Vandskift
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-03 10:31

Hej

Kan det ske for ofte?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 04-11-03 11:04

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:bo7rke$1vd$1@sunsite.dk...
> Hej
>
> Kan det ske for ofte?

Ja

Mvh Katja

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-03 13:23

Hej

KatjaStrofen wrote:

> Ja

Med hvilke følger?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 04-11-03 13:49

> Med hvilke følger?

Døden!

Mvh katja

Fra : Nette

Dato : 04-11-03 15:46

"Karsten Feddersen" skrev i en meddelelse news:bo85mi$i7l$1@sunsite.dk...

> Med hvilke følger?

Det er jo lidt det samme som hvis du tager vand direkte fra hanen og fylder
et nyt akvarie op og kommer fisk i lige med det samme.

Nette

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-03 16:27

Hej

Nette wrote:
> Det er jo lidt det samme som hvis du tager vand direkte fra hanen og fylder
> et nyt akvarie op og kommer fisk i lige med det samme.

De par gange jeg har flyttet mit akvarie er det eneste ikke-skiftede
vand, de 10-20 liter fiskene har opholdt sig i, mens det stod på. Resten
har været tempereret vand lige fra hanen. Jeg har aldrig oplevet så
meget som et eneste dødsfald pga flytning eller vandskift.

Så at det lige netop er vandskiftet der skulle være årsag til
dødsårsagen har jeg lidt svært ved at sluge. Jeg vil nærmere tro, at det
er de stressende omstændigheder der gør at fiskene dør.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Simon Rasch

Dato : 04-11-03 20:06

> [...]
> dødsårsagen har jeg lidt svært ved at sluge. Jeg vil nærmere tro, at det
> er de stressende omstændigheder der gør at fiskene dør.

Der kan opstå problemer hvis du smider fiskene i et akvarie, der udelukkende
indeholder frisk vand fra hanen (selvfølgelig tempereret). Hvis du ikke kan
undgå det, så skift vand lidt oftere i de første uger. På denne måde har jeg
aldrig haft dødsfald ved flytning.

vh
Simon

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-11-03 21:08

Jeg har lige flyttet mine 2 akvarier. Jeg fik også kun ca. 15-20 liter vand
med (til sammen), og da jeg ikke havde noget alternativ måtte fiskene
(Cichlider) direkte i det friske vand. De lever stadig og det er nu ca. 14
dage siden. Jeg målte dog vandkvaliteten lige inden fiskene kom i baljen.
Jeg har ikke brugt nogen vandmidler overhovedet, kun vand lige fra hanen.

Inden for den første uge lagde min rødstrubede æg, hannen spiste dem dog
meget hurtigt...

I det andet akvarium havde min Malawi, unger i munden, de er nu lukket ud og
lever også endnu.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Per W.

Dato : 04-11-03 21:25

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i melding
> [...]
> dødsårsagen har jeg lidt svært ved at sluge. Jeg vil nærmere tro, at det
> er de stressende omstændigheder der gør at fiskene dør.

Det komer vel også litt an på hvilken fisker det er. Mange fisker vil ikke
ha problemer med ett komplett vannskifte. Men det er vel heller det att det
er mange 'spesialister' som må ha ett eller annet å si, 'hobbyen' skal jo
ikke virke for enkel.

/Per W.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-03 21:32

Hej

Per W. wrote:
> [...]
> er mange 'spesialister' som må ha ett eller annet å si, 'hobbyen' skal jo

Jeg synes specielt godt om din sidste sætning. Men hensyn til mine
fisk har det været alt muligt fra neon, guppier, mollyer i alle mulig
afskygninger til scalarer, guramier, diverse maller (inkl vildfanget).
Senest var det Tropheus yngel.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Nette

Dato : 06-11-03 13:10

"Karsten Feddersen" skrev i en meddelelse news:bo8gf9$7hq$1@sunsite.dk...
> [...]
> dødsårsagen har jeg lidt svært ved at sluge. Jeg vil nærmere tro, at det
> er de stressende omstændigheder der gør at fiskene dør.

Oh, du mener altså at man sagtens kan starte et akvarium op med frisk vand
fra vandhanen og strak samme dag hælde fisk i vandet????

Jeg har flyttet mit tre gange, de to af gangene havde jeg ikke en spand vand
til at stå med "gammelt" vand i. Det resulterede i fiskedød.
Fiskene vil også dø, hvis jeg f.eks. ikke har skiftet vand overhovedet i et
par år og pludselig begynder at skifte en hel masse vand ud over en kort
periode.
Fiskene vænner sig til tilstanden i vandet, og store forandringer kan altså
medføre død.
Om det så er forandringen "rent vand" eller "stressen over vandskift", skal
jeg ikke kunne sige.
Men dette mener jeg også er tilfældet i dette spørgsmål, som gik på om
vandskift kunne ske for ofte.
Og det er altså mig erfaring, at det godt kan, og derfor vil jeg for en
sikkerheds skyld ikke råde til det.

