/ Forside / Interesser / Dyr / Heste / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Heste
#NavnPoint
dova 1741
o.v.n. 570
Teil 560
AG112 475
hjr 430
Chamira 426
Nordsted1 405
arne.jako.. 370
Balcanard 350
10  jannie73 328
Tilridning
Fra : os


Dato : 05-11-03 08:36

Hej
Jeg er ved at tilride en sød 4 1/2 år hoppe, og det er også gået godt indtil
hvor vi skulle i galop, til at begynde med travede hun stærkt og så i galop,
men efterhånden kunne hun det med galopanspring, men men nu tror hun at hun
skal lave anspring hele tiden, ja faktisk kan hun stå helt stille, hidser
sig op, og tror så at hun skal galoperer hele tiden.
Er der en her i gruppen der kan fortælle mig hvad jeg evt. gør forkert el.
er det hesten som bare skal skabe sig i en periode????
Nu er det ikke sådan at jeg har lavet galop anspring hver dag, men 2 -4
gange engang imellem.
PT. er vi ikke begyndt på rideundervisning, men har tænkt på det, når hun
bliver lidt mere trafiksikker, for jeg har ca. 3 km. til nærmeste rideskole.


Hej JCK



 
 
Dennis Thrysøe (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Dennis Thrysøe


Dato : 05-11-03 14:10

os wrote:
> Hej
> Jeg er ved at tilride en sød 4 1/2 år hoppe, og det er også gået godt indtil
> hvor vi skulle i galop, til at begynde med travede hun stærkt og så i galop,
> men efterhånden kunne hun det med galopanspring, men men nu tror hun at hun
> skal lave anspring hele tiden, ja faktisk kan hun stå helt stille, hidser
> sig op, og tror så at hun skal galoperer hele tiden.

Det lyder som et ret normalt scenarie. Der er typisk en række mere eller
mindre genkendelige "faser" i løbet af en tilridning.

> Er der en her i gruppen der kan fortælle mig hvad jeg evt. gør forkert

Ja, det er der sikkert ;)

> el. er det hesten som bare skal skabe sig i en periode????

Det vil jeg gætte på. Når hesten bliver stærkere synes den pludseligt
den skal løbe hele tiden. Når hesten har lært et bestemt signal,
reagerer den også på signalet i svagere udagaver, eller signaler der
ligner meget.

> Nu er det ikke sådan at jeg har lavet galop anspring hver dag, men 2 -4
> gange engang imellem.

Det lyder også fint nok. Det ser ud til, at den har forstået det nu. Nu
gælder det bare om at lære hesten signalerne mere og mere præcist, så
den ikke misforstår. Resten plejer at "løse sig selv".

-dennis


--
dennis@geysirheste.dk
http://geysirheste.dk


os (05-11-2003)
Kommentar
Fra : os


Dato : 05-11-03 14:33

Hej
Tusind Tak for dit svar, det beroliger mig lidt, for jeg har nu aldrig været
ude for sådan en hest før, men har også kun redet en hest til før denne, men
det er nogle år siden, så skulle der være håb for os endnu.
Hejsa JCK

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
news:3fa8f6a0$0$69927$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> os wrote:
> > Hej
> > Jeg er ved at tilride en sød 4 1/2 år hoppe, og det er også gået godt
indtil
> > hvor vi skulle i galop, til at begynde med travede hun stærkt og så i
galop,
> > men efterhånden kunne hun det med galopanspring, men men nu tror hun at
hun
> > skal lave anspring hele tiden, ja faktisk kan hun stå helt stille,
hidser
> > sig op, og tror så at hun skal galoperer hele tiden.
>
> Det lyder som et ret normalt scenarie. Der er typisk en række mere eller
> mindre genkendelige "faser" i løbet af en tilridning.
>
> > Er der en her i gruppen der kan fortælle mig hvad jeg evt. gør forkert
>
> Ja, det er der sikkert ;)
>
> > el. er det hesten som bare skal skabe sig i en periode????
>
> Det vil jeg gætte på. Når hesten bliver stærkere synes den pludseligt
> den skal løbe hele tiden. Når hesten har lært et bestemt signal,
> reagerer den også på signalet i svagere udagaver, eller signaler der
> ligner meget.
>
> > Nu er det ikke sådan at jeg har lavet galop anspring hver dag, men 2 -4
> > gange engang imellem.
>
> Det lyder også fint nok. Det ser ud til, at den har forstået det nu. Nu
> gælder det bare om at lære hesten signalerne mere og mere præcist, så
> den ikke misforstår. Resten plejer at "løse sig selv".
>
> -dennis
>
>
> --
> dennis@geysirheste.dk
> http://geysirheste.dk
>



