Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IXUS 400 / Medion 4100 9750 5995 osv...
Fra : nyrup

Dato : 04-11-03 00:57

Ja, jeg kan ikke lade være med at ta' den op igen...
Nu er jeg nemlig den "lykkelige" ejer af begge kameraer!
Jeg har anskaffet mig et IXUS 400 primært pga. størrelsen og iritation over,
at det kniber Medion'en at fokusere på længere afstande...
Men det er så også det! - For, kære venner, min erfaring er at Medion er
"slet ik' så ring' endda...!"
De tager billeder der er lidt forskellig i farvetonen og mætningen - til
Medions fordel! er jeg bange for... Måske er billedet nogen gange lidt for
mættet i farven (kontrast). MEN optikken i et Medion er IKKE meget ringere
end i et IXUS!!!... Det er sikkert noget af en kamel at sluge for visse!...
Medion kører udelukkende på ISO 100 og ved samme indstilling på IXUS er IXUS
lidt mere "jævn" i "kornene". Kornene er lidt mere tydelig på Medion, men
man skal altså zoome voldsomt ind for at se det. I praksis ikke den store
forskel. - Til gengæld synes jeg det virker som om blitz-billeder på IXUS
har en tendens til overbelysning - ikke iflg histogrammet, men subjektivt -
i højlysende. Nå, men det kan man måske finjustere på EV værdien...
Det springende punkt er fokuseringen! -
Det er DER Medion kommer til kort - ved afstande over ca. 3 meter. -
HJÆÆLP... Men det KAN lykkes at lokke et SKARPT billede ud af kameraet med
manuel fokus på lang afstand også...! Det er lykkedes for mig et par
gange... Jeg kan kun sige til alle der har ment at det var optikken i Medion
der var dårlig: NIX! Det er fokuseringen der halter... Men ikke på korte
afstande. Specielt med blitz og til nærfoto er Medion fin.
Men IXUS ER da et herligt LILLE kamera!!! - Med "morsom" og anvendelig
filmoptagefunktion - i en snæver vending... Og man kan ha' den i lommen! Det
var det der solgte den til mig. -
MEN er der nogen der kan forklare mig hvorfor kameraerne tilsyneladende
insisterer på så stor en blændeåbning og så hurtig en lukker som
muligt??!! -
Jeg synes at bl. 2,8 og 1/200 sek er direkte tumpet!!... Og jeg kan IKKE
komme til at fortælle den at den skal prioritere lidt mere dybdeskarphed end
fuld blænde... Heller ikke just befordrende for skarpheden i optikken...
mvh,
Lars-Peder

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-03 10:19

"nyrup" <p_(fjern dette og paranteserne)nyrup@hotmail.com> wrote:

> De tager billeder der er lidt forskellig i farvetonen og mætningen - til
> Medions fordel! er jeg bange for... Måske er billedet nogen gange lidt for
> mættet i farven (kontrast).

Man kan som regel ændre farvetonen. Mit Canon kan stilles til Vivid, der
giver mere mættede farver.

> MEN optikken i et Medion er IKKE meget ringere end i et IXUS!!!... Det er
> sikkert noget af en kamel at sluge for visse!...

Det nægter vi simpelthen at tro på. Hvis de er fakta, så benægter a'
fakta!

> [...]
> men man skal altså zoome voldsomt ind for at se det. I praksis ikke den

Canon er mere konservative med ISO-angivelserne end andre. 50 ISO hos
Canon svarer ca. til 100 ISO hos andre. Prøv at sætte dit IXUS på 50 ISO
og se, hvor "kornet" det er.

> - Til gengæld synes jeg det virker som om blitz-billeder på IXUS
> har en tendens til overbelysning - ikke iflg histogrammet, men subjektivt -
> i højlysende.

Jeg tror altid, de der små indbyggede blitz i kompaktkameraer er noget
hø. Dels er de svage, og dels sidder de for tæt på objektivets akse. Man
får derfor røde øjne, overbelyst forgrund og underbelyst baggrund. Men
de er jo nemme at have med

> [...]
> fuld blænde... Heller ikke just befordrende for skarpheden i optikken...

Nu har digitalkameraer jo enormt kort brændvidde, da ccd'en er så lille.
Den svarer faktisk til størrelsen på negativet på et Minox kamera, og de
har altid kørt med en fast blænde på 3,5, og det har givet glimrende
dybdeskarphed. De lidt billigere Minox EC og EC-X har blænde 5,6 for at
give mere dybdeskarphed, da de ikke har fokusering med fixed focus. Et
digitalkamera kan derfor have samme dybdeskarphed som et 35 mm kamera
ved en betydeligt større blænderåbning. Jeg har i øvrigt også prøvet
Rolleiflex med rullefilm på 6 cm. Den har et 75 mm normalobjektiv, og
der er historien modsat, at dybdeskarpheden er ret lille, selv ved
mindre blænderåbninger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-11-03 11:20

"nyrup" skrev
> [...]
> mættet i farven (kontrast). MEN optikken i et Medion er IKKE meget ringere
> end i et IXUS!!!... Det er sikkert noget af en kamel at sluge for

Selve råvaren er sikkert god nok. Problemet er tolerancerne.
Lavpris producenter har "store huller" i sien der sorterer i
kvalitetskontrollen. Derfor kan man godt være heldig at få
et produkt som er væsentligt bedre end gennemsnittet.
Jeg havde selv en Belar 80mm optik på mit
gamle Opemus forstørrelsesapparat.
Jeg fandt aldrig et bedre objektiv end dette.

> [...]
> lidt mere "jævn" i "kornene". Kornene er lidt mere tydelig på Medion, men
> man skal altså zoome voldsomt ind for at se det.

Det kan være at det vil hjælpe med en mindre kraftig
jpg-komprimering?

> [...]
end
> fuld blænde... Heller ikke just befordrende for skarpheden i optikken...

Den har ikke en landscape-mode? Det kaldtes i gamle dage
blændeprioritering..

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply