TCP/IP netværk XP <-> WIN95
Fra : Langkjær

Dato : 04-11-03 19:18

Hej,

Til at starte med må jeg hellere indrømme at jeg ikke er den store
netværkshaj...

Jeg har problemer med opsætning af tcp/ip netværk mellem en PC med XP, og en
PC med WIN95.

De er forbundet med krydset kabel, begge har installeret "Klientprogram til
Microsoft-netværk", "TCP/IP" og "Fil- og udskiftsdeling til
Microsoft-netværk".

De er sat op til samme arbejdsgruppe.

XP er sat op med IP 192.162.160.135, subnet 255.255.255.0

WIN95 er sat op med IP 192.162.160.136, subnet 255.255.255.0

XP'en kører endvidere trådløst netværk, og har herigennem forbindelse til
Internettet. Jeg ønsker ikke forbindelse til internettet fra WIN95, "bare"
forbindelse mellem maskinerne til overførsel af filer. (Det er kun hvis jeg
ønsker forbindelse til Internettet fra WIN95, den skal ha' en default
gateway, eller?)

Jeg kan pinge WIN95 fra XP, men ikke "se" den i stifinder. Jeg kan ikke
pinge XP fra WIN95.

Hvad har jeg gjort galt/overset?

/Langkjær

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 21:17

On Tue, 4 Nov 2003 19:17:57 +0100, "Langkjær"
<langkjaer@nospam.mail.dk> wrote:

>Jeg kan pinge WIN95 fra XP, men ikke "se" den i stifinder. Jeg kan ikke
>pinge XP fra WIN95.

Har du checket om firewall'en er slået til på XP'en?

0:) Jørn G.

Fra : Langkjær

Dato : 04-11-03 23:07

> Har du checket om firewall'en er slået til på XP'en?

Ja, det er den ikke.

/Langkjær

Fra : JSH \(9800\)

Dato : 04-11-03 22:44

Hvis du kører med faste IP-numre på dit lokalnetværk skal opsætningen være:

XP:

IP-nummer: 192.168.0.1

Subnetmaske: 255.255.255.0

Gateway: udfyldes ikke

95:

IP-nummer: 192.168.0.2

Subnetmaske: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.0.1

Indsæt også gerne en eller DNS-servere på 95. Du kan finde numrene, når du
er på Internettet med XP og i en kommando-prompt skriver:

ipconfig /all

Husk også at sikre dig at Deling er Internetforbindelse er aktiveret på XP.
Dette checkes under Egenskaber for opkaldsforbindelsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-11-03 10:05

In article <3fa81dc0$0$29304$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "JSH
\(9800\)" <jstenbakFJERNDETTE@e-box.dk> says...
> XP:
>
> IP-nummer: 192.168.0.1

Irrelevant. Den kan være hvad som helst.

> 95:
>
> IP-nummer: 192.168.0.2

Irrelevant; den skal bare være i samme klasse-C-net som XP'en.

> Gateway: 192.168.0.1

Gateway skal være XP'ens IP-adresse, uanset hvad denne måtte være.

Fortsæt bare med de oprindelige IP-adresser.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-11-03 10:07

In article <3fa7edd8$0$7892$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
langkjaer@nospam.mail.dk says...
> XP er sat op med IP 192.162.160.135, subnet 255.255.255.0
> WIN95 er sat op med IP 192.162.160.136, subnet 255.255.255.0

192.168.x.x mener du vel?

Fra : Langkjær

Dato : 05-11-03 16:52

> 192.168.x.x mener du vel?

Ja, self.

Gateway på WIN95, skal kun udfyldes hvis WIN95 skal på Internettet igennem
XP - ikk? Dette har jeg ikke behov for, og har derfor ikke udfyldt gateway.

Jeg prøvede idag at sætte WIN95's IP op i et FTP program på XP - det
virkede. Så kan jeg kommunikere imellem maskinerne, men de kan ikke "se"
hinanden under netværksteder? Denne løsning er dog ikke min foretrukne, så
jeg ønsker stadig forslag...

/Langkjær

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-11-03 17:33

In article <3fa91d19$0$7170$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
> [...]
> hinanden under netværksteder? Denne løsning er dog ikke min foretrukne, så

Har du 'hakket af' for Netbios over TCP/IP ?

Fra : Langkjær

Dato : 06-11-03 06:25

> Har du 'hakket af' for Netbios over TCP/IP ?

Ved jeg ikke, men vil kontrollere det idag.

/Langkjær

Fra : Langkjær

Dato : 06-11-03 17:03

> Ved jeg ikke, men vil kontrollere det idag.

Når jeg ikke, så det må blive imorgen.

/Langkjær

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 18:01

On Wed, 5 Nov 2003 16:51:47 +0100, "Langkjær"
> [...]

>hinanden under netværksteder? Denne løsning er dog ikke min foretrukne, så

Nå, hvis det kun er under netværkssteder du ikke kan se dem er det jo
ikke det store problem - så er forbindelsen ok. Istede for
Netværkssteder brug Start -> Kør -> og indtast her \\<ip-adresse på
anden PC>. Du kan også prøve med \\<navn> men det er også "ustabilt"
(lissom Netværkssteder) i små hjemmenetværk uden WINS.

