Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af førstegangs amatør billeder / le~
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-11-03 21:20

Hejsa!

Feedback ønskes på disse billeder...:

http://80.165.164.36/amateur_photography/girl-normal.jpg
http://80.165.164.36/amateur_photography/girl-fuzzyborder_greyscale.jpg

Hvad kan jeg her gøre bedre, eller evt. anderledes?

http://80.165.164.36/amateur_photography/bikini-normal.jpg
http://80.165.164.36/amateur_photography/bikini-gaussian_blur.jpg

Igen.. hvad her? Synes der mangler et eller andet.. det er som om mine øjne
fokuserer lidt for meget på det blurrede, som om det er for fremtrædent..
hvad siger panelet?

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Mic Holm

Dato : 04-11-03 21:35

Hej Martin,

At tage et godt portræt er ikke så let som det lyder. Dit første billede har
IMHO en del uhensigtsmæssigheder:

1) Billedet et dårlig belyst. Det er tydeligvis taget med en indbygget
blitz, som aldrig er et godt udgangspunkt, fordi det lyser ansigtet op på en
grim måde. Det er til gengæld hældigt at den ikke er kraftig nok til at lyse
baggrunden op, hvorfor pigen står frem fra baggrunden, hvilket er godt.

2) Baggrunden er total uintressant, og forvirre meget, når man kigger på
billedet. Det ville være bedre med en ensfarvet, eller meget uskarp
baggrund.

3) Beskæringen er ikke optimal. Der er f.eks. meget luft over hovedet på
pigen uden nogen rigtig grund. Billedet burde været taget tættere på, og på
højkant.

En måde at løsne op for blitzlyset er, at holde et stykke A4 papir op foran
blitzen, i en vinkel, så den bouncer lyset op i loftet. Nu ved jeg ikke
hvilket kamera du har brugt, så der er mulighed for at det ikke virker med
dit kamera, det kommer an på, hvordan kameraet måler lyset, og styrer
blitzen.

Baggrunden burde have været uskarp. Igen sætter et mindre P&S digital kamera
begrænsninger for mulighederne. Prøv at åbne blænden så meget som muligt,
eller flyt modellen længere væk fra baggrunden.

I dit andet billede har du lavet billedet SH og beskåret det. Det er en
gylden regel at modellen bør have luft foran ansigtet, så virker billedet
mere venligt. Som du har beskåret billedet, har hun luft bagved nakken, og
ikke foran ansigtet, Prøv med et andet udsnit, så vil du se, hvad jeg mener.
Behold også noget luft over hovedet på hende.

Nu skal jeg ind og se TV, måske er der en anden der vil tale om de andre
billeder.

--M

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-11-03 21:52

Mic Holm wrote:

> Hej Martin,

Hej Mic!

> At tage et godt portræt er ikke så let som det lyder. Dit første billede

Nej har fundet ud af, at det faktisk er møgsvært.. hehe.

> [...]
> en grim måde. Det er til gengæld hældigt at den ikke er kraftig nok til at
> lyse baggrunden op, hvorfor pigen står frem fra baggrunden, hvilket er

Korrekt. Der var kun en lampe tændt i rummet og det var aften. Blitzen er
indbygget og aktiv.

Men hvad gør man så? Synes at mine billeder bliver slørrede hvis jeg slår
blitz fra.. dette selvom jeg synes jeg har lys tændt med større lumen end
solen...

> 2) Baggrunden er total uintressant, og forvirre meget, når man kigger på

Kalder du min stue uinteressant? heheh

> billedet. Det ville være bedre med en ensfarvet, eller meget uskarp
> baggrund.

Tror jeg hiver hende med udenfor i haven næste gang.. så kan hun stå foran
husmuren istedet for..

Billedet er dårligt taget omend et af det bedre (?) og skulle lige gå
stærkt.

> 3) Beskæringen er ikke optimal. Der er f.eks. meget luft over hovedet på
> pigen uden nogen rigtig grund. Billedet burde været taget tættere på, og
> på højkant.

Hmmm, det skal jeg lige huske!

> [...]
> ikke hvilket kamera du har brugt, så der er mulighed for at det ikke
> virker med dit kamera, det kommer an på, hvordan kameraet måler lyset, og

Jeg har et Canon Digital IXUS V3 og vil lige prøve det med arket næste
gang... lyder som en storm P løsning der meget vel kan risikere, at virke
perfekt!

> Baggrunden burde have været uskarp. Igen sætter et mindre P&S digital
> kamera begrænsninger for mulighederne. Prøv at åbne blænden så meget som
> muligt, eller flyt modellen længere væk fra baggrunden.

