Franske biler - Renault Megane Touring
Fra : Anders

Dato : 04-11-03 19:42

Hej med jer,

Jeg står over for at skulle købe en ny bil og har bl.a. været ude at prøve
køre en Renault Megane Touring ; - st.car udgaven. Ligeledes er Citroen
Xsara og C5 været prøvekørt.

Jeg har hørt et rygte om at franske biler skulle være dyre i reservedele.
Eksemplet skulle være at en slange til en citroen er formstøbt og derfor kan
kun de originale reservedele bruges.

Men hvordan med Renault? Har de det på samme måde?

Hilsen

Anders

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-11-03 20:15

Anders wrote:

> Jeg har hørt et rygte om at franske biler skulle være dyre i reservedele.

Det er da utroligt som rygter kan blive ved... hvis der er noget som er dyrt
at køre i, så er det en japansk bil som Mitsubishi.. and that's a fact.

Fransk, herunder Citroën og Peugeot er billige i dele. Ligger i nogenlunde
samme prisleje som så meget andet japansk/tysk når vi snakker sliddele.

Kan da fortælle at en bil som fx. Toyota Carina er dyrere i bremsedele end
en Citroën ZX er.

Huyndai er dyr!! Meget dyr.. dette fordi der bruges Mitsubishi dele. Dette
gælder for så vidt muligt den ældre generation af Accent fra 93-97.

Hvem sagde franske biler var dyre i dele???? hmmm

> Eksemplet skulle være at en slange til en citroen er formstøbt og derfor
> kan kun de originale reservedele bruges.

Det lyder lidt som misvisende rygter fra den modsatte lejer.. lidt ala MS'
angreb mod Linux-samfundet... konkurrenten har noget som er bedre, lad os
straks bashe det for vildt!! :-/

Så venner... lad os nu stoppe det korstog mod franske biler og deres
"dårligdomme" og "dyre priser"... det er løse rygter og bør glemmes.

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 04-11-03 20:23

Jeg må tilslutte mig at jeg også har gode (omend ikke så mange) erfaringer
med min Xantia fra 99. De 20.000 km jeg har kørt i den har resulteret i en
enkelt 880 kr's udskiftning af en ABS føler. Ellers er der bare blevet
skiftet olie og dæk (til vinter). Det kan jeg i hvert fald ikke brokke mig
over. Min mitsubishi colt fra '86 kostede mig adskillige tusinde kroner i
løbet af få måneder og kun 13.000 km.

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 23:31

> Så venner... lad os nu stoppe det korstog mod franske biler og deres
> "dårligdomme" og "dyre priser"... det er løse rygter og bør glemmes.

Århhh hvad.....

/Claus

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 05-11-03 11:56

> [...]
dyrt
> at køre i, så er det en japansk bil som Mitsubishi.. and that's a fact.

De er ikke dyre at køre i! De har dyre reservedele - som man heldigvis ikke
har så meget brug for

Cheers
Rolighed

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-03 22:27

René Rolighed Christensen wrote:

> De er ikke dyre at køre i! De har dyre reservedele - som man heldigvis

Det var også det jeg mente

> ikke har så meget brug for

Lige så meget som på alle andre biler

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 04-11-03 20:32

> Men hvordan med Renault? Har de det på samme måde?

Der verserer mange rygter, men at reservedele til franske biler skulle være
dyre er i hvert fald ikke rigtigt. Du kan få stort set alle sliddele
uoriginalt, og med en god mekaniker (ikke aut.) koster det ikke meget at
sende en fransk bil på værksted. Tilmed er de også ret holdbare - bare lige
for at mane det rygte i jorden med det samme

MVH Klaus

Fra : Jive

Dato : 04-11-03 20:59

Der er jo så lige det ved det, at bruger man uoriginale dele, er der nok
lige et par klausuler i kontrakten der gør at garantien bortfalder !!! Så
ind til garantiperioden er gået kan jeg KUN anbefale at bruge ORIGINALE dele
!! Også selv om de ER dyrere. Men kan det på den anden side ikke også blive
dyrt med de uoriginale hvis garantien forsvinder ??? Bare lige en lille
tankevækker. Jeg vil så sige, at jeg har ikke på fornemmelsen at de fleste
europæiske bilmærker er dyre at reparere på eller dyre i reservedele.

Jive.

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 04-11-03 22:05

> [...]
> tankevækker. Jeg vil så sige, at jeg har ikke på fornemmelsen at de fleste
> europæiske bilmærker er dyre at reparere på eller dyre i reservedele.

