Hvad er lugt for noget?
Fra : Pete

Dato : 04-11-03 18:27

Mig og en af mine kammerater sad og diskuterede da vi
kom ind på hvad duft egentlig er for noget?

Vi overvejede om det var en slags gas som stoffet udsender, men det vil
jo føre til massetab?

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-11-03 18:47

Scripsit "Pete" <lomme@postkasse.net>

> kom ind på hvad duft egentlig er for noget?

> Vi overvejede om det var en slags gas som stoffet udsender,

Det er det - molekyler der fordamper fra det duftende stofs overflade
og i gasform når lugteorganerne i næsehulen. Fordampningen er højest
ved høje temperaturer (frosne varer lugter næsten ikke) eller hvis
duftstofferne er opløst i et passende opløsningsmiddel som selv
fordamper og hiver duftstofferne med sig ud i luften. Derfor anvendes
fx alkolhol som base i parfume.

> men det vil jo føre til massetab?

Det gør det også.

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : N/A

Dato : 04-11-03 18:47

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-11-03 18:47

Scripsit "Bamse" <nospam@nospam.ugh>

> begin 666 afstand.gif
> M1TE&.#EA`@`"`/<``.#@X ``````````````````````````````````````

Lad være med det.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : N. Foldager

Dato : 04-11-03 18:54

On Tue, 4 Nov 2003 18:26:37 +0100, "Pete" <lomme@postkasse.net> wrote:

>Mig og en af mine kammerater sad og diskuterede da vi
>kom ind på hvad duft egentlig er for noget?
>
>Vi overvejede om det var en slags gas som stoffet udsender, men det vil
>jo føre til massetab?

Det er en "slags gas".

Når man kan lugte et stof, er det fordi stoffet udsender molekyler. De
driver med luften og ender ender i vandig opløsning i næsens
slimhinde. Dér kan nerveender detektere dem og give hjernen besked.

Lugtesansen trættes meget hurtigt. Derfor er lugtenervens endegrene
placeret øverst i næsehulen, hvor luftskiftet er ringe ved almindelig,
langsom (laminar) vejrtrækning gennem næsen. Så trættes lugtesansen
ikke unødigt.

Når personen så ønsker at benytte lugtesansen, vil han snuse
kraftigere gennem næsen. Derved opstår der turbulenser, som fører luft
op øverst i næsen, hvor nervegrenene kan detektere dem som ny lugt.

Lugtesansen er stærkt i familie med smagssansen, og de virker sammen.
Smagen af mad er ikke det samme, hvis lugtesansen ikke er med, som
f.eks. ved forkølelse.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-03 21:36

Pete skrev:

>Vi overvejede om det var en slags gas som stoffet udsender, men det vil
>jo føre til massetab?

Lugtesansen er ret fintfølende og skal ikke bruge ret meget stof
for at reagere.

Jeg har læst at man skønner at hansommerfugle næsten kun skal
bruge ét molekyle (de er store) for at kunne lugte en
parringsvillig hun. Det er noget med at det kan lade sig gøre på
lang afstand, der ligger bag skønnet.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 05-11-03 12:30

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> bruge ét molekyle (de er store) for at kunne lugte en
> parringsvillig hun. Det er noget med at det kan lade sig gøre på

Det lærte man mig i min studietid.

Og at de særlige tropesommerfugle brugtes som detektor i gaskromatografer
vedr et eller andet.

Men der må være kommet ny viden til siden da, og følsomhed på kun eet
molekyle, er så fantastisk, at man begynder at blive "metafysisk" og
overveje stråler og fænomener, som fysikerne endnu er blinde overfor. "Mer
mellem himmel og jord".

Jeg amatørforsker i lugte, som er en spændende og forsømt sag, , for mine
lort og pis eksperimenter skal ikke kunne opdages af gæster, og min kone har
heldigvis en bedre lugtesans end mig. Det havde min mor også. Kvinder er jo
hysteriske.
Man adapterer, altså tilvænner sig. Eller man skærper sig, og har jeg lavet
en drink med Fernet-Branca(italiensk bitter) og har sensitiviseret mig ved
et nip, og er i et særligt humør, så kan jeg lugte glasset på meters
afstand.

