Dark Water (SPOILER)
Fra : Morten Steen

Dato : 04-11-03 23:17

Har lige været en tur i biffen og se subj. Jeg er godt tilfreds!
Fantastisk stemning hele vejen igennem, og jeg fik registreret op til flere
gåsehudsture på min krop.
Det undrer mig dog at selve lejlighedskomplekset ikke blev udnyttet mere?
Jeg mener, det sted i sig selv kan sgu da skræmme enhver fra vid og sans.
Egaliteten i det er jo oplagt til flere creepy scener. De få gange det blev
brugt var det jo også helt perfekt.
Og så kan man måske mene at det "overordnede plot" med pige i vandbeholderen
var lige lovlig let at gennemskue. At hendes intentioner fra "beyond" så var
noget mere tricky er en helt anden sag.
Men bortset fra disse småanker er jeg yderst tilfreds.
Ikke HELT på højde med "Ringu", men absolut en værdig opfølger, hvis man kan
kalde den det.
Hvad siger I?

Morten

P.S. Jeg så filmen i Cinemaxx på Fisketorvet, og bortset fra et par tøser
der havde verdens p.t. mest støjende slikpose på ALLE de forkerte
tidspunkter, og havde en tendens til at skulle kommentere næsten alle scener
med en dum bemærkning, var publikum virkelig disciplinerede.
Den sidste scene hvor Ikoku (eller hvad pokker hun hed) vender tilbage til
lejligheden 10 år efter, kunne man høre en knappenål falde til jorden i
salen.
Stor cadeau!

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-11-03 23:30

Morten Steen wrote:

> Men bortset fra disse småanker er jeg yderst tilfreds.
> Ikke HELT på højde med "Ringu", men absolut en værdig opfølger, hvis man kan
> kalde den det.
> Hvad siger I?

Jeg synes også det er en fin og stemningsfuld film. Dens største problem
er at den minder alt for meget om Ringu. Jeg synes at det var "bare mere
af det samme". Men godt er det da.

/David

Fra : Christian Andersen

Dato : 05-11-03 01:13

Morten Steen wrote:

> Har lige været en tur i biffen og se subj. Jeg er godt tilfreds!
> Fantastisk stemning hele vejen igennem, og jeg fik registreret op til flere
> gåsehudsture på min krop.

Enig. Der er en fantastisk stemning i den film. Jeg kan ikke huske andre
film der har givet mig den følelse.

Dog synes jeg at filmen falder sammen i slutningen. Spøgelset/pigen
bliver simpelthen alt for reel. Det var lidt for meget med en virkelig,
håndgribelig pige der "tog" moren. Hellere beholde de antydninger og
skygger fra tidligere i filmen i stedet for at bruge en muppet, eller
hvad det nu var.

> Den sidste scene hvor Ikoku (eller hvad pokker hun hed) vender tilbage til
> lejligheden 10 år efter, kunne man høre en knappenål falde til jorden i
> salen.

Også her. Jeg sad yderst på sædet og det gjorde alle de andre (en 20
stykker) vist også.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 05-11-03 08:31

"Christian Andersen" <i5qrgl3402@sneakemail.com> wrote in message

> Enig. Der er en fantastisk stemning i den film. Jeg kan ikke huske andre
> film der har givet mig den følelse.

UENIG!
Stemningen den første time af filmen var der slet ikke.

> [...]
> hvad det nu var.

> Også her. Jeg sad yderst på sædet og det gjorde alle de andre (en 20

Jeg sad ikke yderst på sædet på noget tidspunkt.
Fik et par kuldegysninger, men det var også alt....

Rune

Fra : ML-78

Dato : 05-11-03 22:41

> Har lige været en tur i biffen og se subj. Jeg er godt tilfreds!

Jep. Fin film.

> [...]
> Egaliteten i det er jo oplagt til flere creepy scener. De få gange det blev

Enig - men det blev da brugt en del? Størstedelen af filmen udspiller sig i
lejlighedskomplekset.

> Ikke HELT på højde med "Ringu", men absolut en værdig opfølger, hvis man kan
> kalde den det.

Jeg synes egentlig, den er en tand bedre end "Ringu". Det med pigen i
vandbeholderen er som du siger forudsigeligt, men ellers byder den på en mere
fastholdt dyster stemning.

ML-78

Fra : Morten Steen

Dato : 05-11-03 23:45

> Enig - men det blev da brugt en del? Størstedelen af filmen udspiller sig
> lejlighedskomplekset.

Jeg fik heller ikke forklaret mig ordentligt.
Korrekt at meget foregår i komplekset, MEN det er kun få gange at gangene
"bliver brugt" som effekt, så at sige. Altså med lange panoreringer og
sådan. Lidt svært at forklare hvad jeg mener, hvis jeg skal være helt ærlig.
Altså, meget af tiden er der skuespillere i billedet. Bygningen "i sig selv"
var super scary, og kunne være brugt mere. Måske lidt a la The Shining?
Er jeg mere forståelig nu?

Morten

Fra : ML-78

Dato : 06-11-03 22:33

> [...]
> sådan. Lidt svært at forklare hvad jeg mener, hvis jeg skal være helt ærlig.
> Altså, meget af tiden er der skuespillere i billedet.

Jeg vil gætte på, det er fordi historien hovedsageligt fortælles fra moderens
synspunkt. Kameraet er næsten altid med moderen og viser, hvad hun ser (og i
visse tilfælde hvad datteren ser), men ikke mere end det. Filmen lægger med
denne subjektivitet op til, at man sidder med en lille tvivl om, om de mærkelige
begivenheder er virkelige eller kun foregår i moderens uligevægtige sind. Dette
ville nok være sværere at opnå, hvis kameraet begyndte at fjerne sig for meget
fra personerne og udforskede bygningen på egen hånd.

> Bygningen "i sig selv"
> var super scary, og kunne være brugt mere. Måske lidt a la The Shining?

Det kunne man også have valgt. F.eks. fungerer scenen i "The Shining" rigtig
godt, hvor kameraet følger drengen på cykel gennem de lange, tomme gange. Noget
lignende kunne måske også være gjort i "Dark Water" for at give større indtryk
af bygningen, men jeg tror den mere passive stil er bevidst.

ML-78