Moment vs. HK
Fra : Martin Sand.

Dato : 05-11-03 00:15

Hejsa

2 identiske (fiktive) turbodiesel biler med forskellig motor:
Hvilken bil vil føles mest magtfuld at køre i det daglige (ikke
paradediciplenen 0-100)?

A) 135 HK og 300 Nm (1800-2200 o/m)
B) 155 HK og 300 Nm (1800-2200 o/m)

Jeg går ud fra, at acc fra 0-100 vil være overstået hurtigst med B pga.
flest HK.
Men er det kun drejningsmomentet der afgør hvor magtfuld bilen føles ved
f.eks. mellemaccelerationer, da 300 Nm vel altid er 300 Nm ligemeget om de
ligger i 155 HK eller 135 HK?

MVH Martin

Fra : p.jarnbak

Dato : 05-11-03 00:29

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
> f.eks. mellemaccelerationer, da 300 Nm vel altid er 300 Nm ligemeget om de

Ja der skulle ikke føles nogen forskel.B kan nok bare køre lidt længere op
i omdrejninger og det giver jo alt andet lige flere hk´er.
Hej Palle

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 05-11-03 07:01

Hej....
"p.jarnbak" <jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> wrote in message

> "Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

> Ja der skulle ikke føles nogen forskel.B kan nok bare køre lidt længere op
> i omdrejninger og det giver jo alt andet lige flere hk´er.

Husk lige at totalgearingen kan være forskellig på de to køretøjer, og at
drejningsmomentet typisk er opgivet på motorens udgangsaksel...

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : martin

Dato : 05-11-03 07:27

> de

> Husk lige at totalgearingen kan være forskellig på de to køretøjer, og at
> drejningsmomentet typisk er opgivet på motorens udgangsaksel...
>
> Mvh. Mikael Kristiansen

Mikael !!!!
tak for dit ord-kløveri, det er altid rart at der er nogen der bevidst
skal
sidde og prøve at misforstå inlæg.

så nu vi er ved ord-kløveriet ;
Kan DU så ikke lige , være så venlig at , forklare mig hvordan to
IDENTISKE ( fiktive)
biler kan have en forskellig total gearing.

Martin.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-11-03 08:58

martin wrote:

> Mikael !!!!
> tak for dit ord-kløveri, det er altid rart at der er nogen der bevidst
> skal
> sidde og prøve at misforstå inlæg.

Det er dig der er et fjog for han har ret!
Hvis du vil kneppe fluer er de ikke identiske hvis de har forskellig
ydelse vel :)

Ydelsen (KW, hk) er direkte afhængig af momentforløbet og antal
omdrejninger, så med mindre den med 150 hk henter dem ved at pine sig
selv op i ubrugeligt mange omdrejninger kan det ikke lade sig gøre
uden en anden gearing der neddrosler de mange omdrejninger.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-11-03 09:25

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Det er dig der er et fjog for han har ret!
> Hvis du vil kneppe fluer er de ikke identiske hvis de har forskellig
> ydelse vel :)

Med mindre man vil misforstå denne sætning:
2 identiske (fiktive) turbodiesel biler med forskellig motor:

Kan det da ikke forstås på andre måder, at de er 100 % ens - på nær motoren.

At Martin så burde have brugt et andet ordvalg i sin kommentar til Mikael er
en anden ting...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 09:40

On Wed, 5 Nov 2003 09:25:29 +0100, "Morten Fruergaard" <mit
fornavn@mit efternavn.com> wrote:

>Med mindre man vil misforstå denne sætning:
>2 identiske (fiktive) turbodiesel biler med forskellig motor:
>Kan det da ikke forstås på andre måder, at de er 100 % ens - på nær motoren.

Jeg forstår slet ikke spørgsmålet, da det jo næsten gi'r sig selv,
hvilken der er mest magtfuld...

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-11-03 09:58

Mogens Knudsen wrote:

> Jeg forstår slet ikke spørgsmålet, da det jo næsten gi'r sig selv,
> hvilken der er mest magtfuld...

Umiddelbart vil jeg mene den med færrest hk, da den naturligvis er
gearet lavere end den der hyler 150hk ud af den stakkels dieselhakker.

Jeg fravalgte en ældre (1998) Mondeo 2.0 (130hk) til fordel for en
Carina 2.0 (126hk) da Mondeoen er næsten astmatisk under 4000 omdr.
Faktisk var 1.8'eren mere apellerende under 4000, til gengæld dør den
ud der hvor 2.0'eren vågner op.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-11-03 10:01

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Umiddelbart vil jeg mene den med færrest hk, da den naturligvis er
> gearet lavere end den der hyler 150hk ud af den stakkels dieselhakker.

Hvis bilerne er identiske bortset fra motoren må gearingen være den samme...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 05-11-03 10:08

[klip]

> Jeg forstår slet ikke spørgsmålet, da det jo næsten gi'r sig selv,
> hvilken der er mest magtfuld...

Ja, hvis man forstår sammenhængen mellem moment, omdrejninger og hk

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-03 18:43

> Jeg forstår slet ikke spørgsmålet, da det jo næsten gi'r sig selv,
> hvilken der er mest magtfuld...
>

> /Mogens

Hørt.
De to motorer ER forskellige, der blev sagt at de begge havde 300 NM ved
1800-2200 omdr. Men at de havde hhv 135 og 155 Hk.
Altså må de to motorer have ens karakteristik op til 2200 omdr. (ellers har
de ikke sammen moment ved det omdr. tal).
Ved at eller andet omdrejnings tal over 2200 omdr. må de så begynde at ændre
karakteristik i forhold til hindnanden.

Hvilken der er føles mest magtfuld er simpel logik.
Da diesel har en begrænset forbrændingshastigehed kan der ikke være den
store forskel på max omdr. på motoren.

Til sammenligning:
Jeg har prøvet Bora / Golf 1,9 VW TDI
Som har følgende data hhv.130/150 HK ved 4000 omdr. - 310/320NM ved 1900
omdr.
Disse to motor føles ret ens (jeg har prøvet begge), men den 150 HK viser
dog for alvor tænder når den får nogle omdr. og der mærker man forskellen.
En alm. person vil ikke kunne mærke forskel på 310 og 320 NM ved 1900 omdr
(og samme gearing).
Men de 130 og 150 HK i de høje omdrejninger vil nemt kunne mærkes.
De to biler bliver først markant forskellige når der rundes ca 3500 omdr.

Gæt selv hvad for en der er mest magtfuld ved høje omdr.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-11-03 10:02

Morten Fruergaard wrote:

> Med mindre man vil misforstå denne sætning:
> 2 identiske (fiktive) turbodiesel biler med forskellig motor:
>
> Kan det da ikke forstås på andre måder, at de er 100 % ens - på nær motoren.

Mener du ikke gearkassen er en del af motoren?
Er topstykket en del af motoren?
Er manifolderne en del af motoren?
Motorstyringen? (chip 130hk's til 160hk fex)

Det er jo en entusiastgruppe det her ikke hovedbanegården.

> At Martin så burde have brugt et andet ordvalg i sin kommentar til Mikael er
> en anden ting...

Det er vel også derfor jeg ikke var så eftergivende.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-11-03 10:06

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> da ikke forstås på andre måder, at de er 100 % ens - på nær motoren.
>
> Mener du ikke gearkassen er en del af motoren?

Nej. Gearkassen er en selvstændig enhed på en bil. Ikke som på en mc motor,
hvor det hele er en enhed.
Hvis din gearkasse er defekt går du så rundt og siger, at der er noget galt
med motoren?
Nej, vel...

> Er topstykket en del af motoren?
> Er manifolderne en del af motoren?
> Motorstyringen? (chip 130hk's til 160hk fex)

Sagen underordnet da disse har indflydelse på motorens effekt, og den har vi
fået opgivet.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-11-03 10:08

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> Nej, vel...

> Sagen underordnet da disse har indflydelse på motorens effekt, og den har vi

Kun ganske unøjagtigt, ser du ingen af dem leverer deres fulde effekt
i området hvor momentet er størst.

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 05-11-03 16:51

> Kun ganske unøjagtigt, ser du ingen af dem leverer deres fulde effekt
> i området hvor momentet er størst.

Motor A er ellers utroligt tæt på med topeffekten afleveret ved bare
2340rpm, altså blot 140rpm mere end de 2200rpm, vi med sikkerhed ved giver
300Nm.
(forudsat der ved 2340rpm stadigt er tilnærmelsesvist 300Nm tilrådighed)

Henrik

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 06-11-03 08:48

"martin" <martin@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Kan DU så ikke lige , være så venlig at , forklare mig hvordan to
> IDENTISKE ( fiktive)
> biler kan have en forskellig total gearing.

Jeg er da i grunden ked af, at blive beskyldt for bevidst at misforstå
indlæg....
Det har aldrig været planen....
Jeg gider ikke "slås" for noget som helst i en nyhedgruppe, så det kan da
være at jeg vil overveje om jeg gider løbe risikoen for at blive griset til,
bare fordi jeg svarer på et indlæg....

Jeg syntes iøvrigt at du med din efterfølgende demonstration af viden
omkring sammenhængen mellem effekt, arbejde, omdrejninger og moment burde
kende svaret på dit spørgsmål selv, men ellers skulle du overveje at gå i
boghandlen & købe en formelsamling fra gymasiets højniveau-fysik.... Der
står egentligt alt hvad man skal bruge ifm. beregninger på komponenter i en
motor, eller på bevægelsen af en bil, hvis man samtidigt kan lidt
matematik...

