Rettelser til: Registreringsafgift på spec~
Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 10:05

Jeg så denne posting i en lidt ældre post fra min ferie. Dén bliver
jeg sgu liiige nødt til at give mit besyv med på vejen

On Wed, 15 Oct 2003 02:26:00 +0200, "Jasper Norman"
<ahrensbach@fjernestele2adsl.dk> wrote:

>Dit problem er du ikke har en chance for vide det!

Man kan ikke vide det 100% inden købet, men man kan komme langt og
dermed sikre sig langt hen af vejen.

>En tommelfingerregel siger rigtigt nok, at T&S pålægger ca. 66% i afgift.

Dét er ikke rigtigt - T&S pålægger ca. 63% i afgift. Dette ift. hvad
en tilsvarende vogn ville koste ved en forhandler i DK.
(forhandler pris =200.000 kr -> afgift = 126.000 kr)

>Hvis lakken er "for" pæn pålægges der ekstra

Det er kun, hvis du vælger at vise bilen frem, eller du bliver
indkaldt i deres stikprøvekontrollen, at T&S vil lægge mærke/vurdere
dette - ellers har dette ingen indflydelse.

Men lak og interiør er områder, der kigges nøje på, fordi disse 2
områder har afgørende indflydelse på en bils pris i DK
(utroligt nok, egentligt - hvorfor ikke rust i bund/vanger)

>Hvis der er ekstraudstyr pålægges der ekstra

Ikke nødvendigvis. Faktisk er der en håndregel, der siger, at:
1) biler under 6 år tillægges afgift for ekstraudstyr
2) biler mellem 6 og 8 år tillægges forholdsvis afgift ift. udstyr
3) biler over 8 år tillægges INGEN ekstra afgift

>Hvis den har kørt et unormalt lavt antal km i forhold til årgang, pålægges
>der ekstra.

Det har du fuldstændig ret i. Eet eksempel fra idag:
'92 Opel Omega 2.4i Diamant, kørt 28.000 km
Pris på danske plader - 90.000 kr

> De er desværre ikke sådan at løbe om hjørner med, ovre hos T&S.

Næh, hvorfor skulle de være det...

>Dvs. at du ikke har nogen som helst garanti for, at den "forventede" afgift
>holder.

Det samme kan du opleve med en fabriksny bil, du bestiller ved en aut.
forhandler. Jeg har prøvet det flere gange !

>Du har altid mulighed for at ringe til T&S og forhøre dig om den forventede
>pris

Du har stort set ALDRIG mulighed for at ringe vedr. afgifter, idet T&S
kun ønsker at oplyse om "priser" ift. aktuelle biler, som du endvidere
skal have papirer på (kopi af KFz Brief)

En genvej til afgiftsoplysning er: http://modep.toldskat.dk

>men før bilen har været gennemsynet af de "sagkyndige" véd du faktisk intet.

Langt fra alle biler bliver set af T&S - faktisk er det de færreste.

>Du har dog altid mulighed for at klage. Dvs. at du bagefter har mulighed
>for at påpege div. ridser i lakken, brændemærker i sæder mmm. som grund
>for, at du mener at afgiften bør være mindre.

Dét kender Morten (BMW 735i) og Klaus (Alpine) alt til

>Men i bund og grund er det et spil i lotteriet.

Dét mener jeg altså ikke, det nødvendigvis behøver at være. Jeg har
tidligere skitseret, hvorledes man kan dække sin røv ind.

>Jeg har selv været i den situation, hvor jeg takkede nej til at importere en
>bil, pga. usikkerheden. Men hvis det som i dit tilfælde drejer sig om, at du
>kan, og vil, æde en ekstra afgift på 8-10.000,- er sagen en anden, Men husk
>på at det let kan løbe op i 20.000,- da en ekstra lækker radio/navigation
>også pålægges 66% ekstra.

1) Jeg kender ikke eet eneste eksempel på, at en ejer til en importbil
har fået en ekstarregning på >20.000 kr. Det vildeste, jég har
hørt om er 17.000 kr på en MB 190E, og dét tilfælde ligger flere
år tilbage og inden, import blev almindeligt for alle.

>Hip Hip for det danske afgiftssystem

Jep - det kører nemlig nu med im- og eksport af biler. Det har det sgu
aldrig gjort før, hvorfor det er en væsentlig forbedring. Så du har
ganske ret!

/Mogens

Fra : Kasper

Dato : 05-11-03 12:38

"Mogens Knudsen" skrev d. 05-11-03 10:05 dette indlæg :

* snip *

> [...]
> 3) biler over 8 år tillægges INGEN ekstra afgift

> Det har du fuldstændig ret i. Eet eksempel fra idag:
> '92 Opel Omega 2.4i Diamant, kørt 28.000 km

For belysning af begge forhold se:

www.folmersmc.dk/cirkulaere2.pdf

Mvh,
Kasper
Audi 100
Honda Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 14:32

On Wed, 05 Nov 2003 11:38:19 GMT, "Kasper" <Kasper.news@kandu.dk>
wrote:

>For belysning af begge forhold se:
>www.folmersmc.dk/cirkulaere2.pdf

Gad vide, om det ikke er revideret lidt siden 1996...?