0:) Jørn G.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 06-11-03 10:42

"Langkjær" <langkjaer@nospam.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,

SNIP

> Jeg kan pinge WIN95 fra XP, men ikke "se" den i stifinder. Jeg kan ikke
> pinge XP fra WIN95.

Hvis du kan pinge, burde du også kunne køre fildeling.

Du kan sagtens bruge forbindelsen selv om de ikke kan se hinanden i
stifinderen.
Men hvis du bruger NetBEUI vil det gøre det noget nemmere.

Højre-klik på "andre computere" eller "netværkssteder" eller hvad det nu
hedder, søg efter computer, tast IP-adressen på den maskine du vil finde, og
du burde finde den. Så kan du jo "tilslutte netværksdrev", eller lave en
genvej.

Men, nu er det vel ikke bare fordi maskinerne er sat til hver sin workgroup
og der ikke er nogen master-server?
(start med at kontrollere at begge maskiner har samme workgroup.)

Rune

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-11-03 11:18

In article <3faa1780$0$94879$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
rune_friis@adslhome.dk says...
> Men hvis du bruger NetBEUI vil det gøre det noget nemmere.

Suk...

En korrekt opsætning at TCP/IP slår til hver en tid skod-protokollen
NetBEUI.

Vi arbejder efter en korrekt opsætning af TCP/IP...!

Fra : Langkjær

Dato : 06-11-03 17:02

> Vi arbejder efter en korrekt opsætning af TCP/IP...!

Jep.

/Langkjær

Fra : Langkjær

Dato : 06-11-03 17:01

> Du kan sagtens bruge forbindelsen selv om de ikke kan se hinanden i
> stifinderen.
> Men hvis du bruger NetBEUI vil det gøre det noget nemmere.

Jeg skal bruge TCP/IP.

> Men, nu er det vel ikke bare fordi maskinerne er sat til hver sin
workgroup
> og der ikke er nogen master-server?
> (start med at kontrollere at begge maskiner har samme workgroup.)

De er i samme Workgroup.

/Langkjær

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 07-11-03 23:21

Langkjær <langkjaer@nospam.mail.dk> wrote:

> De er forbundet med krydset kabel,

[...]

> Jeg kan pinge WIN95 fra XP, men ikke "se" den i stifinder. Jeg kan ikke
> pinge XP fra WIN95.

Når du ikke kan "pinge" begge veje, så må fejlen ligger der.

Kan Win95 pinge sig selv?

Bruger du NetBIOS-navnen, når du pinger, så prøv med IP-adressen.

Måske står det ene netkort til "full duplex" og det andet til "half
duplex"?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Langkjær

Dato : 10-11-03 16:47

> Når du ikke kan "pinge" begge veje, så må fejlen ligger der.

Lyder logisk.

> Kan Win95 pinge sig selv?

Nej

> Bruger du NetBIOS-navnen, når du pinger, så prøv med IP-adressen.

Jeg pinger med kommandoen PING 192.168.10.XXX. Hvor XXX = 149 for XP, og 150
for Win95

> Måske står det ene netkort til "full duplex" og det andet til "half
> duplex"?

I XP står det til automatisk, i Win95 kan jeg ikke finde fanebladet med den
oplysning? Er det fordi det er et gammelt NE2000 netkort?

Endvidere har jeg lagt mærke til at når netkablet bliver tilsuttet til
Win95, så skriver XP "Netværk tilsluttet med 10Mps" i taleboblen ved
proceslinien.

Måske skal jeg prøve med et nyt P&P netkort?

/Langkjær

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 10-11-03 23:00

> Nej

Så nærmer vi os! Kan Win95 pinge adressen 127.0.0.1? Hvis ikke, så er
der en grundlæggende fejl i hele TCP/IP-installationen. Hvis ja, så kan
det godt være netkortet.

> Jeg pinger med kommandoen PING 192.168.10.XXX. Hvor XXX = 149 for XP, og 150
> for Win95

OK!

> I XP står det til automatisk, i Win95 kan jeg ikke finde fanebladet med den
> oplysning? Er det fordi det er et gammelt NE2000 netkort?

Så vidt jeg husker, kan det ikke konfigureres fra Windows. Det kræver et
DOS-baseret opsætningsprogram, som skal køre fra en ren DOS uden
netværksdrivers indlæst.

> Endvidere har jeg lagt mærke til at når netkablet bliver tilsluttet til
> Win95, så skriver XP "Netværk tilsluttet med 10Mps" i taleboblen ved
> proceslinien.

Et eller andet sted i XP's mange vinduer bør man kunne finde ud af, om
det er indstillet til full duplex. Prøv evt. en 'ipconfig /all' i et
terminalvindue. Du kan jo også bare prøve med forskellige indstillinger
i stedet for 'automatisk'.

> Måske skal jeg prøve med et nyt P&P netkort?

Det ville givetvist være det letteste, men mindre udfordrende!

Du har ikke en hub eller switch, som du kunne prøve at sætte imellem?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Langkjær

Dato : 13-11-03 16:57

> Så nærmer vi os! Kan Win95 pinge adressen 127.0.0.1? Hvis ikke, så er
> der en grundlæggende fejl i hele TCP/IP-installationen. Hvis ja, så kan
> det godt være netkortet.

Ja.

> Du har ikke en hub eller switch, som du kunne prøve at sætte imellem?

Nej.

/Langkjær