Måske du lige skulle læse lidt på den nye lovgivning på området - og spare
lidt på !!!-tegn og de store bogstaver Det er sådan, at du kan få din
bil serviceret hos ikke aut. værksteder og stadig opretholde garanti. F.eks.
Automester og flere andre af samme type. Dette gælder i hele den lovpligtige
to års garantiperiode, og det er først i tilfælde af en evt. kulance sag
efter den lovpligtige dæknings udløb der kan tænkes at blive problemer.

MVH Klaus

Fra : Max[DK]

Dato : 05-11-03 07:26

> [...]
> to års garantiperiode, og det er først i tilfælde af en evt. kulance sag
> efter den lovpligtige dæknings udløb der kan tænkes at blive problemer.

Ja men der skal stadig bruges nogle bestemte dele, kan ikke huske om det
hedder e-mærket... det er ikke alle uoriginale dele som er det(men der er
også nogle der er det). Der stod lidt om det i motor for ikke så lang tid
siden

/Max

Fra : Kim_Kristensen

Dato : 05-11-03 12:38

> [...]
sag
> efter den lovpligtige dæknings udløb der kan tænkes at blive

Det i kommer med der er det lige så løse rygter som dem i selv stiller
spørgsmål ved, eller er det facts i har et eller andet sted fra? Det er
vel ikke kun reservedelspriserne der er interessante, men også mængden
af dem så det samlede regnskab kan ses.

I øvrigt er det da en udmærket ide at servicere bilen autoriseret så
længe den er ny, i hvert fald hvis der er tale om en Renault som i
overskriften. Renault har ikke to års garanti men som de selv skriver ”
24 mdr. international reklamationsret” hvilket er meget forskelligt fra
garanti, så nå de første seks måneder med ægte garanti er overstået er
jeg ret sikker på at forhandleren vil bruge de uoriginale dele som
argument til at afvise eventuelle klager.

Med venlig hilsen Kim

http://www.kandu.dk/

Fra : KASO

Dato : 05-11-03 14:35

"Kim_Kristensen" skrev d. 05-11-03 12:38 dette indlæg :

> [...]

> jeg ret sikker på at forhandleren vil bruge de uoriginale dele som
> argument til at afvise eventuelle klager.

Selv en nok så opfindsom autoriseret mekanikker kan ikke bruge en
"uoriginal" bremseklods som undskyldning for en defekt vandpumpe. Mao.:
Værkstedet skal kunne bevise, at det er de uoriginale dele, der er skyld
i evt. fejl. De fleste sliddele på biler idag er leveret af
underleverandører - og man kan derfor trygt anvende dele med
underleverandørens logo på - de er identiske med "original-delene" fra
samme samlebånd.

Mht. antallet af reservedele, har jeg haft 3 Mégane-varianter siden '97
- 2 Scénic og en Coupé. 1. Scénic havde jeg kun alm. service på - nye
bremser efter 60.000 km. Solgt efter knapt 4 år/78.000 km. 2. Scénic:
kun alm. service, men nye bremser foran efter 40.000 km, da de havde
hængt. Har pt. kørt godt 50.000km. Coupé: 4,5 år/68.000 km - alm.
service, bremser v. 60.000km. Ny tandrem efter 4 år - (dyr på 16V motor:
4.800kr. inkl. ny vandpumpe (skiftes samtidig "for en sikkerheds
skyld")). El-drevne sideruder bag er et problem på Coupéen - også min.
Efter foreløbig knap 200.000km i Méganevarianter, vil jeg derfor ikke
være nervøs for behovet for reservedele, men blandt de franske, er
Renaults dele i den dyrere ende, men da behovet ikke er stort, ville jeg
ikke være nervøs for det.

Jeg har til gengæld erfaring for at vores Renault'er kører længere på
literen end opgivet. Coupéen ligger således på et gennemsnit på mellem
15 og 17km/l (14,5 km/l opgivet), hvilket er ganske tilfredsstillende -
det hjælper også på totaløkonomien.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 05-11-03 09:00

"Jive" <mailto:jesper@NOSPAMjacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Franske biler - Renault Megane Touring"

> ...kan jeg KUN anbefale at bruge ORIGINALE dele!! Også selv om de ER dyrere.

At originale dele er dyrere gælder sådan set alle bilmærker og ikke kun de
franske. Så det er ihvertfald ingen begrundelse for at vælge franske biler fra.