Det er det uredigerede billede og jeg har endnu ikke fundet ud af, at gøre
den uskarp med selve kameraet. Dertil bruger jeg Gaussian Blur i GIMP.

Er det noget i den her stil du mener:

http://80.165.164.36/amateur_photography/girl-gaussian-blur-color.jpg

?

> [...]
> ikke foran ansigtet, Prøv med et andet udsnit, så vil du se, hvad jeg
> mener. Behold også noget luft over hovedet på hende.

Det vil jeg lige rode med. Det allerførste billede er som sagt originalen,
for at man kan se hvad billede nummer 2 i rækken kommer fra.

> Nu skal jeg ind og se TV, måske er der en anden der vil tale om de andre
> billeder.

Du skal have mange tak for gode input!!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-11-03 22:04

Martin Johansen [6000] wrote:

> http://80.165.164.36/amateur_photography/girl-gaussian-blur-color.jpg

Eller http://80.165.164.36/amateur_photography/girl-gaussian-blur-color2.jpg

??

Fra : Michael Holm

Dato : 05-11-03 11:57

Det er allerede bedre, men det er vigtigt at du ikke blurre ind over hendes
ansigt i venstre side.

At lave en gauss blur bliver aldrig det samme som at gøre det i optagelsen.
Tag nogle flere billeder. Udendørs, og med en mørk baggrund (nogle rød-gule
træer) og brug blitzen til at oplyse modellen, selvom det er udendørs.

Hvis du kan komme til det, så tag det sent på eftermiddagen, hvor lyset har
en gylden farve (Det kaldes ofte den gyldne time, men på denne årstid varer
den time kun 10 min.) Prøv også med et stykke pergament papir (madpapir)
eller almindeligt tyndt papir foran blitzen.

--Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-03 22:34

Michael Holm wrote:

> Det er allerede bedre, men det er vigtigt at du ikke blurre ind over
> hendes ansigt i venstre side.

Ja det kom jeg til at se bagefter.. det er faktisk svært at styre. Må
hellere øve mig lidt

Prøver jeg lige i weekenden.

Tak for tips!

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 04-11-03 22:37

Ak dog Martin! - men fortvivl ikke...

Øvelse gør mester!!!
Mic har ret i at dit baggrundsvalg var mindre fornuftigt - hvorfor ikke
benytte de smukke farver som findes i naturen?
jeg ved ikke om du har mulighed for det, men ellers benytte et større
objektiv - 135mm. er fornuftigt, eller en nærlense til et forsøg (ved
ikke om det virker, men det kan jo komme an på en prøve!)

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand
(kommende Canon EOS 300D ejer)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-11-03 23:04

Bo M. Havmand wrote:

> Ak dog Martin! - men fortvivl ikke...

Så prøver jeg at lade være

> Øvelse gør mester!!!

Ja det kan jeg mærke allerede nu.. så skulle du have set de første jeg
lavede... GYS

> Mic har ret i at dit baggrundsvalg var mindre fornuftigt - hvorfor ikke
> benytte de smukke farver som findes i naturen?

Fordi det var aften og vi skulle afsted på restaurent, så tiden var lidt
knap

Glæder mig til bladene bliver gyldne og til den første sne falder.. så
bliver det godt med nogle gode natur billeder!

> jeg ved ikke om du har mulighed for det, men ellers benytte et større
> objektiv - 135mm. er fornuftigt, eller en nærlense til et forsøg (ved
> ikke om det virker, men det kan jo komme an på en prøve!)

Det kan jeg ikke med mit kamera. Det er et Ixus V3..

Fra : Pico

Dato : 04-11-03 23:15

Martin Johansen [6000] wrote:
> Bo M. Havmand wrote:

KLIP

> Fordi det var aften og vi skulle afsted på restaurent, så tiden var
> lidt knap

Bortset fra tiden er det da helt genialt, du får foræret en mørk baggrund.
En anden ting, du må aldrig have "travlt" ved portrætter.

> Glæder mig til bladene bliver gyldne

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men her har de været det længe
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-03 08:39

Pico wrote:

> Bortset fra tiden er det da helt genialt, du får foræret en mørk baggrund.
> En anden ting, du må aldrig have "travlt" ved portrætter.

Nej ved det, men lige i denne her situation var det "bare" lige et hurtigt
billede vi havde brug for.

> Nu ved jeg ikke hvor du bor, men her har de været det længe

Hehe.. Kolding (som 6000 antyder), men synes da lige at de mangler det
sidste, bladene. Og jo, så mangler jeg min 128MB kort :-/