Nette

Fra : Jens Jensen

Dato : 06-11-03 15:49

"Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Oh, du mener altså at man sagtens kan starte et akvarium op med frisk vand
> fra vandhanen og strak samme dag hælde fisk i vandet????

"Frisk" vand er jo ikke giftigt. Der kan dog være klor i! Vandets temperatur
og Ph kan godt have en indflydelse på fiskenes velbefindende. Alle mine
akvarier har fået fisk lige så snart temperaturen har været til det. Starter
dog ikke med det endelige antal fisk.

> Jeg har flyttet mit tre gange, de to af gangene havde jeg ikke en spand
vand
> til at stå med "gammelt" vand i. Det resulterede i fiskedød.

Hvor hurtigt døde fiskene?. Hvad var værdierne for ammoniak, nitrit, nitrat
og Ph da fiskene døde?

> Fiskene vil også dø, hvis jeg f.eks. ikke har skiftet vand overhovedet i
et
> par år og pludselig begynder at skifte en hel masse vand ud over en kort
> periode.

Igen, hvad var div. værdier? Store vandskift (med klor måske) kan ødelægge
bakterieballancen med efterfølgende "forgiftning" af vandet.

> Fiskene vænner sig til tilstanden i vandet, og store forandringer kan
altså
> medføre død.

Det tror jeg er en myte. Fisk kan ikke vænne sig til for høje
koncentrationer af f.eks. ammoniak. Folk der har fisk gående i samme gamle
vand i en meget lang periode, har været heldig med at ramme en god ballance
i kvælstof-kredsløbet.

I øvrigt må jeg også efterfylde mine akvarier med vand pga. fordampning, og
det er ikke med gammelt vand :)

> [...]
> vandskift kunne ske for ofte.
> Og det er altså mig erfaring, at det godt kan, og derfor vil jeg for en

Jeg vil sige, at det afhænger af forholdene, og af hvor meget og hvordan man
skifter vandet. Jeg kan f.eks. ikke se, at fiskene virker stresset, når jeg
skifter vand, men jeg kan forestille, at andre kan skifte vand for en på
fiskene stresset måde.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 06-11-03 16:08

Ved skift af for stor mængde vand, kan der ske en forgiftning af vandet fra
filteret.Mistede selv 15 fisk på denne måde på 12 timer.Klart at vandet fra
hanen er nogenlunde rent, men i filteret til akvariet er der en masse
giftstoffer som kan slippe ud.

/Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-11-03 18:22

"Thomas Jørgensen" <psxdemon2@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fra
> hanen er nogenlunde rent, men i filteret til akvariet er der en masse

Og hvad er det så, specifikt, for giftstoffer der kan frigives fra filteret
under vandskifte, men ikke under alm. drift ?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-11-03 18:37

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Og hvad er det så, specifikt, for giftstoffer der kan frigives fra
> filteret under vandskifte, men ikke under alm. drift ?

Så,så, Ole! Ingen sarkasme her - sarte sjæle bryder sig ikke om det

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-11-03 23:06

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Så,så, Ole! Ingen sarkasme her - sarte sjæle bryder sig ikke om det

Der er da ikke tale om sarkasme - jeg er blot ikke blevet for gammel til at
lære vigtigt nyt.

Fra : Per W.

Dato : 06-11-03 22:36

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i melding

> [...]
filteret
> under vandskifte, men ikke under alm. drift ?

Man skal ikke stille eksperter under tvil, når de sier slikt så er det bare
slik. Men den med at filteret kan frigi giftstoffer når det blir utsatt for
ferskt vann er en av de bedre.

/Per W.

Fra : Jens Jensen

Dato : 07-11-03 15:34

> [...]
fra
> hanen er nogenlunde rent, men i filteret til akvariet er der en masse

Hvorfra ved du, at "giften" kom fra filteret? Har filteret været slukket?

Hvilken pHværdi havde gammelt vand kontra nyt vand? Hvis du med nyt vand
hæver pHværdien, så vil du få en ændring af ammonium til ammoniak, og det
kan fiskene ikke lide.

Fra : Nette

Dato : 07-11-03 01:09

"Jens Jensen" skrev i en meddelelse
> [...]
> og Ph kan godt have en indflydelse på fiskenes velbefindende. Alle mine
> akvarier har fået fisk lige så snart temperaturen har været til det.

