Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon A40 / A60
Fra : sharky

Dato : 04-11-03 21:06

Hej,

Hvad er forskellen på disse 2 ?

På forhånd tak.

Fra : Morten Bested

Dato : 04-11-03 21:16

A60 har markant bedre makro funktion (mulighed for at gå tæt på motivet),
mulighed for manuelt at bestemme blænde og lukketid, samt manuel fokus og et
par andre ting.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 21:43

Morten Bested <morten@bested.net> wrote:

> [...]
> mulighed for manuelt at bestemme blænde og lukketid, samt manuel fokus og

Og så er den en generation nyere med nyere elektronik, som må formodes
at være mere avanceret etc. Den har Digic-processor og AiAF autofokus
med flere målefelter. Det mener jeg ikke, A40 har. Men du kan jo selv
læse nogle anmeldelser på nettet. Konklusionen må i hvert fald være, at
A40 skal være en hel del billigere, da det er en ældre model. Men der
kan sagtens være nogen, der har den liggende på lager og vil have fuld
pris.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 04-11-03 21:48

sharky wrote:
> Hvad er forskellen på disse 2 ?

A60 er en nyere version af A40.

Den har en række indstillingsmuligheder og forbedringer som ikke var der
på A40.
Dens indbyggede blitz er efter min bedste overbevisning ikke lige så god
som A40's, men det er ikke nogen stor forskel.
Hvidbalancen på auto er bedre til indendørslys, men lidt dårligere til
blandingslys (eller også har jeg bare været uheldig

A60 arbejder lidt hurtigere og har bedre preset-muligheder og menuer.

Hvis du søger tilbage i gruppen (brug evt groups.google.com) så ligger
der en del om A60 (og A70 som er næsten identisk med A60, det er kun
megapixel og digitalzoom der er til forskel) fra da det kom frem. Her er
der også en del sammenligninger med A40.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : .Kody

Dato : 05-11-03 09:07

Hejsa

Jeg har et A40

Jeg kan se at noget at det i skriver ikke passer
Jeg kan fortælle at den har :
- AiAF autofokus med flere målefelter (3 stk)
- Mulighed for manuelt at bestemme blænde og lukketid

Jeg kender ikke A60, men jeg må sige at A40 har et ekstremt lavt
strømforbrug
1 opladning ( 4 AA), kan sagtens klare 200 billeder, fremvisning af 200 på
display, samt overførsel til PC via USB.

..Kody

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-11-03 09:56

..Kody wrote:

> Jeg har et A40

Det har jeg skam også haft , og mine forældre har det nu, så jeg
tager jævnligt billeder med de to kameraer side om side. Godt nok er der
en del forskel på hvordan min mor bruger kamera, og hvordan jeg gør, men
jeg mangler en del småting på A40 når jeg har vænnet mig til A70 og skal
vise hende hvordan hun kan gøre det godt (hun har fotograferet analog
spejlrefleks i mange år, så der er lidt at sætte sig ind i - trods alt)

> Jeg kan se at noget at det i skriver ikke passer

(Det er lettere at forholde sig til hvad du 'svarer på' hvis du citerer
det )

> Jeg kan fortælle at den har :
> - AiAF autofokus med flere målefelter (3 stk)

Ja, men ikke med DIGIC processor, og 5 stk (A60) er stadig flere end 3

> - Mulighed for manuelt at bestemme blænde og lukketid

Ja, men ikke mulighed for at forprioritere lukkertid (sætte en lukkertid
og så skal kameraet klare resten) og tilsvarende med blænde. Den
manuelle mode er i øvrigt kommet til at fungere væsentligt bedre i A60
end den gjorde i A40 efter min mening.

> Jeg kender ikke A60, men jeg må sige at A40 har et ekstremt lavt
> strømforbrug
> 1 opladning ( 4 AA), kan sagtens klare 200 billeder, fremvisning af 200 på
> display, samt overførsel til PC via USB.

Jeg har ikke lavet sammenligning med samme brug og batterisæt, men min
oplevelse er at batteritiden er ca den samme eller lidt bedre på A60/70.

Dpreview har ikke sammenlignet batteritiden decideret, men var mildest
talt godt tilfreds: <http://www.dpreview.com/reviews/canona70/page9.asp>
nederst: Vi har aldrig testet et kamera med bedre batteriperformance
(frit oversat).

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-11-03 10:05

sharky wrote:

> Hvad er forskellen på disse 2 ?

Du skal være ret obs på priserne - A60 kan fås for ca 1800 kr herhjemme
og sikkert endnu billigere i Tyskland, jeg ville ikke vælge A40 før den
når ned i 1200 eller derunder, og selv da er der noget mere fremtid i
A60

Hvor bor du henne i landet - måske kan du komme og se forskellen hos en
af os andre?

TDC butikkerne har nogle steder begge kameraer i butikken (eller de har
A40 + A70 - forskellen er som tidligere skrevet næsten den samme, blot
ikke på pris og megapixels), så måske kan du få dem i hånden, og se på
mode-dial og placering af knapper osv selv

Læs evt dpreview igennem for dem begge (A40 blev ikke selvstændigt
anmeldt fordi det var for meget en opdateringsversion af a20):
<http://www.dpreview.com/reviews/canona70/page3.asp>
<http://www.dpreview.com/reviews/canona20/page3.asp>

- men hvis vi skal være fair skal man selvfølgelig have et rigtigt
a40-review også:
<http://www.dcresource.com/reviews/canon/a40-review/>

mvh

Jesper Brunholm