Anet (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Anet


Dato : 05-11-03 15:01


"os" <motel@dtc-online.dk> skrev i en meddelelse
news:3fa8fc32$0$45339$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
har også kun redet en hest til før denne, men
> det er nogle år siden, så skulle der være håb for os endnu.

(klip)

Det som du oplever sker ved mange tilridninger. Du kan bare ride hesten
fremad når den ligesom du beskriver hidser sig op og så gentagne gange
straks tage den ned i trav igen med det samme. Hvis du ligesom fornemmer at
den vil springe an i galop så ride fremad i friskere trav, tag den lidt op i
tempo og rid den fremad igen og gentag dette da det motiverer dens hoved.


--
~ Hilsen
Annette ~



Anet (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Anet


Dato : 05-11-03 15:42


"os" <motel@dtc-online.dk> skrev i en meddelelse
news:3fa8a850$0$45376$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg er ved at tilride en sød 4 1/2 år hoppe, og det er også gået godt
indtil
> hvor vi skulle i galop, til at begynde med travede hun stærkt og så i
galop,
> men efterhånden kunne hun det med galopanspring, men men nu tror hun at
hun
> skal lave anspring hele tiden, ja faktisk kan hun stå helt stille, hidser
> sig op, og tror så at hun skal galoperer hele tiden.
> Er der en her i gruppen der kan fortælle mig hvad jeg evt. gør forkert el.
> er det hesten som bare skal skabe sig i en periode????

(klip)

Det med ungheste er jo lidt en stor mundfuld forstået på den måde, at vi
alle har forskellige måder at tackle det på. Jeg har før brugt det, at vil
en hest gøre en ting jeg ikke ønsker, så prøver jeg at henlede dens
interesse hen på noget som jeg syntes om. Hvis f.eks at en hest vil
galopere, så rider jeg den op og ned i tempo i traven. Rider store
slangegange, rider op og ned i skridt og trav, altså laver overgange. Jeg
kan også finde på, at stille hele hesten først til højre i en stor blød bue
og så rette lige ud og så stille til venstre i en stor blød bue osv denne
øvelse kan også gøres rundt på store cirkelvolter. Det er med hele tiden at
"lege" sig væk fra det dårlige og over i en god ting som kan fastholde
hestens interesse. Hellere ride kortere tid og det går godt end at ride
længe og hesten keder sig vildt og selv finder på ting der interesserer den.
Skift også med at ride ture afsted. Det kan man godt på en nytilreden hest.
Da min blev tilredet trak jeg den de 15 minutter over på en ridebane(det var
inden jeg selv fik lavet en ridebane her), satte mig op og red derovre i ca.
15 minutter og skridtede så hjem. Hun ville ikke skridte hjemad da hun var
lidt varm så lavede jeg bare en volte hver gang hun slog i trav og så slog
hun ned igen. På den måde så undgik jeg at "slås" med hende. En hest vil
altid være stærkere end rytteren men til gengæld så er en hest ikke så snu
som et menneske. Prøv at bruge din egen fantasi og lav forskellige ting med
hesten. Hesten må ikke kunne forudsige hvad din næste ide´ er. Du skal jo
selvfølgelig kun lave lette ting og store bløde buer/volter da det er en
meget ung hest du rider på. God fornøjelse.


