Problem med at linke direkte til en unders~
Fra : Holger Wahlström

Dato : 04-11-03 21:24

Når man kommer til mit site, http://www.wahlstroem.dk, udefra, og
klikker på et link, der henviser til en bestemt side, fx
http://www.wahlstroem.dk/pres.htm, havner man uhjælpelig på
forsiden, hvorfra man så skal navigere videre til den ønskede
side, i dette tilfælde "Terapi". Hvordan kan jeg kode mig ud af
det problem?
Sitet har (endnu) frames (top/bund) og er kodet til 2+
browserstørrelser (800x600, 1024x768 og >).
Nogen, der kan hjælpe?
mvh.
Holger

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-11-03 22:41

Holger Wahlström skrev:

> Når man kommer til mit site, http://www.wahlstroem.dk, udefra, og
> klikker på et link, der henviser til en bestemt side, fx
> http://www.wahlstroem.dk/pres.htm, havner man uhjælpelig på
> forsiden,

Faktisk havner man pt. på en fejlside, eftersom dit javascript (i
hvert fald på terapisiden) henviser til "index.htm", mens din
indeksfil hedder "index.html".

> Hvordan kan jeg kode mig ud af det problem?

Nogle af os vil jo hævde at det er et indbygget problem med frames.
Den bedste løsning er at ændre sidestrukturen så du ikke behøver
rammerne.

Men der findes også løsninger der fungerer med rammer. Denne her
synes jeg er ret elegant:

<http://www.quirksmode.org/index.html?/js/framecustom.html>

(se evt. også hvordan den ser ud når man linker direkte til den:
<http://www.quirksmode.org/js/framecustom.html>)

> Sitet har (endnu) frames (top/bund) og er kodet til 2+
> browserstørrelser (800x600, 1024x768 og >).

Hvorfor kode til en bestemt browserstørrelse (som du ikke kan sige
noget sikkert om alligevel). Jeg lagde ikke mærke til noget
specielt da jeg havde siden oppe i Mozilla, men da jeg åbnede den i
IE, manglede noget af skærmbilledet - og eftersom du har fjernet
scrollbarerne i IE, kan man ikke komme frem til dem. Det er
temmelig irriterende (min skærm er 1024x768, men min browser er
ikke).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Holger Wahlström

Dato : 06-11-03 21:56

Hold da op, hvor ville jeg gerne kunne forstå QuirksModes forklaring,
men jeg kan ikke. Når jeg, der ellers taler og skriver engelsk, prøver
at følge anvisningerne, ender det med en blank side + [topframe][main]
eller noget i den stil.
Jeg ville også helst undgå frames, men den vejledning jeg kan finde om
det på nettet kan heller ikke finde ud af at få til at virke på netop
mine sider.
Desuden ville jeg da gerne være fri for at have flere
browserstørrelser, men netop det har været et krav fra nogle af mine
gæster...
Endelig: Hvad jeg KUNNE finde ud af var, at rette index.htm til
index.html på terapisiden.
Altså, man kan ikke være god til alting, så please, Jens, eller en
anden behjertet, hjælp en humanist!
Holger

Fra : N/A

Dato : 08-11-03 20:09

Fra : Holger Wahlström

Dato : 08-11-03 20:09

Jens GyldenkærneClausen skrev:
[SNIP]
1) Hvis du vil have hjælp til at komme videre, så vis hvad du har
gjort.

Læs meget gerne følgende side først
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html> ER GJORT!
[SNIP]

Jeg har omkodet remmesiden, så den nu er i JavaScript. Når jeg så vil
bruge
QuirksModes fremgangsmåde, får jeg, når jeg går ind på min forside, som
resultat "[rest of frameset][rest of frameset]", altså noget, der sikkert
skal erstattes med noget andet. Skriver jeg "top.htm" og "Blank.htm"
bliver det naturligvis [top.htm][Blank.htm].