Ebbe - der er meget glad for sin Citroën Xsara Weekend 2.0 HDI

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:193.89.116.55)

Fra : Thomas

Dato : 05-11-03 08:13

"Anders" <AndersSletDette.R@postman.dk> wrote in message
> [...]
> køre en Renault Megane Touring ; - st.car udgaven. Ligeledes er Citroen

[...]

Og hvilken een hælder du mest til?
Hvad synes du om Megane'n?
mvh
Thomas

Fra : Søren Christensen

Dato : 05-11-03 16:59

"Anders" <AndersSletDette.R@postman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> kun de originale reservedele bruges.
>
> Men hvordan med Renault? Har de det på samme måde?

Jeg så engang at Renault havde reservelsindex på 99... Kender ikke lige de
andre. Men jeg har personlig
aldrig haft problemer i at skaffe billige gode uorg dele.

Venligst

Fra : ..Møller

Dato : 05-11-03 20:33

> [...]
kan
> kun de originale reservedele bruges.
>
> Men hvordan med Renault? Har de det på samme måde?

se reservedelsindes på www.fdm.dk

hvis du ikke kan se dem så sig til, så kommer jeg med det uddrag, men
Samlet index:
Peugeot 306: 74
Seat Ibiza 1.4: 76
Skoda Octavia: 78
VW Golf 1.6: 80
Ford Mondeo: 96
Hundai Accent: 99
Audi A4: 99
Toyota Corolla: 101
Citroen Xantia: 101 (men her passer de fleste Peugeot reservedele til alt
undtagen karosseri,
BMW 218: 110
Renault Scenic 1.6: 110
Opel Astra 1.6: 120
M-B E220: 122
Volvo V70 2.4 130

Motor:
PSA i bund 70
Opel i top 130

EL
PSA i bund 74
Volvo i top 130

Sliddele:
Peugeot 306: 700
Renault: 170

Karrosseri
Peugeot: 65
Volvo: 160

Undervogn
Seat: 70
Peugeot 77
M-B: 125

Det er alt for originale dele, men originale og OEM-dele kan til Franske
biler fås billigere ved parallelimportører.
--
Møller

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-11-03 20:37

On Wed, 5 Nov 2003 20:33:14 +0100, "..Møller" <eamhvem@hvadget2net.dk>
wrote:

>se reservedelsindes på www.fdm.dk

Det var s***** -> nu har jeg søgt efter dét, jeg ved ikke hvor længe.
Men hvor finder jeg det på siden?
(direkte link)

/Mogens

Fra : ..Møller

Dato : 05-11-03 21:05

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Det var s***** -> nu har jeg søgt efter dét, jeg ved ikke hvor længe.
> Men hvor finder jeg det på siden?
> (direkte link)
>

> /Mogens

Du skal da også altid hjælpes:
Motor nr 10 side 14-

eller
http://www.fdm.dk/System/soeg/search_fdm.asp?RESMASK=MssResCus.msk&CFGNAME=MssFind.cfg&mlvl1=22&QUERY=reservedelspriser&sbmSoeg.x=26&sbmSoeg.y=9
og her er den i kort udgave:
http://makeashorterlink.com/?C43F24376
--
Møller

Fra : Kim_Kristensen

Dato : 05-11-03 23:08

> [...]
http://www.fdm.dk/System/soeg/search_fdm.asp?RESMASK=MssResCus.msk&CFGNA
ME=MssFind.cfg&mlvl1=22&QUERY=reservedelspriser&sbmSoeg.x=26&sbmSoeg.y=9

Det er rigtigt at en uoriginal bremseklods vil være svær at forbinde med
en defekt vandpumpe, men en uoriginal del i et system som man gerne vil
have forhandleren til at dække kan være en helt anden snak.

Garanti som omfatter de første 2 eller 3 år og ofte op til 100.000 km
som på de fleste japanske biler, og en del mærker fra andre lande er jo
en ting. FDM fortæller om reklamationsret som for eksempel Renault har
de første to år at:

”Ifølge købeloven har forbrugeren to års reklamationsret. Fejl, der
konstateres inden for de første 6 måneder efter levering formodes at
have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre sælger kan
sandsynliggøre noget andet. De resterende 18 måneder af
reklamationsfristen er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en
mangel, og at den var tilstede, da bilen blev leveret.”

