :)

Mvh

Jakob

Fra : Lasse

Dato : 05-11-03 13:54

Pillede chipset-køleren af mit Soltek SL75-DRV5 (KT333) og det virkede fint

Lasse

Fra : Thomas

Dato : 05-11-03 14:06

Jeg har lige skiftet min (på et Gigabyte 845PE) ud med en passiv køler fra
Zalman (den blå til 49,-) Det går indtil videre fint. Under den oprindlige
hidsige køler sad der en køleprofil som muligvis er nok. Jeg gad bare ikke
finde ud af det.
Hilsen
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 10-11-03 14:05

Hey

FYI: Jeg har deaktiveret blæseren, og alt kører normalt. Så hvad mit system
angår, kan det godt lade sig gøre at køre uden aktiv køler på northbridge.

Tak for hjælpen og inspirationen :D

Mvh
Jakob