--
~ Hilsen
Annette ~



os (06-11-2003)
Kommentar
Fra : os


Dato : 06-11-03 07:48

Tusind Tak for de gode råd.
Hun blev longeret i går, og begyndte på det igen, så hver gang hun satte i
galop, trak jeg hende ind og trak så et par runder med hende, og efter ca.
15 min. travede og skridtede hun lige så flot i longen. I dag når vi skal ud
at ride, vil jeg lige så stille prøve jeres gode råd af.

Hejsa JCK
"Anet" <anetengFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fa90bed$0$45343$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "os" <motel@dtc-online.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fa8a850$0$45376$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej
> > Jeg er ved at tilride en sød 4 1/2 år hoppe, og det er også gået godt
> indtil
> > hvor vi skulle i galop, til at begynde med travede hun stærkt og så i
> galop,
> > men efterhånden kunne hun det med galopanspring, men men nu tror hun at
> hun
> > skal lave anspring hele tiden, ja faktisk kan hun stå helt stille,
hidser
> > sig op, og tror så at hun skal galoperer hele tiden.
> > Er der en her i gruppen der kan fortælle mig hvad jeg evt. gør forkert
el.
> > er det hesten som bare skal skabe sig i en periode????
>
> (klip)
>
> Det med ungheste er jo lidt en stor mundfuld forstået på den måde, at vi
> alle har forskellige måder at tackle det på. Jeg har før brugt det, at vil
> en hest gøre en ting jeg ikke ønsker, så prøver jeg at henlede dens
> interesse hen på noget som jeg syntes om. Hvis f.eks at en hest vil
> galopere, så rider jeg den op og ned i tempo i traven. Rider store
> slangegange, rider op og ned i skridt og trav, altså laver overgange. Jeg
> kan også finde på, at stille hele hesten først til højre i en stor blød
bue
> og så rette lige ud og så stille til venstre i en stor blød bue osv denne
> øvelse kan også gøres rundt på store cirkelvolter. Det er med hele tiden
at
> "lege" sig væk fra det dårlige og over i en god ting som kan fastholde
> hestens interesse. Hellere ride kortere tid og det går godt end at ride
> længe og hesten keder sig vildt og selv finder på ting der interesserer
den.
> Skift også med at ride ture afsted. Det kan man godt på en nytilreden
hest.
> Da min blev tilredet trak jeg den de 15 minutter over på en ridebane(det
var
> inden jeg selv fik lavet en ridebane her), satte mig op og red derovre i
ca.
> 15 minutter og skridtede så hjem. Hun ville ikke skridte hjemad da hun var
> lidt varm så lavede jeg bare en volte hver gang hun slog i trav og så slog
> hun ned igen. På den måde så undgik jeg at "slås" med hende. En hest vil
> altid være stærkere end rytteren men til gengæld så er en hest ikke så snu
> som et menneske. Prøv at bruge din egen fantasi og lav forskellige ting
med
> hesten. Hesten må ikke kunne forudsige hvad din næste ide´ er. Du skal jo
> selvfølgelig kun lave lette ting og store bløde buer/volter da det er en
> meget ung hest du rider på. God fornøjelse.
>
>
> --
> ~ Hilsen
> Annette ~
>
>



taina (07-11-2003)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 07-11-03 01:16


"os" <motel@dtc-online.dk> skrev i en meddelelse

> Tusind Tak for de gode råd.
> Hun blev longeret i går, og begyndte på det igen, så hver gang hun satte i
> galop, trak jeg hende ind og trak så et par runder med hende, og efter ca.
> 15 min. travede og skridtede hun lige så flot i longen. I dag når vi skal
ud
> at ride, vil jeg lige så stille prøve jeres gode råd af.
>
> Hejsa JCK

Jeg synes også, at det lyder meget sandsynligt, at din hest har en
problemperiode i tilridningen, som nok skal gå over. Men jeg har et lille
tillægsspørgssmål: hvor er din indvendige hånd? kommer du måske til at låse
i den?