<script language="JavaScript">
<!--
var query = (location.href.indexOf("?")+1);
var page = 'Blank.htm'
if (query)
{
   page = location.href.substring(query);
}

document.write('rest of frameset');
document.write('<frame name="Blank.htm" src=' + page + '
scrolling="auto">');
document.write('[rest of frameset]');
//-->
</script>

<script language="JavaScript">
<!--

function SymError()
{
return true;
}

window.onerror = SymError;

var SymRealWinOpen = window.open;

function SymWinOpen(url, name, attributes)
{
return (new Object());
}

window.open = SymWinOpen;

//-->
</script>

<script type="text/javascript">
<!--
// Find ud af, hvilken side der skal indsættes i "content"
// Hvis ingen side angivet i URL'en, så indsæt side1.htm
page = (self.location.search) ? self.location.search.substring(1) :
"side1.htm";

// Her skrives framesettet dynamisk
document.writeln('<frameset ROWS="40,*">');
document.writeln(' <frame src="top.htm" name="Holgers psykologisider"
SCROLLING="no" NORESIZE \/>');
document.writeln(' <frame src="'(self.location.search) ?
self.location.search.substring(1) : "Blank.htm";'" name="Blank"
SCROLLING="auto" NORESIZE \/>');
document.writeln('<\/frameset>');
// -->
</script>
</head>

<!-- Hvis javascript er slået fra, vis så default frameset -->

<frameset rows="40,*">
<frame src="top.htm" name="Holgers psykologisider" />
<frame src="Blank.htm" name="Blank" />
</frameset>
<noframes>
desværre ikke frames.</p>
</noframes>

<script language="JavaScript">
<!--

window.open = SymRealWinOpen;

//-->
</script>

Magne Heen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
[SNIP]
> Feilsiden som kommer opp forteller at:
> The requested URL /Typografiark\style.css was not found on this server.
>
> Rett opp skåstreken foran style.
>
> Mulig dette hjelper.

Tak for det. Det var sikkert en fejl, og jeg har rettet den, men det hjalp
ikke på mit egentlige problem.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-11-03 22:05

Holger Wahlström skrev:

> [...]

> Jeg ville også helst undgå frames, men den vejledning jeg kan
> finde om det på nettet kan heller ikke finde ud af at få til

Se 1.

> Desuden ville jeg da gerne være fri for at have flere
> browserstørrelser, men netop det har været et krav fra nogle
> af mine gæster...

Hvis du laver en side der kan skalere, behøver du slet ikke tænke
på browserstørrelser.

> Altså, man kan ikke være god til alting, så please, Jens,
> eller en anden behjertet, hjælp en humanist!

Jeg skal gerne prøve at hjælpe - men det forudsætter at du læser 2
links først. Det ene er det der står tidligere i dette indlæg. Det
andet kan du finde i min signatur (herunder).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-11-03 23:32

Holger Wahlström skrev:

> Jens GyldenkærneClausen skrev:
> [SNIP]
> 1) Hvis du vil have hjælp til at komme videre, så vis hvad du
> har gjort.

Teknisk note: Marker venligst dine citater med citattegnet ">"
foran hver linje. Mange programmer formaterer (korrekt markerede)
citater anderledes end nyskreven tekst - det gør det lettere at
overskue et indlæg.

> Læs meget gerne følgende side først
> <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html> ER GJORT!

Hm - læste du også andet afsnit på siden ("Hvad gør du?")

Et lille uddrag:
***********************
Den bedste måde at vise hvad du har gjort, er ved at give et link
til siden.

Hvis du kun viser et uddrag af siden, så kan fejlen skyldes noget
der ikke er med. Hvis du viser hele din side, så bruger det alt for
meget båndbredde, er svært at finde rundt i, og nyhedsklienter kan
tilføje flere fejl ved at ombryder linjer. Disse fejl spilder folks
tid, som de kunne have brugt på at rette den rigtige fejl.
***********************

> [...]
> så vil bruge QuirksModes fremgangsmåde, får jeg, når jeg går
> ind på min forside, som resultat "[rest of frameset][rest of

Ah - efter at have kigget på Quirksmode-vejledningen tror jeg at
jeg kan gætte hvad der er galt (NB: Havde du givet et link til
siden, ville det ikke være gætteri)

På siden om customized framesets står bl.a.:

document.write('[rest of frameset]');
document.write('<frame name="content" src=' + page + '
scrolling="auto">');
document.write('[rest of frameset]');

Her skal du selv erstatte med dine egne rammedefinitioner.

> altså noget, der sikkert skal erstattes med noget andet.

Præcis.

> Skriver jeg "top.htm" og "Blank.htm" bliver det naturligvis
> [top.htm][Blank.htm].

Nej. Meningen er at du skal skrive resten af din rammekode - ikke
kun filnavnene, men også <frame name="...">. Altså noget i retning
af

document.write('<frame name="top" src="top.html">');

> Magne Heen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Teknisk note: Det er sjældent praktisk at samle svar på flere
indlæg i ét. Dels bliver det svært at se hvad citatmarkeringen står
for (hvis den er der) og dels betyder det at man ikke
får glæde af trådstrukturen i debatten.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Holger Wahlström

Dato : 09-11-03 12:47

Jens GyldenkærneClausen wrote a.o.t. in
dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ah - efter at have kigget på Quirksmode-vejledningen tror jeg at
> jeg kan gætte hvad der er galt (NB: Havde du givet et link til
> siden, ville det ikke være gætteri)

Her er linket (som jeg har lavet som en pdf-fil, da den jo er skjult
i heuristikken, og ikke kan ses på nettet (tror jeg)):
http://www.wahlstroem.dk -> Intern (ingen login-data) -> Check In

Jeg er kommet så langt, at QuriksModes js ikke gør nogen skade =
viser en blank side med [rest of frameset][rest of frameset] som
indhold. Jeg kan m.a.o. bruge siderne helt som før jeg begyndte at
ønske mig, at man skulle kunne komme ind på en vilkårlig side udefra.

Nu er problemet: hvor ligger fejlen, når jeg får en 404 og en
adresselinje, der fx kan se sådan ud:
http://www.wahlstroem.dk/index.htm?http://www.wahlstroem.dk/K.htm
når jeg vil ind på siden www.wahlstroem.dk/K.htm udefra?
Blank.htm er "fordelingssiden" for browserstørrelser.

I øvrigt: Tak, Jens, for din tålmodighed, også med at disciplinere
mig som bruger af nyhedsgrupper. Oprindelig var jeg kun interesseret
i at have et site, men jeg er blevet bidt af et eller andet, der gør,
at "det andet", teknikken, også interesserer mig. Indtil videre er
jeg en newbie og vil gerne lære - både netikette og ordentlig og
hensigtsmæssig kodning.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-11-03 17:59

Holger Wahlström skrev:

> Her er linket (som jeg har lavet som en pdf-fil, da den jo er
> skjult i heuristikken, og ikke kan ses på nettet

Al (ikke-serverbaseret) kildekode kan ses på nettet - også din
framekode. Prøv at vælge "vis kilde" på din egen side.

Det er o.k. at du lægger en pdf-udgave af html-koden, men det er
meget bedre at kunne se koden i en browser - hvad man da heldigvis
også sagtens kan på adressen <http://www.wahlstroem.dk>.

Du skriver nu:

document.write('<frame name="Holgers psykologisider"
src="top.htm"'>);
document.write('<frame name="Blank" src=' + page + '
scrolling="auto">');
document.write('<frame name="Blank" src="Blank.htm"'>);

- det vil sige at du laver to rammer med samme navn ("Blank"). Det
er en fejl. Jeg har ikke selv afprøvet quirksmode-metoden, men jeg
vil tro at du skal fjerne den sidste document.write-linje.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Holger Wahlström

Dato : 09-11-03 19:38

> [...]
> er en fejl. Jeg har ikke selv afprøvet quirksmode-metoden, men jeg
> vil tro at du skal fjerne den sidste document.write-linje.
Nope! Det virker ikke. Jeg må arbejde videre med de variabler, der
er.
Thanks alligevel.