Jeg tror ikke på min studietids forklaring om, at nerveenden har nogle
proteiner, der er foldet, så de passer som en 3D-puslespilsbrik til det
lugtende molekyle. Jeg tror at vi scanner over et spekter på titusindvis af
molekyler pr automatik, og vi kan fokusere, og hunde selvfølgelig endnu
mere - eller måske vi kunne overgå hunde, hvis vi lagde os i selen med samme
iver som matematikere opdyrker irrationelle tal (en sport jeg har respekt
for, når privatiseret)

Helt som oplympiadesports-rekorder, der udvider menneskehedens grænser, er
det nok gavnligt på sigt, at man er nysgerrig - og kan det føre til gavn for
almenvellet , så evt med statsstøtte.

Fra : Christian Bruun

Dato : 06-11-03 01:16

Hej "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com>!

> [...]
>iver som matematikere opdyrker irrationelle tal (en sport jeg har respekt

Jeg har læst lidt om en teori der foreslår at det er spektroskopisk,
hvilket bl.a. kunne forklare at nogle stoffer som var kemisk
forskellige lugtede ens, fordi de havde nogle spektroskopiske
lighedspunkter.

http://www.answersingenesis.org/docs/3839.asp

Christian

Fra : Bo Warming

Dato : 07-11-03 03:52

"Christian Bruun" <christian@kollegiegaarden.dk> wrote in message
> [...]
> hvilket bl.a. kunne forklare at nogle stoffer som var kemisk
> forskellige lugtede ens, fordi de havde nogle spektroskopiske

Vil man brainstorme om overtro, er Max Plancks konstant ikke det dummeste at
inddrage, men...

Kan DU forklare linkets spektroskopi-teori?

Som en fransk 1800.tals-matematiker skrev, så ved forskningen meget , meget
lidt, og der er langt, langt mere som vi mangler at vide. Det gælder stadig.

Kvantespring er en model og vi aner ikke hvad der egentlig sker i laser
eller fissionsbombe, men når nogle forskere kan blære sig med Planck, kan de
få det trykt

Ihvertfald er der meget spændende at hente i at bryde tabuerne imod at
interessere sig for lugt - det være sig sexferomoner eller lortpis-lugt.
Adaption og fin-følelse er interessante mysterier og viden ville være mere
skatteydergavnlig end Holger Beck Nielsens superstrenge.

Måske vi bedre kan forstå hinandens psyke, hvis vi holder op at overdøve
kroppens signaler med syntetisk deodorant, der får talgkirtler til at snerpe
sig sammen, så der undertiden går betændelse i dem - de lugte som talgen og
forrådnelsesbakterier fabrikerer er nok meget sigende om hvad vi tænker. Men
sæbeindustrien har givet den slags et dårligt image

" Sæben er en målestok for staternes velstand og kultur.
Justus von Liebig(tysk kemiker på viktorianismens tid)

What separates two people must profoundly is a different sense and degree of
cleanliness. Nietzsche

There is no love sincerer than the love of food. George Bernard
Shaw

Man bør beherske sin skæbne som sit helbred: nyde det gode, være tålmodig
med et dårlige og ikke anvende stærke lægemidler uden i yderste
nødstilfælde. La Rochefoucauld

Den kvinde man elsker, dufter altid godt. Remy de Gourmont

A woman smells well when she smells of nothing. Plautus

Civilisation er den uafladelige formering af unødvendige nødvendigheder.
Mark Twain

"Jeg var ofte i strid med naturen, men jeg har altid til sidst måttet bede
den om forladelse Når jeg disputerer med et menneske, er jeg aldrig rigtig
sikker på, hvem af os der har ret, men når jeg disputerer med naturen, så
ved jeg på forhånd, at den har ret.Goethe

"Nature has always had more power than education. Voltaire

"Vi er så glade for at være ude i naturen, fordi den ikke har nogen mening
om os. Nietzsche

"No man is a hypocrite in his pleasure. Albert Camus

Mad er min bedste ven. Fordømmer mig aldrig. Aldrig udtrykker den noget
nedsættende om mig.

overvægtig = "Food-loss resistant profile" Dr.Phil på TV3

Health that is purchased by a rigorous watching of the diet is but a tedious
disease. Baron De Montesquieu

If you are ever at a loss to support a flagging coversation, introduce the
subject of eating. James Leigh Hunt

What does not poison, fattens. Italian proverb

.. Let me have men about me that are fat. Shakespeare

sfmof A woman can never be too rich or too thin. Duchess
of Windsor, viktoriansk smagsdommer

Jeg foretrækker en behagelig last frem for en trist dyd.
Jean-Baptiste Moliere

What some call health, if purchased by perpetual anxiety about diet, isn't
much better than tedious disease. George Dennison Prentice

Der er flere gamle drukkenbolte end gamle læger. Francois
Rabelais

Huld er bedre en guld. Danske Ordsprog

Mennesket er det eneste dyr, der spiser til middag. Oscar
Browning

Fra : Anders Lund

Dato : 05-11-03 16:13

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse > Jeg
har læst at man skønner at hansommerfugle næsten kun skal
> bruge ét molekyle (de er store) for at kunne lugte en
> parringsvillig hun. Det er noget med at det kan lade sig gøre på
> lang afstand, der ligger bag skønnet.