Så det er kun de første 6 måneder at det påhviler forhandleren at bevise
at en fejl er kundens egen skyld for at slippe, de 18 efterfølgende
måneder er det kunden som skal bevise at fejlen det er producentens fejl
for at få forhandleren til at æde en reparation. Behovet for reservedele
er nok (eller forhåbentligt) ret begrænset i de første 6 måneder, mens
uoriginale vil være et godt argument for at undgå en reparation på
forhandlerens regning der efter (så længe det er i de samme systemer).
Jeg ved godt at uoriginale i mange tilfælde er lige så gode som
originale, originale er jo nogle som bilfabrikkerne ofte får lavet et
andet sted.

Dit mønster med hensyn til reservedele som jo kun er godt er ikke til at
genkende fra de større undersøgelser jeg har set, og det er bestemt ikke
et udtryk for at jeg har noget mod et eller andet mærke.

FDM har i det sidste nummer undersøgt reservedelspriser på nogle biler,
ikke så mange men har undersøgt prisen på mange dele pr. model. I det
totale reservedelsindeks ser række følgen sådan ud (franske, japanske og
Hyundai)

Peugeot 306 1,8 16V
Hyundai Accent 1,5
Toyota Corolla 1,6
Citroen Xantia 1,8
Renault Scenic 1,6 16V
(billigst først)

Nå det gælder sliddele er rækkefølgen

Peugeot 306 1,8 16V
Citroen Xantia 1,8
Hyundai Accent 1,5
Toyota Corolla 1,6
Renault Scenic 1,6 16V
(billigst først)

Renault’en har her indeks 167 hvilket hægter de fleste japanske biler af

Der hvor Toyota’en er dyrest af de nævnte er på motor og transmission,
og Hyundai’en er dyrest af de nævnte på elektriske dele. Citroen har i
dette lille selskab de dyreste dele nå det gælder kategorierne
karosseridele og undervognsdele, steder hvor det ikke er muligt at
benytte dele fra Peugeot. Peugeot kommer i øvrigt ret godt ud af denne
sammenligning da de lige har justeret priserne i den rigtige retning,
noget alle de andre kunne lære noget af.

Behovet af reservedele (og måske sliddele) er tilsyneladende ret
forskellig fra mærke til mærke, behovet for service dele er jo fastlagt
af serviceintervallet. Nå der er behov for vejhjælp er der temmelig
sikkert også brug for nogle reservedele, efter ADAC er kommet med deres
opgørelse over 2002 skriver www.bilbasen.dk følgende.

” Helt konsekvent indtager Renault bundplaceringer med modellerne
Megane, Laguna og Espace, mens Clio kun er trediesidst i den lille
klasse, hvor Fiat Punto og Skoda Felicia oftere brød sammen undervejs.”
og ” Toyota markerer sig sædvanen tro med topplaceringer i de to
klasser, hvor mærket er repræsenteret i statistikken, nemlig med Corolla
og Avensis/Carina. Avensis/Carina er i det hele taget undersøgelsens
mest pålidelige modeller med kun 7,6 assistancer pr. 1000
indregistrerede biler. Heroverfor står Renault Megane med 46,2 nedbrud,
der krævede assistance, pr. 1000 indregistrede biler.”

Samtidig kunne det se ud som om det er en god ide at holde fast i sin
garanti (eller reklamationsret), det svenske Motormännens riksförbund
hvert år laver en oversigt over hvor mange biler der bliver leveret som
nye uden fejl. De 10 modeller i toppen af den sidste opgørelse er:

BMW 5-serien 85/64
Nissan Primera 81/53
Opel Corsa 81/67
Toyota Yaris 80/66
Mitsubishi Galant 78/66
Toyota RAV 4 78/68
Ford Fiesta 77/60
Saab 9-5 77/60
Toyota Avensis 77/63
Toyota Corolla 76/65

Og de 10 i bunden:

Volvo S 60 65/54
Volvo S 70/V 70/C 70 65/47
Volvo S 80 65/47
Opel Vectra 64/56
Peugeot 307 64/40
Peugeot 406 63/45
VW Polo 62/31
Mercedes C-klass 61/46
Renault Clio 59/38
Renault Laguna 58/29
(antal biler leveret uden alvorlige fejl / uden mindre fejl)

Et svensk forsikringsselskab som forsikre biler mod driftsrelaterede
sammenbrud til de er 8 år eller 100.000 km gamle laver også jævnligt en
opgørelse over fejlprocent og udgifter ved de forskellige mærker. De
forsikre knap 1,8 millioner biler og beregningerne hvad angår fejl er
pr. 100 af det pågældende mærke, og udgifterne til reparation et
gennemsnit for mærket. Placeringen hvad angår fejlprocent af 34 mærker
ligger således (bedst først):