Der er også noget med kalken i vandet.

> Hvor hurtigt døde fiskene?.

Inden for et døgn.

>Hvad var værdierne for ammoniak, nitrit, nitrat
> og Ph da fiskene døde?

Inden vandskifte: Perfekte, efter: Ikke perfekte, fordi jeg havde hældt for
meget rent vand i på een gang.

> Det tror jeg er en myte.

Det er min erfaring, at det ikke er.

> I øvrigt må jeg også efterfylde mine akvarier med vand pga. fordampning,
og
> det er ikke med gammelt vand :)

Ja, selvfølgelig, men det er også kun en lilel del du udskifter. Jeg
udskifter også mit akvarium hver 14. dag med 1/4 rent vand, men gjorde jeg
det f.eks. hver 2. dag, så tror jeg ikke på mine fisk kunne holde til det.

> [...]
jeg
> skifter vand, men jeg kan forestille, at andre kan skifte vand for en på

Nu suger jeg bunden, hver gang jeg skifter vand. Hvis jeg f.eks. har flyttet
akvariet, som var de tjeg gjorde i det tilfælde, som jeg nævnte tidligere,
så kan jeg nu sagtens se de bliver stressede.
Jeg giver dig da helt ret i, det kommer an på hvor meget man skifter af
gangen, men hvis du skifter 1/4 vand f.eks. hver dag, så er det mere lig at
skifte en stor portion ud på een gang, end hvis du kun skifter 1/4 vand een
gang om ugen. ( Hmm, det er lidt svært at formulere på skrift. ) - Og
så bliver fakta alligevel, at JA, vandskift KAN man godt gøre for ofte.

Nette

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-11-03 18:08

> Inden for et døgn.

> Inden vandskifte: Perfekte, efter: Ikke perfekte, fordi jeg havde hældt
for
> meget rent vand i på een gang.

Hvilke værdier ændrede sig fra "perfekte" til "ikke perfekte" og i hvilken
grad ?
Med andre ord: Målinger, tak.

Fra : Nette

Dato : 08-11-03 01:35

"Ole Larsen" skrev i en meddelelse
> Med andre ord: Målinger, tak.

Jeg sidder altså ikke og skriver målinger ned, fordi jeg forestiller mig at
en eller anden inde i en nyhedsgruppe to, tre eller fem år senere ikke vil
tage mine ord for sande uden at jeg har slynget nogle tal ud.
Beklager, og dette burde heller ikke være nødvendigt for at jeg kan deltage
i denne snak samt dele ud af min erfaring.

Nette

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-11-03 03:59

> [...]
deltage
> i denne snak samt dele ud af min erfaring.

Nej, det havde jeg heller ikke forventet.Vi må altså tage din påstand

> Inden vandskifte: Perfekte, efter: Ikke perfekte, fordi jeg havde hældt
>for
> meget rent vand i på een gang.

for hvad det er - en løs påstand og en gang jammervrøvl FORDI værdierne for
kvælstofforbindelser naturligvis ikke ændrer sig i negativ retning når man
skifter vand (som tidl. nævnt med samme type). Ideen bag vandskifte er netop
at ændre disse værdier i positiv (lavere værdier) retning.
Et akvarium i drift er en vandig opløsning af affaldsstoffer hvor de
kvælstofholdige er de giftige. Ved fortynding (vandskifte) nedsætter man
koncentrationen af disse. Det er over et halvt århundrede siden man med god
grund (mangel af bedre viden) troede at vandskifte (med samme type) skulle
kunne være skadeligt.
Og naturligvis kan du deltage i hvilken som helst snak, du ønsker. Det er
der ingen, der kan forhindre dig i.
Men kolporterer du ammestuehistorier, må du også forvente modspil og krav
om blot en vis grad af troværdighed i dine oplysninger.

Fra : Nette

Dato : 08-11-03 09:15

> [...]
> kvælstofforbindelser naturligvis ikke ændrer sig i negativ retning når man
> skifter vand (som tidl. nævnt med samme type).

Du kan sådan set spare din lange forklaring. Mine tal havde ændret sig efter
vandskifte, og eftersom mine fisk døde, giver jeg dette skylden!

> Men kolporterer du ammestuehistorier, må du også forvente modspil og krav
> om blot en vis grad af troværdighed i dine oplysninger.

Nu går du virkelig over stregen. Man sidder da ikke og
siger folk lyver og vrøvler, når de fortæller om deres oplevelser. Specielt
ikke når du overhovedet ikke aner, hvad jeg har fået af hjælp den gang, hvor
mange jeg har haft til at se på problemet eller hvad der er blevet
undersøgt! Alt dette behøver jeg heller ikke skal stå til regnskab for
herinde, - for at undgå der kommer en og beskylder mig for at sidde og lyve.