Mvh. Mikael Kristiansen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-11-03 15:36

Mikael Kristiansen wrote:

> Jeg gider ikke "slås" for noget som helst i en nyhedgruppe, så det kan da
> være at jeg vil overveje om jeg gider løbe risikoen for at blive griset til,
> bare fordi jeg svarer på et indlæg....

Så vil jeg lige indskyde at jeg håber du bliver hængende, trods
evt. kritik, for du ligger ind med nogle erfaringer, viden og
overvejelser jeg synes er rigtigt spændende. Jeg synes der er tale
om en decideret "lækkerbidsken" når jeg falder over en tråd hvor
fx. du, Henrik Mortensen eller en af de andre "tunge drenge" har
rullet jer ud i tekniske overvejelser, så bliver hjernen
indstillet på "sugekop" med det vuns..

> Jeg syntes iøvrigt at du med din efterfølgende demonstration af viden
> omkring sammenhængen mellem effekt, arbejde, omdrejninger og moment burde
> kende svaret på dit spørgsmål selv.

Jeg sad med præcis samme tanke, og bla. derfor kan jeg slet ikke
følge den "agressivitet" dit svar blev modtaget med..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 07:42

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> f.eks. mellemaccelerationer, da 300 Nm vel altid er 300 Nm ligemeget om de

Da moment er et udtryk for hvor mange hestekræfter der er tilrådighed ved et
givent antal omdrejninger, vil den 155 Hk have et højere moment ved højere
omdrejninger, derfor vil den 155 Hk være mere kraftfuld i det høje område af
omdrejningsskalaen.

Hvis totalgearingen ellers er den samme på de to biler ville den 155 Hk både
føles og være kraftigere, det er næsten logik.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : martin

Dato : 05-11-03 07:59

> [...]
både
> føles og være kraftigere, det er næsten logik.

Øhh a hva..
Jeg tror at der noget du har misforstået

Moment er et udtryk for hvor meget Træk en motor kan lave
Heste/ kW er et udtryk for hvor meget energi en motor kan lave

Der kan omregnes fra moment til heste udfra en formel ( som jeg ikke,
kan huske ) noget men omdr. * Nm * (en faktor (et fast tal )..

så ..

en motor der leverer 135 Hk med 300 Nm skal gøre det ved et bestemt
omdregnings tal.

der for SKAL en motor der leverer 155 Hk og 300 NM tage flere omdr.
da bilerne ellers er identidke vil det naturligvis resultere i en højere
topfart.

Martin

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-11-03 10:03

martin wrote:

> [...]
> omdregnings tal.
>
> der for SKAL en motor der leverer 155 Hk og 300 NM tage flere omdr.

Nemlig.

> da bilerne ellers er identidke vil det naturligvis resultere i en højere
> topfart.

Det føles mere magtfuldt med bundtræk uden hylen fra en overdrejet
motor, synes jeg.

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-03 18:10

> Nemlig.

Helt misforstået, det er ikke mange motorer der yder max moment og max
effekt ved samme omdr.tal.
Derfor passer jeres antagelse ikke.

Det to motorer kan sagten yde de 300 NM ved næsten samme omdrejningstal
f.eks ca 2000 omdr.
Og dermed føles de ens i det nedre område.
Men effekten kan så udvikler sig forskelligt opefter i omdrejningern.
Hvor den kraftigste så vil føles mere magtfuld i det øverste område.

Det var jo en forudsætning at de begge ydede 300 NM.
Det i sig selv er ikke ret realsitisk da en kraftigere turbodiesel motor
oftest er "programmeret" til at have et højere moment.

Sammenligning:
1,9 VW TDI 130/150 HK ved 4000 omdr. - 310/320NM ved 1900 omd.
[...]
De to biler bliver først markant forskellige når der runders ca 3500 omdr.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-03 17:52

"martin" <martin@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Moment er et udtryk for hvor meget Træk en motor kan lave
> Heste/ kW er et udtryk for hvor meget energi en motor kan lave

Næh jeg har ikke misforstået noget, men du har vist ikke hørt ordentligt
efter i fysik.
Effekt og moment høre sammen med omdrejningerne tæt sammen.
Momentet er lige nøjagtigt et udrtyk for hvor mange HK der ydes ved et
givent omdr.tal.
En motor der har højt moment ved 2000 omd. yder flere HK ved 2000 omdr. end
en motor der har lavt moment ved 2000 omdr.

2 forskellige motorer der har yder 100 Hk ved 2200 omdrjeninger vil begge
have 320 Nm
Derfor kan de 2 forskellige godt yde hhv 135 og 155 HK ved 4500 omdr.