/Mogens

Fra : Kasper

Dato : 05-11-03 14:47

"Mogens Knudsen" skrev d. 05-11-03 14:32 dette indlæg :

* snip *
> Gad vide, om det ikke er revideret lidt siden 1996...?
* snip *

Det er det sikkert......men indholdet lyder da lidt henad det du
skriver.

Mvh,
Kasper
Audi 100
Honda Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 15:18

On Wed, 05 Nov 2003 13:46:43 GMT, "Kasper" <Kasper.news@kandu.dk>
wrote:

>Det er det sikkert......men indholdet lyder da lidt henad dét, du
>skriver.

Jep, og det er også helt perfekt, at du fandt linket

/Mogens

Fra : Kasper

Dato : 05-11-03 15:42

"Mogens Knudsen" skrev d. 05-11-03 15:18 dette indlæg :

> Jep, og det er også helt perfekt, at du fandt linket
>

> /Mogens

Det mest interessante i cirkulæret synes jeg faktisk er det, at en
extrem km-stand (uanset retningen) maksimalt kan påvirke afgiften som om
køretøjet var hhv. et år ældre/yngre - man får altså ikke nogen
kæmpe-rabat for at finde den af de ønskede og søgte biler på mobile.de,
som har kørt længst.......

Mvh,
Kasper
Audi 100
Honda Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 15:51

On Wed, 05 Nov 2003 14:42:11 GMT, "Kasper" <Kasper.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>køretøjet var hhv. et år ældre/yngre - man får altså ikke nogen
>kæmpe-rabat for at finde den af de ønskede og søgte biler på mobile.de,

Virkeligheden er en anden, IMO - derfor min kommentar ang. revisionen.
Idag tager T&S mere end nogen sinde udgangspunkt i markedsprisen, og
til dét bruger de programmet Bilinfo...

/Mogens

Fra : Kasper

Dato : 05-11-03 16:12

"Mogens Knudsen" skrev d. 05-11-03 15:51 dette indlæg :
> Idag tager T&S mere end nogen sinde udgangspunkt i markedsprisen, og
> til dét bruger de programmet Bilinfo...

OK, er det program "tilgængeligt"? - kunne godt tænke mig at vide, hvor
langt en Audi A8, 1995, 2.8 174 HK, man. gear er nede i - forhåbentlig
under 300K incl. "det slemme gebyr" - T&S/modep har kun info om
4.2´ere.....

Mvh,
Kasper
Audi 100
Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 16:29

On Wed, 05 Nov 2003 15:12:08 GMT, "Kasper" <Kasper.news@kandu.dk>
wrote:

>OK, er det program "tilgængeligt"?

Nope - tilhører bilhandlerkredse

>- kunne godt tænke mig at vide, hvor langt en Audi A8, 1995,
> 2.8 174 HK, man. gear er nede i - forhåbentlig under 300K
> incl. "det slemme gebyr"

Dén er dælme svær: undermotoriseret og få eksemplarer.
www.bilpriser.dk skriver noget med 150.000 kr i afgift.
Bilen koster ca. 75.000 kr Tyskland m/Vollausstattung.

Men du må ikke købe sådan een - så hellere TDI-udgaven.
Der er IMO ingen købere til en 2.8 (gensalg derfor svært...)

/Mogens
som _har_ kørt Audi V8 m/285 hk!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-11-03 15:55

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i
en meddelelse

> Det har du fuldstændig ret i. Eet eksempel fra idag:
> '92 Opel Omega 2.4i Diamant, kørt 28.000 km
> Pris på danske plader - 90.000 kr

Jeg var for nyligt inde med en Golf 3 (den vi talte om ved KTI).
Hele bilen har kørt ca. 96000 km ialt, men den har fået udskiftet
speedometeret ved ca. 59000 km, så det nye står på 37000 km.
Der medfulgte fuld service bog, og også papirer fra et tysk VW værksted,
hvoraf det fremgik at speedometeret var udskiftet ved det nævnte km-tal.
Til told-synet gjorde jeg synsmanden opmærksom på dette, men han sagde at
han måtte kun skrive hvad der stod på tælleren, og at jeg måtte tale med T &
S om det andet km tal.
Ved told og skat sagde de, at det stort set intet betød, om bilen havde kørt
37000 eller 96000 km, prisen var den samme, så hun skrev de 37000 km ind i
papirerne/computeren.
Den afgift som vi havde beregnet vha bilpriser.dk holdt heller ikke, den
faktiske afgift var over 10000 kr. lavere end den (en glædelig overraskelse
, og det på trods af at den beregnede (bilpriser.dk) var med det rigtige
km-antal.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Highlights fra 2002 og 2003 + meget mere

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 16:17

On Wed, 5 Nov 2003 15:55:05 +0100, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

>Jeg var for nyligt inde med en Golf 3 (den vi talte om ved KTI).

Jep :)

>Ved told og skat sagde de, at det stort set intet betød, om bilen havde kørt
>37000 eller 96000 km, prisen var den samme, så hun skrev de 37000 km ind i
>papirerne/computeren.

Som du kan se på ovenstående eksempel med Omega'en, passer det ikke
helt ift. dén...

> [...]
>, og det på trods af at den beregnede (bilpriser.dk) var med det rigtige

www.bilpriser.dk duer ikke, og dét har jeg nævnt for dem. Jeg engav
endvidere linket til T&S's vurderingsside, hvilket bilpriser.dk var
glade for. Men åbenbart ridder dé ikke samme dag, de sadler...

/Mogens