Jeg "kolpoterer" aldeles ikke ammestuehistorier. Det er der ingen, der vil
få noget ud af.

Jeg kan også se, at jeg ikke er den eneste, du har bedt om smide nogle tal
på bordet.
Jeg taler af den erfaring som JEG har tildraget mig. Desuden kunne enhver
nemt sidde og slynge nogle tal ud for at tilfredsstille dig, men der er jo
ingen der siger, at de tal er mere troværdige end min "jammervrøvlende
ammestuehistorie".

Men jeg skal da undlade at deltage i mere debat herinde og straks afmelde
nyhedsgruppen her. Dette handler ikke om, at jeg ikke kan tåle tingene set
fra andre vinkler eller om at jeg ikke kan tåle modstand.
Men jeg vil under ingen omstændigheder deltage i en debat, med så lavt et
menneske, der beskylder andre for at lyve, alene fordi deres erfaringer ikke
lige passer ind i de perfekte tal og rammer.

FØJ!

Nette

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-11-03 15:34

"Nette" <nettesnetpost(fjerndette)@@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg ved efterhånden ikke hvor mange gange jeg har overvejet om decideret
misinformation skulle stå uimodsagt, eller om jeg skulle vove pelsen og
risikere strid.
I dette tilf. har jeg så valgt at modgå påstandene ( om at hyppigt
vandskifte skulle være risikabelt/ at kvælstofværdierne skulle blive
ringere(højere) ved skift med rent vand af samme type/temp. ) fordi
påstanden er så indlysende absurd.
Og ordene lyve/løgn blev ikke bragt ind af mig. Der er IMHO først tale om
løgn når man taler mod bedre vidende. Og det aner jeg ikke om Nette gjorde.
"lavt menneske"? tja.
At blive personlig/tillægge een et anden udsagn end benyttet/gå i vrede og
smække med døren er også karakterbeskrivelser.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-11-03 19:14

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

ROTFLMAO!
Du VED godt, hvad der sker - ikk?

> Jeg ved efterhånden ikke hvor mange gange jeg har overvejet om
> decideret misinformation skulle stå uimodsagt, eller om jeg skulle
> vove pelsen og risikere strid.

Rigtige stridsheste lader sig ikke tøjle.
Lev med at der er nogle, hvis munddele antager et udseende som en hønserøv,
når de kritiseres. Det er nu engang tidens tegn, at alle meninger er lige
gode og at det derfor slet ikke er rimeligt at sige, at noget ikke passer.
Derfor er du et 'lavt væsen' - det har intet med værdier som korrekt
forståelse, formidling af viden og i øvrigt en søgen efter fakta at gøre.

> [...]
> vandskifte skulle være risikabelt/ at kvælstofværdierne skulle blive
> ringere(højere) ved skift med rent vand af samme type/temp. ) fordi

Og det at du postulerer at disse påstande er absurde er ikke sødt gjort.
Prøv i stedet med: Jeg synes da bestemt at det du mener er lige så godt som
det jeg mener men..... Det er en god indledning, når vås^H^H^H andre lige så
gode men nok ikke korrekte udsagn skal imødegås.

> Og ordene lyve/løgn blev ikke bragt ind af mig. Der er IMHO først
> tale om løgn når man taler mod bedre vidende. Og det aner jeg ikke om
> Nette gjorde. "lavt menneske"? tja.

Yes! En ussel og hårdhjertet satan!

vh
Jan, der længe har holdt sig pænt på måtten, men ind imellem godt nok sluger
nogle gevaldige kameler.

Fra : Krogh

Dato : 07-11-03 23:43

> [...]
> gang om ugen. ( Hmm, det er lidt svært at formulere på skrift. ) - Og
> så bliver fakta alligevel, at JA, vandskift KAN man godt gøre for ofte.

Dette kan du slet ikke sammenligne. Hvis du skifter 1/4 hver dag, vil vandet
ikke nå at ændre sig meget før det bliver skiftet næste dag. Det vil over en
periode derfor være ikke være så mange ændriger som hvis du skifter det en
gang om ugen.

Det umillelbar mest optimale er nærmest et drypvandings anlæg over akvariet,
hvor der konstant bliver tilørt frisk vand. Så vil vandet idelt selt hele
tiden have den samme sammensætning. En stor opdrætter jeg kender har
installeret automatisk vandskifte, der tilfører frisk vand hver dag.