Nu skriver jeg det i forlængelse af din tråd, selv om det er lidt OT. Min
kemilære i 1g, snakkede kort om en pussighed man vist endnu ikke hvade
fundet en forklaring på. Et par molekyler af et meget "lugtstærkt" stof
bliver udsendt i et rum, et antal menesker vil nu kunne lugte stoffet. Det
pussige er så at der er flere der kan lugte stoffet end der er molekyler. Er
der nogen der kan bekræfte dette eksperiment, eller evt har en forklaring.

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Dettmaring

Dato : 05-11-03 17:46

"Anders Lund" <anders@GEDzaim.dk> skrev i en meddelelse

Et par molekyler af et meget "lugtstærkt" stof
> bliver udsendt i et rum, et antal menesker vil nu kunne lugte stoffet.

Jeg kan næppe forestille mig eksperimentet - hvis du har en millardedel af
stof af et meget stort molekyle med en tænkt molmasse på 1 million (
eksisterer de? ) - så vil der være over 6 milliarder (tæt ved jordens
befolkning). Så at sætte et par molekyler ud i et rum tror jeg ikke på kan
lade sig gøre..
Men jeg vil da gerne korrigeres på det punkt?

Noget andet er: Jeg er fysiklærer ud i folkeskolen, og et af mine
eksperimenter er at bilde en flok elever ind, jeg i denne specifikke
beholder på katederet har en særdeles ildelugtende væske - ( indeholder vand
farvet med et par korn KMnO4 ). Nu skal vi se hvordan lugten breder sig i
lokalet - i rækker hånden op når I kan lugte noget, og resultatet, tjaa -
alle lugter noget, det er sket at enkelte bliver dårlige, lidt afhængig af
min verbale forberedelse

venlig hilsen
Carsten
----
www.fysikogkemi.dk
/for folkeskolen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-11-03 00:23

Dettmaring skrev:

>alle lugter noget, det er sket at enkelte bliver dårlige, lidt afhængig af
>min verbale forberedelse

Hæ. Det er lidt modsat det jeg holdt af at lave. Jeg puttede lidt
jernsulfid i svovlsyre og gemte kolben bag noget andet på
katederet. Derefter underviste jeg uden at nævne forsøget og uden
at reagere selv på lugten.

De første elever når at mistænke hinanden inden den fiser ind -
om jeg så må sige.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 07-11-03 04:16

> [...]
> jernsulfid i svovlsyre og gemte kolben bag noget andet på
> katederet. Derefter underviste jeg uden at nævne forsøget og uden

Jeg underviste på Sct Jørgens Gymnasium (eller Frederiksberg
Studenterkursus) og havde lavet knaldgas og det var næsten holdt op at
boble, så jeg lod syre-zink kolben stå fremme på bordet, til min næste
time.

Forleden talte min kone med nogen fra undervisningsministeriet og de var
sikre på at jeg var holdt op som gymnasielærer dengang, fordi jeg havde
lavet en stor ulykke - et sladder-rygte jeg også har hørt andre steder.

Brint er lettere end luft og blander sig derfor hurtigt med luften og selv
hvis der havde været maximal bobling fra enliter-kolben og næste lærer
havde cigaret-røget over den, ville der ikke kunne komme knald. Selvom brint
og luft blanding kaldes knaldgas. Og knalder i blandingsforhold som ikke kan
opnås således.

Interessant så let en fjer bliver til fem høns.

At jeg blev fyret fra vikarjobbet den dag den syge lærer kom tilbage, havde
vist mest at gøre med, at rektors kone var i familie med Svend Auken, og jeg
var kendt som fremskridtsmand, hvilket forargede alle på lærerværelset - men
de har altså måtte fabrikere nogle myter for at få det til at hænge sammen.

