Håndbremse eller 1. Gear?
Fra : Hjalte

Dato : 05-11-03 00:29

Hvad går i andre når i parkerer bilen?
Håndbremse eller 1. gear, eller måske begge dele, og hvorfor?

Personligt bruger jeg altid håndbremsen, mest fordi jeg er lidt ræd
for at glemme gearet når jeg skal starte bilen. Lidt surt at stige i
forsikring pga. det :-/

---
Med venlig hilsen.
Hjalte, der kører i en galant GLSi fra '93.

Fra : Thomas

Dato : 05-11-03 00:38

Gør det til et vane altid at koble ud når du starter.. Herved undgår du at
starteren skal trække hele gearkassen med rundt og herved slide på batteriet
og faren for at bilen flytter sig

Mvh

Thomas

Fra : René Lønstrup

Dato : 05-11-03 00:43

Hjalte wrote:
> Hvad går i andre når i parkerer bilen?
> Håndbremse eller 1. gear, eller måske begge dele, og hvorfor?

Jeg bruger 1. gear (eller bakgear) når der er koldt udenfor (omkring eller
under frysepunktet). Sidste vinter havde jeg nemlig problemer med at
håndbremsekablet frøs fast i kulden, og det vil jeg helst undgå denne gang

Ellers bruger jeg normalt håndbremsen (aka parkeringsbremsen ;) ) - det er
jo lissom det er den er der for

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Olesen

Dato : 05-11-03 00:56

"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> skrev i en
meddelelse news:eedgqvs4vgqh1m37ebd0o7r8r3hadv4pnn@4ax.com...
> [...]
>
> Personligt bruger jeg altid håndbremsen, mest fordi jeg er lidt ræd
> for at glemme gearet når jeg skal starte bilen. Lidt surt at stige i

Sætter den i 2. da det falder mig nemmere lige
at føre den ned end 'mase' den op i første...

Fra : Lars Ehlers

Dato : 05-11-03 01:37

On Wed, 05 Nov 2003 00:29:03 +0100, Hjalte
<hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote:

>Hvad går i andre når i parkerer bilen?
>Håndbremse eller 1. gear, eller måske begge dele, og hvorfor?

Det afhænger af stedet. På flad vej nøjes jeg som regel med 1. gear,
og hvis der er knap så fladt, så supplerer jeg med håndbremsen. I
ekstreme tilfælde drejer jeg forhjulene.

Som andre skriver, så væn dig til altid at koble ud, når du starter.
Ellers ville du aldrig kunne starte min bil

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-11-03 09:01

"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Det afhænger af stedet. På flad vej nøjes jeg som regel med 1. gear,
> og hvis der er knap så fladt, så supplerer jeg med håndbremsen. I
> ekstreme tilfælde drejer jeg forhjulene.

Nu er SF jo også ret bakket ikke ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-11-03 08:44

Hjalte wrote:
> [...]
>
> Personligt bruger jeg altid håndbremsen, mest fordi jeg er lidt ræd
> for at glemme gearet når jeg skal starte bilen. Lidt surt at stige i

Jeg bor på en stejl bakke, så det er 1ste + håndbremsen + hjulene
pegende ind imod kantstenen.

En nabo fik fik revet hele siden op på sin 14 dage gamle Seat Leon og
måtte ned og hente den parkeret i en anden mands forhave fordi han
troede det var nok med 1ste gear.
Der var også noget murerarbejde der skulle laves på huset.
Til alt held var der ingen anden skade.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-11-03 09:00

"Hjalte" <hjalte@reloaded.detteherskalfjernes.vedsvar.dk> wrote in message
> Hvad går i andre når i parkerer bilen?
> Håndbremse eller 1. gear, eller måske begge dele, og hvorfor?

Altid i gear den modsatte retning af hvor bilen hælder, 1. gear på plan vej.

> Personligt bruger jeg altid håndbremsen, mest fordi jeg er lidt ræd
> for at glemme gearet når jeg skal starte bilen. Lidt surt at stige i
> forsikring pga. det :-/

Jeg er slem til at glemme håndbremsen, og med skiver på baghjulene kostede
det på den gamle 605'er 2 sæt skiver pga. den lille tromle inden i skiverne
rustede
Jeg ved ikke hvordan de har løst det på Xsara'en.

Fra : Kaj

Dato : 05-11-03 20:57

On Wed, 5 Nov 2003 09:00:08 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Altid i gear den modsatte retning af hvor bilen hælder, 1. gear på plan vej.

Det er der da vist ingen grund il at bekymre sig om, er der ? Det gear
med den største udveksling må give størst modstand.

Er modstanden ikke den samme ligemeget om bilen bliver skubbet frem
eller tilbage i fx bakgear.

Vh Kaj

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-11-03 09:05

"Kaj" <kajjunk@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> med den største udveksling må give størst modstand.
>
> Er modstanden ikke den samme ligemeget om bilen bliver skubbet frem

Det er sikkert rigtigt, men sådan har jeg altid gjort

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-11-03 17:40

On Wed, 05 Nov 2003 20:56:56 +0100, Kaj <kajjunk@hotmail.com> wrote:

> [...]
>med den største udveksling må give størst modstand.
>
>Er modstanden ikke den samme ligemeget om bilen bliver skubbet frem

Vile ikke tro at bilen kan bevæge sig fremad i bakgear. Hvis at den
kunne det, så kunne man jo også skifte til bakgear mens at bilen kørte
fremad.
Flemming Jacobsen

Fra : Kaj

Dato : 09-11-03 18:24

On Thu, 06 Nov 2003 17:40:02 +0100, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Vile ikke tro at bilen kan bevæge sig fremad i bakgear. Hvis at den
>kunne det, så kunne man jo også skifte til bakgear mens at bilen kørte
>fremad.

Det tror jeg nu godt den kan. Efter sigende skulle man kunne skubbe en
totakter igang, baglængs i 1. gear. Derefter skulle man så have 4 gear
til at køre baglængs med.
Ved ikke om det er en historie ...

Kaj

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 09-11-03 22:01

> Det tror jeg nu godt den kan. Efter sigende skulle man kunne skubbe en
> totakter igang, baglængs i 1. gear. Derefter skulle man så have 4 gear
> til at køre baglængs med.
> Ved ikke om det er en historie ...

Tjah, min 2takts knallert kunne jeg da trække igang baglæns.
Det var nu ikke så praktisk, så havde den nemlig 3 bakgear og ingen
fremadgående !!

Mvh Morten

Fra : Michael

Dato : 05-11-03 19:30

Håndbremsem, for at holde bremse sytemet i gang så det ikke hænger..... Det
siger lillebror jeg skal gør, når man har skivebremser på, og håndbremsen
virker på skiverene, han er mekaniker og han laver en del bremser på de
biler som ikke får håndbremsen trukket hver gang..... og jeg har aldrig haft
promblemer med bremsene og jeg har trukket håndbremsen hver gang i 3 år
nu.......
mvh
michael