Men det kommer selvfølgelig også an på de arter man holder. Det vil sikkert
være svært at holde en lav PH med daglige vandskifte til de fisk, der kræver
dette.

At man så for at stimulere ynglevilligheden hos fisk, ved et stort
vandskifte, der minder om regntiden i naturen, er en helt anden sag.

mvh
René
www.ikola.dk

Fra : Nette

Dato : 08-11-03 01:32

"Krogh" skrev i en meddelelse

> Dette kan du slet ikke sammenligne. Hvis du skifter 1/4 hver dag, vil
vandet
> ikke nå at ændre sig meget før det bliver skiftet næste dag.

Nej netop ikke. Og des flere gange du skifter 1/4 vand ud, des mere friskt
vand være der i.

>Det vil over en
> periode derfor være ikke være så mange ændriger som hvis du skifter det en
> gang om ugen.

Nej, men differencen vil være større, når ugen er omme.
Hvis du hver dag skifter 1/4 vand ud giver det altså en større andel friskt
vand når ugen er omme, end hvis du kun skifter 1/4 vand ud een gang på den
uge. Netop fordi, som du selv nævner, at der ikke når at ske ret meget med
vandet på en nat eller to.

Nette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-11-03 17:05

> Oh, du mener altså at man sagtens kan starte et akvarium op med frisk vand
> fra vandhanen og strak samme dag hælde fisk i vandet????

Det kan man sagtens, og det er gjort masser af gange uden problemer her i
huset - nå ja, formelt set er det vel 10 år siden sidst, men det har aldrig
givet problemer.

Mvh Maria

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 04-11-03 14:28

Kom til at skifte for meget på en gang, resultat var 15 døde fisk.Fiskene
blev simpelthen forgiftet.

/Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-11-03 16:37

> Hej
>
> Kan det ske for ofte?

Forudsat med samme type, temp. osv. kan det naturligvis ikke ske for ofte.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-03 16:55

Hej

Ole Larsen wrote:

> Forudsat med samme type, temp. osv. kan det naturligvis ikke ske for ofte.

Det kommer direkte fra hanen med samme temperatur som akvarievandet. Det
varme vand kommer fra en gennemstrømningsvarmeveksler.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-11-03 17:13

> Det kommer direkte fra hanen med samme temperatur som akvarievandet.
> Det varme vand kommer fra en gennemstrømningsvarmeveksler.

Du har ingen problemer!

vh
Jan

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-03 20:50

Hej

Jan Bøgh wrote:
> Du har ingen problemer!

Tak. Det ved fiskene og jeg heldigvis godt.

Det var lige så meget et spørgsmål af interesse. Når man roder rundt på
forskellige sider på nettet støder man jo på alt fra 10% hver anden uge
til 50% hver uge. Det sjove er, at alle påstår at hvis man afviger, så
dør alle fisk og planter og akvariet springer læk.

Og siden jeg netop har fået lavet mig en anordning hvor jeg kan skifte
store mængder i løbet af kort tid, kunne jeg måske finde på at skifte
oftere end før.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Per W.

Dato : 04-11-03 21:28

> [...]
>
> Og siden jeg netop har fået lavet mig en anordning hvor jeg kan skifte
> store mængder i løbet af kort tid, kunne jeg måske finde på at skifte

Det er 'spesialister' som her har holdt på med 'hobbyen' i flere år og
dermed så tror de at de vet best. De vil sikkert ikke at 'hobbyen' skal
virke for enkel. Men det er jo klart at det sikkert finnes fisker som ikke
er så glade i slikt. Det finnes jo bikkjer som ikke kan gå ute i kulde også.

/Per W.

Fra : Jens Jensen

Dato : 05-11-03 14:02

> [...]
> til 50% hver uge. Det sjove er, at alle påstår at hvis man afviger, så
> dør alle fisk og planter og akvariet springer læk.

Man behøver vel kun at skifte vand, hvis der er noget galt med vandet.
Hvornår der er noget galt med vandet må være individuelt.

Jeg skifte kun vand, når mine nitrat-værdier begynder at blive for høje.

Venligst Stefan

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-11-03 14:44

Hej

Jens Jensen wrote:
> Man behøver vel kun at skifte vand, hvis der er noget galt med vandet.
> Hvornår der er noget galt med vandet må være individuelt.

Helt enig.

> Jeg skifte kun vand, når mine nitrat-værdier begynder at blive for høje.

Det eneste jeg måler er temperaturen og så tilsættes lidt salt en
sjælden gang imellem.