Siden lavede jeg gasballoner med saltsyre og gamle nedløbsrør sammen med min
5 årige søn. De steg fint til vejrs, hvis jeg klippede den tykke rand af et
fuldt opblæst kondom med brint i og knude på. Men det stank af
fosforforbindelser fra det urene zink fra tagrenden, og eneste måde at opnå
knald er at opsamle ren, renset brint og blande lige dele luft i og antænde,
mens blandingsforholdet er indenfor en snæver grænse,
- fik jeg afprøvet i min have!

Mine kemilærere på Metropolitianskolen og på Holte Gymnasium lavede NO2
udenfor stinkskab og hele skolen lugtede. Jeg har siden haft job på
Miljøkontrollen, Kbhv Kommune og beregnet NOx for alle Københavns mest
trafikerede gader.

Ifølge de af Kommunen anvendte WHO-grænseværdier skulle jeg og alle mine
klassekammerater være døde af lektor Pi Johannesens dristige forsøg i min
mellemskoletid.!

Fra : Bo Warming

Dato : 07-11-03 12:34

"Dettmaring" <dettmaring@fjernedettestofanet.dk> wrote in message

> [...]
> alle lugter noget, det er sket at enkelte bliver dårlige, lidt afhængig af

Det er den værdifuldeste undervisning jeg længe har hørt om

Alle andre smigrer publikum, men at afsløre deres selvbedrag et flot,
tiltrængt og værdifuldt. Blir eleverne og de der hører om det, ikke vrede?

Man kunne påstå du var OT og ikke kemi-fysik orienteret med din løgn. Men
hold ud!

Fra : Bo Warming

Dato : 05-11-03 17:59

"Anders Lund" <anders@GEDzaim.dk> wrote in message
> [...]
Er
> der nogen der kan bekræfte dette eksperiment, eller evt har en forklaring.

Mange læger tror på homeopati, hvor der anvendes fortyndinger af et
lægemiddel, der betyder at der næppe kan være blot eet molekyle i
opløsningen.

Teorien går på at der skabes en art elektromagnetisk spor i vandet af at der
HAR VÆRET lægemiddelmolekylerne i de forrige fortyndinger.

Det lyder overtroisk, man da vi ved så lidt om lugt, er jeg da åben for
sådant.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-11-03 18:56

Anders Lund skrev i -dk.videnskab:

> [...]
> pussige er så at der er flere der kan lugte stoffet end der er molekyler.
> Er der nogen der kan bekræfte dette eksperiment, eller evt har en

Du puster jo den indånnede luft ud igen, de molekyler indånder andre jo,,,

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / reralistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | fram til motorvejbyggiet blev påbegyndt

Fra : N. Foldager

Dato : 06-11-03 23:39

Ivar Madsen:

>Du puster jo den indånnede luft ud igen, de molekyler indånder andre jo,,,

Jeg tror heller ikke på det forsøg, som Anders Lund refererer til; af
samme grunde som de Carsten "Dettmaring" nævner. Men :

*hvis* en person indåndede ét molekyle, ville der ikke være megen
chance for, at han udåndede det igen. Betingelsen for at den første
person kan lugte det, er, at molekylet, er i vandig opløsning på hans
slimhinder. Dér slipper det ikke så let fra igen.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bo Warming

Dato : 07-11-03 03:38

"N. Foldager" <nfoldager@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> person kan lugte det, er, at molekylet, er i vandig opløsning på hans
> slimhinder. Dér slipper det ikke så let fra igen.

Vi kan lugte vanddamp og spritdamp og når vi indånder eller indtager meget
af dem, vil også noget blive udåndet.

Men stort set har du ret.

Lugte er typisk om lavere koncentrationer end 1 ppm og når det er gået i
blodet, tager det lang tid for det slipper ud.

Fra : N. Foldager

Dato : 07-11-03 10:16

>Vi kan lugte vanddamp og spritdamp og når vi indånder eller indtager meget
>af dem, vil også noget blive udåndet.

Talen var om kun ét molekyle.

Niels Foldager

Fra : Bo Warming

Dato : 07-11-03 12:36

> Talen var om kun ét molekyle.

Gælder der andre love, når molekylantal nærmer sig eet?

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 07-11-03 15:06

Bo Warming wrote:
> Gælder der andre love, når molekylantal nærmer sig eet?

Selv med biokemiske forudsætninger, burde du vide at
termodynamik ikke giver mening med mindre antallet af
molekyler er stort.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk