tanganyika cichlider
Fra : Morten Olsen

Dato : 04-11-03 16:16

hej til alle i gruppen!

Jeg er ved at starte akvarium op efter flere års pause. Mit gamle 576L balje
har jeg ikke plads til, så valget er faldet på et 128L akvarium. Jeg har
tænkt mig at holde sneglehus-cichlider i dette, samt nogle andre arter?? har
gruppen nogle erfaringer de vil dele med mig, da jeg sidste gang holdte
Malawi og derfor ikke har den store indsigt i tanganyika cichlider... Dog
skal de ikke være for store grundet akvariets størrelse.

mvh.
Morten

Fra : Martin Heller

Dato : 04-11-03 20:24

Morten Olsen wrote in
<3fa7c293$0$45367$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
> gruppen nogle erfaringer de vil dele med mig, da jeg sidste
> gang holdte Malawi og derfor ikke har den store indsigt i

Mulige sammensætninger kunne være et par Juliodochromis arter
eller nogen af de mindre Neolamprologus arter, f.eks. N. leleupi
eller N. moori.

Fra : Martin Heller

Dato : 04-11-03 20:49

Martin Heller wrote in <bo8uba$2ifu$1@news.cybercity.dk>:

> Mulige sammensætninger kunne være et par Juliodochromis arter

Der står ikke helt det, som jeg mente. Du skal ikke blande
forskellige Juliodochromis arter da der er risiko for at de
krydses. Men du kan holde flere par af samme art.

Fra : Morten Olsen

Dato : 05-11-03 00:02

ok, det er også det jeg er kommet frem til! Er der evt. andre spændende
arter der kan gå sammen? Hvilke sneglehus-typer er bedst??

mvh
Morten

Fra : Martin Heller

Dato : 05-11-03 01:13

Morten Olsen wrote in
<3fa82fd9$0$45339$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> ok, det er også det jeg er kommet frem til! Er der evt. andre
> spændende arter der kan gå sammen?

Nu lyder det til at du har lagt dig fast på sneglehuscichliderne.
De er også spændende, men der er også andre muligheder for at
vælge fisk, som besætter bundzonen. Du kunne kigge på nogen af
"sandsildene" f.eks. Xenotilapia ochrogenys, flavipinnis eller
papilio. Eller Callochromis pleurospilus. Men når akvariet ikke
er større end 128 L skal du nok vælge enten eller.

Et par hestenæser er også et bud på fisk, som kunne besætte
klippezonen i et mindre tanganyikaakvarium.

En af mine personlige favoritter er Cyprichromis leptosoma, men
selvom de er meget fredelige er det nok lige at presse citronen
lidt rigeligt at putte dem i et 128 L akvarium?

> Hvilke sneglehus-typer er bedst??

Det kommer sig ikke så nøje. I din akvarieforhandler kan du købe
sneglehuse, som er importeret fra Tanganyikasøen, men de er ofte
temmelig dyre. Ellers kan du gå en tur i skoven og finde et par
poser vinbjergsneglehuse eller købe dem i større supermarkeder.
Konksneglehuse også velegnede. De kan findes i store mængder på
stranden efter det har været pålandsvind. Fiskene er ligeglade.
Så længe sneglehusene er store nok til at fisken(ene)[1] kan
komme ned i dem.

[1] Hos N. brevis benytter hunnen og hannen samme sneglehus. Jeg
ved ikke om der også er andre arter, som har denne natur?

Fra : Morten Olsen

Dato : 05-11-03 20:52

Så er bajlen oppe at køre! Jeg har indkøbt 30 stk. sneglehuse fra
Tanganyika-søen, samt dekoreret resten med fakse-kalk og lidt Vallis.
Spiralis. Det ser sgu godt ud ;) så er det bare med at vente til der kan
komme fisk i... Glæder mig allerede!
Tak for de hurtige tilbagemeldinger, og hvis i har flere gode råd så skriv
endelig!

mvh.
Morten

Fra : Krogh

Dato : 05-11-03 22:49

"Morten Olsen" <morten_olsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> komme fisk i... Glæder mig allerede!
> Tak for de hurtige tilbagemeldinger, og hvis i har flere gode råd så skriv

Hej Morten,

Et par kommentarer med på vejen..

Hvis du vil have håb om at dine planter forbliver i bundlaget, skal du holde
dig fra de meget gravende arter som neolamprologus multifaciatus og similis,
der ikke uden grund kaldes akvariets buldozere. Her skal du måske kigge lidt
på n. brevis der graver knap så meget.

Har du set på altolamprologus compressiceps shell, der efter min mening er
en af de mest facinerende sneglehus cichlider, omend jeg aldrig selv har
haft dem i denne dværg udgave. compressiceps udmærker sig ved at have nogle
meget krafige panser skæl på siderne. Ved optræk til slåskamp vender de
siden til, og kan så modstå angreb fra langt større fisk.

