Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon A80 billede i søger vs faktisk bille~
Fra : Schebye

Dato : 04-11-03 18:36

Når jeg tager billeder med zoom eller makro med mit Canon A80, så passer det
jeg ser i søgeren ikke med det billede, som jeg rent faktisk tager ?! Er der
nogen, som har været ude for det samme problem ?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-11-03 18:45

"Schebye" <librFJERN@image.dk> wrote in message
> [...]
der
> nogen, som har været ude for det samme problem ?

Det ville også være underligt, om det passede. Du kigger jo ikke ud gennem
objektivet, men gennem det lille hul, der sidder over objektivet. På korte
afstande bliver den fejl, der opstår større. Det hedder paralaxefejl, og
forekommer på alle søgerkameraer. Vil du undgå det kan du evt kigge på den
lille skærm bagpå kameraet.

Spejlreflex kameraet har ikke dette problem, da man ser gennem det samme
objektiv, som tager billedet.

Bo //

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 21:28

> [...]

> det jeg ser i søgeren ikke med det billede, som jeg rent faktisk tager ?!
> Er der nogen, som har været ude for det samme problem ?

Det er helt almindeligt. Men er det for slemt, kan søgeren vel også være
defekt. Du kunne vel ikke uddybe det lidt? Er det for stort, småt,
skævt, blåt eller hvad?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-11-03 22:40

Henrik Münster wrote:

> Det er helt almindeligt. Men er det for slemt, kan søgeren vel også være
> defekt. Du kunne vel ikke uddybe det lidt? Er det for stort, småt,
> skævt, blåt eller hvad?

Så vidt jeg ved, så er Canon A80 et målsøgerkamera, og de vil jo
aldrig vise det korrekte billedudsnit, en målsøger er jo nærmest
at betragte som et vejledne sigteredskab.

Sådan er det også med analoge målsøgerkameraer, der har brugerne
bare nået at glemme, hvad de præcist så i søgeren, når de får
billederne fra fremkaldelse.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-11-03 23:57

On Tue, 04 Nov 2003 22:40:26 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Sådan er det også med analoge målsøgerkameraer, der har brugerne
>bare nået at glemme, hvad de præcist så i søgeren, når de får
>billederne fra fremkaldelse.

Vel formuleret!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-11-03 00:46

Peter Loumann <me@privacy.net> wrote:

> Vel formuleret!

Øh ja? Jeg skriver jo også, at det er helt almindeligt. Schebye skrev,
at billedet ikke passede, når han tog billeder med makro eller zoom.
Billedet skal jo passe nogenlunde. Gør det det, er det helt normalt, at
søgeren ikke dækker det hele, eller der er en parallaksefejl tæt på.
Men det kunne jo også tænkes, at søgeren var defekt. Måske
zoomede den ikke ind, når man zoomede ind med objektivet. Det var
derfor, jeg bad Schebye uddybe sit spørgsmål. En bemærkning om, at
billedet i søgeren ikke passer hjælper os jo ikke meget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-11-03 11:20

On Wed, 5 Nov 2003 00:45:54 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster)
wrote:

>Øh ja?

Ja, det synes jeg.

>Jeg skriver jo også, at det er helt almindeligt.

Ja, det anfægtede jeg vist ikke, for det er rigtigt.

>Men det kunne jo også tænkes, at søgeren var defekt.

Ja ...

>En bemærkning om, at billedet i søgeren ikke passer hjælper os jo ikke meget.

Sandt. Usenet er et debatforum, ikke en support. Det er helt normalt
at en tråd forgrener sig, det er ikke en bug, men en feature. Den der
begynder en tråd, ejer den ikke.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Chr. L.

Dato : 04-11-03 21:32

> [...]
der
> nogen, som har været ude for det samme problem ?

se den engelske manualen side 42,-der står at det billede man tager er
bredere end det man ser igennem søgeren,specielt ved 'close ups'

Chr.