Lad os sige at den motor der yder 135 Hk yder dem ved 4500 omdr. så vil den
ved de omdr have et moment på 211 NM.
Hvis den 155 Hk også yder max ved 4500 omdr. vil den have 242 NM ved de 4500
omdr.

Hvad for en af de to biler vil du tro trækker bedst i det høje område ?

> Der kan omregnes fra moment til heste udfra en formel ( som jeg ikke,
> kan huske ) noget men omdr. * Nm * (en faktor (et fast tal )..

Så er det godt jeg kan dem:
NM = HK* (716/omdr)*9,81
KGM = HK*(716/omd)

> [...]
>
> der for SKAL en motor der leverer 155 Hk og 300 NM tage flere omdr.
> da bilerne ellers er identidke vil det naturligvis resultere i en højere

Næh en 150 Hk og en 130 HK VW TDI, yder begge max effekt ved 4000 omdr. og
iøvrigt max moment ved 1900.
Ved 4000 omdr yder der hhv. 263 og 228 NM
Den 150 Hk vil selvfølgelig kunne køre stærkere de i de højere omdr. har
mere trækkraft til at bryde vindmodstanden.
Hvis ingen vindmostand der var ville de begge kunne køre lige stærkt hvis
motorene ellers kunne gå lige mange omdr.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : EjS

Dato : 05-11-03 12:12

> [...]
> f.eks. mellemaccelerationer, da 300 Nm vel altid er 300 Nm ligemeget om de

Vejer bilerne det samme og har samme gearing/dækmontering og du kører mellem
1800-2200 o/min hvor bilerne har det samme moment er der ingen forskel i
accelerationsevnen og du vil ikke mærke nogen forskel på bilerne.

Først ved høje omdrejninger hvor den med den laveste effekt mister moment
vil du kunne mærke en forskel i trækkraften.

I praksis vil en ændret gearing give en forskel men den lille effektforskel
taget i betragtning er det ikke sikkert der er forskel på bilernes gearing.

MVH EjS

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 05-11-03 16:46

Hvis vi antager at momentkurven er flad som en pandekage mellem 1800-2200rpm
så yder bilen 56,5-69,1Kw, eller 76,9-94 hk.

Da vi ikke får nogen oplysninger overhovedet om det omdrejningstal effekten
lægges ved er den egentligt irellevant. SÅFREMT vi antager at 0-100 kan
gennemføres med 1800-2200rpm.

Eftersom dette IKKE kan lade sig gøre og motor B har et forøget
omdrejningsområde(den større ydelse) vil B klart vinde den diciplin, da den
yder en højere effekt og vil kunne generere et større moment på hjulene,
forudsat samme gearing.

Se her:

Kw= 2*pi*(rpm/60)*moment

Kw*1,36=Hk

Effekt gange tid lig arbejde.
Kw*sek=arbejde.

Vi ønsker max arbejde udført, hurtigst muligt. Altså skal effekten være høj,
og tiden lav.
0-100 hurtigst muligt med identiske biler, blot er Bs motor istand til at
tage flere snoninger(heraf den højere effekt) og B vil vinde den diciplin.

De vil i det daglige føles præcist lige hurtige _SÅFREMT_ du holder dig
inden for det område hvor bilernes momentkurve er identiske, og identisk
placeret rent omdrejningsmæssigt.

Antager vi at disse to motorer begge yder konstant moment på 300Nm, så vil
de være præcist lige hurtige indtil motor A når 2340rpm, hvor effekten da
vil toppe. Her vil Motor B kunne trække videre til 3510rpm uden at miste
moment, og med fordel(afhængigt af hvor stejlt momentkurven i virkeligheden
vil falde) kunne trække lidt højere op i omdrejninger i paradediciplinen.

Svar nok?

Henrik

Fra : EjS

Dato : 05-11-03 22:46

Hej Henrik

> Hvis vi antager at momentkurven er flad som en pandekage mellem
1800-2200rpm
> så yder bilen 56,5-69,1Kw, eller 76,9-94 hk.

Det kan jeg ikke være uenig i.

> Da vi ikke får nogen oplysninger overhovedet om det omdrejningstal
effekten
> lægges ved er den egentligt irellevant. SÅFREMT vi antager at 0-100 kan
> gennemføres med 1800-2200rpm.

Hmm - jeg er ikke sikker på jeg helt forstår dig. Men jeg tror du har ret.

> [...]
den
> yder en højere effekt og vil kunne generere et større moment på hjulene,

Klart nok. Jeg tog blot udgangspunkt i:

> Se her:
>
> Kw= 2*pi*(rpm/60)*moment
>
> Kw*1,36=Hk
>
> Effekt gange tid lig arbejde.
> Kw*sek=arbejde.

Jeg kender formelræset...

> Svar nok?

Jeg går ud fra du mener til Martin Sand...?

> Henrik

MVH EjS