Ang. Julidochromis ville jeg vælge transcriptus til din akvarie størrelse,
da de andre arter er større, krøver større territorier og er en del
agrasive. Jeg købte selv 10 vildfangede ornatus og placerede dem i et 325
liters. Efter en måneds tid var der kun 2 tilbage som så dannede par. Resten
var slet og ret nedslagtet af deres artsfæller.

De fleste almindelige neolamprologus arter, skal man efter min mening være
forsigtige med i et mindre akvarie sammen med andre arter, da disse også er
stærk teritoriale og en del aggrasive i deres forsvar at territorie, der i
naturen sikkert er en del større en et 128 liters akvarie, hvilket ikke
levner meget plads til de andre fisk.

Som skræk historie, kan jeg nævne at mit ornatus par en periode gik med
unger i et 600 liters akvarie. Jeg havde købt et par n. brevis, hvilke jeg
mente sagtens kunne være plads til i dette akvarie. Efter 2 dage måtte jeg
tage dem op igen meget hård forslået. Selv i den anden ende af akvariet fik
de ikke fred.

Min pointe er at du skal passe på med at blande flere forskellige
bundsøgende arter i små akvarier. Har du mod på selv at lave en indvendig
baggrund til akvariet, kan denne dog benyttes som opholdssted for div
julidocromis arter. Læs evt. min artikkel om ornatus på nedenstående
hjemmeside.

Hov det blev en lang smørre, må helere stoppe nu, så du ikke falde i søvn.
Men held og lykke med projektet.

mvh
René
www.ikola.dk

Fra : Martin Heller

Dato : 06-11-03 00:39

Krogh wrote in <3fa9702c$0$7888$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

> [...]
> akvarie. Efter 2 dage måtte jeg tage dem op igen meget hård
> forslået. Selv i den anden ende af akvariet fik de ikke fred.

Et 600 L akvarium er efter min mening temmeligt sort, og der
burde kunne holdes væsentligt mere end et par J. ornatus og et
par N. brevis. ellers er det indrettet forkert. Begge disse
arter er meget fredelige, så de burde ikke volde det store
besværd.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-11-03 17:18

"Martin Heller" <mr_heller_DÅSESKINKE@yahoo.dk> wrote in message

> Et 600 L akvarium er efter min mening temmeligt sort, og der

Man kunne jo male det hvidt - eller tænde lysen

> burde kunne holdes væsentligt mere end et par J. ornatus og et
> par N. brevis. ellers er det indrettet forkert. Begge disse
> arter er meget fredelige, så de burde ikke volde det store
> besværd.

Jeg er enig i at der burde kunne gå flere J. ornatus i så stort et akvarium.
Men det er - som du selv er inde på - i høj grad et spørgsmål om at indrette
akvariet, så der er naturligt plads til flere territorier. Jeg har oplevet
det samme som Krogh - at starte med en flok og ende med et par. På den anden
side: hvilket par. Så bortset fra det måske knap så etisk antagelige, er
metoden med at lade dem selv danne et par ganske fremragende. Men det kan
være svært af fiske enkeltindivider op efterhånden som de får tæsk.
I øvrigt anser jeg J. transcriptus for at være den fredeligste og da den
samtidigt er den mindste er den jo meget tiltalende.
En god side om Julidochromis er:
http://homepage.powerup.com.au/~rodpick/species.htm

vh
Jan

Fra : Krogh

Dato : 06-11-03 22:11

"Martin Heller" <mr_heller_DÅSESKINKE@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> par N. brevis. ellers er det indrettet forkert. Begge disse
> arter er meget fredelige, så de burde ikke volde det store

Men ikke nødvendigvis større end deres teritori når de går i søen. Når der
så kommer adskillelige kuld unger der skal passes på, får hormonerne helt
andre sider frem i fiskene. Hvis du derimod har ungfisk, eller fisk der ikke
viser kønslig interresse for hinanden, er det en helt anden sag.

Du påstår så at min akvarie er indrettet forkert, uden at have set det. Mens
jeg havde de pågældende fisk, havde jeg ca 5 spandfulde sten i højre side,
samt 2 spandfulde i venstre. Disse to bunker var adskilt af en 50 cm bred
sandbund, der adskilte teritorierne godt og grundigt. Men da de mange kuld
unger julidochromis kan opfostre på en gang, hurtigt fylder hele akvariet,
er hele den nederste del af akvariet hurtigt omdannet til et stort
territorie. For mig at se, kan der kun laves to forbedringer:

1: En rigtig baggrund, istedet for min pangea. Alle de færdigkøbte baggrunde
egner sig ikke som naturlig opholdssted for julidochromis. Her skal i stedet
i gang med lidt flamingo og alfix. Med en masse gode sprækker og kløfter kan
du med lidt held flytte fiskene op på baggrunden, istedet for bunden hvor de
egentlig ikke hører hjemme.