I stedet for at gøre en videnskab ud af det, så holder jeg øje med
fiskene. Hvis de gisper, opfører sig unormalt, står i overfladen, er
blege, hulbugede eller på anden måde ser utilpas ud gør jeg et eller
andet. Men det har faktisk ikke været nødvendigt de seneste par år
overhovedet.

Det er dog min erfaring at hvis vandkvaliteten bliver for ringe pga for
meget skidt i bundlaget, så kan selv hyppige vandskift have svært ved at
gøre noget ved det. Så er det en total oprensning. Og den vil jeg
faktisk hellere forebygge end at vente på.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : 4000

Dato : 05-11-03 22:01

> Hvornår der er noget galt med vandet må være individuelt.
>
> Jeg skifte kun vand, når mine nitrat-værdier begynder at blive for høje.
>
> Venligst Stefan

hvad så når der er andre værdier der svinger ?

er der å nok bare at stå og gtlo på ??

Fra : Jens Jensen

Dato : 06-11-03 10:31

"4000" <q@q.dk> skrev i en meddelelse

> hvad så når der er andre værdier der svinger ?
>
> er der å nok bare at stå og gtlo på ??

Hvilke andre værdier kan der være tale om? Hvis ammoniak værdierne lige
pludselig stiger, uden at man har foretaget sig nogen ændringer i sit
akvarium, så kan jeg kun se to årsager til dette. Et eller andet har slået
dine Nitrosomona'er ihjel (de bakterier der skal omdanne ammoniak), eller
der er kommet en større biomasse som er gået i forrådnelse, så bakterierne
ikke kan nå at følge med. Denne biomasse kunne være en eller flere fisk, der
ligger og er døde et eller andet sted. Hvis det er tilfældet skal de
selvfølgelig fjernes, for at afhjælpe en yderligere stigning i
ammoniakniveauet.

Bakterierne skal nok få omdannet ammoniaken, men fiskene kan i mellemtiden
blive meget stresset og endda dø, så jeg vil holde øje med med fiskene og
lave en visuel vurdering af, om de har det for hårdt og lave et vandskift.
Hvis de forhøjede værdier skyldes død biomasse, så fjerne den biomasse og
lav et vandskift. Hvis de forhøjede værdier skyldes en nedgang i
bakterierne, så skal de bakterier have ammoniak for at formere sig, og ved
at foretage vandskift udsætter man denne proces - men igen, fiskene skulle
jo også gerne overleve, så det bliver et vurderingsspørgsmål.

Hvis man har fået en for høj ammoniakværdi, og man kan lade bakterierne
håndtere situationen, så vil man efterfølgende få en forhøjet nitritværdi,
der igen vil give en forhøjet nitratværdi.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-11-03 18:06

> andet har slået dine Nitrosomona'er ihjel (de bakterier der skal
> omdanne ammoniak), eller der er kommet en større biomasse som er gået

Nope - Nitrosomas omdanner ammonium og ikke ammoniak. Sammenhængen mellemm
ammoniak og ammonium er en dynamisk ligevægt under indflydelse af pH. Er pH
højt er ligevægten skudt mod ammoniak, er den lav, mod ammonium. Og ved de
pHværdier vi normalt har, er den altovervejende del ammonium.

> Hvis man har fået en for høj ammoniakværdi, og man kan lade
> bakterierne håndtere situationen, så vil man efterfølgende få en
> forhøjet nitritværdi, der igen vil give en forhøjet nitratværdi.

Denne rækkefølge er ikke helt korrekt beskrevet. Under gunstige forhold er
omdannelsen fra ammonium (ikke ammoniak) til nitrit til nitrat meget hurtig,
så den aktuelle mængde af f.eks. nitrit er kun i mindre grad afhængig af
startniveauet i ammonium - men er et udtryk for at de bakterier, der
omdanner nitrit til nitrat (nitrobacter) ikke trives eller er til stede i
fornødent omfang.
Nitrat akkumuleres stort set, så en høj nitratværdi vil normalt kun vise, at
det er for længe siden, der sidst er skiftet vand.

Man kan sige, at hvis et akvarium i øvrigt er velfungerende er den eneste
relevante værdi at måle nitrat, da de tidligere stofskifteprodukter (der er
for øvrigt flere før man kommer til ammonium) omsættes lynhurtigt.

vh
Jan

Fra : Krogh

Dato : 06-11-03 23:06

> "Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> wrote in message

snip

> [...]
er
> for øvrigt flere før man kommer til ammonium) omsættes lynhurtigt.

Kan det siges meget mere præsist. Nitrat er så godt som ikke eksisterende i
et velfungerende akvarie, og der skal en del til for at ødelægge denne
biologi. Selv efter rensing af filter, har jeg ikke kunnet påvise nitrat, da
bakterierne lever overalt i akvariet.

mvh
René

Fra : Jens Jensen

Dato : 07-11-03 14:20

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse

> Nope - Nitrosomas omdanner ammonium og ikke ammoniak.