1 Lexus
2 Toyota
3 Honda
4 Mitsubishi
5 Nissan
6 Hyundai
7 Mazda
9 Citroen
11 Peugeot
21 Suzuki
22 Subaru
28 Renault

Reparationsudgifterne er fordelt således:

1 Lexus
2 Citroen
4 Hyundai
6 Nissan
7 Honda
8 Toyota
10 Renault
15 Peugeot
20 Suzuki
24 Mazda
28 Mitsubishi
31 Subaru

Et engelsk forsikringsselskab laver nøjagtigt det samme men deres totale
rating er lidt anderledes bygget op, de inddrager for uden hyppigheden
af reparationer og udgifterne til samme også dagene på værksted,
bilernes alder og km. Deres totale rating ser sådan ud:

1 Mazda
3 Honda
4 Toyota
6 Hyundai
7 Peugeot
8 Nissan
12 Citroen
14 Mitsubishi
15 Renault
22 Subaru

Nå det gælder hyppigheden af reparationer er rækkefølgen:

1 Mazda
2 Toyota
3 Honda
4 Subaru
5 Hyundai
- Missubishi
6 Nissan
11 Peugeot
13 Renault
15 Citroen

Og udgifterne til reparation:

3 Citroen
4 Peugeot
6 Mazda
8 Honda
9 Renault
14 Hyundai
16 Nissan
18 Toyota
19 Mitsubishi
21 Subaru

Så kan der jo være geografiske forskelle eller politiske beslutninger
fra bilproducenter/importører/forhandlere som gør at forholdet mærkerne
imellem på reservedelspriser kan være forskellige fra land til land, men
defekterne vil jeg tro er ligeglade med den forskel så det er nok helt
det samme.

Med venlig hilsen Kim

http://www.kandu.dk/

Fra : ..Møller

Dato : 06-11-03 17:47

"Kim_Kristensen" <Kim_Kristensen.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> en defekt vandpumpe, men en uoriginal del i et system som man gerne vil
> have forhandleren til at dække kan være en helt anden snak.

Det har jeg ikke skrevet en dyt om!

> Jeg ved godt at uoriginale i mange tilfælde er lige så gode som
> originale, originale er jo nogle som bilfabrikkerne ofte får lavet et
> andet sted.

De er ofte identiske, du kan komme ud for, at producenten af reservedelen
står på reservedelen, men bilmærket står på emballagen

> [...]
> ikke så mange men har undersøgt prisen på mange dele pr. model. I det
> totale reservedelsindeks ser række følgen sådan ud (franske, japanske og

Har du nu igen ikke læst det jeg har skrevet, tallene er taget fra motro,
jeg henviser til bladet:
> [...]

> Et svensk forsikringsselskab som forsikre biler mod driftsrelaterede
> sammenbrud til de er 8 år eller 100.000 km gamle

Her tænker du nok på
http://www.folksam.se/

som jeg sætter stor tillid til
> Med venlig hilsen Kim

Mon vi ikke er enige, men du burde være romanforfatter.

Min XU10J4RS har på 4 år og 100.000 km kun fået skiftet olie og sliddele,
men det skyldes nok, at jeg ikke lader mekanikere kommer i nærheden af den,
nærmer de sig, har jeg heldigvis fjernbetjening, så den er låst før de når
hen til den

--
Møller

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-11-03 17:11

"..Møller" <mailto:eamhvem@hvadget2net.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Franske biler - Renault Megane Touring"

> "Kim_Kristensen" <Kim_Kristensen.news@kandu.dk> wrote in message

> Det har jeg ikke skrevet en dyt om!

Nu var det ment som svar til KASO, der var åbenbart bare kommet nogle indlæg inden
jeg blev færdig og så landede det der hvor det gjorde da jeg sendte det.

> De er ofte identiske, du kan komme ud for, at producenten af reservedelen
> står på reservedelen, men bilmærket står på emballagen

Ja det er ret typisk, og nogle gange er det værre end det. For en del år tilbage
kan jeg huske at folk som havde en Porsche 924 med fordel kunne bede om dele til
en Audi 100 nå de købte de originale dele som de to modeller havde til fælles og
spare penge ved det.

> Har du nu igen ikke læst det jeg har skrevet, tallene er taget fra motro,
> jeg henviser til bladet:
> Motor nr 10 side 14-

Nu begyndte jeg som sagt at skrive på mit før dit var synligt på nettet, så nej
jeg havde ikke læst hvad du skrev.

> [...]
> http://www.fdm.dk/System/soeg/search_fdm.asp?
RESMASK=MssResCus.msk&CFGNAME=MssFind.cfg&mlvl1=22&QUERY=reservedelspriser&sbmSoeg.

Det er en sammenslutning som hedder Länsförsäkringar, det er en kæmpe link så hvis
du søger google efter maskinskaderapport er det den første link der dukker op.

> Mon vi ikke er enige, men du burde være romanforfatter.

Det er muligt vi er enige, i hvert fald har vi delvist brugt samme kilde/kilder.
Hvis jeg udgav noget der overvejende var opstået ved "copy and paste" ville jeg
nok ikke slippe godt fra det, de data jeg har gjort sådan med har jeg jo ikke selv
opfundet. Romaner er jo ofte fiktion, så det vil nok ikke lige være det jeg har
størst held med.

> [...]
> nærmer de sig, har jeg heldigvis fjernbetjening, så den er låst før de når

Min EJ9 har også på de første godt 132.000 km eller ca. 6 år og 3 måneder kun fået
skiftet det som service planen forskriver i motorrummet. Uden for motorrummet er
det blevet til begge sæt dæk (i år), en udstødning fra katalysator og bagud
(husker ikke hvornår), de forreste bremseklodser ved 83.000 km og skiverne ved
100.000 km.

Konens HWW (en 94'er som vi købte ved ca. 151.000 km) har kun ud over servicedele
i motorrummet kostet 2 dæk, en bagpotte, nye klodser kaliber og skiver foran. Den
har nu kørt ca. 182.000 km.

Ingen af dem har kostet os noget som helst i reparation, og det har heller ikke
været reparationer på garantien.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.63.241.52)

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 07-11-03 09:14

"Kim_Kristensen" <Kim_Kristensen.news@kandu.dk> wrote in message

> SNIP af en laaang smøre ...

Hej Kim

Tallene taler jo deres tydlige sprog .. det hverken kan eller vil jeg
benægte. Jeg kan dog for egen personlige regning sige, at disse tal kan jeg
på ingen måde relaterer til min erfaring med franske biler og tilsvarende
værksteder. Sammen med mine forældre er min erfaring baseret på 13
Renaulter, 1 Citroen og 1 Pegeout. I ingen af disse tilfælde har der været
grund til synderlige klager .. i hvert fald ikke hvor det var bilens skyld
... faktisk er det kun en brugtvognsforhandler i Billund og Volvo/Renault i
Grindsted der har bidraget med noget dårligt til min franske
kærlighedshistorie ... Jeg vil derfor aldrig kunne sige andet end godt om
Renault.

Du har dine tal og jeg har min egen erfaring .. og i den sammenligning vil
sidstnævnte naturligvis altid vinde i min situation.

/Jan "Der er totalt pjattet med sin Clio A"

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-11-03 17:40

"hmi@risc-nb3.kom.auc.dk" <mailto:jhm@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> sidstnævnte naturligvis altid vinde i min situation.
>
> /Jan "Der er totalt pjattet med sin Clio A"

Hej Jan

Det er da kun godt at du ikke kan genkende de dårlige tal fra egne erfaringer, men
det er jo også et gennemsnit så nogle over det og andre under. Folk som dig og mig
der kun har erfaring med flere biler af et bestemt mærke eller fra et bestemt land
gennem en længere årrække mangler jo noget at sammenligne med, derfor kan vi godt
gå og tro at det er godt det vi oplever. Nu er det jo ikke mine tal men nogle som
er samlet ud fra en meget bredere erfaring og i en meget større mængde end du og
jeg nogensinde får, og så kan man jo frit vælge om man tror på erfaringerne høstet
fra 5, 10, 20 biler eller fra et par millioner af slagsen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-11-03 09:06

"..Møller" <eamhvem@hvadget2net.dk> wrote in message

> "Anders" <AndersSletDette.R@postman.dk> wrote in message
> Sliddele:
> Peugeot 306: 700
> Renault: 170

Mon ikke det skulle være 70 ?

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : ..Møller

Dato : 06-11-03 17:50

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> "..Møller" <eamhvem@hvadget2net.dk> wrote in message

> Mon ikke det skulle være 70 ?

Rart der er en der er vågen tak for hjælpen, mon der ikke er prel på mit
tastatur og så kan det igge stave.
--
Møller