2: Fjern alt dekorations materiale. På denne må er der ikke nogle teritorier
at forsvare, og du vil undertrykke fiskenes yngleadfær, med færre slagsmål
som følge.

Det er rigtig at fiskene er relativ fredelige, men hvis du læser lidt
literatur, vil du også hurtigt finde ud af, at det ikke er små skødehunde
der er med at gøre.

mvh
René
www.ikola.dk

Fra : Martin Heller

Dato : 07-11-03 02:03

Krogh wrote in <3faab8c1$0$7163$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>:

> [...]
> unger julidochromis kan opfostre på en gang, hurtigt fylder
> hele akvariet, er hele den nederste del af akvariet hurtigt

Det kan godt ske at dit ornatus par var overordentligt
aggressive, men det er min og de fleste andres erfaring at J.
ornatus sagtens kan holdes med succes i akvarier, som er meget
mindre end 600 liter.

> [...]
> og alfix. Med en masse gode sprækker og kløfter kan du med lidt
> held flytte fiskene op på baggrunden, istedet for bunden hvor

Enig. Færdigkøbte baggrunde er ikke meget andet end pynt fordi de
som regel ikke har tilstrækkeligt dybe huler og sprækker. Hvis
man ikke har mod på at gå i krig med alfix og flamingo kan man
også få gode resultater ved at opbygge dekorationen af
natursten, hvis man ikke sparer på dem.

> 2: Fjern alt dekorations materiale. På denne må er der ikke
> nogle teritorier at forsvare, og du vil undertrykke fiskenes
> yngleadfær, med færre slagsmål som følge.

Men et temmeligt kedeligt akvarium IMO.

> Det er rigtig at fiskene er relativ fredelige, men hvis du
> læser lidt literatur, vil du også hurtigt finde ud af, at det
> ikke er små skødehunde der er med at gøre.

Ikke forstået?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-11-03 17:35

"Krogh" <rene.krogh.remove@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> sig ved at have nogle meget krafige panser skæl på siderne. Ved
> optræk til slåskamp vender de siden til, og kan så modstå angreb fra

Ved du hvor man kan få denne i øjeblikket?

> Ang. Julidochromis ville jeg vælge transcriptus til din akvarie
> størrelse, da de andre arter er større, krøver større territorier og

Min absolutte yndlingsjulidochromis. Især 'Gombi'-typen er IMHO umådelig
smuk.

> [...]
> at territorie, der i naturen sikkert er en del større en et 128
> liters akvarie, hvilket ikke levner meget plads til de andre fisk.

Jeg har dog haft både N.leleupi og N.cylindricus sammen med julidochromiser
i et akvarium på ca. 80 l - uden problemer.
F.eks. N. leleupi er meget lidt territoriale med mindre de har unger
(hvilket mine tenderer at have næsten altid, hvis de får ro og mad ) Og
selv da, er deres agressionsgrænse relativt lille, når der er dekoration.
Men hvis man vil yngle, skal de helst gå alene.

En anden gruppe af små fredelige T-cichlider, der faktisk er tiltalende er
Telmatochromis, der er nogle små og meget venlige cichlider.

> [...]
> 2 dage måtte jeg tage dem op igen meget hård forslået. Selv i den
> anden ende af akvariet fik de ikke fred.

Jeg synes også at ornatus /kan/ være nogle børster.

vh
Jan
--
Haves: ynglepar Neolamprologus helianthus og en flok unger 2-3 cm samt
Neolamprologus leleupi ynglepar.

Fra : Morten Olsen

Dato : 06-11-03 21:55

Efter at have besøgt et antal forhandlere, er jeg kommet frem til at have
transcriptus som den anden art i akvariet. Jeg svinger dog lidt imellem de
forskellige lamprologus-arter:

Jeg gider ikke rigtigt Similis, da den er så kedelig i farven.

Ocellatus er nok en kende for bidsk og efter sigende ikke særligt spændende
adfærdsmæssigt. Dog har den flotte farver.

Multifasciatus er umiddelbart den art jeg hælder mest til. Den er god til at
starte kolonier op med, samtidigt sker der hele tiden noget med dem.

Brevis er mit andet bud, da jeg ikke kan stå for billedet på flyvefiskens
hjemmeside: www.flyvefisken.dk under nyheder. Jeg ved ikke så meget om dem.

Hvad synes i??

mvh.
Morten

Fra : Krogh

Dato : 06-11-03 22:46

> [...]
> forskellige lamprologus-arter:
>
> Jeg gider ikke rigtigt Similis, da den er så kedelig i farven.

Synes ellers den er køn. Båndene går helt ud over hovedet, og er meget
pænere markeret end hos multifaciatius. Men den mangler de kønne bå øjne.
Graver ikke nær så meget som multifacatus.

> Ocellatus er nok en kende for bidsk og efter sigende ikke særligt
spændende
> adfærdsmæssigt. Dog har den flotte farver.

Har jeg ingen erfaring med.

> Multifasciatus er umiddelbart den art jeg hælder mest til. Den er god til
at
> starte kolonier op med, samtidigt sker der hele tiden noget med dem.

Men de vil hurtigt omdanne dit akvarie til en stor byggeplads. En fisk kan
nemt flytte 2-3 liter grus på et døgn, og alt gruset bliver selvfølgelig
pænt placeret i store bunker op af forruden. Planter og multifaciatus duer
ikke i samme akvarie, da de hurtigt bliver gravet op. Men ellers er det en
robust og ynglevillig fisk, der som du selv skriver, er gode til at starte
en koloni op med. Ungerne er kønsmode allerede efter ca. 10 mdr.

> Brevis er mit andet bud, da jeg ikke kan stå for billedet på flyvefiskens
> hjemmeside: www.flyvefisken.dk under nyheder. Jeg ved ikke så meget om
dem.

Kan være et godt valg. Den flytter ikke meget rund på gruset, og er rimelig
tolerent over for andre fisk. Den bliver dog en del større end similis og
multifaciatus. Den hos flyvefisken er en ny variant, og er absolut en af de
kønneste. Et andet alternativ er brevis ikola sunspot, hvor hunnderne lyser
op med en kraftig gul plet på bugen.

> Hvad synes i??
Dine fisk, dit valg, men nu har du fået en kommentar med på de arter jeg har
erfaring med.

I øvrigt godt valg med dine transcriptus, dem skal du nok blive glade for.

mvh
René

PS! Morten, kom til at sende dette svar til dig privat i føste omgang, fejl
fra min side, sorry.

Fra : Krogh

Dato : 06-11-03 22:41

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> "Krogh" <rene.krogh.remove@stofanet.dk> wrote in message
>
> Ved du hvor man kan få denne i øjeblikket?

Så dem sidst hos Calles, men det er meget lang tid siden. Prisen var
ligeledes hamper, 150 kr / stk. Ellers har jeg ikke set dem i Norjylland,
hvor jeg mener du også hører hjemme.

> Min absolutte yndlingsjulidochromis. Især 'Gombi'-typen er IMHO umådelig
> smuk.

enig.

> [...]
> selv da, er deres agressionsgrænse relativt lille, når der er dekoration.
> Men hvis man vil yngle, skal de helst gå alene.

Også min erfaring med leleupi, den er rimelig kompatibel med mange andre
arder. Men har ikke haft nogle problemer med krydsning, da eks. Ad. Konings
fraråder at holde disse sammen af samme årsag.

> En anden gruppe af små fredelige T-cichlider, der faktisk er tiltalende er
> Telmatochromis, der er nogle små og meget venlige cichlider.

Det er nok en af de mest oversete familier hos tanganyika folket, men der er
faktisk mange kønne fisk iblandt. Skal helt sikkert også indgå i min
samling, hvis en gang lejliheden byder sig.

mvh
René
www.ikola.dk

Fra : Morten Olsen

Dato : 06-11-03 23:40

Er det bedst at starte med et decideret avlspar, eller et antal ungfisk og i
så fald hvor mange? Både mht. Transcriptus og lamprologus.

mvh.
Morten

Fra : Krogh

Dato : 09-11-03 22:35

> Er det bedst at starte med et decideret avlspar, eller et antal ungfisk og
> så fald hvor mange? Både mht. Transcriptus og lamprologus.

Med mindre du er utolmodig efter at få unger hurtigt, vil jeg anbefale at få
ungfisk, de er lidt nemmere at holde.

Transcriptus: køb 6-8 stk, og lad dem selv parre ud.

sneglehus cichlider køb 10 - 15 stk, hvis du vil have dem til at gå som en
lille flok.

mvh
René
www.ikola.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-11-03 18:25

> Også min erfaring med leleupi, den er rimelig kompatibel med mange
> andre arder. Men har ikke haft nogle problemer med krydsning, da eks.
> Ad. Konings fraråder at holde disse sammen af samme årsag.

Ahh - jeg udtrykte mig forkert. Jeg har haft både N. leleupi og
N.cylindricus sammen med Julidochromis - men ikke de to Neolamprologus
sammen.

VH
jAN