Hmm.. Nu har jeg ikke mine bøger ved hånden, men jeg ved trods alt, at NH3
er ammoniak og NH4+ er ammonium, og hvad jeg yderligere kan finde på nettet
så omdanner nitrosomonas NH3 til NO2- og nitrobacter omdanner NO2- til NO3-,
som er henholdsvis nitrit og nitrat.

> [...]
> højt er ligevægten skudt mod ammoniak, er den lav, mod ammonium. Og ved de
> pHværdier vi normalt har, er den altovervejende del ammonium.

Korrekt, men det udelukker ikke tilstedeværelsen af ammoniak i pHværdier vi
normalt har.

> Denne rækkefølge er ikke helt korrekt beskrevet. Under gunstige forhold er
> omdannelsen fra ammonium (ikke ammoniak) til nitrit til nitrat meget
hurtig,

Jeg kunne forestille mig, at hvis man har ødelagt sin nitrosomonas kultur,
så har man ikke længere gunstige forhold, og jeg ville næsten tro, at hvis
man har nakket sine nitrosomonas, så er der sikkert også sket noget med
nitrobacterne?!

> [...]
> startniveauet i ammonium - men er et udtryk for at de bakterier, der
> omdanner nitrit til nitrat (nitrobacter) ikke trives eller er til stede i

Nitrit kommer fra nitrosomonas-bakterierne som skal bruge NH3. Jo flere
nitrosomonas og jo mere NH3 desto mere nitrit. Men nitrobacterne fjerner
nitrit, så jo flere nitrobacter desto mindre nitrit. Tilstedeværelsen af
nitrit kan enten skyldes en opgang i NH3 + nitrosomonas eller en nedgang af
nitrobacter. Jeg ved ikke, hvordan man kun kan nedsætte nitrobacter og ikke
nitrosomonas.

> Nitrat akkumuleres stort set, så en høj nitratværdi vil normalt kun vise,
at
> det er for længe siden, der sidst er skiftet vand.

Eller at man har taget alle planterne op :)

Præcis.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-11-03 18:46

> Hmm.. Nu har jeg ikke mine bøger ved hånden, men jeg ved trods alt,
> at NH3 er ammoniak og NH4+ er ammonium, og hvad jeg yderligere kan
> finde på nettet så omdanner nitrosomonas NH3 til NO2- og nitrobacter

Hmm - hver sin smag

> omdanner NO2- til NO3-, som er henholdsvis nitrit og nitrat.

> Korrekt, men det udelukker ikke tilstedeværelsen af ammoniak i
> pHværdier vi normalt har.

Nej, ikke udelukker men forsvindende lavt ved de pHværdier, der /normalt/
optræder. At man så kan provokere en ammoniakforgiftning frem i møjbeskidte
akvarier ved et kraftigt vandskifte er rigtigt.

> [...]
> + nitrosomonas eller en nedgang af nitrobacter. Jeg ved ikke, hvordan
> man kun kan nedsætte nitrobacter og ikke nitrosomonas.

Jeg /tror/ det er Hückstedt, der på glimrende vis har fremstillet en graf,
der viser noget om disse sammenhænge.

> Eller at man har taget alle planterne op :)

Planters evne til nitratfjernelse er IMHO vildt overdrevet. Prøv at finde ud
af hvor lidt kvælstof, der er bundet i et kg. vallisneria! Det er
forsvindende. Og et kg. er en møj stor bunke. Sammenlign dette med
kvælstofindholdet i foderet, og du vil finde, at der skal høstes voldsomt
meget.
Til gengæld er jeg personlig overbevist om at der sker en langt større
anaerob kvælstoffjernelse end de fleste tror - især i et halvgammelt bundlag
med et forholdsvist højt indhold af organisk stof - kulstofkilde.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-11-03 21:31

> [...]
bundlag
> med et forholdsvist højt indhold af organisk stof - kulstofkilde.

Det er muligt, at du har ret. Men tal på bordet ville berolige mig.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-11-03 19:20

> Det er muligt, at du har ret. Men tal på bordet ville berolige mig.

Det djævelske i det er bare, at der er fandens mange parametre, der skal
holdes hånd i.

Den direkte tilførsel af kvælstof burde vere relativ let at kontrollere -
men det efterfølgende regnskab er svær: Er den kvælstof, der ikke optræder
som nitrat deponeret eller omdannet til N2. Det er meget, meget svært at
undersøge.
Jeg synes i hvert fald ikke lige umiddelbart, jeg kan beskrive et setup, der
er rimeligt at gennemføre.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-11-03 20:46

> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Det djævelske i det er bare, at der er fandens mange parametre, der skal
> holdes hånd i.

Lige præcis, og det er her de fleste snubler - tror der er en sammenhæng
mellem 2 faktorer blot fordi de sker på tilnærmelses samme tid og der i
virkeligheden er flere faktorer involveret end de 2. Og så VIL de fleste se
en sammenhæng hvis to ting sker i tæt rækkefølge, kender ikke
tilfældigehedenes mulighed og slet ikke den den multifaktorielle.

> [...]
> undersøge.
> Jeg synes i hvert fald ikke lige umiddelbart, jeg kan beskrive et setup,

Heller ikke jeg, men det ville være yderst spændende om der var
dokumentation for at denitrifikation i et akvarium ville være en brugbar
vej. Det ville være en fornyelse som da man for + et halvt århundrede siden
fandt ud af, af vandskifte var "den rette vej".
Det er så trist, at Dansk amatørakvaririsme stadigt skal være i den grad
præget at gammel overtro.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-11-03 18:24

> Heller ikke jeg, men det ville være yderst spændende om der var
> dokumentation for at denitrifikation i et akvarium ville være en
> brugbar vej. Det ville være en fornyelse som da man for + et halvt

Nu tillader jeg at fortsætte med ren spekulation:
Når man i gamle dage havde opfattelsen af at akvarier skulle modne - og
helst være flere år gamle og i øvrigt ikke skiftede vand, tror jeg ganske
simpelt at det hang sammen med at denitrifikation forekom helt af sig selv i
gamle tykke bundlag med masser af organisk materiale.
Ligesom de levende stens gavnlige virkning i saltvand efter min (uempiriske)
opfattelse faktisk hænger sammen med at der inde i de porøse sten sker en
denitrifikation.

Således er min pointe at denitrifikationen faktisk sker helt af sig selv.
At man så kunne ønske sig en mere styret denitrifikation bygget ind i et
filter af en eller anden art, er noget helt andet.

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-11-03 19:22

> [...]
> simpelt at det hang sammen med at denitrifikation forekom helt af sig selv
> gamle tykke bundlag med masser af organisk materiale.

Den _tror_ jeg ikke holder.
Nærmere _tror_ jeg at man de første år tog vand med fra fangststedet og at
det var forbundet med stort besvær at hente nyt, samtidig med at man ikke
kendte til eksistensen af forureningsprocessen. Jævnfør Hücksted, der
omkring 1960 fandt det nødvendigt at skrive at skidt er skidt også selvom
man ikke kan se det. Selv i dag er det nødvendigt at skrive

> Således er min pointe at denitrifikationen faktisk sker helt af sig selv.
> At man så kunne ønske sig en mere styret denitrifikation bygget ind i et
> filter af en eller anden art, er noget helt andet.

Den sker jo i hvert fald af sig selv i naturen, i meget tynde lag de steder
det sker.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-11-03 18:02

> [...]
> Hücksted, der omkring 1960 fandt det nødvendigt at skrive at skidt er
> skidt også selvom man ikke kan se det. Selv i dag er det nødvendigt

I min barndom/ungdom komvi unge akvarister ofte på besøg hos en allerede den
gang gammel mand - Hr. Larsen, der simpelthen strålede som en stjerne over
akvariefirmamentet. Han kunne allerede dengang prale (hvilket slet ikke var
en del af Hr. Larsens natur) af at kunne opdrætte discus og neonfisk. Og Hr.
Larsen havde et meget stort akvarium (efter hukommelsen vel en 4-600 l.)
hvori han havde diskusfisk og rhodostomus (rødnæser) og vistnok citrontetra.
Og det helt store var, at dette akvarium havde kørt i årevis kun med
påfyldning af destilleret vand til erstatning af det afdampede. Og Gud
hjælpe mig om ikke han nærmest regeltmæssigt havde opdræt ad diskus i
baljen. Vel at mærke diskus, der fik lov at gå indtil de var på størrelse
med en 2-krone (ikke de små værdiløse - nej en rigtig gylden med Fredrik d.
9. kontrafaj på).
Hr. Larsen havde i akvariet ikke voldsomt mange planter ud over et tæt tæppe
af nogle små cryptocryner og en megastor lotus. Hvordan pokker han kunne
undgå nitratophobning i en grad, der umuliggjorde diskusopdræt, er mig en
gåde.
Derfor tanken om dennitrifikation i gamle bundlag.

vh
Jan