Jeg spørger, fordi jeg og lille hyphest på det sidste er blevet ret dygtige
(synes jeg selv Men pludselig begyndte gedebukken at slå fra ved
galopanspring og springe an i galop i tide og tide. Efter en lorte-uge
skulle jeg så have undervisning igen og fik venligt, men meget bestemt at
vide, at jeg skulle slippe den indvendige tøjle. For hvis man holder i
denne, låser man hestens indvendige skulder, og da traven kræver mere
skulderfrihed end galop, så er det lettere for hesten at stikke hovedet i
vejret og nappe galoppen.
Føj, hvor kan man bare få nogle dårlige vaner i løbet af ingen tid!

Held og lykke med træningen fra tina









os (10-11-2003)
Kommentar
Fra : os


Dato : 10-11-03 08:17

Hej
Ja, da du spurgte, tænkte jeg ja hvad gør jeg, nå men har lige været ude at
ride og når hun skal til galoppen har jeg nok taget lidt fat, måske for ikke
at falde af, da der også kommer et par bukkespring samtidlig, men jeg
prøvede at løsne den indvendige tøjle, samt drev atl hvad jeg kunne, og det
gik også fint på den ene volte, men da vi skulle over på den anden volte,
kunne jeg starte forfra, og lige i går hjalp hverken at drive el. slække på
tøjlen, så den må vi lige arbejde med i dag.
Men tak for tippet
Hejsa JCK
"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:XuBqb.6419$gQ5.5142@news.get2net.dk...
>
> "os" <motel@dtc-online.dk> skrev i en meddelelse
>
> > Tusind Tak for de gode råd.
> > Hun blev longeret i går, og begyndte på det igen, så hver gang hun satte
i
> > galop, trak jeg hende ind og trak så et par runder med hende, og efter
ca.
> > 15 min. travede og skridtede hun lige så flot i longen. I dag når vi
skal
> ud
> > at ride, vil jeg lige så stille prøve jeres gode råd af.
> >
> > Hejsa JCK
>
> Jeg synes også, at det lyder meget sandsynligt, at din hest har en
> problemperiode i tilridningen, som nok skal gå over. Men jeg har et lille
> tillægsspørgssmål: hvor er din indvendige hånd? kommer du måske til at
låse
> i den?
>
> Jeg spørger, fordi jeg og lille hyphest på det sidste er blevet ret
dygtige
> (synes jeg selv Men pludselig begyndte gedebukken at slå fra ved
> galopanspring og springe an i galop i tide og tide. Efter en lorte-uge
> skulle jeg så have undervisning igen og fik venligt, men meget bestemt at
> vide, at jeg skulle slippe den indvendige tøjle. For hvis man holder i
> denne, låser man hestens indvendige skulder, og da traven kræver mere
> skulderfrihed end galop, så er det lettere for hesten at stikke hovedet i
> vejret og nappe galoppen.
> Føj, hvor kan man bare få nogle dårlige vaner i løbet af ingen tid!
>
> Held og lykke med træningen fra tina
>
>
>
>
>
>
>
>



taina (10-11-2003)
Kommentar
Fra : taina


Dato : 10-11-03 09:21


"os" <motel@dtc-online.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> Ja, da du spurgte, tænkte jeg ja hvad gør jeg, nå men har lige været ude
at
> ride og når hun skal til galoppen har jeg nok taget lidt fat, måske for
ikke
> at falde af, da der også kommer et par bukkespring samtidlig, men jeg
> prøvede at løsne den indvendige tøjle, samt drev atl hvad jeg kunne, og
det
> gik også fint på den ene volte, men da vi skulle over på den anden volte,
> kunne jeg starte forfra, og lige i går hjalp hverken at drive el. slække

> tøjlen, så den må vi lige arbejde med i dag.
> Men tak for tippet
> Hejsa JCK

Det var da så lidt. God fornøjelse med det.

mvh tina



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste